Mytologiaa ja uskontotiedettä

Paperilta ja verkosta löytyvä tieto; kirjat, lehdet, julkaisusarjat ja kotisivut.

Mytologiaa ja uskontotiedettä

ViestiKirjoittaja Jaska » 17 Huhti 2014 13:52

Mistä kirjasta löytyisi vanhasta suomalaisesta uskonnosta kertovaa aineistoa? En tarkoita kristinuskoa. Saamelaista vanhasta uskosta olisi myös mukava saada vihje.

Anna-Leena Siikala: Suomalainen šamanismi
Anna-Leena Siikala: Itämerensuomalaisten mytologia

Lars Levi Laestadius (toim. Juha Pentikäinen): Lappalaisten mytologian katkelmia
Juha Pentikäinen: Saamelaiset - Pohjoisen kansan mytologia
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10956
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Mytologiaa ja uskontotiedettä

ViestiKirjoittaja E. Sofia » 02 Kesä 2014 00:20

Nuo ovat asiallisia, jäsenneltyjä perusteoksia. Voi suositella.

Niiden lisäksi kirjahyllyssäni on esimerkiksi tällaisia:
- Ganander: Mythologia Fennica (1789, toim. Juha Pentikäinen 2003).
- Suomen kansan muinaisia metsästystaikoja. (1891)
- Kaarle Krohn: Suomalaisten runojen uskonto. (1915)
- Janne Vilkuna: Suomalaiset vainajien karsikot ja ristipuut. (1992)
- Julius Krohn: Suomen suvun pakanallinen jumalanpalvelus (1894, julkaisija Salakirjat )
- Suomi. Kirjoituksia isänmaallisista aiheista. Esimerkiksi paimenen elämään liittyviä taikoja.
- Eri osakuntien kotiseutujulkaisut. (Ylioppilaat kiersivät kesäisin keräämässä maakunnista perinnetietoa ja "saalis" toimitettiin julkaisuina. Kirjastoista löytynee, kaukolainoina saa. Esimerkiksi Savotar I-VII, Keski-Suomi I-V jne.)

Lisää vinkkejä saa uskontotieteen kurssikirjoista:
http://www.helsinki.fi/teol//usktl_vanh ... storia.htm
ja alan tutkijoilta, esimerkiksi Risto Pulkkisen kiinnostuksen aiheita ovat saamelaisten ja Keski-Skandinavian ns. metsäsuomalaisten maailmankuva ja kansanusko.
N1c1a1a & X2c1
Avatar
E. Sofia
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen
 
Viestit: 261
Liittynyt: 16 Heinä 2012 23:33

Re: Mytologiaa ja uskontotiedettä

ViestiKirjoittaja Pesservisser » 03 Kesä 2014 21:48

Kalevala on tulkittu pyhäksi kirjaksi ja löydetty siitä runsaasti sisältöä, esim. Pekka Ervast jo noin 100 vuotta sitten.
Uuden tulkinnan on tehnyt fil.tri Irma Korte v. 2007 kirjalla Samaanin Sampo. Korte on opettanut filosofiaa Turun yliopistossa ja toiminut tutkijana ja projektijohtajana Suomen Akatemiassa.
Hän viittaa tulkinnassaan mm. joogafilosofiaan ja omiin meditaatiokokemuksiinsa.
Korte on tehnyt perusteellisen tulkinnan myös Johanneksen Ilmestyksestä.

http://cdon.fi/kirjat/korte%2c_irma/sam ... po-4224625

http://cdon.fi/kirjat/korte%2c_irma/the ... n-14570888
Pesservisser
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
 
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Helmi 2011 15:16

Re: Mytologiaa ja uskontotiedettä

ViestiKirjoittaja Sigfrid » 03 Kesä 2014 22:46

Tuosta Pekka Ervastista tuli mieleen, että kuinkahan paljon Kalevalan tekijöitä innoitti jonkinasteinen kansallismystiikka syvemmältäkin kuin vain runonlaulujen muodossa? Mm. hegelismin mystisenä toisintona täällä Suomessa.
Sigfrid
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6532
Liittynyt: 16 Helmi 2011 12:09

Re: Mytologiaa ja uskontotiedettä

ViestiKirjoittaja Arxhgos » 03 Kesä 2014 23:59

Jaska kirjoitti:
Mistä kirjasta löytyisi vanhasta suomalaisesta uskonnosta kertovaa aineistoa? En tarkoita kristinuskoa. Saamelaista vanhasta uskosta olisi myös mukava saada vihje.

Anna-Leena Siikala: Suomalainen šamanismi
Anna-Leena Siikala: Itämerensuomalaisten mytologia

Lars Levi Laestadius (toim. Juha Pentikäinen): Lappalaisten mytologian katkelmia
Juha Pentikäinen: Saamelaiset - Pohjoisen kansan mytologia



Schefferuksella on yksityiskohtaisia kuvauksia, muutenkin hyvää pohdintaa, antikvaareista löytyy:
http://www.antikvaari.fi/haku.asp?Curre ... stype=full
Avatar
Arxhgos
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
 
Viestit: 367
Liittynyt: 10 Joulu 2013 22:05

Re: Mytologiaa ja uskontotiedettä

ViestiKirjoittaja E. Sofia » 04 Kesä 2014 13:36

Sigfrid kirjoitti:Tuosta Pekka Ervastista tuli mieleen, että kuinkahan paljon Kalevalan tekijöitä innoitti jonkinasteinen kansallismystiikka syvemmältäkin kuin vain runonlaulujen muodossa? Mm. hegelismin mystisenä toisintona täällä Suomessa.
Hatunnosto vanhojen runolaulujen keräilijöille. Esimerkiksi Ganander oli pappi, mutta se mitä hän keräsi ja talletti, ei valikoitunut hänen virkatyönsä mukaan. Hän osoitti aitoa kiinnostusta siihen, mitä ihmiset sanoivat, lauloivat, ajattelivat.
Näin toimi myös Gottlund.

Sama koskee nähdäkseni aika pitkälle myös Lönnrothia. Hänen käsityksensä muiden kansojen eeppisistä runoelmista vaikutti kuitenkin siihen, mitä tuli Kalevalaan. Hän sai siihen jonkinlaisen juonen. Ei hän toki sitä tempaissut aivan omasta päästään. Onneksi myös muut kerätyt säkeet on talletettu, nekin, jotka koetaan sopimattomiksi ja rivoiksi.

Runoja ja uskomuksia pitää tietenkin tutkia monesta näkökulmasta. En oikein tiedä, mihin Korte sijoittuu. Pitäisi kai lukea hänen tekstejään enemmän. Tuossa kirja-esittelyssä haisee steinerilaisuus. Rudolf Steiner julkaisi monia Uuden testamentin "selityksiä". Ne ovat eräänlaisen protesti sen ajan yliopistollista eksegetiikkaa kohtaan, missä oli tullut muotiin kaikenlainen "enthythologisierung", myyteistä riisuminen ja tekstien analysoiminen historialliskriittisesti. Joogaharrastus näyttää elvyttävän steinerilaisuutta. Minä en jaksa innostua sellaisista ja mielestäni on yritys naittaa logiikkaa ja mytologiaa on huono ratkaisu.
N1c1a1a & X2c1
Avatar
E. Sofia
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen
 
Viestit: 261
Liittynyt: 16 Heinä 2012 23:33

Re: Mytologiaa ja uskontotiedettä

ViestiKirjoittaja Pesservisser » 04 Kesä 2014 23:02

E. Sofia kirjoitti:
Sigfrid kirjoitti:Tuosta Pekka Ervastista tuli mieleen, että kuinkahan paljon Kalevalan tekijöitä innoitti jonkinasteinen kansallismystiikka syvemmältäkin kuin vain runonlaulujen muodossa? Mm. hegelismin mystisenä toisintona täällä Suomessa.
Hatunnosto vanhojen runolaulujen keräilijöille. Esimerkiksi Ganander oli pappi, mutta se mitä hän keräsi ja talletti, ei valikoitunut hänen virkatyönsä mukaan. Hän osoitti aitoa kiinnostusta siihen, mitä ihmiset sanoivat, lauloivat, ajattelivat.
Näin toimi myös Gottlund.

Sama koskee nähdäkseni aika pitkälle myös Lönnrothia. Hänen käsityksensä muiden kansojen eeppisistä runoelmista vaikutti kuitenkin siihen, mitä tuli Kalevalaan. Hän sai siihen jonkinlaisen juonen. Ei hän toki sitä tempaissut aivan omasta päästään. Onneksi myös muut kerätyt säkeet on talletettu, nekin, jotka koetaan sopimattomiksi ja rivoiksi.

Runoja ja uskomuksia pitää tietenkin tutkia monesta näkökulmasta. En oikein tiedä, mihin Korte sijoittuu. Pitäisi kai lukea hänen tekstejään enemmän. Tuossa kirja-esittelyssä haisee steinerilaisuus. Rudolf Steiner julkaisi monia Uuden testamentin "selityksiä". Ne ovat eräänlaisen protesti sen ajan yliopistollista eksegetiikkaa kohtaan, missä oli tullut muotiin kaikenlainen "enthythologisierung", myyteistä riisuminen ja tekstien analysoiminen historialliskriittisesti. Joogaharrastus näyttää elvyttävän steinerilaisuutta. Minä en jaksa innostua sellaisista ja mielestäni on yritys naittaa logiikkaa ja mytologiaa on huono ratkaisu.


Steiner näkyy Suomen vierailuillaan v. 1912-13 käsitelleen sekä Kalevalaa että Bhagavad Gitaa, ja varmaan vaikuttanut Ervastiin.
Kortteella on laajempaa pohjaa mm. Jungin ja joogafilosofian ideoissa, ja hän viittaa myös omaan meditaatioonsa. Joogafilosofia tulee nykyisin pikemmin Kalifornian kuin Euroopan kautta.
Joogan metodi selittää usein mytologian ulkoiset tapahtumat ihmisen sisäisiksi tapahtumiksi. BBC teki moniosaisen sotaisan TV-sarjan Maharabratasta, mutta intialaiset saattavat selittää sen kaikki tapahtumat ihmisen sisäisiksi.
Tähän tyyliin Yoganandan koulukunta Kaliforniassa on tehnyt 1600-sivuisen joogafilosofisen tulkinnan Uuden Testamentin evankeliumeista ja ehkä vaikuttanut myös Kortteeseen.
Korte arvelee, että intialainen ajattelu olisi ehkä kulkeutunut Tiibetin ja Mongolian kautta Siperiaan ja sieltä Suomen suuntaan ja vaikuttanut perinteisiin.
Samanismin yhteydessä on viitattu kärpässienen käyttöön . Tömäkämpia sieniä löytyy Suomestakin, ja ne on ankarasti kriminalisoitu huumausainelaissa.
Sienten rikkaus on Volgalla ja Siperiassa ehkä ollut suurempaa.
Pesservisser
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
 
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Helmi 2011 15:16


Paluu Kirjallisuus ja linkit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron