Sivu 1/1

Heli Saarinen: Sompion saamelaiset

ViestiLähetetty: 30 Joulu 2020 15:19
Kirjoittaja Jaska
Heli Saarinen on juuri julkaissut teoksen Sompion historiasta: "Sompion saamelaiset. Tunturien päiväpuolen kansa"
https://www.vaylakirjat.fi/product/heli ... oxGNcB7FpQ

Re: Heli Saarinen: Sompion saamelaiset

ViestiLähetetty: 18 Tammi 2021 19:34
Kirjoittaja jussipussi
Kirja luettu. Suosittelen. Siihen on koottu käytännössä kaikki Lapin asuttamiseen liittyvä tieto kivikaudelta tähän päivään pl genetiikka, sitä ei käsitellä ollenkaan. Painotus on nimen mukaisesti Sompiossa ja Kemin lapissa.

Kirjoittaja yleensä perustelee omat tulkintansa ja jos ei sitä tee, ne on helppo erottaa tekstistä. Näkökulmana on lähinnä perustella metsäsaamelaisten olemassaolo ja jatkuvuus nykypäivään. Sen hän tekee mielestäni hyvin - lähinnä aiempiin tutkimuksiin perustuen.

Re: Heli Saarinen: Sompion saamelaiset

ViestiLähetetty: 19 Tammi 2021 03:04
Kirjoittaja Jaska
jussipussi kirjoitti:Kirja luettu. Suosittelen. Siihen on koottu käytännössä kaikki Lapin asuttamiseen liittyvä tieto kivikaudelta tähän päivään pl genetiikka, sitä ei käsitellä ollenkaan. Painotus on nimen mukaisesti Sompiossa ja Kemin lapissa.

Kirjoittaja yleensä perustelee omat tulkintansa ja jos ei sitä tee, ne on helppo erottaa tekstistä. Näkökulmana on lähinnä perustella metsäsaamelaisten olemassaolo ja jatkuvuus nykypäivään. Sen hän tekee mielestäni hyvin - lähinnä aiempiin tutkimuksiin perustuen.

Olen samaa mieltä, kirjan laatu ja neutraalius oli positiivinen yllätys.
Kielen osalta toki hän esittelee vallitsevan näkemyksen rinnalla myös eräitä heikommin perusteltuja näkemyksiä.

Re: Heli Saarinen: Sompion saamelaiset

ViestiLähetetty: 19 Tammi 2021 10:08
Kirjoittaja jussipussi
Jaska kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:Kirja luettu. Suosittelen. Siihen on koottu käytännössä kaikki Lapin asuttamiseen liittyvä tieto kivikaudelta tähän päivään pl genetiikka, sitä ei käsitellä ollenkaan. Painotus on nimen mukaisesti Sompiossa ja Kemin lapissa.

Kirjoittaja yleensä perustelee omat tulkintansa ja jos ei sitä tee, ne on helppo erottaa tekstistä. Näkökulmana on lähinnä perustella metsäsaamelaisten olemassaolo ja jatkuvuus nykypäivään. Sen hän tekee mielestäni hyvin - lähinnä aiempiin tutkimuksiin perustuen.

Olen samaa mieltä, kirjan laatu ja neutraalius oli positiivinen yllätys.
Kielen osalta toki hän esittelee vallitsevan näkemyksen rinnalla myös eräitä heikommin perusteltuja näkemyksiä.


Kielen osalta hän esittää varovasti, että saame olisi tullut Sompioon Vienasta: ".... näyttäisi luonnolliselta, että Vienan Karjalassa puhuttu saamenkieli olisi Sompion alueelle päätyneiden pioneeriasukkaiden alkukieli. Hämmentävää on, että useimmat tutkijat kuitenkin olettavat Lapin saamelaistuneen Etelä-Suomesta käsin, joko kivikaudella tai myöhemmin, mutta missään heidän ehdottamistaan vaihtoehdoissa ei suoraan idästä tai kaakosta".

Toisaalla kirjassa alkuperäisasutusta käsitellessään hän mainitsee metsästäjä yhteisön puhuneen jotain suomalais-ugrilaista kieltä... "ehkäpä juuri" kantasaameen pohjoista kielimuotoa"...

Tuonhan tiedämme nykytutkimuksen valossa virheelliseksi päättelyksi. Kirjoittaja tuo kuitenkin selvästi esille, että kyseessä on hänen oma ajatuksensa tai oikeastaan epäilynsä aiheesta.

Lisäksi hän kritisoi Aikion esseen joitakin kohtia, mutta niillä ei mielestäni ole oikeastaan kielen näkökulmasta merkitystä ja niidenkin oikeellisuutta voi ainakin osin epäillä.

Kirjassa käsitellään kieltä noin viisi sivua, ja siihen osuuteen on kerätty asiaan liittyvää viimeistä tutkimusta hyvin, mm Häkkiseen on viitattu PDT_Armataz_01_12 mutta selvästi jatkuvuus 2 on jäänyt lukematta. Eli kokonaisuutta tämä kielen osuuden epätarkkuus ei suuremmin heikennä.

Luulenpa, että nautraaliudestaan huolimatta, kirjoittajalla on jollain tasolla tavoitteena osoittaa Sompion asutuksen alkuperäisyys. Siihen liittyen myös kielellinen omaperäisyys mahdollisimman kaukaa menneisyydestä johtaen vahventaisi tätä näkemystä.

Oliko Jaskalla muita pointteja tästä?

Re: Heli Saarinen: Sompion saamelaiset

ViestiLähetetty: 19 Tammi 2021 13:47
Kirjoittaja Kinaporin kalifi
jussipussi kirjoitti:Luulenpa, että nautraaliudestaan huolimatta, kirjoittajalla on jollain tasolla tavoitteena osoittaa Sompion asutuksen alkuperäisyys. Siihen liittyen myös kielellinen omaperäisyys mahdollisimman kaukaa menneisyydestä johtaen vahventaisi tätä näkemystä.

Paula Wilsonin Röster från forntider eteni tavallaan samalla linjalla, ikävä kyllä, tosin liittyen eri alueeseen jne.

Re: Heli Saarinen: Sompion saamelaiset

ViestiLähetetty: 19 Tammi 2021 15:57
Kirjoittaja Jaska
jussipussi kirjoitti:
Jaska kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:Kirja luettu. Suosittelen. Siihen on koottu käytännössä kaikki Lapin asuttamiseen liittyvä tieto kivikaudelta tähän päivään pl genetiikka, sitä ei käsitellä ollenkaan. Painotus on nimen mukaisesti Sompiossa ja Kemin lapissa.

Kirjoittaja yleensä perustelee omat tulkintansa ja jos ei sitä tee, ne on helppo erottaa tekstistä. Näkökulmana on lähinnä perustella metsäsaamelaisten olemassaolo ja jatkuvuus nykypäivään. Sen hän tekee mielestäni hyvin - lähinnä aiempiin tutkimuksiin perustuen.

Olen samaa mieltä, kirjan laatu ja neutraalius oli positiivinen yllätys.
Kielen osalta toki hän esittelee vallitsevan näkemyksen rinnalla myös eräitä heikommin perusteltuja näkemyksiä.


Kielen osalta hän esittää varovasti, että saame olisi tullut Sompioon Vienasta: ".... näyttäisi luonnolliselta, että Vienan Karjalassa puhuttu saamenkieli olisi Sompion alueelle päätyneiden pioneeriasukkaiden alkukieli. Hämmentävää on, että useimmat tutkijat kuitenkin olettavat Lapin saamelaistuneen Etelä-Suomesta käsin, joko kivikaudella tai myöhemmin, mutta missään heidän ehdottamistaan vaihtoehdoissa ei suoraan idästä tai kaakosta".

Toisaalla kirjassa alkuperäisasutusta käsitellessään hän mainitsee metsästäjä yhteisön puhuneen jotain suomalais-ugrilaista kieltä... "ehkäpä juuri" kantasaameen pohjoista kielimuotoa"...

Tuonhan tiedämme nykytutkimuksen valossa virheelliseksi päättelyksi. Kirjoittaja tuo kuitenkin selvästi esille, että kyseessä on hänen oma ajatuksensa tai oikeastaan epäilynsä aiheesta.

Lisäksi hän kritisoi Aikion esseen joitakin kohtia, mutta niillä ei mielestäni ole oikeastaan kielen näkökulmasta merkitystä ja niidenkin oikeellisuutta voi ainakin osin epäillä.

Kirjassa käsitellään kieltä noin viisi sivua, ja siihen osuuteen on kerätty asiaan liittyvää viimeistä tutkimusta hyvin, mm Häkkiseen on viitattu PDT_Armataz_01_12 mutta selvästi jatkuvuus 2 on jäänyt lukematta. Eli kokonaisuutta tämä kielen osuuden epätarkkuus ei suuremmin heikennä.

Luulenpa, että nautraaliudestaan huolimatta, kirjoittajalla on jollain tasolla tavoitteena osoittaa Sompion asutuksen alkuperäisyys. Siihen liittyen myös kielellinen omaperäisyys mahdollisimman kaukaa menneisyydestä johtaen vahventaisi tätä näkemystä.

Oliko Jaskalla muita pointteja tästä?

Olet hahmottanut asian aivan erinomaisesti, ei mitään lisättävää. PDT_Armataz_01_37

Jää sellainen vaikutelma, että Saarinen ei ehkä ole täysin vielä hahmottanut sitä, miten erillisiä tasoja alkuperän eri osatekijät ovat. Hän näyttäisi vielä ajattelevan, että kielenkin osalta voisivat todistaa jotain arkeologinen tai väestöllinen jatkuvuus (ikään kuin Sompion pioneeriasutuksen suunnalla olisi jotain merkitystä yli 8000 vuotta myöhemmin tapahtuneeseen saamelaisen kielen leviämiseen).

Ehkä käsikirjoituksen kriittiset esitarkastajat ovat kuitenkin neuvoneet jättämään liian varmat ja jyrkät sanamuodot pois tuosta aiheesta, tunnistaen kirjoittajan heikon kohdan. Mutta kuten sanotkin, tuollainen yksittäinen maininta ei kirjan laatua onneksi heikennä.

Re: Heli Saarinen: Sompion saamelaiset

ViestiLähetetty: 06 Helmi 2021 16:03
Kirjoittaja jussipussi
Siirsin kommentin toisaalta tänne.

Anskuq kirjoitti:Olen tutkinut 1980-luvulta lähtien kirkonkirjoja sekä Etelä-, Länsi- että Pohjois-Suomesta.
Koko Suomessa on nähtävissä sama ilmiö eli mitä vanhemmat kk-kirjat ovat, sitä huonommin vaimot merkitään, riippumatta siitä mikä naisten tausta rippikirjoissa on. Syntyneet, kuolleet ja vihityt puuttuvat kokonaan ja rippikirjoissa on pelkkä etunimi. On mahdotonta sanoa, mistä talosta vaimo on.
Varmasti on avioliittoja tapahtunut saamelaisten ja suomalaisten kesken, mutta monet ovat laittaneet vaimon saamelaiseksi vaikka todellisuudessa todisteet siitä ovat joko hataralla pohjalla tai niitä ei ole ollenkaan. Kirjoissa ja netin yhteisjulkaisualustoissa (Geni, MH jne.) on virheitä paljon. Kun sukukirjoissa on virheitä, ne siirtyvät näihin nettialustoille.


Epäilemättä asia on, kuten kirjoitat, mutta Lapissa pääosin kirjoilla olleetkin olivat "saamelaisia". Lainausmerkit siksi, että mielestäni kuitenkin eri saamelaisia kuin nykyiset saamelaiset.
Lue tämä kirja. Uskon, että selkeyttää näkemystäsi aiheesta. Jos ei selkeytä niin aivan hyvää luettavaa aihepiiristä kiinnostuneelle kuitenkin.