Sivu 1/20

Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 04 Touko 2015 03:16
Kirjoittaja järvimaisema
Moro vaan kaikille, olen vähän tätä foorumia silmäillyt.

Olen alkanut kiinnostua perinteistä ja ns. konservatiivisestä elämäntavasta, ja mieluusti ottaisin siihen jotain asioita vanhasta länsi-suomalaisesta kulttuurista. - ikävä kyllä tietoa länsi-suomalaisesta kulttuurista on hyvin vähän. Germaaneilla on esim. odalismi ja slaaveilla on Rodnovery pakana-perinteitä, suomalais-ugrilaisilla kansoillakin on omat perinteensä ja karjalaisilla kalevalat ym. - mutta jotenkin en oikein samaistu keihinkään heistä sikäli kun omat juureni on hämeestä/pirkanmaalta ja E-pohjanmaalta. Suomen perinnekulttuurikin nykypäivänä tuntuu keskittyvän karjalaisten ihannointiin ja perinteisiin, mutta mitä tekemistä heillä on minun heimolaisteni kanssa?

Joten jos teillä olisi tarjota mielenkiintoisia linkkejä tai kirjavinkkejä länsi-suomalaisten (hämäläisten-pohjalaisten) kulttuurista, jumalista ja moraalista ym. kansanperinteistä niin olisin kiitollinen.

:tankki:

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 04 Touko 2015 09:17
Kirjoittaja Sigfrid
Näinhän se on, suomenruotsalaistuneet, juuriltaan länsisuomalaiset 1800-luvun fennomaanit melkein tuhosivat länsisuomalaisen perinnekulttuurin. Tarkoitus pyhitti keinot, Suomi piti saada näyttämään kulttuurisesti mahdollisimman omintakeiselta, jotta erottuisimme kaikista muista kansoista omaksi kansaksi, isolla kirjaimella. Nationalismin tavoitteita kaikkialla maailmassa. Ruotsia puhumaan oppineet sivistyssuvut hylkäsivät oman taustansa palavan aatteen edessä, vaikka juuri näiden fennomaanien esi-isät olivat puolustaneet suomen kieltä ja paikallista kulttuuria vähintään tuhat vuotta. Niinpä kulttuurimalleja haettiin Karjalasta, Vienan meren rannoilta, idästä aina Uralille saakka. Seurauksista kärsimme edelleen. Suomalaisia juuria etsivät kaikissa maailman kolkissa toistavat samoja 1800-luvun propagandistisia teemoja, joiden mukaan suomalaisten juuret ja "sielunmaisema" tulevat Karjalasta ja idästä aina Uralilta asti ja länsisuomalaiset ovat fiftyfifty uralilaisten ja skandinaavien sekoitus. Kriittinen historiantutkimus ei tue kumpaakaan väitettä. Paitsi että tämä vakiintunut näkemys on fennomaanien luomaa myyttistä, omasta länsisuomalaisesta taustastaan irrotettua nationalistista selviytymistarinaa, johon tarvittiin sadunkertoja Lönrotia keksimään historia, niin se on palvellut myös vanhempien ruotsalaistutkijoiden ja svekomaanifanaatikkojen illuusioita suomalaisten kulttuurivelasta skandinaaveille.

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 04 Touko 2015 10:20
Kirjoittaja Sigfrid
Sirpaleita siitä kuinka kielipolitiikka väärentää kulttuuria ja -arvoja, muutamia käsitteitä:

Akka

- alkuperäinen merkitys lännessä vaimo, naisväki
- nykysuomessa pahapäinen nainen/muija

Muija

- alkuperäinen merkitys lännessä vanha akka
- nykysuomessa vaimo, hyvännäköinen nainen kadulla

Ukko

- alkuperäinen merkitys lännessä harmaahapsinen äijänkääkkä
- nykysuomessa ylijumala tai aviomies

Äijä

- alkuperäinen merkitys lännessä mies, tosimies, ylijumala
- nykysuomessa vanha ukko

Nämä vain esimerkkinä. Esimerkiksi Wikisanakirjassa länsisuomalainen merkitys on määritelty murteeksi ja itäsuomalainen merkitys kirjakieleksi.

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 04 Touko 2015 12:39
Kirjoittaja Kvenlander
Sigfrid kirjoitti:Ukko

- alkuperäinen merkitys lännessä harmaahapsinen äijänkääkkä
- nykysuomessa ylijumala tai aviomies

Äijä

- alkuperäinen merkitys lännessä mies, tosimies, ylijumala
- nykysuomessa vanha ukko


Kyllä kai tässä ollaan menty parempaan suuntaan? Asioista perillä olevat tietävät äijän olevan Ukon länsisuomalainen nimitys ja tämä on tuotu esille myös Wikipediassa (josta nykyään ensimmäisenä katsotaan asiat). Tosin Agricola, jota pidetään yleisesti länsimurteiden puhujana, puhuu Ukosta (Ucko) suomalaisten jumalien luettelossaan. Myös ihan jokapäiväisessä kielenkäytössä sanotaan, että "Jätkä on äijä!", ei "Jätkä on ukko!". Ukosta kyllä puhutaan neutraalissa sävyssä, vaikka ukkoutuminen on negatiivista. Englantilainen termi "lad culture" on myös käännetty äijäkulttuuriksi, ja Antti Rinnekin tavoitteli positiivista konnotaatiota "äijäfeminismillään" (siinä tosin onnistumatta).

Mitä tulee suomalaisen perinteen itäpainotteisuuteen, niin siihen on käsittääkseni kahtalaiset syyt: Ensinnäkin kalevalan suullinen perinne säilyi pidempään syrjemmässä idässä, joten nationalismi tuli kuin huomaamatta itäpainotteiseksi. Käsittääkseni sama traditio ja jumaltarustot on ollut lännessäkin, vain eri nimillä (äijä/ukko). Toisekseen fennomaanit halusivat erottautua ruotsalaisista ja siksi korostivat Suomen omaleimaisia perinteitä, yhteisten traditioiden kustannuksella, vaikka kuten Sigfrid totesi, eivät nämä välttämättä ole ruotsalaisten meille pakottamia, vaan tuhansien vuosien aikana omaksuttua perinnettä.

Mitä tulee itse kysymykseen, niin vaikea sanoa, mistä tulisi aloittaa. Käsittääkseni esim. suomalaisia mytologioita käsittelevät kirjat erittelevät perinteitä idässä ja lännessä ja kalevala on varmaan aika yleispätevä, kunhan vain muistaa, että se on kerätty itäisen Suomen alueella. Vaimo on enemmän asiantuntija näissä jumalasioissa, kysyn häneltä lukuvinkkejä. Ja tosiaan kun historiasta meille opetetaan, että lännessä vallitsi Viikinkiajalla periaatteessa skandinaavinen esinekulttuuri, voidaan olettaa että moraali ja jumalasioissa oltiin myös tiiviissä yhteydessä, ehkä suomalaisilla termeillä.

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 04 Touko 2015 12:58
Kirjoittaja Sigfrid
Kvenlander kirjoitti:
Kyllä kai tässä ollaan menty parempaan suuntaan? Asioista perillä olevat tietävät äijän olevan Ukon länsisuomalainen nimitys ja tämä on tuotu esille myös Wikipediassa (josta nykyään ensimmäisenä katsotaan asiat).


Äijä ei ole Ukon länsisuomalainen nimitys sen enempää kuin se on virolaisten tai skandinavien muinaisjumalan nimityskään. Se oli Äijä.


Tosin Agricola, jota pidetään yleisesti länsimurteiden puhujana, puhuu Ukosta (Ucko) suomalaisten jumalien luettelossaan. Myös ihan jokapäiväisessä kielenkäytössä sanotaan, että "Jätkä on äijä!", ei "Jätkä on ukko!". Ukosta kyllä puhutaan neutraalissa sävyssä, vaikka ukkoutuminen on negatiivista. Englantilainen termi "lad culture" on myös käännetty äijäkulttuuriksi, ja Antti Rinnekin tavoitteli positiivista konnotaatiota "äijäfeminismillään" (siinä tosin onnistumatta).



On totta, että stadin kielenkäytössä on osoitettu äijälle tiettyä kunniaa :wink:


Mitä tulee suomalaisen perinteen itäpainotteisuuteen, niin siihen on käsittääkseni kahtalaiset syyt: Ensinnäkin kalevalan suullinen perinne säilyi pidempään syrjemmässä idässä, joten nationalismi tuli kuin huomaamatta itäpainotteiseksi. Käsittääkseni sama traditio ja jumaltarustot on ollut lännessäkin, vain eri nimillä (äijä/ukko). Toisekseen fennomaanit halusivat erottautua ruotsalaisista ja siksi korostivat Suomen omaleimaisia perinteitä, yhteisten traditioiden kustannuksella, vaikka kuten Sigfrid totesi, eivät nämä välttämättä ole ruotsalaisten meille pakottamia, vaan tuhansien vuosien aikana omaksuttua perinnettä.



Juuri näin. Valitettavasti on aiheutettu vahinkoa suomalaiselle kulttuuriperimälle ja sen kuvalle muissa kulttuureissa. Yleiskuva muinaissuomalaisuudesta on vääristynyt.


Mitä tulee itse kysymykseen, niin vaikea sanoa, mistä tulisi aloittaa. Käsittääkseni esim. suomalaisia mytologioita käsittelevät kirjat erittelevät perinteitä idässä ja lännessä ja kalevala on varmaan aika yleispätevä, kunhan vain muistaa, että se on kerätty itäisen Suomen alueella. Vaimo on enemmän asiantuntija näissä jumalasioissa, kysyn häneltä lukuvinkkejä. Ja tosiaan kun historiasta meille opetetaan, että lännessä vallitsi Viikinkiajalla periaatteessa skandinaavinen esinekulttuuri, voidaan olettaa että moraali ja jumalasioissa oltiin myös tiiviissä yhteydessä, ehkä suomalaisilla termeillä.

Kalevala on sitä mitä sen tekijät halusivat, koottu ja koostettu sirpaleista valikoiden, pitäen mielessä poliittinen tarkoitus. Vastuu tuloksesta on tekijöillä, ei lukijalla.

Länsisuomalaisen muinaiskulttuurin nimeäminen alisteiseksi skandinaaviseksi on yhtä väärin kuin minkä tahansa Itämeren alueen kulttuurin, saamelaisen, virolaisen, balttilaisen, puolalaisen ...

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 04 Touko 2015 13:47
Kirjoittaja Kvenlander
Sigfrid kirjoitti:Länsisuomalaisen muinaiskulttuurin nimeäminen alisteiseksi skandinaaviseksi on yhtä väärin kuin minkä tahansa Itämeren alueen kulttuurin, saamelaisen, virolaisen, balttilaisen, puolalaisen ...


Tämä on varmaan oman ketjunsa arvoinen asia ja minulla onkin jonkin aikaa pyörinyt mielessä laittaa siitä avaus, että voisimme keskustella, mitä se "skandinaavisuus" Varsinais-Suomen ja Satakunnan esineistöisä tarkoittaa. Tuossa minun tekstissäni käytin termiä skandinaavinen samaan tapaan kuin käyttäisin kampakeraaminen tai nuorakeraaminen, yleisesti tyyliä kuvaamaan, koska olen jossain lukenut, että länsisuomalainen esineistö oli hyvin pitkälle samanlaista kuin Ruotsin puolella. Mutta, kuten sanoin, tietoni tältä osin ovat vajavaiset ja oppimisenhaluni pohjaton. Ja jos tämä olisi ehdotin totuus, niin mistä silloin tiedetään Ladoga Stradajassa olleen ruotsalaisia sieltä löytyneen "skandinaavisen esineistön" perusteella tai osoittaa ruotsalaisen asutuksen ulottuneen tietyn matkaa Uppsalan pohjoispuolelle Viikinkiajalla, koska sieltä on löydetty rautakautisia asumuksia esinelöytöineen?

Skandinaavisuus on ehkä tyylin terminä huono, koska sillä on tietty etninen merkitys, joko tarkoituksella tai vahingossa, vaikka käsittäisi arkeologien puhuvan siitä maantieteellisessâ mielessä.

Luen parhaillaan Taavitsaisen (väitös?)kirjaa muinaislinnoista ja siinä vertaillaan länsisuomalaisen, hämäläisen ja savo-karjalaisen (nämäkin toki eroavat) esineistön levinneisyyttä löytöjen avulla, mutta vertailua ei suoritetaan muihin Pohjoismaihin, paitsi yhden mallin osalta puhutaan sen gotlantilaisesta alkuperästä. Mielenkiintoinen aihe kaikenkaikkiaan, luulen Taavitsaisen päätyvän tulokseen, että ristiretkiajalla Hämeen tyypillisesti läntinen esineistö saa selvästi sekoittuneen idän ja lännen leiman. Tämä kävisi yhteen sen käsityksen kanssa, että Länsi-Suomi joutui ensin Ruotsin vallan alle ja Hämeestä tuli yhtäkkiä rajamaa yhteyksien vähetessä (Varsinais-)Suomeen. Varmaan karjalaisyhteydet kasvoivat aikaisemmasta monestakin syystä.

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 04 Touko 2015 14:32
Kirjoittaja Sigfrid
Mielenkiintoinen aihe tosiaan. Länsi-Suomi, ml. Varsinais-Suomi ei liene ollut kovinkaan paljon ennen Hämettä Ruotsin vallan alaisuudessa. Sensijaan lännessä oli skandinaavisia vaikutteita. Tätä arkeologit kuvaavat puhumalla merovingiaikaisesta läntisestä vaikutuksesta. Kulttuuria luvataan kuitenkin suomalaiseksi, jossa oli vaikutteita myös etelästä, mm. Virosta ja laajemmin nykyisiltä balttialueilta. Oma lukunsa on Euran ruumishautaustapa, jonka esikuvan löytäminen osoittautuu vaikeaksi.

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 04 Touko 2015 15:48
Kirjoittaja mikko
Onko Kalevala karjalaista kulttuuria vai onko sillä länsisuomalaiset juuret? Tähän liittyen yksi mielenkiintoinen teos tutustuttavaksi voisi olla:
Kaitanen, Veijo & Laukkanen, Esa & Uotila, Kari (toim.): Muinainen Kalanti ja sen naapurit: Talonpojan maailma rautakaudelta keskiajalle. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia 825. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2003. ISBN 951-746-289-1.

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 04 Touko 2015 18:03
Kirjoittaja Sigfrid
mikko kirjoitti:Onko Kalevala karjalaista kulttuuria vai onko sillä länsisuomalaiset juuret? Tähän liittyen yksi mielenkiintoinen teos tutustuttavaksi voisi olla:
Kaitanen, Veijo & Laukkanen, Esa & Uotila, Kari (toim.): Muinainen Kalanti ja sen naapurit: Talonpojan maailma rautakaudelta keskiajalle. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia 825. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2003. ISBN 951-746-289-1.


Olen lukenut näitä tutkimuksia Kalevalan sijainnista. Nämä tutkimukset ovat varsin hypoteettisia, koska ensin pitäisi tietää mikä on Kalevalan totuusarvo.

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 04 Touko 2015 20:10
Kirjoittaja Kinaporin kalifi
mikko kirjoitti:Onko Kalevala karjalaista kulttuuria vai onko sillä länsisuomalaiset juuret?

Karjalaisella kulttuurilla on osin länsisuomalaiset juuret, miksei siis Kalevalallakin.

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 04 Touko 2015 20:12
Kirjoittaja Sigfrid
sumu kirjoitti:Taitaa olla melkoista harhaa yrittää jakaa suomalaisuus ainoastaan itä/länsi suunassa,merkittävämpi jakolinja löytyy etelä/pohjoinen suunassa eikä ainoastaan nykypäivänä vaan myös historiallisesti.Laatokan karjalaisuudella on vähän yhtymäkohtia kainuulaisuuteen samoin eaim:hämäläisyydellä ja pohjois-pohjanmaalaisuudella :?:


Osa Pohjois-Pohjanmaan rannikosta asutettiin Satakunnasta ja Hämeestä, joten historiallinen yhteys on olemassa, vaikka se tänä päivänä ei aina siltä vaikutakaan. Tässä oli kuitenkin kyse perinteistä ja historiasta.

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 04 Touko 2015 21:20
Kirjoittaja Fagus
Sigfrid kirjoitti:Sirpaleita siitä kuinka kielipolitiikka väärentää kulttuuria ja -arvoja, muutamia käsitteitä:

Akka

- alkuperäinen merkitys lännessä vaimo, naisväki
- nykysuomessa pahapäinen nainen/muija

Aunuksenkarjalassakin akku, akan on vaimo (vaikka myös mučoi on sitä, vähän eri merkityksellä), samoin vienankarjalassa akka on vaimo, myös vanha nainen.

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 04 Touko 2015 22:12
Kirjoittaja Sigfrid
Onhan noissa sanoissa variaatioita, mutta kyllä vähän ihmettelin aikanaan, kun itäsuomalaiset työkaverit puhuivat muijistaan. En tietenkään voinut uskoa näiden nuorten miesten akkojen olevan harvahampaisia mummoja :wink:

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 05 Touko 2015 17:54
Kirjoittaja Kalevanserkku
Sigfrid kirjoitti:
mikko kirjoitti:Onko Kalevala karjalaista kulttuuria vai onko sillä länsisuomalaiset juuret? Tähän liittyen yksi mielenkiintoinen teos tutustuttavaksi voisi olla:
Kaitanen, Veijo & Laukkanen, Esa & Uotila, Kari (toim.): Muinainen Kalanti ja sen naapurit: Talonpojan maailma rautakaudelta keskiajalle. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia 825. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2003. ISBN 951-746-289-1.


Olen lukenut näitä tutkimuksia Kalevalan sijainnista. Nämä tutkimukset ovat varsin hypoteettisia, koska ensin pitäisi tietää mikä on Kalevalan totuusarvo.


Jo vuosikymmeniä sitten ovat useat asiantuntijat katsoneet ainakin suuren osan, ellei kaikkea, Kalevalan sisältämistä runoista olevan Länsi-Suomessa sepitettyjä. Että ns. kalevalamitta oli tuttua länsisuomalaisille, näemme esim. kalevalamitalla kirjoitetusta Henrikin surmavirrestä. Muutama länsisuomalainen paikannimikin voidaan mainita: Ilmarisen hauta (Virtain ja Alavuden välillä valtatien 66 varrella), Kalevankangas Tampereella, Tampereen Pyhäjärveen työntyy Väinännokka jne.

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 05 Touko 2015 18:45
Kirjoittaja Sigfrid
Kalevanserkku kirjoitti:
Sigfrid kirjoitti:
mikko kirjoitti:Onko Kalevala karjalaista kulttuuria vai onko sillä länsisuomalaiset juuret? Tähän liittyen yksi mielenkiintoinen teos tutustuttavaksi voisi olla:
Kaitanen, Veijo & Laukkanen, Esa & Uotila, Kari (toim.): Muinainen Kalanti ja sen naapurit: Talonpojan maailma rautakaudelta keskiajalle. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia 825. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2003. ISBN 951-746-289-1.


Olen lukenut näitä tutkimuksia Kalevalan sijainnista. Nämä tutkimukset ovat varsin hypoteettisia, koska ensin pitäisi tietää mikä on Kalevalan totuusarvo.


Jo vuosikymmeniä sitten ovat useat asiantuntijat katsoneet ainakin suuren osan, ellei kaikkea, Kalevalan sisältämistä runoista olevan Länsi-Suomessa sepitettyjä. Että ns. kalevalamitta oli tuttua länsisuomalaisille, näemme esim. kalevalamitalla kirjoitetusta Henrikin surmavirrestä. Muutama länsisuomalainen paikannimikin voidaan mainita: Ilmarisen hauta (Virtain ja Alavuden välillä valtatien 66 varrella), Kalevankangas Tampereella, Tampereen Pyhäjärveen työntyy Väinännokka jne.


Ja tietenkin Untamala. Nämä asiat ovat vain sattumia Lönnrotin sopassa eli Kalevala-eepoksen valikoivassa synnyssä. Tavoite oli sijoittaa muinainen Kalevala Venäjälle, josta suomalaisten uskottiin yhtenä joukkona tänne siirtyneen. Tämä liittyi tarpeeseen yhdistää kansa yhdeksi valtioksi. Lönnrotin, kuten muidenkin fennomaanien näkökulma oli ruotsinkielistyneen ihmisen, joka itse ajatteli olevansa ruotsalainen. Ruotsalaisuus syntyi yhteiskunnallisesta asemasta ja huonosta historiantuntemuksesta. Snellmannit, Forsmannit, Kivet ynnä muut tunsivat itsensä vähemmän suomalaisiksi kielen kautta, ei syntyperän. Kahtiajako sivistyneistöön ja rahvaaseen olis selvä, mutta järki vaati keksimään jotakin, jonka avulla luotaisiin kansallinen identiteetti. Siinä sitten polittisista syistä pistettiin mutkat suoriksi. Mutkat voitaisiin palauttaa ja uoma takaisin luonnontilaan.

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 05 Touko 2015 21:18
Kirjoittaja Jola
Voisko kumminkin ajatella, että suomalaisen kulttuurin ydin on perustaltaan aika yhtenäinen Länsi- ja Itä-Suomessa, koska on yhteinen suomen kieli pohjana. Kieli kumminkin vaikuttaa paljon ihmisten ajattelutapoihin ja kulttuuriin. Havaitut erot lännen ja idän välillä (mm. sanoissa) ovat myöhemmin syntyneitä kerrostumia johtuen erilaisista kontakteista ja väestövirroista. Myös viljelytapojen erot (kaskiviljely vs. peltoviljely) ovat tuoneet erilaisuutta kyläkulttuuriin. Näistä muistaakseni löytyy asiaa Matti Sarmelan julkaisemasta Suomalaisesta kansanperinneatlaksesta, joka oli joskus saatavilla verkostakin pdf-muodossa, mutta löytynee kirjastoistakin.

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 05 Touko 2015 21:47
Kirjoittaja Sigfrid
Avauksessa kysyttiin länsisuomalaisten juurista. Juuret alkaa historiasta. Mistä alkaa suomalainen historiankirjoitus? Ikävä kyllä ruotsalaisten ristiretkistä, maan valtauksesta ja sodista idän nousevaa suurvaltaa vastaan. Suomalaisten historia tällä maapläntillä on kuitenkin vanhempi, se vain ohitetaan historianopetuksessa. Yhteinen kieli on aivan eri kysymys. Tuskin on Euroopassa toista kansaa, joka kuittaa paikallisen esihistoriansa ja vanhimmat traditionsa kouluopetuksessa yhtä kevyesti kuin Suomi.

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 06 Touko 2015 09:08
Kirjoittaja Fagus
Sigfrid kirjoitti:Avauksessa kysyttiin länsisuomalaisten juurista. Juuret alkaa historiasta. Mistä alkaa suomalainen historiankirjoitus? Ikävä kyllä ruotsalaisten ristiretkistä, maan valtauksesta ja sodista idän nousevaa suurvaltaa vastaan. Suomalaisten historia tällä maapläntillä on kuitenkin vanhempi, se vain ohitetaan historianopetuksessa. Yhteinen kieli on aivan eri kysymys. Tuskin on Euroopassa toista kansaa, joka kuittaa paikallisen esihistoriansa ja vanhimmat traditionsa kouluopetuksessa yhtä kevyesti kuin Suomi.

Lukion historiassa käydään nykyisin läpi vain autonomian aika, ei varhaisempaa. Lisäkursseilla voi saada lisätietoa.

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 06 Touko 2015 10:26
Kirjoittaja Sigfrid
Fagus kirjoitti:
Sigfrid kirjoitti:Avauksessa kysyttiin länsisuomalaisten juurista. Juuret alkaa historiasta. Mistä alkaa suomalainen historiankirjoitus? Ikävä kyllä ruotsalaisten ristiretkistä, maan valtauksesta ja sodista idän nousevaa suurvaltaa vastaan. Suomalaisten historia tällä maapläntillä on kuitenkin vanhempi, se vain ohitetaan historianopetuksessa. Yhteinen kieli on aivan eri kysymys. Tuskin on Euroopassa toista kansaa, joka kuittaa paikallisen esihistoriansa ja vanhimmat traditionsa kouluopetuksessa yhtä kevyesti kuin Suomi.

Lukion historiassa käydään nykyisin läpi vain autonomian aika, ei varhaisempaa. Lisäkursseilla voi saada lisätietoa.


Jos oikein muistan, niin vanhanajan keskikoulun historiaopetus alkoi antiikin Kreikasta ja Suomen osalta Ruotsin kuninkaista. Oleellinen ero esimerkiksi Viroon on, että siellä tuotetaan kasapäin kirjallisuutta virolaisista esihistoriasta Virossa, mm. virolaisia viikinkitarinoita nimenomaan tutkijoiden kirjoittamana. Kun tämä tapahtuu englanniksi, niin osoite on selvä; lisätä virolaisen historian tuntemusta maailmalla. Tällaista ei tapahdu Suomessa. Tälläkin foorumilla mainittu uusi kirja "Viikinkiajan Suomi" tms. ei paneudu asioihin kronologisesti asiota selventäen, vaan on kokoomateos, jossa pohditaan vain suomalaisten tutkijoiden tiedossa olevia asioita ilman asioiden aukaisua englanninkielisille lukijoille. Teos on lähinnä suomalaisten tutkijoiden keskinäinen monologikokoelma. Suomalaisista viikingeistä ei tarvitse kirjoittaa, mutta esihistoriaan pitäisi vähän panostaa samalla tavalla kuin esimerkiksi Virossa, eikä jättää asioita tasolle "olivatko kvenlannin kuninkaat totta vai tarua".

Re: Länsi-suomalainen perinne kulttuuri?

ViestiLähetetty: 06 Touko 2015 13:41
Kirjoittaja Kvenlander
Sigfrid kirjoitti: Tälläkin foorumilla mainittu uusi kirja "Viikinkiajan Suomi" tms. ei paneudu asioihin kronologisesti asiota selventäen, vaan on kokoomateos, jossa pohditaan vain suomalaisten tutkijoiden tiedossa olevia asioita ilman asioiden aukaisua englanninkielisille lukijoille. Teos on lähinnä suomalaisten tutkijoiden keskinäinen monologikokoelma. Suomalaisista viikingeistä ei tarvitse kirjoittaa, mutta esihistoriaan pitäisi vähän panostaa samalla tavalla kuin esimerkiksi Virossa, eikä jättää asioita tasolle "olivatko kvenlannin kuninkaat totta vai tarua".


Niin totta. kirjoitin pitkän vastineen, mutta se hävisi eetteriin. kirjoitan uudelleen, kunhan kerkeän. Mutta, jos koulussa edes keskustellaan Kvenlannin kuninkaista, se on jo edistystä.

Joku voisi kirjoittaa Englanniksi Suomen esihistoriasta yleisteoksen. Ei sen tarvitse olla historioitsija. Eivät nämä lukemattomat Viikinkien historiaa käsittelevät teokset ole oikeiden historioitsijoiden kirjoittamia.