Rekonpoika kirjoitti:Suomalaisilla ml. itäsuomalaisilla on kymmeniä prosentteja skandinkaltaista eli germaanista perimää viro/balttityyppisen ja saamelaisen lisäksi. Kyllä se jostakin Suomen etelärannikon kulttuurista tuli mutta ei liity kieleen joten en ole asiasta pahemmin puhunut. Viroakin on kymmeniä prosentteja ja kielitieteilijöiden puheet pohjoisitämerensuomen saapumisesta sekä sekoitusajat globetrotterilla puhuvat morbyä nuoremman lahden eteläpuolisen perimän merkityksestä, ei vain kielivaihdosta.
Kalifin pitäisi ilahtua itämerensuomalaisista tsuudeista eikä kiukutella, niille voimme ollakin läheistä sukua.
Anskuq kirjoitti:Kuka on menninkäinen??? Mikä ihme se on? Kerro minulle tarkemmin asiasta vantandus.
Olen Rekonpojan kanssa samaa mieltä. Tälläiset menninkäistarnoita höpöttävät voi jättää asiattomina pois. Ylläpitokin vois aktivoitua.
Sigfrid kirjoitti:Ainakin MDLP:n Gedmatch-tulosten mukaan inkeriläisissä paljon länsisuomalaisia vähemmän germaania. Saamea samalla mitalla. Syy tähän germaanipuutostilaan on inkeriläisten viro-tsuudi juurissa, joissa korostuu jokin vanha itämerensuomalaisuus.
Jaska kirjoitti:Sigfrid kirjoitti:Ainakin MDLP:n Gedmatch-tulosten mukaan inkeriläisissä paljon länsisuomalaisia vähemmän germaania. Saamea samalla mitalla. Syy tähän germaanipuutostilaan on inkeriläisten viro-tsuudi juurissa, joissa korostuu jokin vanha itämerensuomalaisuus.
"Inkeriläisiä" on siis kahdenlaisia: "isurit" eli inkeroiset ovat yksi muinaiskarjalan jatkajakieli, joka päätyi Inkeriin jo toisen vuosituhannen alussa. Inkerinsuomalaiset ovat sitten uudella ajalla sinne muuttaneita savakkoja (savolaisperäisiä) ja äyrämöisiä (kaakkoismurteiden puhujia).
Wikipediassa hieman sekavasti mutta informatiivisesti:
"Äyrämöiset olivat alun perin Karjalankannaksen länsiosan kantaväestöä. Äyrämöisten vastakohtana pidettiin Kannaksella ja myöhemmin myös Inkerinmaalla savakoita, jotka olivat Ruotsinvallan sotien aikana äyrämöisten keskuuteen ja Itä-Kannakselle muuttaneita läntisimmän Viipurin Karjalan sekä Savon asukkaita. Myös Itä-Kannaksen asukkaita sanottiin yleensä savakoiksi.
Äyrämöiset pysyttelivät Länsi-Kannaksella ja myöhemmin myös Inkerinmaalla pitkään omana ryhmänään, jolla oli oma murteensa, pukunsa ja tapansa eikä esimerkiksi avioliittoja muunheimoisten kanssa juuri solmittu.
Äyrämöiset olivat savakkojen ohella toinen inkerinsuomalaisten pääryhmistä, jotka voitiin erottaa vielä 1800-luvulla. Inkerinmaalle äyrämöiset olivat muuttaneet 1600-luvun ruotsalaisvallan aikana lähinnä Karjalankannaksen länsiosasta, Äyräpään kihlakunnasta, kun taas savakot olivat tulleet Viipurin läänin läntisimmästä osasta, Savosta ja Karjalankannaksen itäosasta."
https://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%84yr%C3%A4m%C3%B6iset
Varmaankin geneettistä eroakin voi olla sen mukaan, onko "inkeriläinen" peräisin Savosta, Lappeesta vai Luoteis-Laatokalta.
Jaska kirjoitti:Anskuq kirjoitti:Kuka on menninkäinen??? Mikä ihme se on? Kerro minulle tarkemmin asiasta vantandus.
Olen Rekonpojan kanssa samaa mieltä. Tälläiset menninkäistarnoita höpöttävät voi jättää asiattomina pois. Ylläpitokin vois aktivoitua.
Eihän siinä vielä ollut mitään asiatonta.
Vastandus sanoo menninkäismalliksi mallia, jolle ei hänen nähdäkseen ole perusteluja. Keskustelu on sitä, että puolin ja toisin esitellään perusteluja ja yritetään kumota vastapuolen perusteluja.
Rekonpoika kirjoitti:Mikä mdlp-laskuri? Baltinkaltaisuus tietty olisi ims-tsuudille luontevaa.
Anskuq kirjoitti:Suosittelen tutustumaan ainakin yfull tuloksiin. Tähtimerkinnän jälkeiset tulokset on sijoitettu oikeisiin paikkoihin ja päivittyvät kun tuloksia tulee lisää. Yfullissa näkyy myös ne tulokset jotka ovat yksin kyseisessä oksassa eli vasta kun toinen tulos tulee samaan oksaan niin se voi kasvaa. Näin varmistetaan se että snpit ovat luotettavat ja esim Dunkellin puussa nämä yksittäistapaukset eivät näy ollenkaan. Esim. Z1933 vanhemmat tuloksrt ovat pääasiassa länsi-suomalaisia muutama on ruotsalaista ja eteläsuomea ja Oulua on kohtalaisesti.. Toki esim. saamelaisten lippu yfullissa ei ole mahdollinen vaan saamelaiset ovat norjalaisten, venäläisten, ruotsalaisten ja suomalaisten lippujen alla. Tämä vain sivuhuomautus. Savo haaran ensimmäiset tulokset ovat pitkälle pelkästään lännestä. Yksittäistapaukset ovat sattumaa. Muistettava on myös FTdnassa että on oltava kirjautuneena tunnuksilla ja projektin jäsenenä ennenkuin näkee kaikkien tulokset. Yksityisasetuksissa on mahdollista näyttää tulokset vain kirjautuneille ja moni on sitä mahdollisuutta käyttänytkin.
Kinaporin kalifi kirjoitti:Jaska kirjoitti:Tässä on Rahkosen kartta:
http://i63.tinypic.com/2ebtr2a.jpg
Sen mukaan Olhavajoki jäisi saamelais-merjalaisen alueen ulkopuolelle. Mutta odotellaan, jos jotain lännempääkin on löytymässä, kuten kalifi sanoo.
"Köikjäl selles piirkonnas, nagu ulal mainitud, leidus ees varasemat, lääneuurali teisest harust pölvnemad rahvastikku (tsuudid ja neist ida pool ilmselt merjalased), kes läänemeresoomlastesse sulandudes andsid nende keelde edasi vastava substraadi."
aikalainen kirjoitti:Saisitko Kalihvi tuon tekstin suomennettua?...Kun olet arkeologiasta usein kirjoittanut, niin mikä arkeologinen ilmiö mielestäsi sopisi ajoituksen puolesta parhaiten tälle alueelle ja juuri nimenomaan jo länsiuralilaiseen kielivaiheen ajankohtaan?
Kinaporin kalifi kirjoitti:aikalainen kirjoitti:Saisitko Kalihvi tuon tekstin suomennettua?...Kun olet arkeologiasta usein kirjoittanut, niin mikä arkeologinen ilmiö mielestäsi sopisi ajoituksen puolesta parhaiten tälle alueelle ja juuri nimenomaan jo länsiuralilaiseen kielivaiheen ajankohtaan?
"Kaikkialla tällä alueella, kuten em. mainituilla so. Luoteis-Laatokan karjalaisalueella ja Kaakkois-Laatokan vepsäläisalueella, asuivat varhaisemmat, länsiuralin toisesta haarasta so. B-haarasta polveutuvat ryhmät (tsuudit ja näistä idän puolella ilmeisesti merjalaiset), jotka sulautuessaan imsuihin toivat kieleen vastaavan substraatin" tjsp.
Tekstiilikeramiikka ja siihen nivoutuen myöhäisemmät Olhavan ja Kalmistonmäen kulttuurit? Väestö oli karjanhoitajia, jotka myös kalastivat ja metsästivät. Ehkä polttelivat myös kaskia, satunnaisesti.
Vastandus kirjoitti:Kinaporin kalifi kirjoitti:aikalainen kirjoitti:Saisitko Kalihvi tuon tekstin suomennettua?...Kun olet arkeologiasta usein kirjoittanut, niin mikä arkeologinen ilmiö mielestäsi sopisi ajoituksen puolesta parhaiten tälle alueelle ja juuri nimenomaan jo länsiuralilaiseen kielivaiheen ajankohtaan?
"Kaikkialla tällä alueella, kuten em. mainituilla so. Luoteis-Laatokan karjalaisalueella ja Kaakkois-Laatokan vepsäläisalueella, asuivat varhaisemmat, länsiuralin toisesta haarasta so. B-haarasta polveutuvat ryhmät (tsuudit ja näistä idän puolella ilmeisesti merjalaiset), jotka sulautuessaan imsuihin toivat kieleen vastaavan substraatin" tjsp.
Tekstiilikeramiikka ja siihen nivoutuen myöhäisemmät Olhavan ja Kalmistonmäen kulttuurit? Väestö oli karjanhoitajia, jotka myös kalastivat ja metsästivät. Ehkä polttelivat myös kaskia, satunnaisesti.
Länsiurali sisältää myös permiläiset joita on vaikea yhdistää tekstiilikeramiikkaan.
Jaska kirjoitti:Ei sisällä, vaan vain kielet mordvasta "länteen". Mari ja permi jäävät länsi- ja itäuralin väliin.
Vastandus kirjoitti:Jaska kirjoitti:Ei sisällä, vaan vain kielet mordvasta "länteen". Mari ja permi jäävät länsi- ja itäuralin väliin.
Jaahas. Ovatko länsiuralilaiset ja keskiuralilaiset kielet kronologisesti etäisempiä toisilleen kuin ugri samojedille vai perustuuko jako maantieteeseen?
Jaska kirjoitti:Riho Grünthalin positiivinen arvio Langin kirjasta (suomeksi):
https://helda.helsinki.fi/bitstream/han ... sAllowed=y
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa