Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 24 Syys 2018 01:02



Vastaa viestiin  [ 966 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 49  Seuraava
 Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviäminen 
Kirjoittaja Viesti
SuuBaltti
SuuBaltti

Liittynyt: 12 Elo 2013 12:41
Viestit: 3977
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
jussipussi kirjoitti:
Olen Thurisaksen linjoilla kantasaamelaisten elinkeinojen suhteen. Ei viljelijöitä, eikä metsästelijä keräilijöitä.


Tuskin ne oravannahoilla ruokansa ostivat, metsästely ja keräily oli välttämätöntä.


20 Maalis 2017 00:02
Profiili
Sutki savolainen
Sutki savolainen

Liittynyt: 14 Huhti 2013 10:12
Viestit: 547
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
Rekonpoika kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Olen Thurisaksen linjoilla kantasaamelaisten elinkeinojen suhteen. Ei viljelijöitä, eikä metsästelijä keräilijöitä.


Tuskin ne oravannahoilla ruokansa ostivat, metsästely ja keräily oli välttämätöntä.

Metsästys​ ja varsinkin kalastus ovat välttämättömiä elinkeinoja näillä leveysasteilla, vasta viimeisen sadan vuoden aikana on maatalous turvannut ettei ole kärsitty nälästä.


20 Maalis 2017 00:13
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

Liittynyt: 27 Maalis 2011 13:22
Viestit: 1742
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
Florian Geyer kirjoitti:
aikalainen kirjoitti:
Ajoituksien tulkinta menee kuitenkin toisin. Kielitieteilijät nimittäin uskottelevat kovasti, että uralilaiset kielet ovat lähteneet liikkeelle vasta paljon myöhemmin. Niinpä tuon pyyntiä viljelyllä täydentäneen kulttuurin kielen olisi täytynyt olla jotain muuta. Jotain paleokieltä kai, sellaisestahan on jälkiä paikannimissä. Saame olisi sitten paljon myöhempi uus-tulokas.
Kielitiede ei ajoita viljelyksiä. Veikkaan, että Huhdasjärven-Ahvenisjärven viljelijöiden kieli on ollut sama kuin Pergemalla ja Peurasaareen haudatuilla. Kielitieteen ajoituksia voinee tulkita, järvisedimenttien c14-tulokset ovat eksakteja. C14-menetelmän kalibrointitaulukko perustuu puun vuosilustoihin, ja on per kalenterivuosi.

En väittänytkään kielitieteen ajoittaneen viljelyksiä, vaan uralilaisten kielten ja sitä kautta saamen mahdollista ilmaantumista Kouvolaan. Ja se ajoitus ei sovi siihen, että Kouvolan pyynti-viljelijät olisivat olleet saamenkielisiä. Kieli on kuitenkin hyvin voinut olla peräisin mainitsemistasi paikoista. Jos haluat pistää kielitieteen ajoitukset uusiksi, niin se on sitten toinen asia.

Florian Geyer kirjoitti:
aikalainen kirjoitti:
tuon pyyntiä viljelyllä täydentäneen kulttuurin ...

Metsästys-keräily -elinkeino perustui Fennoskandiassa #vuotuiskiertoon: Se tarkoittaa että ruokakunta kiersi pyyntikauden aikana omassa "reviirissään" tietyn reitin, niin että oli aina oikeassa paikassa esim. kalojen noustessa, lintujen pesiessä ja erinäisten kasvien ollessa korjuukypsiä. Talveksi pyyntielinkeinon harjoittajat kokoontuivat #talvikylään, kuten Suonjel, jossa asuttiin yhdessä ja syötiin kesän varastoja.

Tästä elintavasta irtautuminen pudottaa pois talvikylä-#lapinkylä -tiimistä, -siis jos asettuu paikalleen viljelemään. Viljelijä voi toki #täydentää vuodentuottoa metsästyksellä ja kalastuksella, mutta toisin päin on toinen juttu. Lukekaa muutakin, kuin anglosaksista potaskaa.

Siinä linkkaamassasi tekstissä sanottiin, että Kouvolan väki oli ensisijaisesti pyyntikulttuuria. Näin myös Kiukaisten kulttuuri, asuinpaikat olivat pyyntiin sopivilla paikoilla, mutta viljelivät ja laidunsivat. Vuotuiskierto ei ole ristiriidassa viljelyn kanssa, sillä jos on vuotuiskiertoa, niin siihen kiertoon vain tarvittavat käynnit viljelyksillä, keväällä ja syksyllä ainakin.


20 Maalis 2017 01:00
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02
Viestit: 7538
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
jussipussi kirjoitti:
Olen olen jääräpää paksukalloinen ja vaikka mitä. Laitoin tuon uudelleen näkyville kun Aikalainen pyysi. Sinä kommentoit sitä juuri niin kuin tapasi on. En minäkään halua vääntää noista epäkohdista enempää, tiedän itsekin mikä tuossa on heikkoa. En odottanutkaan, että kommentoisit noinkaan paljoa olet nuo kohdat mitä nyt kerroit tuonut esille jo aiemminkin. Se mistä keskustelua voisi käydä on se, että onko malli edes teoriassa mahdollinen. Mahdollinen kohtuuden rajoissa.

Kaksi täysin eri asiaa.
1. Jokainen malli on kai teoriassa mahdollinen: on teoriassa mahdollista, että saame levisi Skandinaviaan sadassa eri aallossa, tai 99:ssä aallossa, tai 98:ssa aallossa jne.
2. Kohtuuden rajoissa jonkin mahdollisuus voi olla silloin, jos mallille on jotain tukea. Nyt tukea on vain sille, että saame levisi Skandinaviaan kerran. Tämä tarkoittaa, että kahden aallon mallille on tasan yhtä vähän tukea kuin sadan aallon mallille. Kumpikaan ei siis ole kohtuuden rajoissa mahdollinen niin kauan kuin ei löydetä todisteita niiden tueksi.

jussipussi kirjoitti:
Olen vasta viimeaikoina tajunnut miten logiikkasi toimii. Sen ymmärtäminen helpottaa jatkokeskustelua. Tähän asiaan ei tarvitse palata, ellei uutta ilmene.

Väärin: et ole nyt etkä koskaan ymmärtänyt. Sinä vain uskot omaan virhetulkintaasi nyt enemmän kuin ennen.

jussipussi kirjoitti:
Noihin aimmin sekalainen osiossa esittäämiisi kaksoisstandardisyytöksiisi haluan kyllä perustelut.

Perustelin ne siellä: kaksoisstandardi tarkoittaa, että vaadit yhdeltä mallilta paljon enemmän kuin toiselta. Eli kritisoit perustelluinta malllia mutta samalla olet hyväksymässä heikommin perusteltua mallia.

_________________
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)


20 Maalis 2017 05:55
Profiili WWW
Ylihärmiö
Ylihärmiö
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02
Viestit: 7538
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
jussipussi kirjoitti:
Muissa aiheissa voidaan kommentoida railakkaastikin epätieteellisyyden ja arvailujen perusteella ilman, että se aiheuttaa ylipapin suunnasta puuttumista. Kielitieteen tulosten perusteella tehtyjä päätelmiä ei näköjään saa kyseenalaistaa. Tai saa, mutta ylipappi antaa välittömästi tuomionsa eli osoittaa toisille, että epäilijä on kerettiläinen ja tulee vaientaa. Ei kirjaimellisesti, mutta toteamalla vastaväittäjä typerykseksi ym.

Väärin taas ja edelleen.
1. Sellaisista aiheista voi esittää spekulaatioita, joissa ei ole todisteita tietyn mallin eduksi. Tieteessäkin spekuloidaan silloin, kun todisteet eivät osoita mihinkään tiettyyn suuntaan vaan mahdollisuuksia on enemmän.
2. Ei hyödytä spekuloida niin, että ohittaa tieteellisten tulosten perusteella uskottavimman vaihtoehdon. Aina, jos ohittaa parhaiten perustellun vaihtoehdon pystymättä kumoamaan sen perusteita, astuu epätieteen puolelle.
3. Kyseenalaistaa tietenkin saa myös kielitiedettä. Esimerkiksi kielitieteilijä Schalin on kyseenalaistanut Kymi-nimen kantagermaanisen selityksen perustelemalla sen ongelmia ja esittämällä tilalle nuoremman, vähintään yhtä moitteettoman selityksen.

Sinä ja aikalainen ette ole tällaiseen kyenneet - te ette "kyseenalaista" kielitieteellisiä todisteita, te vain ämpyilette ja haluatte ohittaa todisteet. Se ei ole tieteellistä, siksi tuomitsen sen. En halua rohkaista teitä epätieteellisiin tapoihin, vaan velvollisuuteni Pyhän Apostolisen Istuimen PiikkiPieluksen Haltijana Ja Kielitieteen Jumalten Oikean Käden MaanPäällisenä Ruoskana on paimentaa teitä pysymään tieteellisyyden aitauksessa, vaikka ah niin kovin usein ruoho onkin ravinteikkaan vihreää aitauksen ulkopuolella, epätieteen villiintyneillä niittymailla ynnä ahoilla.

_________________
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)


20 Maalis 2017 06:07
Profiili WWW
Ylihärmiö
Ylihärmiö
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02
Viestit: 7538
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
Kinaporin kalifi kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Tehdäänkö noissa muissa ketjuissa ja aiheissa tiedettä?

Tuskin, mutta jos todisteita on, ne on vain pakko huomioida, niitä ei voi sivuuttaa. Jos taas ei ole, voidaan niin haluttaessa spekuloida.

Juuri näin. Spekuloinnille on tilaa silloin, jos yksiselitteistä todistusaineistoa ei ole. Jos on, siltä osin asia ei ole enää spekuloitavissa vaan todisteet täytyy hyväksyä.

Kinaporin kalifi kirjoitti:
Täytyy kuitenkin todeta, että tutkijat eivät vaikutelmani mukaan aina helposti tunnusta tai edes huomioi edes toisten tutkijoiden esittämiä todisteita. Olen esimerkiksi ollut havaitsevinani että Saarikivi on hieman mietteliäs Rahkosen löytöjen suhteen, Aikio Häkkisen havaintojen suhteen ja niin edelleen.

Joo, tieteeseen kuuluu se, että ensin katsotaan voiko ilmiötä tai todistetta selittää toisin, ennen kuin se niellään. Kritiikki voi myös vuorostaan olla perusteetonta tai yksisilmäisestä tulkinnasta syntynyttä tai pohjautua väärinkäsitykseen tai puutteelliseen/virheelliseen aineistoon. Tieteellisen keskustelun kautta selviää (jos selviää), mitkä argumentit ja vasta-argumentit kestävät, ja vasta sen jälkeen tiedeyhteisö eli alan asiantuntijat (muut kuin nimenomaisesta aiheesta vääntävät) omaksuvat paremmin perustellun näkemyksen.

_________________
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)


20 Maalis 2017 06:15
Profiili WWW
Mettänpeikko
Mettänpeikko

Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Viestit: 2330
Paikkakunta: Lappi
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
sumu kirjoitti:
Rekonpoika kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Olen Thurisaksen linjoilla kantasaamelaisten elinkeinojen suhteen. Ei viljelijöitä, eikä metsästelijä keräilijöitä.


Tuskin ne oravannahoilla ruokansa ostivat, metsästely ja keräily oli välttämätöntä.

Metsästys​ ja varsinkin kalastus ovat välttämättömiä elinkeinoja näillä leveysasteilla, vasta viimeisen sadan vuoden aikana on maatalous turvannut ettei ole kärsitty nälästä.


Tietenkin noita on ohessa harrastettu harrastetaan vieläkin. Pointti on, että ottivat haltuun alueen muun väestön ja sitä kautta verottivat ym systeemillä hankkivat elantonsa. Eli ei välttämättä tapahtunut massamuuttoa, jota olen usein sanonut epäileväni sekä imsujen, että saamelaisten leviämisen suhteen. Muuten kohta, joka pitää lisätä malliini.


20 Maalis 2017 07:55
Profiili
Mettänpeikko
Mettänpeikko

Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Viestit: 2330
Paikkakunta: Lappi
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
Jaska kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Olen olen jääräpää paksukalloinen ja vaikka mitä. Laitoin tuon uudelleen näkyville kun Aikalainen pyysi. Sinä kommentoit sitä juuri niin kuin tapasi on. En minäkään halua vääntää noista epäkohdista enempää, tiedän itsekin mikä tuossa on heikkoa. En odottanutkaan, että kommentoisit noinkaan paljoa olet nuo kohdat mitä nyt kerroit tuonut esille jo aiemminkin. Se mistä keskustelua voisi käydä on se, että onko malli edes teoriassa mahdollinen. Mahdollinen kohtuuden rajoissa.

Kaksi täysin eri asiaa.
1. Jokainen malli on kai teoriassa mahdollinen: on teoriassa mahdollista, että saame levisi Skandinaviaan sadassa eri aallossa, tai 99:ssä aallossa, tai 98:ssa aallossa jne.
2. Kohtuuden rajoissa jonkin mahdollisuus voi olla silloin, jos mallille on jotain tukea. Nyt tukea on vain sille, että saame levisi Skandinaviaan kerran. Tämä tarkoittaa, että kahden aallon mallille on tasan yhtä vähän tukea kuin sadan aallon mallille. Kumpikaan ei siis ole kohtuuden rajoissa mahdollinen niin kauan kuin ei löydetä todisteita niiden tueksi.

jussipussi kirjoitti:
Olen vasta viimeaikoina tajunnut miten logiikkasi toimii. Sen ymmärtäminen helpottaa jatkokeskustelua. Tähän asiaan ei tarvitse palata, ellei uutta ilmene.

Väärin: et ole nyt etkä koskaan ymmärtänyt. Sinä vain uskot omaan virhetulkintaasi nyt enemmän kuin ennen.

jussipussi kirjoitti:
Noihin aimmin sekalainen osiossa esittäämiisi kaksoisstandardisyytöksiisi haluan kyllä perustelut.

Perustelin ne siellä: kaksoisstandardi tarkoittaa, että vaadit yhdeltä mallilta paljon enemmän kuin toiselta. Eli kritisoit perustelluinta malllia mutta samalla olet hyväksymässä heikommin perusteltua mallia.


Kohtuuskäsityksesi on ajattelutapasi mukainen. En voi auttaa.

Kaksoisstandardiasian ymmärrän, että ei sitä ole. Et sellaista pysty osoittaamaan. Löydän tekstistäni sellaista ainoastaan erittäin tarkoitushakuisesti tulkittuna, mutta kun en tiedä mitä tarkoitat, etkä kykene sitä kirjallisesti perustellusti osoittamaan, niin tulkitsen että sitä ei ole. Hyvä niin.


20 Maalis 2017 08:01
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
Avatar

Liittynyt: 05 Maalis 2017 22:32
Viestit: 363
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
Rekonpoika kirjoitti:
Kiukainen on jatkoa vasarakirveelle ja sieltä löytyi samoja muroja kuin Viron vasarakirveestä. Suomen Vasarakirves tuli etelästä.
http://www.doria.fi/handle/10024/124784

Bolshoi on 3500 vuotta vanha eli silloin oli siperialaisia siellä. Äitilinjojensa puolesta näyttävät jeniseiläisiltä enemmän kuin nykyisiltä saamelaisilta tai Itä-Karjalan tuhansia vuosia vanhemman Oleni Ostrovin asukkailta.


Kerro, miksi ne äitilinjat viittaavat nimenomaan Jeniseille?


20 Maalis 2017 08:41
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
Avatar

Liittynyt: 05 Maalis 2017 22:32
Viestit: 363
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
aikalainen kirjoitti:

Florian Geyer kirjoitti:
aikalainen kirjoitti:
tuon pyyntiä viljelyllä täydentäneen kulttuurin ...

Metsästys-keräily -elinkeino perustui Fennoskandiassa #vuotuiskiertoon: Se tarkoittaa että ruokakunta kiersi pyyntikauden aikana omassa "reviirissään" tietyn reitin, niin että oli aina oikeassa paikassa esim. kalojen noustessa, lintujen pesiessä ja erinäisten kasvien ollessa korjuukypsiä. Talveksi pyyntielinkeinon harjoittajat kokoontuivat #talvikylään, kuten Suonjel, jossa asuttiin yhdessä ja syötiin kesän varastoja.

Tästä elintavasta irtautuminen pudottaa pois talvikylä-#lapinkylä -tiimistä, -siis jos asettuu paikalleen viljelemään. Viljelijä voi toki #täydentää vuodentuottoa metsästyksellä ja kalastuksella, mutta toisin päin on toinen juttu. Lukekaa muutakin, kuin anglosaksista potaskaa.

Siinä linkkaamassasi tekstissä sanottiin, että Kouvolan väki oli ensisijaisesti pyyntikulttuuria. Näin myös Kiukaisten kulttuuri, asuinpaikat olivat pyyntiin sopivilla paikoilla, mutta viljelivät ja laidunsivat. Vuotuiskierto ei ole ristiriidassa viljelyn kanssa, sillä jos on vuotuiskiertoa, niin siihen kiertoon vain tarvittavat käynnit viljelyksillä, keväällä ja syksyllä ainakin.


Minä en ole sitä kirjoittanut, ja mun puolesta saavat selittää mitä lystäävät. Se on sanomalehtitekstiä.

Kiukaisten kulttuurin asuinpaikkoja ei ole juuri löytynyt, sillä niistä ajoista alkaen talonpaikat ovat olleet miltei samoja kuin nyt: Niille paikoille on rakennettu toistuvasti tuhansia vuosia.

Arkeologiassa ja kulttuuriantropologiassa on maailmalla tapana ajatella, että metsästäjien elinkeino on liikkuvaa ja viljelijöiden paikallaanpysyvää. Toki Suomessa voi olla toisin, eikä se olisi ainoa kummajainen täällä. Parisen vuotta sitten vielä levitettiin käsitystä, että viljakasvien siitepölyt Suomen soissa ja järvisedimenteissä ovat #kaukokulkeutumaa Virosta tai mieluummin jopa Ruotsista. Voitteko kuvitella!


20 Maalis 2017 08:52
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

Liittynyt: 12 Elo 2013 12:41
Viestit: 3977
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
Florian Geyer kirjoitti:
Rekonpoika kirjoitti:
Kiukainen on jatkoa vasarakirveelle ja sieltä löytyi samoja muroja kuin Viron vasarakirveestä. Suomen Vasarakirves tuli etelästä.
http://www.doria.fi/handle/10024/124784

Bolshoi on 3500 vuotta vanha eli silloin oli siperialaisia siellä. Äitilinjojensa puolesta näyttävät jeniseiläisiltä enemmän kuin nykyisiltä saamelaisilta tai Itä-Karjalan tuhansia vuosia vanhemman Oleni Ostrovin asukkailta.


Kerro, miksi ne äitilinjat viittaavat nimenomaan Jeniseille?


Älä laita omia tulkintojasi minun suuhuni. En kirjoittanut että viittaavat nimenomaan Jeniseille vaan että aBOO2:n äitilinjafrekvenssit ovat enemmän jeniseiläisen (ket) näköisiä kuin saamelaisten (saa) tai Yuzhny Oleni Ostrovin ja Popovon mesoliittisten kalmistojen (aUzPo2). Mikä pitää paikkansa. Maantieteen huomioon ottaen ovat todennäköisemmin Luoteis-Siperiasta kuin Jeniseiltä ja nykyiset nenetsit ja hantimansit ovat myöhempiä tulokkaita siellä.

Kuva


20 Maalis 2017 09:39
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
Avatar

Liittynyt: 05 Maalis 2017 22:32
Viestit: 363
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
aikalainen kirjoitti:
Florian Geyer kirjoitti:
aikalainen kirjoitti:
Ajoituksien tulkinta menee kuitenkin toisin. Kielitieteilijät nimittäin uskottelevat kovasti, että uralilaiset kielet ovat lähteneet liikkeelle vasta paljon myöhemmin. Niinpä tuon pyyntiä viljelyllä täydentäneen kulttuurin kielen olisi täytynyt olla jotain muuta. Jotain paleokieltä kai, sellaisestahan on jälkiä paikannimissä. Saame olisi sitten paljon myöhempi uus-tulokas.
Kielitiede ei ajoita viljelyksiä. Veikkaan, että Huhdasjärven-Ahvenisjärven viljelijöiden kieli on ollut sama kuin Pergemalla ja Peurasaareen haudatuilla. Kielitieteen ajoituksia voinee tulkita, järvisedimenttien c14-tulokset ovat eksakteja. C14-menetelmän kalibrointitaulukko perustuu puun vuosilustoihin, ja on per kalenterivuosi.

En väittänytkään kielitieteen ajoittaneen viljelyksiä, vaan uralilaisten kielten ja sitä kautta saamen mahdollista ilmaantumista Kouvolaan. Ja se ajoitus ei sovi siihen, että Kouvolan pyynti-viljelijät olisivat olleet saamenkielisiä. Kieli on kuitenkin hyvin voinut olla peräisin mainitsemistasi paikoista. Jos haluat pistää kielitieteen ajoitukset uusiksi, niin se on sitten toinen asia.


Nuo c14-ajoitukset sedimenteistä ovat absoluuttisia, ja kertovat ihmisen maatamuokkaavasta toiminnasta. Ne ovat nyt se kiintopiste. Puhuttu kieli ei ole sitten "paikasta". Se on populaation tapa viestiä. Ellei toisin todisteta, pidän hypoteesina että pegremalaiset (=Peurasaareen haudatut?) ja kouvolalaiset ymmärsivät toistensä puhetta.

Mestari Tacitus mainitsee #hellusit ja #oxiones:

Kouvo <= karhu. Lennart Meri: "Tähän mennessä tyydyttävää selitystä vaille jäänyt oxiones tulee itämerensuomalaisesta sanasta [i]oksi, 'karhu'. Se (Tacituksen po. kirjoitus) kuuluu meidän vanhimpiin kirjallisiin mainintoihimme.[/i]" sivu 195.

"Hellusien pohjana on kreikan ellos, 'peura'." Tässähän onkin meillä #Peurasaari, Euroopan suurin mesoliittinen kalmisto keskellä Pohjois-Euraasian vanhinta maanviljely-yhteisöä ja hyvin varhaista metallurgiakeskusta. En ylläty, kun Herodotos oli kuullut heistä.

Tarkistin, tunteeko Herodotos Halikarnassolainen #järvipaleot:

…asuu korkeiden vuorien juurella ihmisiä, joiden kaikkien sanotaan olevan syntymästään saakka kaljupäisiä. Miehet ja naiset yhtälailla. He ovat myös tylppänenäisiä, ja heillä on suuret poskipäät. He puhuvat omaa kieltään, mutta käyttävät skyytiläispukua ja elävät puiden tuotteista. … Jokainen asuu puun alla, ja talvisin he peittävät puun valkealla huopapeitteellä. … Heitä ei yksikään ihminen loukkaa, sillä heidän kerrotaan olevan pyhiä. … He ovat nimeltään agrippilaiset.


Issedonit: Herodotos kertoo issedonien syövän kuolleensa, ainakin perheiden päämiehet, ja asettavan puhdistetut kallot kulttiesineiksi. ”Muuten kerrotaan näidenkin olevan oikeamielisiä, ja miehillä sekä naisilla on yhtäläinen valta."

Syömis-esimerkki voi viitata karhu-kulttiin, tai sitten issedonit olivat kristittyjä ja heillä oli #Pyhä-Ehtoollinen??? Itseasiassa mainitut kulttipiirteet ovat samaa traditiota eri ympäristössä.

Hyperborealaiset: ”Mitä taas tulee hyperborealaisiin ihmisiin, niin eivät skyytit heistä kerro mitään, eivätkä ketkään muutkaan sielläpäin asuvista, jolleivat mahdollisesti issedonit, mutta minun luullakseni eivät nämäkään kerro mitään.” OK. Selvis.

Yksisilmäisiä arimaspeja, vuohenjalkaisia miehiä, aarnikotkia ym. mielikuvitusolentoja, joita Herodotos myös mainitsee, -itse niihin uskomatta, ei ole otettu tähän tarkasteluun.

*Historiankirjoituksen Isä*, siis tieteentekijänä arvostetuimpana kipsipäänä hyllyllä, myöntää että wanhojen kartografien tuntema legendaarinen raja on olemassa: "Tähän loppuu tunnettu maailma. Tästä eteenpäin on vain hirviöitä, menninkäisiä ja järvipaleoita!"

Kuva
Kyllä tonne pari järvipaleota mahtuu!


20 Maalis 2017 09:50
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
Avatar

Liittynyt: 05 Maalis 2017 22:32
Viestit: 363
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
Rekonpoika kirjoitti:
Älä laita omia tulkintojasi minun suuhuni. En kirjoittanut että viittaavat nimenomaan Jeniseille vaan että aBOO2:n äitilinjafrekvenssit ovat enemmän jeniseiläisen (ket) näköisiä kuin saamelaisten (saa) tai Yuzhny Oleni Ostrovin ja Popovon mesoliittisten kalmistojen (aUzPo2). Mikä pitää paikkansa. Maantieteen huomioon ottaen ovat todennäköisemmin Luoteis-Siperiasta kuin Jeniseiltä ja nykyiset nenetsit ja hantimansit ovat myöhempiä tulokkaita siellä.



OK. #Jeniseiläisyys viittaa keteihin, jotka ovat paleosiperialaisten suoraa perimälinjaa, ja joilla on YDNA-jatkumo Amerikan asuttajiin. Nenetsit ovat toki myöhempiä ja hantit & mansit vielä myöhempiä. He eivät olleet paikalla, kun Amerikkaan lähdettiin Siperiasta. Selkuppisamojedit ovat saaneet amerikkalaisen YDNA:n tod.näk. keteiltä tai näiden kavereilta?

Jenisei on tässä tarkastelussa paikka johon paleosiperialaista jäämistöä jäi. Keteihin viittaaminen osoittaa siis jääkautisiin ilmiöihin.

Edit:
Popovolaiset ja äänisläiset ovat kuitenkin melko kaukana toisistaan. Kiitos kartasta!


20 Maalis 2017 09:58
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
Avatar

Liittynyt: 05 Maalis 2017 22:32
Viestit: 363
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
aikalainen kirjoitti:
Jotain paleokieltä kai, sellaisestahan on jälkiä


Voitko täsmentää? Kiinnostaa.


20 Maalis 2017 11:10
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
Avatar

Liittynyt: 05 Maalis 2017 22:32
Viestit: 363
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
Löytyi:
Kuva

mitkä noitten ajoitukset??


20 Maalis 2017 12:19
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 08 Heinä 2012 15:56
Viestit: 382
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
Florian Geyer kirjoitti:

Nuo c14-ajoitukset sedimenteistä ovat absoluuttisia, ja kertovat ihmisen maatamuokkaavasta toiminnasta. Ne ovat nyt se kiintopiste. Puhuttu kieli ei ole sitten "paikasta". Se on populaation tapa viestiä. Ellei toisin todisteta, pidän hypoteesina että pegremalaiset (=Peurasaareen haudatut?) ja kouvolalaiset ymmärsivät toistensä puhetta.

Mestari Tacitus mainitsee #hellusit ja #oxiones:

Kouvo <= karhu. Lennart Meri: "Tähän mennessä tyydyttävää selitystä vaille jäänyt oxiones tulee itämerensuomalaisesta sanasta [i]oksi, 'karhu'. Se (Tacituksen po. kirjoitus) kuuluu meidän vanhimpiin kirjallisiin mainintoihimme.[/i]" sivu 195.

"Hellusien pohjana on kreikan ellos, 'peura'." Tässähän onkin meillä #Peurasaari, Euroopan suurin mesoliittinen kalmisto keskellä Pohjois-Euraasian vanhinta maanviljely-yhteisöä ja hyvin varhaista metallurgiakeskusta. En ylläty, kun Herodotos oli kuullut heistä.

Tarkistin, tunteeko Herodotos Halikarnassolainen #järvipaleot:

…asuu korkeiden vuorien juurella ihmisiä, joiden kaikkien sanotaan olevan syntymästään saakka kaljupäisiä. Miehet ja naiset yhtälailla. He ovat myös tylppänenäisiä, ja heillä on suuret poskipäät. He puhuvat omaa kieltään, mutta käyttävät skyytiläispukua ja elävät puiden tuotteista. … Jokainen asuu puun alla, ja talvisin he peittävät puun valkealla huopapeitteellä. … Heitä ei yksikään ihminen loukkaa, sillä heidän kerrotaan olevan pyhiä. … He ovat nimeltään agrippilaiset.


Issedonit: Herodotos kertoo issedonien syövän kuolleensa, ainakin perheiden päämiehet, ja asettavan puhdistetut kallot kulttiesineiksi. ”Muuten kerrotaan näidenkin olevan oikeamielisiä, ja miehillä sekä naisilla on yhtäläinen valta."

Syömis-esimerkki voi viitata karhu-kulttiin, tai sitten issedonit olivat kristittyjä ja heillä oli #Pyhä-Ehtoollinen??? Itseasiassa mainitut kulttipiirteet ovat samaa traditiota eri ympäristössä.

Hyperborealaiset: ”Mitä taas tulee hyperborealaisiin ihmisiin, niin eivät skyytit heistä kerro mitään, eivätkä ketkään muutkaan sielläpäin asuvista, jolleivat mahdollisesti issedonit, mutta minun luullakseni eivät nämäkään kerro mitään.” OK. Selvis.

Yksisilmäisiä arimaspeja, vuohenjalkaisia miehiä, aarnikotkia ym. mielikuvitusolentoja, joita Herodotos myös mainitsee, -itse niihin uskomatta, ei ole otettu tähän tarkasteluun.

*Historiankirjoituksen Isä*, siis tieteentekijänä arvostetuimpana kipsipäänä hyllyllä, myöntää että wanhojen kartografien tuntema legendaarinen raja on olemassa: "Tähän loppuu tunnettu maailma. Tästä eteenpäin on vain hirviöitä, menninkäisiä ja järvipaleoita!"

Kuva
Kyllä tonne pari järvipaleota mahtuu!

Tuosta kuvasta näkyy ainakin koirankuonolainen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Koirankuonolainen
Koirankuonolaiset lienevät olleen aasialaisia. On helppo päätellä, että kyse oli jonkinlaisten eläinnahkavaatteisten heimo tai liikakarvaisuutta kärsivät.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hypertrichosis

Näistä mytologisisista hahmoista.
Luulisin, että nämä ovat olleet joko yksittäisiä geneettisesti poikkeavia tai edellä mainittujen koirankuonolaisten kaltaisia.
Sirkukset kautta aikojen ovat näytelleet näitä geneettisesti poikkeavia "friikkeinä."
Jos nämä ovat aiheuttaneet keskustelua ja ihmetystä historiallisella ajalla, niin miksei myöskin sitä ennen.

* Jättikokoiset ihmiset selittyvät agromegalialla.
* Siiamilaiset kaksoset ovat tosiasia.
* Vuohijalkaiset tuovat mieleen Julen eli joulupukin mutta myöskin raajojen epämuodostumia.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/11/06 ... uodostumat
* Yksisilmäinen voi myöskin olla geneettisesti poikkeava ihminen.
http://www.is.fi/ulkomaat/art-200000044 ... nomobile=4

Aarnikotka onkin sitten vaikeampi selittää.
Mutta vaikuttaisi joltakin lentoliskolta kuten pterodactyl, rhamphorhynchus.
Aarnikotkista olevat tarinat ovat vanhoja, joten kenties ne ovat muuttaneet muotoaan matkalla.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aarnikotka

Välttämättähän asiat eivät ole näin, mutta näinkin ne selittyisivät.

_________________
yli 96 prosenttisesti Suomesta, vajaat 4 prosenttia Kauko-idästä


20 Maalis 2017 13:40
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

Liittynyt: 12 Elo 2013 12:41
Viestit: 3977
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
Florian Geyer kirjoitti:
Löytyi:

mitkä noitten ajoitukset??


Ylempi on se Äänisen Peurasaaren sakki, mesoliittinen ja niiden geenit tiedetään (jamnojen ja afanasievon ei-viljelijäperimä) samoin kuin niiden Y-DNA (R1a, J). Alempi on 1500 BC, Y-DNA ja autosomaalinen DNA tuntematon mutta veikataan siperialaisemmaksi koska paikassa on paljon äitilinjoja Z1a ja D, joita ei ole muissa eurooppalaisissa keräilijäjäänteissä. Nämä voisivat edustaa niitä paleoita joihin saamelaiset törmäsivät, itäiset äitilinjat ovat saman tyyppisiä.


20 Maalis 2017 14:05
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
Avatar

Liittynyt: 05 Maalis 2017 22:32
Viestit: 363
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
rcislandlake kirjoitti:

Aarnikotka onkin sitten vaikeampi selittää.
Mutta vaikuttaisi joltakin lentoliskolta kuten pterodactyl, rhamphorhynchus.
Aarnikotkista olevat tarinat ovat vanhoja, joten kenties ne ovat muuttaneet muotoaan matkalla.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aarnikotka

Välttämättähän asiat eivät ole näin, mutta näinkin ne selittyisivät.


Aarnikotka ainakin liittyy Suomeen: Se on täällä paperikonsernin tunnus. Näitä suo- -eikun- järvihomppeleita en osaa sijoittaa.


20 Maalis 2017 14:14
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Liittynyt: 28 Helmi 2017 00:56
Viestit: 202
Paikkakunta: Vakka-Suomi
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
Entä tällainen koirankuonolainen: kuvassa shamaani Pohjois-Amerikasta. Ehkä koirankuonolaisella viitattiin väkeen, jonka vanhakantaiseen animismiin perustuvan uskonnon papilla eli shamaanilla oli suden nahka päineen oman päänsä päällä.

http://media.istockphoto.com/illustrati ... d535264527

linkkejä aiheeseen:
http://www.newanimal.org/cyno.htm
http://www.beyond-the-pale.co.uk/dogsaints.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Cynocephaly
https://fi.wikipedia.org/wiki/Koirankuonolainen


Viimeksi muokannut Pikku-Höpöhöpö päivämäärä 20 Maalis 2017 14:40, muokattu yhteensä 1 kerran



20 Maalis 2017 14:27
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
Avatar

Liittynyt: 05 Maalis 2017 22:32
Viestit: 363
Viesti Re: Poronhoidon synty ja saamen (ja itämerensuomen) leviämin
Rekonpoika kirjoitti:
Florian Geyer kirjoitti:
Löytyi:

mitkä noitten ajoitukset??


Ylempi on se Äänisen Peurasaaren sakki, mesoliittinen ja niiden geenit tiedetään (jamnojen ja afanasievon ei-viljelijäperimä) samoin kuin niiden Y-DNA (R1a, J). Alempi on 1500 BC, Y-DNA ja autosomaalinen DNA tuntematon mutta veikataan siperialaisemmaksi koska paikassa on paljon äitilinjoja Z1a ja D, joita ei ole muissa eurooppalaisissa keräilijäjäänteissä. Nämä voisivat edustaa niitä paleoita joihin saamelaiset törmäsivät, itäiset äitilinjat ovat saman tyyppisiä.


Kiitän tiedoista! R1a tai jotain sekä Peurasaarella että Jamnaja- etc. porukoissa selitetään sillä, että indoeuro-kantakansa liittyy eteläuralilaiseen väestöön, joka siis asui eteläisellä Uralilla Samaran kulttuurina. Heidän perimänsä tulee sekä mesoliittisilta eurooppalaisilta, kuten myös Peurasaareen haudatuilla, että etelästä. Toinen komponenentti jamnaja-väellä on Kaukasuksen tai Tripolje-Cucutenin kautta välittynyt Lähi-Idän maanviljelijä-perimä.

1500 BC on liian myöhäinen mesoliittis-peräiseksi, JOS:
-Se edustaa poikkeamaa ympäristöstän, so, näytteessä on jotain muuta kuin saamelaisilla yleensä,
-jos siinä on jotain mikä etäännyttää saame-aineistosta ja lähentää esm. samojedeihin.

Äänisen näyte ei mielestäni ole saanut mitään Jamnajasta, vaan Jamnaja on saanut samat asiat samasta paikasta, ja mesolitikumista. Muuten joudumme olettamaan "lentävät jamnat" jotka ylittivät koko Venäjän laskeutuen Ääniselle.

Mesoliittis-eurooppalaiset YDNA-linjat indoeuroilla (Samara, Jamnaja =>) saattavat sotkea arvioita IE-maahanmuuton geneettisistä vaikutuksista: Idästä on tuotu vanhoja mesoliittisen Euroopan geenejä takaisin. Uudet ja vanhat eivät ereitu niissä kartoissa, joihin on piirrelty värikkäitä pallukoita.

Korkeimman arvion mukaan nykyeurooppalaisilla miehillä on 60% jamnaja+ -migraatioiden YDNA-linjoja. Kun Eurooppaan tunkeutuneen nomadiväen ja eurooppalaisten #maanviljelijöiden lukumääräinen suhde ei ole ollut 60:40 tulijoiden hyväksi, vaan pikemmin 100:5, eurooppalaiset kontra indoeurooppalaiset, Euroopassa on täytynyt olla *geneettinen pullonkaula-tilanne*, jossa suuri määrä isälinjoja katkeaa. Väkiluku koko maanosassa on saattanut desimoitua.


20 Maalis 2017 14:39
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 966 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 49  Seuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com uncommitted-decoy

Muuta yksityisyysasetuksia