Kansallispuku-keskustelu

Kulttuurintutkimus (kansatiede) tutkii menneisyyttä henkisen ja aineellisen kulttuurin kautta ja folkloristiikka kansanperinteen kautta.

Kansallispuku-keskustelu

ViestiKirjoittaja Tuohikirje » 12 Joulu 2020 11:31

Kansallispuvut ovat nyt nosteessa ja olen sellaisen myös itselleni hankkimassa. Vaihtoehtona olivat Antrea ja Rautu-Sakkola/Sakkola-Rautu (toinen sinihameinen/toinen punainen) koska ne ovat kauniita pukuja molemmat. Puvut eivät ole halpoja, mikäli sellaisen ostaa esim. valmiina (n. 2 300 €), mutta käytettynä voi löytää edullisesti osia metsästämällä tai kokonaisena toiselta esim. Facebookin Kansallispuku-ryhmästä. Myös nuorisoseurat ym. pitävät osto- ja myyntipalstoja. Tässä tulee paljon vanhaa sanastoa ja opettelemista mm. sykerö, säppäli, supikkaat jne. Ihan mielenkiintoista! Minulla oli tanhuaikoihin Keski-Suomen puku, johon minulla ei ollut mitään sidettä, mutta nyt kotiseutuun viittaava puku. Mitä pukuja kaapista löytyy muilta? Kuvat lähde vuorelma.net (Antrea ylh., Rautu-Sakkola/Sakkola-Rautu alla).

Kuva
Kuva
Tuohikirje
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen
 
Viestit: 833
Liittynyt: 08 Tammi 2012 22:13

Re: Kansallispuku-keskustelu

ViestiKirjoittaja Jaska » 12 Joulu 2020 12:24

Minä olen maalta kaupunkiin muuttaneiden vanhempien juureton jälkikasvu. Mitään heimokulttuuriperintöä ei pääkaupunkiseudulla ja laajalti koko Uudellamaalla ole olemassakaan, enkä samaistu alueisiin, joilla en ole kasvanut.

Kannatan silti kyllä heimovaatteita ja perinteitä, keillä vain sellaisia sattuu olemaan. Haaleanpunaisen tuulipuvun perinteisöitymistä odotellessa... PDT_Armataz_01_14
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10969
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Kansallispuku-keskustelu

ViestiKirjoittaja Tuohikirje » 12 Joulu 2020 13:31

Älä droppaa mun tunnelmaa PDT_Armataz_01_14

Löysin sinulle sopivan (Uusimaa), alla. Kotipaikkavaatimushan ei ole ehdoton, moni pitää esim. karjalaisia pukuja
ilman mitään siteitä ja juuria Karjalaan. Käytännössä kuitenkin moni valitsee omien juuriensa mukaisesti.

Kuva

https://issuu.com/marjovainio/docs/kans ... aalta_2017
Tuohikirje
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen
 
Viestit: 833
Liittynyt: 08 Tammi 2012 22:13

Re: Kansallispuku-keskustelu

ViestiKirjoittaja nirri » 12 Joulu 2020 14:15

Onneksi tuo kansallispuvun valinta ei ole pakollista asuinpaikan tai edes synnyinpaikan mukaan. Saa valita mieleisensä ja mielestään kauneimman tjsp. Ja onneksi saa kansallispukupoliisi näpeilleen, kun tmp valtaa alaa - tuunaa mun perinne. Voit käyttää jotain puvun osaa muun vaatetuksen kanssa - vaikkapa pelkkä hame puolijuhlallisiin tilaisuuksiin tai töihin, liivi tai röijy farkkujen kanssa. Mahdollisuuksia on.

Omani on valmistumassa, ja se kyllä on äitilinjainen valinta. Tosin olen aina pitänyt Peräpohjolan pukua kauneimpana, edes Rovaniemen puku ei ole sitä voittanut. Lisäksi on punainen sarafaani.

Uusin tarkastettu puku on Ikaalisten komearaitainen, ja se voipi olla seuraava pukuhanke. Kunhan saavat kankaat kudottua. Siihen asti hierotaan laihalla lompakolla ohimoa ja toppuutellaan innostusta. Tähänkin perusteena väritys, ja tietty se Nicolaus Falck, joka Ikaalisista sinne pohjoiseen lähti kirkkoherraksi (taisi mennä taaskin sinne äidin puolelle...)
nirri
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 59
Liittynyt: 18 Marras 2016 16:10

Re: Kansallispuku-keskustelu

ViestiKirjoittaja Jaska » 12 Joulu 2020 18:33

Tuohikirje kirjoitti:Älä droppaa mun tunnelmaa PDT_Armataz_01_14

Pahoittelen tuulipuvun nostamista keskusteluun mukaan. PDT_Armataz_01_14

Tuohikirje kirjoitti:Löysin sinulle sopivan (Uusimaa), alla. Kotipaikkavaatimushan ei ole ehdoton, moni pitää esim. karjalaisia pukuja
ilman mitään siteitä ja juuria Karjalaan. Käytännössä kuitenkin moni valitsee omien juuriensa mukaisesti.

Kuva

https://issuu.com/marjovainio/docs/kans ... aalta_2017

Ehkä itse lähtisin yksilölliselle linjalle, susiturkki ja piikkinuija olis kiva yhdistelmä...

Sitä vähän vierastan, miksi joku valitsisi puvun, jonka kulttuuriperintöön hänellä ei ole mitään yhteyttä. Miksi myöhäinen keinotekoinen etninen kattoidentiteetti sallisi muista heimoperinteistä ottamisen?
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10969
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Kansallispuku-keskustelu

ViestiKirjoittaja Kinaporin kalifi » 12 Joulu 2020 20:48

nirri kirjoitti:...ja tietty se Nicolaus Falck, joka Ikaalisista sinne pohjoiseen lähti kirkkoherraksi (taisi mennä taaskin sinne äidin puolelle...)

Wot? Ei kai alkujaan Sipoon Falckeja?

Tuohikselle: pic or it did not happen.
Avatar
Kinaporin kalifi
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6925
Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18

Re: Kansallispuku-keskustelu

ViestiKirjoittaja nirri » 12 Joulu 2020 21:30

Kinaporin kalifi kirjoitti:
nirri kirjoitti:...ja tietty se Nicolaus Falck, joka Ikaalisista sinne pohjoiseen lähti kirkkoherraksi (taisi mennä taaskin sinne äidin puolelle...)

Wot? Ei kai alkujaan Sipoon Falckeja?

Noup. Ihan Ikaalisten Kolkolta https://www.geni.com/people/Nicolaus-Fa ... 2889186194
nirri
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 59
Liittynyt: 18 Marras 2016 16:10

Re: Kansallispuku-keskustelu

ViestiKirjoittaja puu » 12 Joulu 2020 21:48

Joskus olen tuollaista miehen kansallispukua ajatellut mutta ne joihin olisi selkeä isälinjainen yhteys
näyttävät vähän hölmöiltä.

Ja kun selkeää yhteyttä Etelä-Pohjanmaalle ei ole niin olen jättänyt tämän vain ajatuksen asteelle,
ne sieltä olevat puvut näyttävät jotenkin komeammilta kuin muut.
puu
Pohtiva pohjalainen
Pohtiva pohjalainen
 
Viestit: 128
Liittynyt: 26 Touko 2016 19:07

Re: Kansallispuku-keskustelu

ViestiKirjoittaja Tuohikirje » 13 Joulu 2020 16:06

Kinaporin kalifi kirjoitti:
nirri kirjoitti:...ja tietty se Nicolaus Falck, joka Ikaalisista sinne pohjoiseen lähti kirkkoherraksi (taisi mennä taaskin sinne äidin puolelle...)

Wot? Ei kai alkujaan Sipoon Falckeja?

Tuohikselle: pic or it did not happen.


Laitan kuvan kun saan puvun loppiaisen jälkeen näillä näkymin.
Tuohikirje
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen
 
Viestit: 833
Liittynyt: 08 Tammi 2012 22:13

Re: Kansallispuku-keskustelu

ViestiKirjoittaja Tuohikirje » 13 Joulu 2020 16:11

Sitä vähän vierastan, miksi joku valitsisi puvun, jonka kulttuuriperintöön hänellä ei ole mitään yhteyttä. Miksi myöhäinen keinotekoinen etninen kattoidentiteetti sallisi muista heimoperinteistä ottamisen
?

Hyvä kysymys, näin monet nykyään tekevät ehkä kaupunkiinmuuttojen ja juurien katoamisen myötä. Minusta hyvä, että perinteitä ja käsityöosaamista pidetään yllä edes tällä tavoin, että ei ole mikään valkoinen lakana, jossa lukee selässä eläköön globalismi?
Tuohikirje
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen
 
Viestit: 833
Liittynyt: 08 Tammi 2012 22:13

Re: Kansallispuku-keskustelu

ViestiKirjoittaja Arxhgos » 14 Joulu 2020 11:52

Tuohikirje kirjoitti:Mitä pukuja kaapista löytyy muilta? Kuvat lähde vuorelma.net (Antrea ylh., Rautu-Sakkola/Sakkola-Rautu alla).
Kuva
Kuva


Jääsken puvussa on samoja elementtejä ja paljon hienoja lisäosia

Kuva

Kaapista löytyy mm. Varustelekan haalareita.
Avatar
Arxhgos
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
 
Viestit: 367
Liittynyt: 10 Joulu 2013 22:05

Re: Kansallispuku-keskustelu

ViestiKirjoittaja Tuohikirje » 01 Tammi 2022 13:43

Kinaporin kalifi kirjoitti:
nirri kirjoitti:...ja tietty se Nicolaus Falck, joka Ikaalisista sinne pohjoiseen lähti kirkkoherraksi (taisi mennä taaskin sinne äidin puolelle...)

Wot? Ei kai alkujaan Sipoon Falckeja?

Tuohikselle: pic or it did not happen.


Todistusaineisto.
Puku pääosassa, malli on kuin peura ajovaloissa PDT_Armataz_01_07

https://www.facebook.com/groups/VUOKSEN ... 569134539/
Tuohikirje
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen
 
Viestit: 833
Liittynyt: 08 Tammi 2012 22:13

Re: Kansallispuku-keskustelu

ViestiKirjoittaja Kinaporin kalifi » 01 Tammi 2022 15:38

Tuohikirje kirjoitti:
Kinaporin kalifi kirjoitti:
nirri kirjoitti:...ja tietty se Nicolaus Falck, joka Ikaalisista sinne pohjoiseen lähti kirkkoherraksi (taisi mennä taaskin sinne äidin puolelle...)

Wot? Ei kai alkujaan Sipoon Falckeja?

Tuohikselle: pic or it did not happen.


Todistusaineisto.
Puku pääosassa, malli on kuin peura ajovaloissa PDT_Armataz_01_07

https://www.facebook.com/groups/VUOKSEN ... 569134539/

5/5.
Avatar
Kinaporin kalifi
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6925
Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18

Re: Kansallispuku-keskustelu

ViestiKirjoittaja ristoilmari » 02 Tammi 2022 11:30

uudenmaan kansallispuku viettää/vietti 50-vuotis juhlaa, "Kesoilin Kahiseva", museotavaraa jo
ristoilmari
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 56
Liittynyt: 19 Touko 2012 15:39


Paluu Kulttuurintutkimus ja folkloristiikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa