Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 21 Huhti 2018 06:40

Vastaa viestiin  [ 437 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 22  Seuraava
 Geenejä testaamaan! Voit myös kysyä aiheesta 
Kirjoittaja Viesti
Sutki savolainen
Sutki savolainen

Viesti Re: Geenejä testaamaan! Voit myös kysyä aiheesta
Ei tietysti. Otin 23andMe:stä lupani pois, toivottavasti osasivat käyttää johonkin hyödylliseen tutkimukseen kun lupa oli. Nyt mietin mikä tuo Third-party App -lupa on samalla sivulla. Oletteko käyttäneet tai ottaneet pois?

23 Marras 2016 13:37
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

Tuohikirje kirjoitti:
Ei tietysti. Otin 23andMe:stä lupani pois, toivottavasti osasivat käyttää johonkin hyödylliseen tutkimukseen kun lupa oli. Nyt mietin mikä tuo Third-party App -lupa on samalla sivulla. Oletteko käyttäneet tai ottaneet pois?

Thirty part tarkoittaa, että olet antanut 23andmelle luvan luovuttaa tietojasi, jos joku niitä pyytää 23anmden protokollan mukaisesti. Homman pitäisi mennä niin, että menet jonkin palveluntarjoajan sivulle ja annat luvan hakea tietojasi 23andmeltä ja 23 antaa ne, jos on lupa.

Väinämöinen - R1a
Lemminkäinen - I1
Joukahainen - N

23 Marras 2016 15:38
Profiili WWW
Sutki savolainen
Sutki savolainen

Outoa, yhtiö nimeltä Incassable Inc. oli lupa käyttää tietoja third-party appin kautta. En tiedä yhteyttä. Irrotin sen myös (lupa revoked). Jaa, olikohan ne pahimmat ansat edes siinä...

23 Marras 2016 15:48
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Tuohikirje kirjoitti:
Oletteko antaneet luvan tälle (FTDNA:n sivuilla)?:

Minä vein itse mtFull-tulokseni GenBankiin. Se piti viedä sinne pulauttamalla yhden sivuston D-I-Y Submission File kautta sopivanmalliseksi dataksi ennen viemistä. Muita tietoja kuten Big Y:tä en ole vielä ehtinyt tarkistaa, onko FTDNA vienyt ne tieteelle.

Tuosta mt-dna:n viemisestä GenBankiin on se hyöty, että PhyloTree, joka määrittelee mt-dna haploja saa materiaalia uusien oksien määrittelemiseksi juuri GenBankista. Mt-dna ei ole tietojen mukaan maailmassa yhtä tutkittua kuin Y-dna. Sitä siis toivoisi lisää.

Viimeksi muokannut Ilpo päivämäärä 25 Marras 2016 12:54, muokattu yhteensä 1 kerran

24 Marras 2016 08:53
Profiili
Sutki savolainen
Sutki savolainen

Kiitos vinkistä! Katsoinkin Genbankin T2c-tilannetta juuri eilen ja mietin mistä data.

24 Marras 2016 14:38
Profiili
Sutki savolainen
Sutki savolainen

Ja nyt oli tullut mtDna Full Sequencen arvio. 4.1. - 18.1.2017. BigY onkin sitten seuraavan alennuksen tullen listalla 1.

26 Marras 2016 20:43
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Tuohikirje kirjoitti:
Ja nyt oli tullut mtDna Full Sequencen arvio. 4.1. - 18.1.2017. BigY onkin sitten seuraavan alennuksen tullen listalla 1.

Viime keväänä oli maaliskuussa tuntuva alennus Big Y:stä (maksoi noin 440,- €) vähän ennen Suomen valtakunnallisia sukututkimuspäiviä. Huhtikuussa on joku kansainvälinen (dna?-)sukututkimuspäivä. Silloinkin on ollut ollut alennuksia.

Nyt se joulualennusaika on luultavasti kulumassa umpeen juuri tänään 27.11.2016. Big Y:stä taisi olla jopa sadan dollarin alennuksia.

27 Marras 2016 09:27
Profiili
Sutki savolainen
Sutki savolainen

Ilpo kirjoitti:
Tuohikirje kirjoitti:
Oletteko antaneet luvan tälle (FTDNA:n sivuilla)?:

Minä vein itse mtFull-tulokseni GenBankiin. Se piti viedä sinne pulauttamalla yhden sivuston D-I-Y Submission File kautta sopivanmalliseksi dataksi ennen viemistä. Muita tietoja kuten Big Y:tä en ole vielä ehtinyt tarkistaa, onko FTDNA vienyt ne tieteelle.

Tuosta mt-dna:n viemisestä GenBankiin on se hyöty, että PhyloTree, joka määrittelee mt-dna haploja saa materiaalia uusien oksien määrittelemiseksi juuri GenBankista. Mt-dna ei ole tietojen mukaan maailmassa yhtä tutkittua kuin Y-dna. Sitä siis toivoisi lisää.

Ilpo. Miten ratkaisit anonymiteetin? File konversio-sivulla sanotaan "Please note that normally your surname will not appear on the final GenBank page, b. FILENAME: In the next box enter your surname - whilst any name can be used, I do suggest that you use your surname. (Note: Your surname will NOT appear on the final GenBank page.)"

Kerrottakoon, että kuuliaisena kansalaisena laitoin filen nimeksi sukunimen.

Tämän jälkeen tulee kuitenkin viesti

Lainaa:
Dear GenBank Submitter:

It appears that this sequence is your own mitochondrial genome. Because
GenBank is a public database that is distributed and downloaded by users
worldwide, you need to be aware that your sequence and any information present
on the record will be publicly available
. Even if you remove the record from
the database after it has been publicly released, it would still remain in
other third party databases and be retrievable in Entrez by searches for its
accession or gi number.

We have additional questions about your submission:

[1] Is this your own DNA?
[2] Was this already submitted to GenBank as part of an
experimental research study?

In addition, it is required that your FTDNA kit number be displayed on your
GenBank flatfile
. Please provide your kit number if it was not included with
your original submission.

Please answer these questions and confirm whether you want to continue
with the submission process and make your sequence and all related
information publicly available.

Mitä minun tulisi ottaa pois filestä? Anybody? Jos mukana on sukunimi+kit nro ja olen mukana julkisesti joissain projekteissa niin...

15 Joulu 2016 19:45
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

paina reply ja kirjoita vastaukseksi

1. Yes
2. Probably no

... lähetin pari päivää sitten GenBankiin oman mtdna:n ja sieltä tuli juuri tuollainen lisäkysymys (kuten diy genbank sivullakin kerrotaan) ja vastasin siihen yllä olevalla tavalla ja sitten asia oli selvä

y= N-BY22080/Y35885 mt= X2b4a1

15 Joulu 2016 21:02
Profiili
Sutki savolainen
Sutki savolainen

Giösta kirjoitti:
paina reply ja kirjoita vastaukseksi

1. Yes
2. Probably no

... lähetin pari päivää sitten GenBankiin oman mtdna:n ja sieltä tuli juuri tuollainen lisäkysymys (kuten diy genbank sivullakin kerrotaan) ja vastasin siihen yllä olevalla tavalla ja sitten asia oli selvä

Jos on niin tomppeli kuten minä, että nimeää filen sukunimellään niin onko se ladattavissa tällä nimellä? Terveisin mahdollisesti Virtanen.

15 Joulu 2016 22:14
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Tuohikirje kirjoitti:
Ilpo. Miten ratkaisit anonymiteetin? File konversio-sivulla sanotaan "Please note that normally your surname will not appear on the final GenBank page, b. FILENAME: In the next box enter your surname - whilst any name can be used, I do suggest that you use your surname. (Note: Your surname will NOT appear on the final GenBank page.)"

Kerrottakoon, että kuuliaisena kansalaisena laitoin filen nimeksi sukunimen.

Minä en enää muista. Minä tein noitten ohjeitten mukaan sen. Tarkistin, niin ei näy GenBankin sivulla mitään sukunimestäni eikä FTDNA kitin numerosta. Jos kamalasti pelkää, niin eikö sen fileen nimen voi vaihtaa käyttöjärjestelmänsä nimeä uudelleen -toiminnolla ennen lähetystä? Siinä on vielä lähetyksen jälkeen mahdollisuus korjailla sähköpostitse tietoja. Minä korjasin pois paikkakunnan kun se oli mielestäni liian paljastavaa itsestäni. Joku pystyisi hyvinkin päättelemään tietojen antajan jo sen perusteella.

Minulle on tullut yllätys ainoastaan kun lähetin tätini tiedot. Ja kuuliaisena tietysti vastasin ykköskysymykseen, että ei ole oma näytteeni. Tästä sitten johtui, että sitä ei hyväksytty. Ja täti 80-vuotiaana ei kykene itse tekemään omalla tietokoneellaan tarvittavia toimenpiteitä. Tai ei kyennyt. Nyt se on mahdotontakin. Harmittaa kun hänen haplonsa on sellainen, että siitä toivoisi aikanaan PhyloTreehen tarkennuksia. Löysin venäläiseltä Molgen-foorumilta juuri siitä haploryhmästä keskustelua ja tyrkkäsin oman tekstini asiasta sinne. Olen toivossa, että sitä kautta pystyn tarkentamaan tädin haploryhmää.

En tiedä, onko GenBankiin enää asiaa hänen tiedoillaan. PDT_Armataz_01_33 O

Olen melko vapaamielinen omista tiedoistani. Minut kutsuttiin johonkin turkkilaiseen DNA-ryhmään facebookissa. Ja julkistin siellä omasta mt-dna haplostani 6 merkkiä. Loput 2 jätin pois. Eikä ole tullut hämminkiä.

16 Joulu 2016 04:37
Profiili
Sutki savolainen
Sutki savolainen

What? Projektin kautta voi tilata ydna-12, mutta "uutena asiakkaana" ei?

Osaako joku metsästää alennuskoodeja ydna-37? Olisi tarve 1 kpl, jos ehtii, tämä tilaus on joskus niin hiiiiidaaaastaaa...
(styyraan erästä toista).

10 Tammi 2017 18:37
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Tuohikirje kirjoitti:
Osaako joku metsästää alennuskoodeja ydna-37?

Tässä vaiheessa taitaa kaikki joulualennuskoodit olla vanhentuneita. Niitä on ollut jaossa FaceBookin Suomi dna -ryhmässä. Ja on ollut joku taulukko, jossa ympäri maailman koodeja. Sama juttu, nekin lienevät jo vanhentuneet. Suomi dna ryhmän jäsen saa jostain testeistä 10 % alennuksen ilman expiroitumisia (vanhenemisia).

11 Tammi 2017 04:19
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

YSEQiltä on tullut markkinoille erityisesti genealogiseen käyttöön suunniteltu täyden genomin testi nimeltään Whole Genome Sequence (15x)

Firma esittelee testiä sivuillaan mm. näin:

"This WGS test is specifically designed for genealogy researchers and includes:
    - Full Mitochondrial Genome (Fasta file & haplogroup)
    - Annotation of all Y-SNP names and Y haplogroup information from Ybrowse.org
    - Separate VCF files for derived and novel Y-SNPs
    - User friendly autosomal allele files that can be immediately uploaded to genealogy tools like GedMatch
    - All raw data (FastQ, BAM, VCF etc.) supplied for free download or on SD card by mail
    - FREE Sanger sequencing confirmation of up to 10 novel Y-SNPs (for well prepared submission to the ISOGG tree)
    - Turn around time less than 3 months (after sample arrival)

Lisätietoa tällä hetkellä YSEQin etusivulla ja kyseisen tuotteen omalla sivulla täällä: https://www.yseq.net/product_info.php?products_id=42468

14 Helmi 2017 19:29
Profiili
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen

Nyt on näytteet papalta otettu, ftdna y111 on testi.
Kannattaako antaa oikeutta käyttää tuloksia? Ei liene hyötyä vaan pitää oikeudet omissa käsissä?
Muuta huomioitavaa ennen kuin suljen kuoren?
Millaisena laitan postissa menemään?
Pappa on jo 95 vuotias joten uusia ei ehkä saa jos näyte hukkuu.

11 Touko 2017 16:22
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Minä laitoin tavallisena kirjeenä menemään.
Annoin luvan käyttää tuloksia, koska se hyödyttää tutkijoita. Minua ei hyödytä se, etten anna lupaa.

y= N-BY22080/Y35885 mt= X2b4a1

11 Touko 2017 16:49
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Thurisaz kirjoitti:
Nyt on näytteet papalta otettu, ftdna y111 on testi.
Kannattaako antaa oikeutta käyttää tuloksia? Ei liene hyötyä vaan pitää oikeudet omissa käsissä?
Muuta huomioitavaa ennen kuin suljen kuoren?
Millaisena laitan postissa menemään?
Pappa on jo 95 vuotias joten uusia ei ehkä saa jos näyte hukkuu.

Minä laitoin yhden kuoren kirjattuna juuri sellaisesta syystä, että testattavasta ei ehkä saisi toista näytettä. Kirjaamisessa sai koodin, jolla pystyi seuraamaan lähetyksen kulkua. Sitä kulkua pystyi seuraamaan Amerikkaan, mutta siellä ei enää. Sen jälkeen olen laittanut kaikki tavallisella postimaksulla. Jos on erittäin tärkeä lähetys, ehkä kannattaisi käyttää jotain huolintafirmaa kuten DHL ?

Kannattaa antaa oikeudet kaikille mätseille nähdä tiedot. Muuten ei taida mätsejä tullakaan (näkyviin).

Voin iloksi kertoa tiedon, että FF- ja mt-dna -testit kuluttavat näytettä eniten. Y-dna -testit kuluttavat näytettä vähemmän, joten niitä saattaisi yhdelle näytteelle tehdä enemmän. Sitä näytteen riittävyyttä voi kysyä FTDNA:lta, jos epäilee.

11 Touko 2017 23:51
Profiili
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen

Kiitoksia vinkeistä!

Laitan menemään kuriirilla, en ota riskiä ja testikin oli tarjouksesta niin ei niin kirpaise.
Laitetaan suostumus käyttää näytettä, tuollaisella 100 vuotiaalla näytteellä on jo arvoakin tutkimuksessa.

12 Touko 2017 14:54
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Thurisaz kirjoitti:
Laitetaan suostumus käyttää näytettä, tuollaisella 100 vuotiaalla näytteellä on jo arvoakin tutkimuksessa.

Vanhuksilta otetuilla näytteillä pääsee historiassa pidemmälle taaksepäin. Sen 100 vuotta. PDT_Armataz_01_01

FF-testien tuloksilla näkee pari kolme sataa vuotta taaksepäin sukulaisuussuhteita. Isä- ja äitilinjoilla paljon pidemmälle, mutta ne linjat ovat rjoittuneita. Tässä tietysti vaikuttaa sekin, että pitää olla muita testattuja sitten tarpeeksi. Esimerkiksi minulla on vähemmän isä-linjan mätsejä kuin haluaisin.

12 Touko 2017 18:54
Profiili
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen

Ilpo kirjoitti:
Thurisaz kirjoitti:

Vanhuksilta otetuilla näytteillä pääsee historiassa pidemmälle taaksepäin. Sen 100 vuotta. PDT_Armataz_01_01

FF-testien tuloksilla näkee pari kolme sataa vuotta taaksepäin sukulaisuussuhteita. Isä- ja äitilinjoilla paljon pidemmälle, mutta ne linjat ovat rjoittuneita. Tässä tietysti vaikuttaa sekin, että pitää olla muita testattuja sitten tarpeeksi. Esimerkiksi minulla on vähemmän isä-linjan mätsejä kuin haluaisin.

Lähinnä ajattelin tuota populaatioiden tukimusta, suomalaiset ovat sekoittuneet sotien jälkeen kiihtyvällä vauhdilla kaupungeissa.
Itsekin olen varttikarjalainen joten lienen hyvin erilainen perimältäni.

13 Touko 2017 11:41
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 437 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 22  Seuraava