Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 21 Huhti 2018 06:53

Vastaa viestiin  [ 437 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 22  Seuraava
 Geenejä testaamaan! Voit myös kysyä aiheesta 
Kirjoittaja Viesti
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Viesti Re: Geenejä testaamaan! Voit myös kysyä aiheesta
Minä olen puolikarjalainen. Ehkä vähän enemmänkin... 3/4. Riippuu miten laajaksi Karjalan alue käsitetään Kaakkois-Suomessa.

13 Touko 2017 18:12
Profiili
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen

Ilpo kirjoitti:
Minä olen puolikarjalainen. Ehkä vähän enemmänkin... 3/4. Riippuu miten laajaksi Karjalan alue käsitetään Kaakkois-Suomessa.

Vertasin itseäni pappaani joka edustaa "puhdasta" länsisuomalaista.
Tosin perustuen omiin teorioihini siihen sisältynee joku osuus saamelaista perimää.

13 Touko 2017 18:56
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

Thurisaz kirjoitti:
Ilpo kirjoitti:

Vertasin itseäni pappaani joka edustaa "puhdasta" länsisuomalaista.
Tosin perustuen omiin teorioihini siihen sisältynee joku osuus saamelaista perimää.

Ilpo tuossa totesi, että vanhuksista löytyy totuus PDT_Armataz_01_01 Jep, minä olen puhdas länsisuomalainen äijä. Suku tutkittu kaikkien esipolvilinjojen osalta 1700-luvun alkuun. Pyramidista löytyy ehkä 5 nen-päätteistä nimeä, kaikki 1700-luvulta, eikä yhtään karjalaista nimeä. Muutama länsisuomalainen talonimi juontuu karjalaisesta nimestä, kuten Nevala, mutta tunnetusti talonnimi ei todista asukkaasta mitään.

Väinämöinen - R1a
Lemminkäinen - I1
Joukahainen - N

Viimeksi muokannut Sigfrid päivämäärä 14 Touko 2017 08:19, muokattu yhteensä 1 kerran

13 Touko 2017 20:59
Profiili WWW
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Kunhan se isän FF nyt valmistuisi... Olen tilannut sen 1.3.2017.
Nyt ovat laittaneet ajankohdaksi minkälie kesäkuun lopun.
Samassa paketissa meni isoäidin FF ja on valmistunut jo ajat sitten huhtikuussa.
Tarvis edes tietää, pitääkö lähettää uusi näyte.
Mutta jos saisin arvata, niin isä on Pohjois-Suomalainen hyvin pitkälti.

13 Touko 2017 21:44
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

Esimerkkinä miten talon nimi vaikuttaa Länsi-Suomessa. Oulunsuuhun muutti 1500-luvulla Pikkarainen. 1600-luvun lopulla länsisuomalainen esi-isäni Juurus osti Pikkaralan pojalleen ja poika otti nimen Pikkarainen. Tilanne lännessä on usein juuri tämä. Harvemmissa tapauksissan savolaisisäntä luopui nimestään muuttaessaan länteen, joko uudisasukkaana tai autiotilalle.

Juurus-nimi esiintyy Rauman tienoolla ( Rauma, Eurajoki) ja Oulunsuussa.

Väinämöinen - R1a
Lemminkäinen - I1
Joukahainen - N

14 Touko 2017 14:55
Profiili WWW
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Tätä on varmasti kysytty monesti aiemminkin mutta testit myös uudistuvat, eli kysymys ei vanhene koskaan vain vastaukset muuttuvat.
Mikä olisi paras testi 'hinta/laatu'-suhteella arvioituna, etenkin jos testattavalla ei ole aiempia tuloksia?
NatGeo:lla on uusi Geno 2.0, mutta saako siitä STR-arvot esim. FTDNA:n kautta, siirtohan näyttää olevan edelleen ilmainen?
Onko kenelläkään kokemuksia? Entä muut testit?
FTDNA on tuttu samoin Yseq, nyt haluan vertailua muihin.

mtDNA: H1a7
Elin Jörensdotter (->Simsiö) * ? - +1743 Keuruu

23 Kesä 2017 13:05
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Iiro R kirjoitti:
Tätä on varmasti kysytty monesti aiemminkin mutta testit myös uudistuvat, eli kysymys ei vanhene koskaan vain vastaukset muuttuvat.
Mikä olisi paras testi 'hinta/laatu'-suhteella arvioituna, etenkin jos testattavalla ei ole aiempia tuloksia?
NatGeo:lla on uusi Geno 2.0, mutta saako siitä STR-arvot esim. FTDNA:n kautta, siirtohan näyttää olevan edelleen ilmainen?
Onko kenelläkään kokemuksia? Entä muut testit?
FTDNA on tuttu samoin Yseq, nyt haluan vertailua muihin.

Testausmahdollisuuuksista ja testien keskinäisestä vertailusta kiinnostunueiden kannattaa tutustua Eupedia-sivuston aihetta käsittelevään pakettiin, jonka tiedot on päivitetty kesäkuussa 2017. Paketti löytyy täältä: http://www.eupedia.com/europe/dna_project_faq.shtml

23 Kesä 2017 15:04
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Kiitos linkistä. LivingDNA.com vaikuttaa omiin tarpeisiin sopivimmalta. Oikeastaan nyt harmittaa, että 'tuhlasin' muutaman kympin Yseq.nettiin, nekin rahat olisi voinut säästää tuohon. Taidan ehdottaa isällenikin, ettei tuhlaa BigY-testiin ennen kuin olen saanut LivingDNA tulokset ja nähnyt niiden laadun.

Terveystiedoista Yseq.net muuten mainitsee, että heidän parhain 15x testi ei ole riittävän tarkka luotettaviin analyyseihin, eli käytännössä kaikki nuo yleisimmät DNA-palvelut lupaavat liikoja myydessään terveyteen liittyviä analyysejä. Harvalla firmalla taitaa nimittäin raakadata ylittää tuon 15x tarkkuuden.

23 Kesä 2017 19:47
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Iiro R kirjoitti:

Minusta autosomaalitesti antaa suomalaiselle testatulle suvereenisti eniten vastauksia per käytetty rahayksikkö. FTDNA:n tekemänä siksi, että FTDNA:lla on noin 90 % (mutua) suomalaisia testauttanut itsensä (mätsin mahdollisuus suuri). Laboratoriotyön laadukkuutta ei kukaan ole kyseenalaistanut. Sitten FTDNA:lla on korkea eettisyys. He eivät esimerkiksi myy tietoja b2b rahan tienaamisen merkeissä.

23 Kesä 2017 19:49
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Ilpo kirjoitti:
Iiro R kirjoitti:

Minusta autosomaalitesti antaa suomalaiselle testatulle suvereenisti eniten vastauksia per käytetty rahayksikkö. FTDNA:n tekemänä siksi, että FTDNA:lla on noin 90 % (mutua) suomalaisia testauttanut itsensä (mätsin mahdollisuus suuri). Laboratoriotyön laadukkuutta ei kukaan ole kyseenalaistanut. Sitten FTDNA:lla on korkea eettisyys. He eivät esimerkiksi myy tietoja b2b rahan tienaamisen merkeissä.

Ehkä eivät myy, mutta eivät ne kaikki niin salaisiakaan ole ...
https://www.familytreedna.com/public/Finland?iframe=ycolorized
Tietysti mt- ja Y-DNA ovat hieman eri asia kuin autosomaaliDNA ja FTDNA:n testipaneeli ei kuulemma sisällä terveysdataa laisinkaan, uskokoon kuka uskoo. Eikä sen tarkkuus siihen kaiketi riittäisikään (kts. ed. vastaukseni).

Oman käsitykseni mukaan FTDNA:n FF saattaa sisältää lukuisia 'vääriä' matseja, jotka toki voivat olla sukua kauempaa. Raakadatalla saa mätseja myös GEDmatchin kautta, kaiketi ihan yhtä luotettavia ja monet samoja henkilöitä.

23 Kesä 2017 20:03
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Iiro R kirjoitti:
Kiitos linkistä. LivingDNA.com vaikuttaa omiin tarpeisiin sopivimmalta. Oikeastaan nyt harmittaa, että 'tuhlasin' muutaman kympin Yseq.nettiin, nekin rahat olisi voinut säästää tuohon. Taidan ehdottaa isällenikin, ettei tuhlaa BigY-testiin ennen kuin olen saanut LivingDNA tulokset ja nähnyt niiden laadun.

Terveystiedoista Yseq.net muuten mainitsee, että heidän parhain 15x testi ei ole riittävän tarkka luotettaviin analyyseihin, eli käytännössä kaikki nuo yleisimmät DNA-palvelut lupaavat liikoja myydessään terveyteen liittyviä analyysejä. Harvalla firmalla taitaa nimittäin raakadata ylittää tuon 15x tarkkuuden.

LivingDNA:lla näyttää juuri nyt olevan jokin rajoitetun ajan voimassa oleva tarjouskampanja https://www.livingdna.com/en-eu.

23 Kesä 2017 21:05
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Iiro R kirjoitti:
FTDNA:n testipaneeli ei kuulemma sisällä terveysdataa laisinkaan, uskokoon kuka uskoo. Eikä sen tarkkuus siihen kaiketi riittäisikään (kts. ed. vastaukseni).

Oman käsitykseni mukaan FTDNA:n FF saattaa sisältää lukuisia 'vääriä' matseja, jotka toki voivat olla sukua kauempaa. Raakadatalla saa mätseja myös GEDmatchin kautta, kaiketi ihan yhtä luotettavia ja monet samoja henkilöitä.

Mielenkiintoista! Kyllä FTDNA:n autosomaalitesti sisältää terveysdataa kun esimerkiksi Promethease tulostaa sivukaupalla terveystietoa 5 dollarilla ko datasta. PDT_Armataz_01_12 Itse jaksoin lukea 20 sivua tuloksia, ennen kuin väsyin lukemiseen.

Tuota GedMatchin suurempaa mätsimäärää en ole tullut ajatelleeksi tuolta kannalta. Olen luullut, että heillä on suurempi tietokanta testiaineistoja ja suurempi mätsimäärä johtuu siitä.

24 Kesä 2017 18:00
Profiili
Ujo ugri
Ujo ugri

Hei
Olen uusi täällä, joten älkää hermostuko tyhmiin kysymyksiin... PDT_Armataz_01_04

Olen tehnyt jonkin verran sukututkimusta perinteisillä menetelmillä kirkonkirjoista. Minua kiinnostaisi kovasti tehdä geenitestejä myös, mutta tarvitsisin vähän apua testien ja testattavien valinnassa, joten voisiko joku vastata seuraaviin kysymyksiin? Olen yrittänyt lukea paljon tätä foorumia myös, mutta en joko löytänyt tai ymmärtänyt seuraavia asioita, siksi kysyn.

1. Onko FTDNA nyt se paras vaihtoehto testifirmaksi? Näin olen ymmärtänyt täältä lukemalla, mutta osa viesteistä oli aika vanhoja, joten onko jotain oleellista muuttunut?

2. Onko minulla oltava perinteinen sukututkimus valmiina johonkin tiettyyn rajaan asti ennen testien tekoa? Siinähän pitää antaa joku esi-isä vai onko pakko?

3. Voinko kytkeä tai vaihtaa geeneistä saatuja tuloksia jälkeenpäin joihinkin toisiin esi-isiin mikäli pääsen perinteisessä sukututkimuksessa kauemmaksi historiaan?

4. Jotkut haarat minulla on tehtynä 1400/1500-lukujen vaihteeseen asti, joissakin ollaan vasta 1900/1800-vaihteessa. Kannattaako jälkimmäisestä haarasta edes ottaa testiä?

5. Voiko testin ottaa myös suvusta mistä ei ole mitään sukututkimusta?

6. Kannattaako siksi ilmoitettavaksi esi-isäksi valita täysin varmasti itse kirkonkirjoista varmistettu henkilö (tarkoittaa noin 1700-lukua) vai voiko laittaa sukukirjoista tms toisen käden lähteistä saadun esi-isän joka tarkoittaisi vanhempaa esi-isää?

7. Tietääkö/tarkistaako kukaan kuinka paljon testeistä on otettu sekalinjasta ja ilmoitettu isä- tai äitilinjana? Onko sellaisilla testeillä mitään tutkimusarvoa?

8. Mahdolliset testattavat joista voi valita:
- Itse olen nainen.
- Miehelläni ja minulla on sekä tyttöjä että poikia.
- Meidän molempien kaikki vanhemmat elävät.
- Mieheni isovanhemmista elää vain mieheni äidin äiti.
- Minun isovanhemmistani elää minun isäni äiti.
- Minun isälläni ei ole sisaruksia. Äitini veljistä elää enää vain yksi ja äidin siskoista on melkein mahdoton saada testejä.
- Mieheni isällä on vain siskoja. Mieheni äidillä on sekä sisko että veli elossa.

--> Mikäli haluaisin sekä mieheni että omasta suvustani mahdollisimman kattavan testauksen josta olisi paljon iloa myös tulevaisuudessa, kenet näistä henkilöistä tulisi testata ja millä testillä? Olen valmis sijoittamaan kohtuullisen isonkin summan kunhan saan mahdollisimman laajan testauksen kuitenkin niin etten maksa turhasta tiedosta enkä ota turhia testejä. Varsinkin jos iäkkäämpiä henkilöitä testataan, voi olla ettei toiseen testiin tule edes mahdollisuutta.

Kovasti kiitoksia etukäteen jos joku viitsii auttaa! PDT_Armataz_01_01

25 Kesä 2017 17:05
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

Sipi tms. osaa kommentoida paremmin, mutta pari huomiota, merkitty nuolilla tekstisi lomassa:
OrvokkiT kirjoitti:
Hei
Olen uusi täällä, joten älkää hermostuko tyhmiin kysymyksiin... PDT_Armataz_01_04

Olen tehnyt jonkin verran sukututkimusta perinteisillä menetelmillä kirkonkirjoista. Minua kiinnostaisi kovasti tehdä geenitestejä myös, mutta tarvitsisin vähän apua testien ja testattavien valinnassa, joten voisiko joku vastata seuraaviin kysymyksiin? Olen yrittänyt lukea paljon tätä foorumia myös, mutta en joko löytänyt tai ymmärtänyt seuraavia asioita, siksi kysyn.

1. Onko FTDNA nyt se paras vaihtoehto testifirmaksi? Näin olen ymmärtänyt täältä lukemalla, mutta osa viesteistä oli aika vanhoja, joten onko jotain oleellista muuttunut?

2. Onko minulla oltava perinteinen sukututkimus valmiina johonkin tiettyyn rajaan asti ennen testien tekoa? Siinähän pitää antaa joku esi-isä vai onko pakko?
-> ei pidä, mitään ei ole pakko ilmoittaa.
3. Voinko kytkeä tai vaihtaa geeneistä saatuja tuloksia jälkeenpäin joihinkin toisiin esi-isiin mikäli pääsen perinteisessä sukututkimuksessa kauemmaksi historiaan?
-> testitulos on aina testatun tulos, ei oletetun esivanhemman.

4. Jotkut haarat minulla on tehtynä 1400/1500-lukujen vaihteeseen asti, joissakin ollaan vasta 1900/1800-vaihteessa. Kannattaako jälkimmäisestä haarasta edes ottaa testiä?
-> testi on aina samankaltainen siltä osin, että se on testatun tulos. Ei tuo esiselvitys mitenkään pakollinen siis ole.

-> Voi toki.

6. Kannattaako siksi ilmoitettavaksi esi-isäksi valita täysin varmasti itse kirkonkirjoista varmistettu henkilö (tarkoittaa noin 1700-lukua) vai voiko laittaa sukukirjoista tms toisen käden lähteistä saadun esi-isän joka tarkoittaisi vanhempaa esi-isää?
->Yleisesti ottaen olisi hyvä, jos esim. isälinjan osalta ilmoitettaisiin kohtuullisella varmuudella tunnistettu esi-isä. Varmuuden aste ja todistelun luonne taitavat olla hieman makuasioita.

7. Tietääkö/tarkistaako kukaan kuinka paljon testeistä on otettu sekalinjasta ja ilmoitettu isä- tai äitilinjana? Onko sellaisilla testeillä mitään tutkimusarvoa?
-> Kaikki testitulokset ovat sellaisenaan käyttökelpoisia, mutta taustatieto nostaa tuloksen käyttöarvoa ulkopuolisten kannalta.

- Itse olen nainen.
- Minun isälläni ei ole sisaruksia. Äitini veljistä elää enää vain yksi ja äidin siskoista on melkein mahdoton saada testejä.
- Mieheni isällä on vain siskoja. Mieheni äidillä on sekä sisko että veli elossa.

--> Mikäli haluaisin sekä mieheni että omasta suvustani mahdollisimman kattavan testauksen josta olisi paljon iloa myös tulevaisuudessa, kenet näistä henkilöistä tulisi testata ja millä testillä? Olen valmis sijoittamaan kohtuullisen isonkin summan kunhan saan mahdollisimman laajan testauksen kuitenkin niin etten maksa turhasta tiedosta enkä ota turhia testejä. Varsinkin jos iäkkäämpiä henkilöitä testataan, voi olla ettei toiseen testiin tule edes mahdollisuutta.
-> Riippuu siitä mitä haluat testillä tutkia: isälinjaa, äitilinjaa, yleistä perimää? Maksaja päättää.

25 Kesä 2017 17:42
Profiili
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen

Testaa vanhimmat isä ja äitilinjat ensin, ovat edustavampia autosomaalinsa puolesta omien alueidensa edustajina ellei tiedossa ole tuoretta maakunnan ulkopuolista haaraa.
Tästä on iloa meille kaikille kun selvitämme Suomen asutushistoriaa.

25 Kesä 2017 18:08
Profiili
Mettänpeikko
Mettänpeikko

OrvokkiT kirjoitti:
Hei

*** Minulla ei ole kokemusta muista kuin FTDNA:sta joten tiedän vain siitä. Jotain keskustelua on ollut, että joillain muilla firmoilla jotkut testit ovat laajempia ja edullisempia mutta FTDNA:lla on laajin suomalainen otanta.

***Ei tarvitse olla valmiina. Testin ottajasta ilmoitetaan vanhin tiedossa oleva isälinjan isä ja äitilinjan äiti. Se voi olla 1400-luvulta tai vaikkapa 1900-luvulta, eikä niitäkään ole pakko laittaa. Helpottaa muita jos on näkyvissä.

***Testi on aina testin ottajan tulos ja tältä testin ottajalta ilmoitetaan ne esi-isät.

*** Ei testiä oteta jostain tietystä haarasta vaan yksittäisestä nyt elävästä henkilöstä.

*** Voi

*** Varmasti kumpaakin tapaa on käytössä

*** Testiä ei oteta mistään linjasta vaan yksittäisestä henkilöstä, jolta voi ilmoittaa ne vanhimmat isä- ja äitilinjaiset.

- Itse olen nainen.

*** Jos valitsee FTDNA:n ja rahaa on, niin kaikista Familyfinder-testi. Ensisijaisesti kuitenkin isovanhemmista ja vanhemmista, sen jälkeen itsestä ja miehestä. Familyfinder- testi on halvin ja sillä pääsee alkuun. Sitten kun on nämä testit tilannut ja saanut näytteet lähetetyksi laboratorioon voi miettiä erikseen kenestä haluaa isälinjan testejä ja äitilinjan testejä. Niitä varten ei erikseen enää tarvitse tilata ja antaa näytteitä koska näytteet ovat jo siellä kun niistä on tilattu niitä FF-testejä. Samoista näytteistä siis tehdään nuo muutkin testit jos sellaiset tilaa. Isälinjan testin voi ottaa vain miehestä, äitilinjan testin voi ottaa miehestä sekä naisesta.

*** Lisäksi sinne voi (ja oikeastaan pitääkin, ei ole pakko) rakentaa testin ottaneen henkilön sukupuu jotta mahdollisilla osumilla on mihin verrata. Lisäksi henkilön sukupuuhun voi linkittää testin tehneet vanhempansa, tai jonkun muun läheisen sukulaisen, jolloin saa testin tehneen henkilön osumia jaotelluksi isän tai äidin kautta tulleiksi osumiksi.

25 Kesä 2017 20:57
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

OrvokkiT kirjoitti:
Olen uusi täällä, joten älkää hermostuko tyhmiin kysymyksiin...

1. FaceBookissa on Suomi DNA -ryhmä, jossa kysytään ja vastataan juuri tuollaisia kysymyksiä. Toki täälläkin saa vastauksia. Siellä enemmän vastaajia.

2. Perinteinen tutkimus auttaa kun dna-tuloksia verrataan sukupuihin. Mikään välttämättömyys se ei ole. Testit voi tehdä ja sitten tarpeen mukaan tutkii sukuaan.

3. En tiedä, ymmärsinkö kysymyksen oikein. DNA-tulokset ovat ne mitä ovat. Niitä ei voi vaihtaa. Eikä uusi testi edes toisessa firmassa vaihda. Ellei heillä ole virheitä analyysissä. Sinä vertailet tuloksia sukupuuhun. Voit toki jossain vaiheessa huomata, että joku toinen henkilö täsmääkin paremmin dna-tuloksiin.

4. Kannattaa. Geenien tiet saattavat olla erilaiset kuin kirkonkirjan tiedot tai perhehistoria. Geenit eivät valehtele.

5. Kyllä voi.

6. Täysin varma on parempi. Aiheuttaa sekaannusta, jos onkin väärä henkilö laitettu joittenkin geenien mukaisiksi.

7. Ei siinä ole suurta sekaantumisvaaraa kun isä- ja äitilinjalle on erilliset testit ja niissä saa mätsejä.

8. Mietin tuota lisää, ja vastaan sitten, ellei kukaan ole vastannut. Ei ihan sanalla kahdella pysti kertomaan noita.

25 Kesä 2017 23:05
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

OrvokkiT kirjoitti:
- Itse olen nainen.

Miehistä saa sekä isä- että äitilinjan (tai haplot). Kannattaa siksi testata ainakin heidät. Naisilla on taas etua X-matcheissä, riippuu miten ajattelee. Ja toinen nyrkkisääntö: kannattaa testauttaa vanhimmat ihmiset ensin. Niillä tiedoilla pääsee pisimmälle historiaan. Tarkempiin juttuihin olisi hyvä, että itse tajuaa, miten kannattaa testata. Jos joku on lähellä kuolemaa, niin ehdottomasti ensin hänet.

25 Kesä 2017 23:11
Profiili
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen

Mistäs noita erilaisia laskureita voi latailla?

03 Heinä 2017 22:50
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö

Thurisaz kirjoitti:
Mistäs noita erilaisia laskureita voi latailla?

Jos tarkoitat noita täällä geeniosiossa näkyviä tulosketjuja, niin Gedmatchiin lataa oman Family Finder -tiedostonsa ja siellä sitten ajattaa eri projektien laskureissa:
https://www.gedmatch.com/login1.php

Analyze your data -otsikon alla Admixture (heritage): Select project.

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)

04 Heinä 2017 02:29
Profiili WWW
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 437 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 22  Seuraava