aikalainen kirjoitti:Florian Geyer kirjoitti:aikalainen kirjoitti:Ajoituksien tulkinta menee kuitenkin toisin. Kielitieteilijät nimittäin uskottelevat kovasti, että uralilaiset kielet ovat lähteneet liikkeelle vasta paljon myöhemmin. Niinpä tuon pyyntiä viljelyllä täydentäneen kulttuurin kielen olisi täytynyt olla jotain muuta. Jotain paleokieltä kai, sellaisestahan on jälkiä paikannimissä. Saame olisi sitten paljon myöhempi uus-tulokas.
Kielitiede ei ajoita viljelyksiä. Veikkaan, että Huhdasjärven-Ahvenisjärven viljelijöiden kieli on ollut sama kuin Pergemalla ja Peurasaareen haudatuilla. Kielitieteen ajoituksia voinee tulkita, järvisedimenttien c14-tulokset ovat eksakteja. C14-menetelmän kalibrointitaulukko perustuu puun vuosilustoihin, ja on per kalenterivuosi.
En väittänytkään kielitieteen ajoittaneen viljelyksiä, vaan uralilaisten kielten ja sitä kautta saamen mahdollista ilmaantumista Kouvolaan. Ja se ajoitus ei sovi siihen, että Kouvolan pyynti-viljelijät olisivat olleet saamenkielisiä. Kieli on kuitenkin hyvin voinut olla peräisin mainitsemistasi paikoista. Jos haluat pistää kielitieteen ajoitukset uusiksi, niin se on sitten toinen asia.
Nuo c14-ajoitukset sedimenteistä ovat absoluuttisia, ja kertovat ihmisen maatamuokkaavasta toiminnasta. Ne ovat nyt se kiintopiste. Puhuttu kieli ei ole sitten "paikasta". Se on populaation tapa viestiä. Ellei toisin todisteta, pidän hypoteesina että pegremalaiset (=Peurasaareen haudatut?) ja kouvolalaiset ymmärsivät toistensä puhetta.
Mestari
Tacitus mainitsee #hellusit ja #oxiones:
Kouvo <= karhu.
Lennart Meri: "
Tähän mennessä tyydyttävää selitystä vaille jäänyt oxiones tulee itämerensuomalaisesta sanasta [i]oksi, 'karhu'. Se (Tacituksen po. kirjoitus) kuuluu meidän vanhimpiin kirjallisiin mainintoihimme.[/i]" sivu 195.
"
Hellusien pohjana on kreikan ellos, 'peura'." Tässähän onkin meillä
#Peurasaari, Euroopan suurin mesoliittinen kalmisto keskellä Pohjois-Euraasian vanhinta maanviljely-yhteisöä ja hyvin varhaista metallurgiakeskusta. En ylläty, kun Herodotos oli kuullut heistä.
Tarkistin, tunteeko
Herodotos Halikarnassolainen #järvipaleot:
”
…asuu korkeiden vuorien juurella ihmisiä, joiden kaikkien sanotaan olevan syntymästään saakka kaljupäisiä. Miehet ja naiset yhtälailla. He ovat myös tylppänenäisiä, ja heillä on suuret poskipäät. He puhuvat omaa kieltään, mutta käyttävät skyytiläispukua ja elävät puiden tuotteista. … Jokainen asuu puun alla, ja talvisin he peittävät puun valkealla huopapeitteellä. … Heitä ei yksikään ihminen loukkaa, sillä heidän kerrotaan olevan pyhiä. … He ovat nimeltään agrippilaiset.”
Issedonit: Herodotos kertoo issedonien syövän kuolleensa, ainakin perheiden päämiehet, ja asettavan puhdistetut kallot kulttiesineiksi.
”Muuten kerrotaan näidenkin olevan oikeamielisiä, ja miehillä sekä naisilla on yhtäläinen valta."Syömis-esimerkki voi viitata karhu-kulttiin, tai sitten issedonit olivat kristittyjä ja heillä oli #Pyhä-Ehtoollinen??? Itseasiassa mainitut kulttipiirteet ovat samaa traditiota eri ympäristössä.
Hyperborealaiset: ”
Mitä taas tulee hyperborealaisiin ihmisiin, niin eivät skyytit heistä kerro mitään, eivätkä ketkään muutkaan sielläpäin asuvista, jolleivat mahdollisesti issedonit, mutta minun luullakseni eivät nämäkään kerro mitään.” OK. Selvis.
Yksisilmäisiä
arimaspeja, vuohenjalkaisia miehiä, aarnikotkia ym. mielikuvitusolentoja, joita Herodotos myös mainitsee, -itse niihin uskomatta, ei ole otettu tähän tarkasteluun.
*Historiankirjoituksen Isä*, siis tieteentekijänä arvostetuimpana kipsipäänä hyllyllä, myöntää että wanhojen kartografien tuntema legendaarinen raja on olemassa: "
Tähän loppuu tunnettu maailma. Tästä eteenpäin on vain hirviöitä, menninkäisiä ja järvipaleoita!"Kyllä tonne pari järvipaleota mahtuu!