Sigfrid kirjoitti:jussipussi kirjoitti:
Edellisellä sivulla tuot yksittäisiä havaintoja esille todisteena Länsi-Suomalaisesta sekakulttuurista. Yritin pariinkin otteeseen tuoda esille, että yksittäiset löydöt eivät todista välttämättä kulttuuriivaikutuksesta. Sitä minä vain tässä viisastelen.
Ziisus, Länsi-Suomesta löytyy sadoittain, jos ei tuhansittain, sekä germaanisia, baltti- että IMS-tyyppisiä esinelöytöjä, jotka on kaivettu haudoista, ei satunnaisista kätköistä. Siis ne havainnot todistavat kulttuurista, ei kielestä.
Tästähän ei ole kysymyskään. Nämä eivät ole yksittäisiä löytöjä.
Tästä on kysymys:
Sigfrid kirjoitti:Täh! Länsi-Suomen rautakausi on todellinen aarreaitta, esinekulttuuria löytyy Brittein saarilta, Norjasta, Ruotsista, Saksasta, Baltiasta, Arabiasta, nyky-Venäjän muinaisalueilta ja jotakin vanhempaa jopa Rooman valtakunnasta.
Tämän luettelon toit esille todisteena sekakulttuurista. Mukana mm Arabia ja Rooma. Muut ovat tunnettuja germaaniseutuja joiden kanssa käytiin luonnollisesti kauppaa tiiviisti. Ei tarkoita silti sitä, että Länsi-Suomessa olisi ollut kaikkea noita sisältävä kulttuuri.
Ja tästä on kysymys:
Sigfrid kirjoitti:Itäsuomalaisiksi tai karjalaisiksi luokiteltavaa löytyy 1000-luvun tienoolta ristiretkiin. Itävirolaiseksi luokiteltavaa, siis Pskovin alueen tyylisiä tavaroita löytyy 500-luvun vaiheilta mm. Hämeestä.
Tämän tuot todisteeksi itäsuomalaisuuden vaikutuksesta läsnsisuomalaiseen sekakulttuuriin.
Lue nyt kuitenkin uudelleen tämän ketjun kommentit alkaen edellisen sivun alusta. Jos olet niillä tarkoittanut jotain muuta, kuin olen ymmärtänyt niin tarkenna.
Viimeisen kommenttisi perusteella se Länsi-Suomalainen sekakulttuuri vuoden 1000-tienoilla on sinun mielestäsi koostunut baltti, imsu ja germaanikulttuureista. Olen samaa mieltä. Lisäisin siihen vielä paleokulttuurin mukaan.
Yksittäisillä löydöillä jostain Pihkovan, Arabian tai Rooman seuduilta ei ole merkitystä Länsi-Suomen kulttuuripohjan muodostumista arvioitaessa, pl tietenkin se, että löydöt osoittavat kauppaa ja tai muutakin liikettä tapahtuneen.
Ja viimeisenä se, että alkuperäinen keskustelu oli itäsuomalaisen ja länsisuomalaisen kulttuurin välinen suhde ja sinä olet siis sitä mieltä, että niidenkin kohdalla 1000-luvun tienoilla Länsi-Suomessa on vallinut sekakulttuuri. Tuon edellä lainaamani ja raamittamani kommenttisi perusteella. Tästä olen eri mieltä. Tässäkään tapauksessa yksittäiset löydöt eivät tarkoita sitä, että ko alueilla sijainnut kulttuuri olisi vaikuttanut Länsi-Suomessa.