Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 21 Huhti 2018 06:54

Vastaa viestiin  [ 437 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 22  Seuraava
 Geenejä testaamaan! Voit myös kysyä aiheesta 
Kirjoittaja Viesti
Ylihärmiö
Ylihärmiö

Viesti Re: Geenejä testaamaan! Voit myös kysyä aiheesta
Loistava esimerkki, Ara!
Kun jonkin isälinjan kantaisän haplotyyppi pystytään rekonstruoimaan ja sijoittamaan tiettyyn aikaan, se antaa tärkeän lisäportaan myös kaikille läheisille alaryhmille ja auttaa myös koko hämäläisen L1022-ryhmän täsmentymistä.

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)

06 Marras 2014 15:19
Profiili WWW
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen

Jaska kirjoitti:
Loistava esimerkki, Ara!
Kun jonkin isälinjan kantaisän haplotyyppi pystytään rekonstruoimaan ja sijoittamaan tiettyyn aikaan, se antaa tärkeän lisäportaan myös kaikille läheisille alaryhmille ja auttaa myös koko hämäläisen L1022-ryhmän täsmentymistä.

Edelliseen viestiini jatkokysymys; mikä olisi seuraava järkevä ja tarkentava testi "hämäläiselle" -haplotyypille (kit 234049) , kun Y-DNA111 on tehty ja SNP:t L550- ja L1022+? Onko seuraava suurempi askel testata BIG-Y tai onko muita suosituksia? Nyt viimeisin SNP-puu tällä foorumilla osoittaa Länsi-tsuudeihin.

Olemme mukana "Suomi DNA-" ja "N1c1 Haplogroup Y-DNA-"projektissa. Onko muita, joihin pitäisi liittyä?

15 Marras 2014 16:50
Profiili WWW
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Noniin puoli vuotta täynnä ff-testin tulosten odottelua. Batched 10.6.2014 batch 574 status Pending. Kauankohan vielä? Kuukausi sitten kysyin asiakastuesta ja sieltä rauhoiteltiin, että turhaan olen huolissani, tulee 1-2 viikon kuluttua. Samoin syyskuussa. Toivottavasti alalle tulee paljon kilpailua, jotta tällaiset poistuvat.

10 Joulu 2014 01:13
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö

ara kirjoitti:
Jaska kirjoitti:
Loistava esimerkki, Ara!

Edelliseen viestiini jatkokysymys; mikä olisi seuraava järkevä ja tarkentava testi "hämäläiselle" -haplotyypille (kit 234049) , kun Y-DNA111 on tehty ja SNP:t L550- ja L1022+? Onko seuraava suurempi askel testata BIG-Y tai onko muita suosituksia? Nyt viimeisin SNP-puu tällä foorumilla osoittaa Länsi-tsuudeihin.

Olemme mukana "Suomi DNA-" ja "N1c1 Haplogroup Y-DNA-"projektissa. Onko muita, joihin pitäisi liittyä?

North Eurasian N -projektin ryhmittely on paras ja ajantasaisin:
https://www.familytreedna.com/public/N% ... NA+Project

10 Joulu 2014 04:18
Profiili WWW
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Edellisessä viestissä Jaska totesi:

"North Eurasian N -projektin ryhmittely on paras ja ajantasaisin:
https://www.familytreedna.com/public/N% ... NA+Project"

Totta, näinhän olikin pitkään ko. projektin suhteen, mutta valitettavasti ainakaan yli vuoteen siinä ei ole tapahtunut mitään uutta, vaikka koko ajan kuullaan muualta uutisia ja tuodaan esille uusia snipsejä esille savolaishaaraan ja tsuudihaaraankin (mm. BigY:n ja Yfull:in kautta). Missä ovat esim. CTS3451 ja uudet savolaissnipsit? Onko Volkov ja kumppanit jääneet junasta vai mitä? Ainut mikä on muuttunut, on että Administrators-lista on paisunut ja siihen on tullut joukko uusia nimiä. Jo peräti seitsemän hallinnoijaa! Energia mennee sisäiseen hallintoon?

10 Joulu 2014 13:03
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö

Jola kirjoitti:
Edellisessä viestissä Jaska totesi:

"North Eurasian N -projektin ryhmittely on paras ja ajantasaisin:
https://www.familytreedna.com/public/N% ... NA+Project"

Totta, näinhän olikin pitkään ko. projektin suhteen, mutta valitettavasti ainakaan yli vuoteen siinä ei ole tapahtunut mitään uutta, vaikka koko ajan kuullaan muualta uutisia ja tuodaan esille uusia snipsejä esille savolaishaaraan ja tsuudihaaraankin (mm. BigY:n ja Yfull:in kautta). Missä ovat esim. CTS3451 ja uudet savolaissnipsit? Onko Volkov ja kumppanit jääneet junasta vai mitä? Ainut mikä on muuttunut, on että Administrators-lista on paisunut ja siihen on tullut joukko uusia nimiä. Jo peräti seitsemän hallinnoijaa! Energia mennee sisäiseen hallintoon?

Minusta siellä on vähän väliä tarkentunut ryhmittely. N-haploryhmässäkin on taas koko joukko uusia snippejä erottamassa alaryhmiä (Y-results).

11 Joulu 2014 07:42
Profiili WWW
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Mitäs tehdä kun mulle on tullut kit numero mutta password on jäänyt jonnekin matkalle. Mihinkäs voin ottaa yhteyttä.

11 Joulu 2014 22:01
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

kumbo kirjoitti:
Mitäs tehdä kun mulle on tullut kit numero mutta password on jäänyt jonnekin matkalle. Mihinkäs voin ottaa yhteyttä.

Jos on kyse FTDNAsta niin..
Forgot Your Password?
Enter your kit number and primary e-mail address to receive your password
https://my.familytreedna.com/login.aspx?ReturnUrl=%2f

11 Joulu 2014 22:59
Profiili WWW
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Niin kai, se minun kritiikki Volkovin projektin paikalleen jämähtämisestä oli vähän itsekeskeistä. Itse vain koen, että en ole saanut omaan sukuhaaraan eli laatokkalaisiin uusia snipsejä. Ainut mikä on suositeltu on CTS4491, jota FTDNA:sta ei kuitenkaan voi erikseen tilata, eikä kai sen testaaminenkaan veisi juuri eteenpäin.

Niitä Jaskan mainitsemia uusia snipsejä ei jostain syystä näy fylogeneettisessä puussa.

12 Joulu 2014 12:39
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö

Jola kirjoitti:
Niin kai, se minun kritiikki Volkovin projektin paikalleen jämähtämisestä oli vähän itsekeskeistä. Itse vain koen, että en ole saanut omaan sukuhaaraan eli laatokkalaisiin uusia snipsejä.

Olet siitä epäkiitollisessa asemassa, että teidän ryhmässänne ja sen oksissa on niin vähän porukkaa, että lähes kaikkien pitäisi tehdä nuo isoimmat testit, että alkaisi tulla varmuus siitä, mitkä snipit ovat vain teille ominaisia. :neutral: Harmillinen tilanne. On paljon hedelmällisempää keikkua jossain karjalaisen ryhmän väkirikkaassa latvustossa...
(En ole katkera mutta kuitenkin, T: nimimerkki "Eräässä vähäväkisessä savolaisessa alaryhmässä odottelemassa diagnostisia SNP:itä")

13 Joulu 2014 14:44
Profiili WWW
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Johtuneeko tämä tilanteemme siitä Jaska, että GedMatchin one-to-many vertailun mukaan me olemme neljänsiä serkkuja (tarkasti ottaen 3,9)! Genominlaajuisella tuloksella ei tosin välttämättä ole kovin paljon tekemistä isälinjan kanssa.

Pitäisi kait ostaa joku isompi testipaketti (esim. BigY), mutta se on mielestäni vielä liian kallis varsinkaan kun ei ole edes tietoa, toisiko se sukuhaaraamme uusia snipsejä. Toisaalta minulla on kaikissa aiemmissa testeissä (YDNA-67, mtDNA ja FF) runsaasti kaikentasoisia osumia. Ainoa poikkeus on edelleen YDNA-111, jossa ei ole vielä yhtään osumaa.

13 Joulu 2014 18:38
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö

Jola kirjoitti:
Johtuneeko tämä tilanteemme siitä Jaska, että GedMatchin one-to-many vertailun mukaan me olemme neljänsiä serkkuja (tarkasti ottaen 3,9)! Genominlaajuisella tuloksella ei tosin välttämättä ole kovin paljon tekemistä isälinjan kanssa.

Luultavasti tuo ei vaikuta... ellei sitten niin, että se osoittaa meillä olevan samat epäluuloisuusgeenit. :wink:

Jola kirjoitti:
Pitäisi kait ostaa joku isompi testipaketti (esim. BigY), mutta se on mielestäni vielä liian kallis varsinkaan kun ei ole edes tietoa, toisiko se sukuhaaraamme uusia snipsejä. Toisaalta minulla on kaikissa aiemmissa testeissä (YDNA-67, mtDNA ja FF) runsaasti kaikentasoisia osumia. Ainoa poikkeus on edelleen YDNA-111, jossa ei ole vielä yhtään osumaa.

Sama ongelma minulla: harrastuksiin panostaa rahaa sen mukaan, mitä kokee saavansa vastineeksi. Mutta katsotaan, mitä nuo meirän poijjaat saavat irti noista isoista Y-testeistä - kyllähän minä aluksi olin epäileväinen 111:n markkerin testinkin suhteen, kunnes merkittävä tiedon lisääntyminen muissa haaroissa vakuutti minut.

15 Joulu 2014 11:21
Profiili WWW
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Ihan aiheesta kolmanteen...

Kärsivällisyyteni on koetuksella tuon otsikon "Geenejä testaamaan" -ilmaisun kanssa. Ainakin omasta puolestani ajattelen, että minun geenieni ainoa todellinen - ja olennaisilta osin jo läpäisty - testi on minun elämäni.

15 Joulu 2014 14:09
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö

Eskous kirjoitti:
Ihan aiheesta kolmanteen...

Kärsivällisyyteni on koetuksella tuon otsikon "Geenejä testaamaan" -ilmaisun kanssa. Ainakin omasta puolestani ajattelen, että minun geenieni ainoa todellinen - ja olennaisilta osin jo läpäisty - testi on minun elämäni.

Tarkoitatko, että elämäsi on päättymäisillään? Osanottoni. :wink:
Luulen kyllä, että useimpien mielissä otsikko ei taivu kuin yhteen tulkintaan.

15 Joulu 2014 16:22
Profiili WWW
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Minäkin olen joskus pähkäillyt tuota ilmausta 'geenien testaaminen' vaikka se on yleisesti käytetty ja varmaan myös oikein ymmärretty. Onko se oikea ilmaus dna-sukututkimuksessa?

Geenihän on kai pätkä dna:ta, joka koodaa jotakin tiettyä asiaa solujen kehityksessä. Mutta joskus on sanottu, että esim. YDNA:n markkerit ovat osa ns. roskadna:ta eli varadna:ta (jota genomissa on paljon), joka ei tällä hetkellä koodaa mitään eli ei muodosta mitään geeniä (eikä siis vaikuta mitenkään Eskouksen elämään). Ja vaikka markkeri olisi jonkun geenin kohdalla, siitä ei olla kiinnostuneita geeninä vaan markkeri on vain eräänlainen dna:ssa oleva periytyvä 'syntymämerkki'. Olenko oikeassa vai väärässä? Olisi mukava saada tähänkin jonkun asiaa tuntevan vastaus.

15 Joulu 2014 19:31
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Minun geenieni testaus on olennaiselta osin tehty, koska olen selvinnyt aikuiseksi ja lisääntynyt. Genomini kannalta loppuelämäni on melko turhaa, koska en todennäköisesti enää lisäänny.

Voi olla että se häiritsee minua tässä, kun olen tehnyt töitä ohjelmistoalalla. Siellä testaaminen ei ole koodin lukemista, tai vertaamista toisiin koodeihin, vaan viime kädessä koodin ajamista osana systeemiä.

15 Joulu 2014 21:26
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Eikö sana "testi" ja "testaaminen" ole laajamerkityksinen? Monenlainen tutkimus ja koe on puhekielessä "testi". Näkötesti, hajutesti, makutesti, älykkyystesti.

Aikoinaan kun valittiin mitä dna:n kohdat valitaan sukututkimusta palvelemaan, valittiin ns. roska-dna-kohtia. Niitä pidettiin hyödyttömänä muinaisjätteenä, joka voisi kuitenkin hyödyttää sukututkimusta. Nyttemmin on huomattu, ettei se ollutkaan roskaa. Käsite roska-dna heitettiin roskiin ja nyt puhutaan säätelygeeneistä.

Ajatin omasta Family Finderin tuottamasta raakadatasta lääketieteellisen ajon. Sain satoja sivuja mielenkiintoista tietoa itsestäni, terveydestäni, terveysriskeistäni ja erilaisten lääkkeiden sopivuudesta tulevaisuuden varalta.

Siellä oli joku kohta, jota vilautin terveyskeskuslääkärille. Yhden lääkkeen annostelu muuttui välittömästi. Joku muu saattaa merkitä suurta apua tulevaisuudessa, jos joskus vanhana pitäisi määrätä tietynlaista lääkettä. Ei tarvitse ryhtyä koekaniiniksi, koska sopimattomuus on tiedossa. Vastaavat dna-testit ovat tietämäni mukaan tulossa terveyskeskuksiinkin.

Itse koen dna-tutkimuksen hyödyllisenä tapana täydentää perinteistä sukututkimusta. Sen avulla on saatu yhdistetyksi palikat tilanteissa, mistä oli historiallinen dokumentti tuhoutunut. Esimerkiksi oma isälinjani pystyttiin vasta Y-dna-testin avulla yhdistämään oikeaan juureensa.

15 Joulu 2014 22:06
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö

Eskous kirjoitti:
Voi olla että se häiritsee minua tässä, kun olen tehnyt töitä ohjelmistoalalla. Siellä testaaminen ei ole koodin lukemista, tai vertaamista toisiin koodeihin, vaan viime kädessä koodin ajamista osana systeemiä.

Joo, varmaan itse kullekin tutuimman alan kielenkäyttö vaikuttaa assosiaatioihin ja tulkintoihin.

E. Sofia kirjoitti:
Ajatin omasta Family Finderin tuottamasta raakadatasta lääketieteellisen ajon. Sain satoja sivuja mielenkiintoista tietoa itsestäni, terveydestäni, terveysriskeistäni ja erilaisten lääkkeiden sopivuudesta tulevaisuuden varalta.

Mitä palvelua käytit? Tämä varmaan kiinnostaisi muitakin.

15 Joulu 2014 23:23
Profiili WWW
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Jaska kirjoitti:
E. Sofia kirjoitti:
Ajatin omasta Family Finderin tuottamasta raakadatasta lääketieteellisen analyysin. Sain satoja sivuja mielenkiintoista tietoa itsestäni, terveydestäni, terveysriskeistäni ja erilaisten lääkkeiden sopivuudesta tulevaisuuden varalta.

Mitä palvelua käytit? Tämä varmaan kiinnostaisi muitakin.

Promethease. Sain tällaiset ohjeet:
Lainaa:
1) FTDNA's ja 23andMe'n testeissä on vain pari prosenttia ihmisen perimästä, eli kaikkia mutaatioita ei raakadatasta mitenkään löydy. FTDNAssa vältetään itse asiassa kovin ikävästi mutatoituvia geenejä, koska pääpaino on genetiikassa.
2) SNPedia-tietokantaa täydennetään jatkuvasti, ja samoin tulee uutta tieteellistä tutkimusta koko ajan. Erinäiset riskit voivat riippua useasta mutaatiosta, ja voi olla myös estäviä mutaatioita.
3) Ihmisen terveyteen vaikuttaa perimä, ympäristö ja omat teot sekä sattuma. Perimässä voi olla riskejä, joita voidaan esim. hyvillä elämäntavoilla pienentää merkittävästi. Eli kaikki ei mitenkään määräydy pelkästään perimän perusteella.
5) Jos jokin asia huolestuttaa, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen. Omasta perimästä ja riskeistä tietää aika paljon jo lähisuvun sairauksia miettimällä.

Näiden varoituksen sanojen jälkeen:
http://snpedia.com/index.php/Promethease

Maksoin 5 dollaria ja siirsin Family Finderistä tallettamani raw datan sinne.
Tulostin parisataa sivua paperille, siitä puolet noita erilaisten lääkkeiden käyttäytymisiä.

16 Joulu 2014 01:58
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö

Kiitos!
Minäkin maksoin aikoinani tuon, mutta ei sieltä tekstiä silloin tullut... Vai kaivoitko erikseen sitten esiin tutkimuksia, joihin viitattiin?

16 Joulu 2014 17:14
Profiili WWW
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 437 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 22  Seuraava