Sivu 1/1

Mytologiaa ja uskontotiedettä

ViestiLähetetty: 17 Huhti 2014 13:52
Kirjoittaja Jaska
Mistä kirjasta löytyisi vanhasta suomalaisesta uskonnosta kertovaa aineistoa? En tarkoita kristinuskoa. Saamelaista vanhasta uskosta olisi myös mukava saada vihje.

Anna-Leena Siikala: Suomalainen šamanismi
Anna-Leena Siikala: Itämerensuomalaisten mytologia

Lars Levi Laestadius (toim. Juha Pentikäinen): Lappalaisten mytologian katkelmia
Juha Pentikäinen: Saamelaiset - Pohjoisen kansan mytologia

Re: Mytologiaa ja uskontotiedettä

ViestiLähetetty: 02 Kesä 2014 00:20
Kirjoittaja E. Sofia
Nuo ovat asiallisia, jäsenneltyjä perusteoksia. Voi suositella.

Niiden lisäksi kirjahyllyssäni on esimerkiksi tällaisia:
- Ganander: Mythologia Fennica (1789, toim. Juha Pentikäinen 2003).
- Suomen kansan muinaisia metsästystaikoja. (1891)
- Kaarle Krohn: Suomalaisten runojen uskonto. (1915)
- Janne Vilkuna: Suomalaiset vainajien karsikot ja ristipuut. (1992)
- Julius Krohn: Suomen suvun pakanallinen jumalanpalvelus (1894, julkaisija Salakirjat )
- Suomi. Kirjoituksia isänmaallisista aiheista. Esimerkiksi paimenen elämään liittyviä taikoja.
- Eri osakuntien kotiseutujulkaisut. (Ylioppilaat kiersivät kesäisin keräämässä maakunnista perinnetietoa ja "saalis" toimitettiin julkaisuina. Kirjastoista löytynee, kaukolainoina saa. Esimerkiksi Savotar I-VII, Keski-Suomi I-V jne.)

Lisää vinkkejä saa uskontotieteen kurssikirjoista:
http://www.helsinki.fi/teol//usktl_vanh ... storia.htm
ja alan tutkijoilta, esimerkiksi Risto Pulkkisen kiinnostuksen aiheita ovat saamelaisten ja Keski-Skandinavian ns. metsäsuomalaisten maailmankuva ja kansanusko.

Re: Mytologiaa ja uskontotiedettä

ViestiLähetetty: 03 Kesä 2014 21:48
Kirjoittaja Pesservisser
Kalevala on tulkittu pyhäksi kirjaksi ja löydetty siitä runsaasti sisältöä, esim. Pekka Ervast jo noin 100 vuotta sitten.
Uuden tulkinnan on tehnyt fil.tri Irma Korte v. 2007 kirjalla Samaanin Sampo. Korte on opettanut filosofiaa Turun yliopistossa ja toiminut tutkijana ja projektijohtajana Suomen Akatemiassa.
Hän viittaa tulkinnassaan mm. joogafilosofiaan ja omiin meditaatiokokemuksiinsa.
Korte on tehnyt perusteellisen tulkinnan myös Johanneksen Ilmestyksestä.

http://cdon.fi/kirjat/korte%2c_irma/sam ... po-4224625

http://cdon.fi/kirjat/korte%2c_irma/the ... n-14570888

Re: Mytologiaa ja uskontotiedettä

ViestiLähetetty: 03 Kesä 2014 22:46
Kirjoittaja Sigfrid
Tuosta Pekka Ervastista tuli mieleen, että kuinkahan paljon Kalevalan tekijöitä innoitti jonkinasteinen kansallismystiikka syvemmältäkin kuin vain runonlaulujen muodossa? Mm. hegelismin mystisenä toisintona täällä Suomessa.

Re: Mytologiaa ja uskontotiedettä

ViestiLähetetty: 03 Kesä 2014 23:59
Kirjoittaja Arxhgos
Jaska kirjoitti:
Mistä kirjasta löytyisi vanhasta suomalaisesta uskonnosta kertovaa aineistoa? En tarkoita kristinuskoa. Saamelaista vanhasta uskosta olisi myös mukava saada vihje.

Anna-Leena Siikala: Suomalainen šamanismi
Anna-Leena Siikala: Itämerensuomalaisten mytologia

Lars Levi Laestadius (toim. Juha Pentikäinen): Lappalaisten mytologian katkelmia
Juha Pentikäinen: Saamelaiset - Pohjoisen kansan mytologia



Schefferuksella on yksityiskohtaisia kuvauksia, muutenkin hyvää pohdintaa, antikvaareista löytyy:
http://www.antikvaari.fi/haku.asp?Curre ... stype=full

Re: Mytologiaa ja uskontotiedettä

ViestiLähetetty: 04 Kesä 2014 13:36
Kirjoittaja E. Sofia
Sigfrid kirjoitti:Tuosta Pekka Ervastista tuli mieleen, että kuinkahan paljon Kalevalan tekijöitä innoitti jonkinasteinen kansallismystiikka syvemmältäkin kuin vain runonlaulujen muodossa? Mm. hegelismin mystisenä toisintona täällä Suomessa.
Hatunnosto vanhojen runolaulujen keräilijöille. Esimerkiksi Ganander oli pappi, mutta se mitä hän keräsi ja talletti, ei valikoitunut hänen virkatyönsä mukaan. Hän osoitti aitoa kiinnostusta siihen, mitä ihmiset sanoivat, lauloivat, ajattelivat.
Näin toimi myös Gottlund.

Sama koskee nähdäkseni aika pitkälle myös Lönnrothia. Hänen käsityksensä muiden kansojen eeppisistä runoelmista vaikutti kuitenkin siihen, mitä tuli Kalevalaan. Hän sai siihen jonkinlaisen juonen. Ei hän toki sitä tempaissut aivan omasta päästään. Onneksi myös muut kerätyt säkeet on talletettu, nekin, jotka koetaan sopimattomiksi ja rivoiksi.

Runoja ja uskomuksia pitää tietenkin tutkia monesta näkökulmasta. En oikein tiedä, mihin Korte sijoittuu. Pitäisi kai lukea hänen tekstejään enemmän. Tuossa kirja-esittelyssä haisee steinerilaisuus. Rudolf Steiner julkaisi monia Uuden testamentin "selityksiä". Ne ovat eräänlaisen protesti sen ajan yliopistollista eksegetiikkaa kohtaan, missä oli tullut muotiin kaikenlainen "enthythologisierung", myyteistä riisuminen ja tekstien analysoiminen historialliskriittisesti. Joogaharrastus näyttää elvyttävän steinerilaisuutta. Minä en jaksa innostua sellaisista ja mielestäni on yritys naittaa logiikkaa ja mytologiaa on huono ratkaisu.

Re: Mytologiaa ja uskontotiedettä

ViestiLähetetty: 04 Kesä 2014 23:02
Kirjoittaja Pesservisser
E. Sofia kirjoitti:
Sigfrid kirjoitti:Tuosta Pekka Ervastista tuli mieleen, että kuinkahan paljon Kalevalan tekijöitä innoitti jonkinasteinen kansallismystiikka syvemmältäkin kuin vain runonlaulujen muodossa? Mm. hegelismin mystisenä toisintona täällä Suomessa.
Hatunnosto vanhojen runolaulujen keräilijöille. Esimerkiksi Ganander oli pappi, mutta se mitä hän keräsi ja talletti, ei valikoitunut hänen virkatyönsä mukaan. Hän osoitti aitoa kiinnostusta siihen, mitä ihmiset sanoivat, lauloivat, ajattelivat.
Näin toimi myös Gottlund.

Sama koskee nähdäkseni aika pitkälle myös Lönnrothia. Hänen käsityksensä muiden kansojen eeppisistä runoelmista vaikutti kuitenkin siihen, mitä tuli Kalevalaan. Hän sai siihen jonkinlaisen juonen. Ei hän toki sitä tempaissut aivan omasta päästään. Onneksi myös muut kerätyt säkeet on talletettu, nekin, jotka koetaan sopimattomiksi ja rivoiksi.

Runoja ja uskomuksia pitää tietenkin tutkia monesta näkökulmasta. En oikein tiedä, mihin Korte sijoittuu. Pitäisi kai lukea hänen tekstejään enemmän. Tuossa kirja-esittelyssä haisee steinerilaisuus. Rudolf Steiner julkaisi monia Uuden testamentin "selityksiä". Ne ovat eräänlaisen protesti sen ajan yliopistollista eksegetiikkaa kohtaan, missä oli tullut muotiin kaikenlainen "enthythologisierung", myyteistä riisuminen ja tekstien analysoiminen historialliskriittisesti. Joogaharrastus näyttää elvyttävän steinerilaisuutta. Minä en jaksa innostua sellaisista ja mielestäni on yritys naittaa logiikkaa ja mytologiaa on huono ratkaisu.


Steiner näkyy Suomen vierailuillaan v. 1912-13 käsitelleen sekä Kalevalaa että Bhagavad Gitaa, ja varmaan vaikuttanut Ervastiin.
Kortteella on laajempaa pohjaa mm. Jungin ja joogafilosofian ideoissa, ja hän viittaa myös omaan meditaatioonsa. Joogafilosofia tulee nykyisin pikemmin Kalifornian kuin Euroopan kautta.
Joogan metodi selittää usein mytologian ulkoiset tapahtumat ihmisen sisäisiksi tapahtumiksi. BBC teki moniosaisen sotaisan TV-sarjan Maharabratasta, mutta intialaiset saattavat selittää sen kaikki tapahtumat ihmisen sisäisiksi.
Tähän tyyliin Yoganandan koulukunta Kaliforniassa on tehnyt 1600-sivuisen joogafilosofisen tulkinnan Uuden Testamentin evankeliumeista ja ehkä vaikuttanut myös Kortteeseen.
Korte arvelee, että intialainen ajattelu olisi ehkä kulkeutunut Tiibetin ja Mongolian kautta Siperiaan ja sieltä Suomen suuntaan ja vaikuttanut perinteisiin.
Samanismin yhteydessä on viitattu kärpässienen käyttöön . Tömäkämpia sieniä löytyy Suomestakin, ja ne on ankarasti kriminalisoitu huumausainelaissa.
Sienten rikkaus on Volgalla ja Siperiassa ehkä ollut suurempaa.