Perustelkaa miksi kannattaa...

Tänne kaikki mikä ei muualle sovi.

Perustelkaa miksi kannattaa...

ViestiKirjoittaja Palokärki » 21 Elo 2022 14:01

...täydentää omaa Y-dna testiä. Minä teetin Family Tree Dna -firmassa sellaisen 111 markkerin testin. Nyt sitten harkitsen, josko kannattaisi päivittää/täydentää testiä ostamalla Big-Y 700. Onko se sen väärti, että kannattaa. Olen yhtä kiinnostunut menneisyydestä ja kansojen ja kansalaisten liikkeistä kuin ennenkin. Siinä mielessä perusmotivaatio on kunnossa.

Mahtaako siitä olla suurta hyötyä sukututkimuksen kannalta, koska 6/8 vanhempieni isovanhemmista on kotoisin itä-Lapista? Ilmiö nimeltään endogamia vääristää varmasti, vaikka se taitaa häiritä paremmin serkkutesteissä. Mahdollisia hyötyjä olen miettinyt. Yksi voisi olla se, että saisin ilmeisesti selville tarkan haplotyyppini. Vanhin isälinjainen esi-isä Mikko Miulus on North Eurasia -projektissa samassa porukassa Kuusamon, Posion ja Sallan alueen metsälappalaisten kanssa. Mutta kuitenkaan Miulus ei vaikuta olevan kovin läheistä sukua esimerkiksi Pitkälle tai Saijalle. Sehän olisikin jännää jos edustaisin jo uutta haarautumaa vai olisiko se jännää?

Mahtaako Big-Y tarkentaa vielä mtDna:a? Niinkin voi kuulemma käydä. Tiedä sitten olisiko siitä sitten mitään hyötyä.

Varmasti muitakin näkemyksiä on. Voisinko saada perusteluja, miksi kannattaa/ei kannata Big-Y:n ostoa.
Palokärki
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 77
Liittynyt: 28 Syys 2021 18:33

Re: Perustelkaa miksi kannattaa...

ViestiKirjoittaja EsaJii » 21 Elo 2022 14:14

Ei sillä juuri ole merkitystä jos asuu maassa josta edelliset polvet on kotoisin.

Jenkeillä nää on jänniä tuloksia kun saa kotiin kartan ja siinä on laikkuja ja "me ollaan noin monesta paikasta!"
EsaJii
Pohtiva pohjalainen
Pohtiva pohjalainen
 
Viestit: 104
Liittynyt: 03 Elo 2022 22:32

Re: Perustelkaa miksi kannattaa...

ViestiKirjoittaja Palokärki » 21 Elo 2022 17:55

Joo, toista se on Amerikoissa, kun ihmisten juuret ovat eri puolilla maailmaa. Minulla ei kirjallisista dokumenteista löydy kuin yksi laukkuryssä, joka hänkin taisi olla alkujaan suomalainen ja sitten tietenkin niitä Sursillin jälkeläisiä. En tietenkään ole kolunnut kaikkien juurien päihin asti, mutta en pidä todennäköisenä, että suuria yllätyksiä löytyisi.
Palokärki
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 77
Liittynyt: 28 Syys 2021 18:33

Re: Perustelkaa miksi kannattaa...

ViestiKirjoittaja Jaska » 21 Elo 2022 20:27

Palokärki kirjoitti:...täydentää omaa Y-dna testiä. Minä teetin Family Tree Dna -firmassa sellaisen 111 markkerin testin. Nyt sitten harkitsen, josko kannattaisi päivittää/täydentää testiä ostamalla Big-Y 700. Onko se sen väärti, että kannattaa. Olen yhtä kiinnostunut menneisyydestä ja kansojen ja kansalaisten liikkeistä kuin ennenkin. Siinä mielessä perusmotivaatio on kunnossa.

Mahtaako siitä olla suurta hyötyä sukututkimuksen kannalta, koska 6/8 vanhempieni isovanhemmista on kotoisin itä-Lapista? Ilmiö nimeltään endogamia vääristää varmasti, vaikka se taitaa häiritä paremmin serkkutesteissä. Mahdollisia hyötyjä olen miettinyt. Yksi voisi olla se, että saisin ilmeisesti selville tarkan haplotyyppini. Vanhin isälinjainen esi-isä Mikko Miulus on North Eurasia -projektissa samassa porukassa Kuusamon, Posion ja Sallan alueen metsälappalaisten kanssa. Mutta kuitenkaan Miulus ei vaikuta olevan kovin läheistä sukua esimerkiksi Pitkälle tai Saijalle. Sehän olisikin jännää jos edustaisin jo uutta haarautumaa vai olisiko se jännää?

Mahtaako Big-Y tarkentaa vielä mtDna:a? Niinkin voi kuulemma käydä. Tiedä sitten olisiko siitä sitten mitään hyötyä.

Varmasti muitakin näkemyksiä on. Voisinko saada perusteluja, miksi kannattaa/ei kannata Big-Y:n ostoa.

Se riippuu paljolti siitä, (1) millaista tietoa ja tarkkuutta arvostaa, ja tietysti sen lisäksi (2) kuinka todennäköistä on, että testin tarkentaminen hyödyttää juuri oman näytteen kohdalla?

Itse näen niin, että BigY:n arvo on enemmän tulevaisuudessa kuin nykyhetkessä: se on sitten omalta osalta "lopullisesti" tehty ja odottaa mahdollisten lähiosumien tulevaisuuden testejä. Eli ei tarvitse enää itse kuin odotella - ja houkutella muita testaamaan tarkemmin. Siellä on potentiaalia löytyä niin monta uutta alahaploryhmätasoa kuin on yksilöllisiä mutaatioita. Huono puoli on toisaalta juuri se odottaminen: kuva ei ole välttämättä milloinkaan lopullisesti "valmis".

Kaikille ei kuitenkaan ole tähdellistä tietää tarkasti sitä omaa vihoviimeisintä SNP-mutaatiota. Heille riittää, että voivat riittävällä todennäköisyydellä lainata riittävän läheisten osumien terminaali-SNP:n eli alahaploryhmän mutaation omalle Y111-näytteelleen. Etenkin silloin, jos kovin läheisiä osumia ei ole, BigY:n teettäminen omasta näytteestä ei välttämättä tarkenna kuvaa käytännössä mitenkään (paitsi antamalla sen uuden abstraktin nimilapun omalle näytteelle). Toisaalta se on sitten siellä valmiina odottamassa uusia testaajia ja mahdollisia läheisempiä osumia.

Huomioiden tuon mielenkiintoisen tilanteesi, että Y111-tarkkuudella et näytä olevan ihan lähellä noita mainitsemiasi muita metsälappalaisia, niin kyllä minua ainakin kiinnostaisi saada tietää se eron aikasyvyys. Eli BigY:n tekeminen kertoisi tarkan polveutumispuun, ja tuloksen YFulliin vieminen (ja mahdollisesti myös se FTDNA:n uusi työkalu, jos hyvin käy) antaisi sille ajoituksen. Se voisi valaista alueen asutushistoriaa hyvinkin havainnollisesti.
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10976
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Perustelkaa miksi kannattaa...

ViestiKirjoittaja Palokärki » 22 Elo 2022 09:50

Näin minäkin olen ymmärtänyt, että testauksen jälkeen sitten odotellaan vaan. Tuosta etäisyydestä noihin muihin metsälappalaisiin kävimmekin jo keskustelua sukututkimusseuran foorumilla. Kyllä se askarruttaa minuakin ja em foorumin syövereistä löytyy nimimerkki KorpiKarin spekulaatiota siitä, mistä Miulus olisi tullut aikanaan. KorpiKari osaa venäjää ja on tietääkseni kolunnut venäjänkielistä materiaalia.

Niistä hän sitten kirjoitteli ja hän arveli, että Miulus olisi tullut Akkalasta. Niin tai näin, mielenkiintoista joka tapauksessa.
Palokärki
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 77
Liittynyt: 28 Syys 2021 18:33

Re: Perustelkaa miksi kannattaa...

ViestiKirjoittaja Palokärki » 09 Syys 2022 11:03

Palaan vielä tähän. Kovan meinaamisen jälkeen en tilannut Big-Y:tä. Syy oli oikeastaan se, että huomasin joidenkin henkilöiden kohdalla, jotka olivat sen ostaneet, että heidän haplo-tyyppinsä oli edelleen 'Nm-231' tai 'Nm-232'. Mistä se johtuu? Ovatko he maksaneet kalliin testin eikä tulos ole tuon tarkempi eli ovat maksaneet tyhjästä?

Vai johtuuko se siitä, että kyseiset henkilöt kyllä tietävät tarkan haplotyyppinsä, mutta salaavat sen? Pienempi kysymys on sitten se, että tarkentaako Big-Y myös mtdna-tulosta. Ainakin yhden henkilön olen nähnyt kirjoittavan, että hänellä sekin tulos tarkentui. Minulla olisi kyllä intressi sille, että oma mtdna-haploni tarkentuisi. Nykyisen tuloksen mutaatiot ovat enempi suomalais- kuin metsäsaamelaistyyppisiä. Jos tulos tarkentuisi, saattaisin päästä eteen päin äitilinjani tonkimisessa.
Palokärki
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 77
Liittynyt: 28 Syys 2021 18:33

Re: Perustelkaa miksi kannattaa...

ViestiKirjoittaja Jaska » 09 Syys 2022 13:27

Palokärki kirjoitti:Palaan vielä tähän. Kovan meinaamisen jälkeen en tilannut Big-Y:tä. Syy oli oikeastaan se, että huomasin joidenkin henkilöiden kohdalla, jotka olivat sen ostaneet, että heidän haplo-tyyppinsä oli edelleen 'Nm-231' tai 'Nm-232'. Mistä se johtuu? Ovatko he maksaneet kalliin testin eikä tulos ole tuon tarkempi eli ovat maksaneet tyhjästä?

Vai johtuuko se siitä, että kyseiset henkilöt kyllä tietävät tarkan haplotyyppinsä, mutta salaavat sen? Pienempi kysymys on sitten se, että tarkentaako Big-Y myös mtdna-tulosta. Ainakin yhden henkilön olen nähnyt kirjoittavan, että hänellä sekin tulos tarkentui. Minulla olisi kyllä intressi sille, että oma mtdna-haploni tarkentuisi. Nykyisen tuloksen mutaatiot ovat enempi suomalais- kuin metsäsaamelaistyyppisiä. Jos tulos tarkentuisi, saattaisin päästä eteen päin äitilinjani tonkimisessa.

Ei ole mahdollista, että BigY:n jälkeen olisi vielä N-M231 tai vastaava. Kyllä sieltä aina tulee paljon lähempänä nykyaikaa oleva päätemutaatio. Eli joko he eivät ole oikeasti teettäneet BigY:tä tai se ei ole vielä valmistunut. En ole tietoinen sellaisesta, että oman päätemutaationsa voisi piilottaa osumiltaan.

BigY ei voi tarkentaa mtDNA-tulosta, koska se tarkastelee vain Y-kromosomin kohtia. Sen sijaan YFulliin voi lähettää BigY:n lisäksi oman mtDNA:nsa, ja siellä jälkimmäisen tulos voi tarkentua. Olisiko henkilöllä mennyt sekaisin BigY ja YFull?
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10976
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Perustelkaa miksi kannattaa...

ViestiKirjoittaja Palokärki » 09 Syys 2022 18:32

Johtuu sitten ilmeisesti siitä, että tulokset eivät ole valmistuneet. Hyvä tietää. Minä luulen, että minä olen käsittänyt väärin YFullin ja BigY:n. No nyt minulla onkin aikaa jahkailla lisää ennen seuraavaa kampanjaa.
Palokärki
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 77
Liittynyt: 28 Syys 2021 18:33


Paluu Sekalainen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron