Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 20 Kesä 2018 12:13

Vastaa viestiin  [ 95 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 Höpinää 
Kirjoittaja Viesti
SuuBaltti
SuuBaltti

Viesti Höpinää
koltti kirjoitti:
Sigfrid kirjoitti:
koltti kirjoitti:
Minulla on sellainen tuntuma että suomalaiset hyvin pitkälti polveutuvat niistä itämerensuomalaisista jotka parituhatta vuotta sitten kolonisoivat maan. Geneettinen yhteneväisyys IMS-poppoon kesken on kuitenkin aika selkeä. Pieni "läntisyys" voisi selittyä I1 haplolla. I-haplossahan näkyy kuitenkin Suomessa aika selkeästi perustajavaikutus.

Olen kyllä ymmärtänyt uuden aallon fennomaniikan tarpeen osoittaa suomalaisille yksi geneettinen juuri. Se lähtee ilmeisesti tarpeesta osoittaa suomenkielelle vahvempi väestöllinen juuri ja vielä tietyllä tavalla yhteinen juuri.

Koita mieluummin kommentoida noita faktoja mitä esitin, enemmän kuin spekuloida millään mahdollisilla henkilökohtaisilla toiveilla mitä minulla on suomalaisten geneettisten perimän sunteen. En kiellä etteikö minullakin tiettyjä agendoja ole, mutta aika harvallapa meillä ei ole agendoja.

E olisi varma noiden admixture-analyysien faktisuudesta. Ne perustuvat isoon määrään oletuksia ja muuttujia, osa on asetettu tekijän toimesta, osa itse metodissa.

Väinämöinen - R1a
Lemminkäinen - I1
Joukahainen - N

11 Joulu 2015 17:01
Profiili WWW
Sutki savolainen
Sutki savolainen

Viesti Re: Itämerensuomalaisten kielten levikkikartta
Tuo on ihan validi mahdollisuus että admixture kertoo tässä huuhaata, mutta en silti sitä ihan suoralta kädeltä tyrmäisi. Ihan mielenkiintoinen tulos.

En oikein ymmärrä mikä tässä edes mättää. Noilla tyypeillähän selittyisi se suomalaisten kuuluisa läntisyyskin.

Minusta tuntuu että se on enemmänkin sinä joka yrität selittää suomalaisille yhden geneettisen juuren jos uskot että täällä on viimeiset viistuhatta vuotta asunut täysi yks yhteen geneettisesti suomalaista tyyppiä (mahdollista toki jos olisi muinais-dna:ta millä todistaa), joka nyt on vaan välillä vaihtanut kieltä.

Vai mikä se oli sitten se toinen teoria jossa suomalaiset polveutuvat muinais-germaaneista. Silloin kai oltaisiin vähän tuoreempaa sakkia näillä korven perukoilla.

11 Joulu 2015 17:24
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

koltti kirjoitti:
Tuo on ihan validi mahdollisuus että admixture kertoo tässä huuhaata, mutta en silti sitä ihan suoralta kädeltä tyrmäisi. Ihan mielenkiintoinen tulos.

On se.

Lainaa:
En oikein ymmärrä mikä tässä edes mättää. Noilla tyypeillähän selittyisi se suomalaisten kuuluisa läntisyyskin.

Kysymys on faktasta, ei selityksistä. Ymmärtääkseni vain muutama harva tutkimus muinaisgenomeista ansaitsee jonkinlaisen tunnustuksen suomalaisten osalta, nekin tehty hyvin pienellä aineistolla. Etunenässä Haak et al 2015.

Lainaa:

Minusta tuntuu että se on enemmänkin sinä joka yrität selittää suomalaisille yhden geneettisen juuren jos uskot että täällä on viimeiset viistuhatta vuotta asunut täysi yks yhteen geneettisesti suomalaista tyyppiä (mahdollista toki jos olisi muinais-dna:ta millä todistaa), joka nyt on vaan välillä vaihtanut kieltä.

En ole noin väittänyt. Olen väittänyt juuri päinvastaista. Mihin olen tarttunut on liittynyt kielen ja geenien yhdistämiseen. Saviruukut ja geenit eivät kerro kieltä. Usein esitetään, että on olemassa suomalaisugrilaisia geenejä. Lienee tuttua sinullekin.

Lainaa:

Vai mikä se oli sitten se toinen teoria jossa suomalaiset polveutuvat muinais-germaaneista. Silloin kai oltaisiin vähän tuoreempaa sakkia näillä korven perukoilla.

Kierrät kehää. Eivät suomalaiset polveudu mistään yksittäisestä ryhmästä.

Väinämöinen - R1a
Lemminkäinen - I1
Joukahainen - N

11 Joulu 2015 17:33
Profiili WWW
SuuBaltti
SuuBaltti

aikalainen kirjoitti:
Sigfrid kirjoitti:
Kielen eteneminen on yksi asia, ihmisten toinen. Geneettisten erojen perusteella voi päätellä ims-kielten suurelta osin asettuneen Suomessa vanhojen geenien päälle. Kielen vaihtumisen syyt ovat luultavasti olleet moninaiset ja asia vaatisi laajempialaista tutkimusta kuin pelkästään mitä kielitutkimus voi tarjota. Kielen ja Suomeen suuntautuneiden muuttoliikkeiden yhdistäminen Uralilta, Volgan mutkasta, Virosta ym. suunnista on suurimmalta osin virheellinen.

Ei välttämättä ristiriitaa. Kieli voi hyvinkin levitä vanhojen geenien päälle, vaikka kieli leviäisi tulokkaiden mukana.

Juju on siinä, että kun jokin elinkeino-innovaatio saa väestön runsastumaan ja leviämään toiskieliselle alueelle, niin he sekoittuvat alkuväkeen geneettisesti, jolloin heidän geeniominaisuutensa liudentuvat alkuväkeen. Tehokkaan elinkeinon myötä käy helposti niin, että sekoittuneen väestön kieleksi tulee tulokkaiden enemmistökieli, ja heiltä periytyy myös uusi elinkeino. Sitten sekoittuneesta väestä lähtee uuden sukupolven edustajia uusille alueille elinkeinoaan harjoittamaan, jolloin sama prosessi toistuu.

Geenien liudentuminen menee eksponentiaalisesti pienentyen, joten jo muutaman uuden hypyn jälkeen alkuperäisistä omaperäisistä geeniominaisuuksista on jäljellä vain rippeet. Silti kieli voi levitä koko ajan paikallisen enemmistökielen asemassa omalla painollaan. Eikä tarvita selitysmallia, jossa vanha väestö noin vaan opiskelisi kirjekurssilla itselleen uuden kielen.

Aikalaiselta tulee näitä hyvin perusteltuja malleja. Tämän voisit aikalainen, jos katsot tarpeelliseksi, kopioida tuonne kielten leviämisketjuun. Minusta se sopii sinne, mutta en itse viitsi kopioida, kun se on sinun kommenttisi, enkä ole moderattoori. Tuokin leviämismalli osoittaa, kuinka harhaan kielen perusteella päätelty geenivirta saattaa johtaa. Luulen, että moni silti tekee niin.

12 Joulu 2015 11:47
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

Sigfrid kirjoitti:
koltti kirjoitti:

On se.

Lainaa:

Kysymys on faktasta, ei selityksistä. Ymmärtääkseni vain muutama harva tutkimus muinaisgenomeista ansaitsee jonkinlaisen tunnustuksen suomalaisten osalta, nekin tehty hyvin pienellä aineistolla. Etunenässä Haak et al 2015.

Lainaa:

En ole noin väittänyt. Olen väittänyt juuri päinvastaista. Mihin olen tarttunut on liittynyt kielen ja geenien yhdistämiseen. Saviruukut ja geenit eivät kerro kieltä. Usein esitetään, että on olemassa suomalaisugrilaisia geenejä. Lienee tuttua sinullekin.

Lainaa:

Huomaatko Sigfrid?

Aiemmin pyytämäni yhteenveto olisi tarpeen. Sinulla ja muillakin geeneilijöillä on valtava määrä tietoa, jota olette tänne jakanutkin, mutta meille (useimmille luulisin) muille se on niin sillisaalaatia, että ei siitä saa kiinni. Jaskalla oli yksi tavotteista tässä foorumissa ja omilla sivuillaan kansantajuistaa kielitiedettä ja muutakin historiaa. Minusta Jaska on siinä onnistunut kielen leviämiskartoillaan ja aapismaisilla jutuillaan. Sellaista kaipaisin geeneistäkin.

Ilmeisesti yhteenveto vaatisi liian paljon työtä, eikä toisaalta antaisi teille tietäjille mitään. Itse kuitenkin uskon, että jos yhteenvedon pystyisi tekemään, sitä olisi kaikien helpompi kritisoida ja sitä kautta se veisi koko asiaa eteenpäin.

12 Joulu 2015 11:55
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

jussipussi kirjoitti:
Sigfrid kirjoitti:
koltti kirjoitti:

On se.

Lainaa:

Lainaa:

Lainaa:

Huomaatko Sigfrid?

Aiemmin pyytämäni yhteenveto olisi tarpeen. Sinulla ja muillakin geeneilijöillä on valtava määrä tietoa, jota olette tänne jakanutkin, mutta meille (useimmille luulisin) muille se on niin sillisaalaatia, että ei siitä saa kiinni. Jaskalla oli yksi tavotteista tässä foorumissa ja omilla sivuillaan kansantajuistaa kielitiedettä ja muutakin historiaa. Minusta Jaska on siinä onnistunut kielen leviämiskartoillaan ja aapismaisilla jutuillaan. Sellaista kaipaisin geeneistäkin.

Ilmeisesti yhteenveto vaatisi liian paljon työtä, eikä toisaalta antaisi teille tietäjille mitään. Itse kuitenkin uskon, että jos yhteenvedon pystyisi tekemään, sitä olisi kaikien helpompi kritisoida ja sitä kautta se veisi koko asiaa eteenpäin.

Yritän kehittää blogia enemmän visuaaloseen suuntaan, jos se auttaisi. Tulee mm. leviämiskarttoja. Jaskan aapisista totean vain ettei kielenkehitukseen liittyvät asiat ainakaan minulle aukea ilman ammattisanaston hallintaa, jonka opiskeluun minulla ei ole aikaa. Esimerkiksi äännemuutokset eri kielissä ovat varsin monimutkaisen näköisiä. Tarkoitan siis ymmärtämistä, en uskomista. Ongelma on siinä, että olen vmäinen tyyppi ja haluan ymmärtää miksi jokin on niin kuin sanotaan. Aapinen ei riitä siihen.

Väinämöinen - R1a
Lemminkäinen - I1
Joukahainen - N

12 Joulu 2015 22:00
Profiili WWW
SuuBaltti
SuuBaltti

Sigfrid kirjoitti:
Jaskan aapisista totean vain ettei kielenkehitukseen liittyvät asiat ainakaan minulle aukea ilman ammattisanaston hallintaa, jonka opiskeluun minulla ei ole aikaa. Esimerkiksi äännemuutokset eri kielissä ovat varsin monimutkaisen näköisiä. Tarkoitan siis ymmärtämistä, en uskomista. Ongelma on siinä, että olen vmäinen tyyppi ja haluan ymmärtää miksi jokin on niin kuin sanotaan. Aapinen ei riitä siihen.

Näkisin niin, että kielitieteilijöiden esittämät kielitieteelliset faktat kantsii olettaa tosiksi, mutta faktojen päälle tehdyt päättelyt kantsii luokitella henkilökohtaisiksi mielipiteiksi, joita ei kannata uskoa, ennen kuin ne on itse tarkistanut ja ymmärtänyt.

Tosin ne faktatkin voivat joskus harvoin olla väärin, mutta niiden tarkistaminen edellyttäisi vuosien mittaista kielitieteen opiskelua. Sen sijaan faktojen päälle tehdyt "muinaistieteelliset" tulkinnat ihmisten ja kielten esihistoriallisista sijainneista ja liikkeistä eivät ole varsinaisesti kielitiedettä, vaan ihan tavallista loogista ajattelua, jota voi tehdä periaatteessa kuka vaan, hyvin tai huonosti.

Valitettavasti kielitieteilijöiden ja historiatieteilijöiden (muttei samassa määrin arkeologien) tulkinnat esihistoriallisesta muinaisuudesta osoittavat turhan usein huolimatonta loogista ajattelua, aivan kuin heidän ansiokkaasti esiin kaivamiensa kovien faktojen päälle voisi satuilla mitä mieleen juolahtaa. Siksi suosittelen kriittistä suhtautumista niihin jorinoihin.

Olen siis pääosin samaa mieltä Sigun kanssa (ymmärtämisestä, en hänen v-mäisyydestään).

13 Joulu 2015 09:01
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

jussipussi kirjoitti:
Huomaatko Sigfrid?

Yhdyn Jussin mielipiteeseen ja tämän joskus aikaisemminkin esittämään samantyyppiseen pyyntöön, joka tuolloin valitettavasti kaatui kritiikkiin koskien pyynnössä esiintyviä muotoseikkoja PDT_Armataz_01_01

Ja mitä Jaskan "Aapisiin Lukutaidotomale Cansalle ja sen Sivistyxele" tulee, niin huolimatta niissä esiintyvästä ammattisanastosta, asia on kuitenkin hyvin ymmärrettävissä. Tässä on aika paljon kiinni selkeästä esittämistyylistä eikä niinkään jutussa esiintyvästä ammattisanaston määrästä, joka genetiikan tapauksessa näyttää asiaan syvällisesti perehtymättömälle vain tällaiselta rosollilta (sillisalaatti Satakunnassa): NHL 6454 HJk 7923 BMW333Ktm mtK 672....................

Varmaankin moni olisi tällaisestä "kansantajuisesta" yhteenvedosta kiitollinen. Minä ainakin olisin. Ja ilmeisesti Jussipussikin.

13 Joulu 2015 12:57
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

koltti kirjoitti:

Sigfrid kirjoitti:

Joo, kyllä ne minustakin muinais-germaaneista polveutuvat. Minusta koltin kommentista puuttui 'vain'-sana. Siinä ei väitetty, että suomalaiset polveutuvat VAIN muinaisgermaaneista. Mikseivät nämä voisi polveutua MYÖSKIN muinaisgermaaneista? Ja varmasti polveutuvatkin! Ja saamelaisista ja vepsistä ja Vaikkamistämuinaisgenominkantajasta vai mitä näiden labelit nyt ovatkaan...ktm 456 ja rkp 5590...

13 Joulu 2015 13:05
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

putkonen kirjoitti:
koltti kirjoitti:

Sigfrid kirjoitti:

Joo, kyllä ne minustakin muinais-germaaneista polveutuvat. Minusta koltin kommentista puuttui 'vain'-sana. Siinä ei väitetty, että suomalaiset polveutuvat VAIN muinaisgermaaneista. Mikseivät nämä voisi polveutua MYÖSKIN muinaisgermaaneista? Ja varmasti polveutuvatkin! Ja saamelaisista ja vepsistä ja Vaikkamistämuinaisgenominkantajasta vai mitä näiden labelit nyt ovatkaan...ktm 456 ja rkp 5590...

Väestögenetiikka on aika uusi ala verrattuna kielitieteeseen ja siihen liittyvät työkalut, standardit jne ovat kehityksen alla. Uusia menetelmiä tulee jatkuvasti. Kun lisäksi muinaisgenomien skannaus on kehittynyt huomasti parin vuoden aikana ja siitä huolimatta siihen sisältyy ongelmia, niin asioiden selittäminen yksinkertaisesti on hankalaa, varsinkin minulle, kun olen jonkinlainen standardifriikki PDT_Armataz_01_01 Kehityksen seuraaminen ei sinänsä ole minulle ongelmallista, koska olen ollut ikäni jatkuvasti muuttuvalla alalla.

Väinämöinen - R1a
Lemminkäinen - I1
Joukahainen - N

13 Joulu 2015 15:21
Profiili WWW
SuuBaltti
SuuBaltti

putkonen kirjoitti:
...vai mitä näiden labelit nyt ovatkaan...ktm 456 ja rkp 5590...

Sigfrid kirjoitti:
Väestögenetiikka on aika uusi ala verrattuna kielitieteeseen ja siihen liittyvät työkalut, standardit jne ovat kehityksen alla. Uusia menetelmiä tulee jatkuvasti. Kun lisäksi muinaisgenomien skannaus on kehittynyt huomasti parin vuoden aikana ja siitä huolimatta siihen sisältyy ongelmia, niin asioiden selittäminen yksinkertaisesti on hankalaa, varsinkin minulle, kun olen jonkinlainen standardifriikki PDT_Armataz_01_01 Kehityksen seuraaminen ei sinänsä ole minulle ongelmallista, koska olen ollut ikäni jatkuvasti muuttuvalla alalla.

Niin, ehkä tämä on jonkinlaista arkaaista kateutta, joka nousee pintaan, kun täällä jutellaan standardifriikiksi eikä sitä pysty seuraamaan. Ymmärsin kuitenkin nyt sen verran PDT_Armataz_01_01 , että pitää vielä odotella väestögenetiikan vanhentumista ja työkalujen patinoitumista...ojee...

13 Joulu 2015 16:09
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

putkonen kirjoitti:
putkonen kirjoitti:
...vai mitä näiden labelit nyt ovatkaan...ktm 456 ja rkp 5590...

Sigfrid kirjoitti:

Niin, ehkä tämä on jonkinlaista arkaaista kateutta, joka nousee pintaan, kun täällä jutellaan standardifriikiksi eikä sitä pysty seuraamaan. Ymmärsin kuitenkin nyt sen verran PDT_Armataz_01_01 , että pitää vielä odotella väestögenetiikan vanhentumista ja työkalujen patinoitumista...ojee...

Just so. Tekijän on syytä olla myös varovainen uusien kalujen kanssa; kun teet jotain huolella ja yrität (ehkä onnistutkin) ottaa huomioon kaikki tulokseen vaikuttavat tekijät, niin tarkkaavainen lukija hakee netistä viisi erilaista tulosta, samoja nimisanoja sisältäen, mutta eri kaluilla ja datalla tehtynä, ja tarkkaavainen lukija alkaa kyselemään miksi tämä on näin ja tämä on näin. Sitten olet korviasi myöten metodiikkasuossa selittämässä miten mikäkin vaikuttaa mihinkin. Ja tarkkaavainen, ehkä hieman ilkeäkin, lukija toteaa ettei näisää missään ole järkeä.

Väinämöinen - R1a
Lemminkäinen - I1
Joukahainen - N

13 Joulu 2015 16:38
Profiili WWW
SuuBaltti
SuuBaltti

putkonen kirjoitti:
Sigfrid kirjoitti:
Just so. Tekijän on syytä olla myös varovainen uusien kalujen kanssa; kun teet jotain huolella ja yrität (ehkä onnistutkin) ottaa huomioon kaikki tulokseen vaikuttavat tekijät, niin tarkkaavainen lukija hakee netistä viisi erilaista tulosta, samoja nimisanoja sisältäen, mutta eri kaluilla ja datalla tehtynä, ja tarkkaavainen lukija alkaa kyselemään miksi tämä on näin ja tämä on näin. Sitten olet korviasi myöten metodiikkasuossa selittämässä miten mikäkin vaikuttaa mihinkin. Ja tarkkaavainen, ehkä hieman ilkeäkin, lukija toteaa ettei näisää missään ole järkeä.

Lukijan toteamus:

Jussipussi hei! Sipi kertoi meille juuri savox, ettei sitä kansantajuista yhteenvetoa tule PDT_Armataz_01_29

13 Joulu 2015 16:54
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

Sigfrid kirjoitti:
Tekijän on syytä olla myös varovainen uusien kalujen kanssa; kun teet jotain huolella ja yrität (ehkä onnistutkin) ottaa huomioon kaikki tulokseen vaikuttavat tekijät, niin tarkkaavainen lukija hakee netistä viisi erilaista tulosta, samoja nimisanoja sisältäen, mutta eri kaluilla ja datalla tehtynä, ja tarkkaavainen lukija alkaa kyselemään miksi tämä on näin ja tämä on näin. Sitten olet korviasi myöten metodiikkasuossa selittämässä miten mikäkin vaikuttaa mihinkin. Ja tarkkaavainen, ehkä hieman ilkeäkin, lukija toteaa ettei näisää missään ole järkeä.

Joo, tuollainen johtopäätös voi syntyä, kuin viimeisessä lauseessa kuvailet. Ilman ilkeyttäkin. Vaikkakin joskus olen kyllä provosointiin syyllistynyt, niin en varsinaisesti ilkeyttäni. Lähinnä herättääkseni tai hämmentääkseni keskustelua, joka joskus on saattanut vaikuttaa mielestäni hieman sisäänpäin lämpiävältä. Toki provosointi on lähes synonyymi ilkeilylle.

Enkä ainakaan minä ole sitä mieltä, ettei geenitutkimuksessa ole mitään järkeä. Se, että onko siinä järkeä kansojen synnyn kannalta on toinen juttu. Jonkinlainen keskustelu siitä, mitä geeneistä on näillä näkymin selvitettävissä historian, sukututkimuksen, kansojen synnyn ym näkökulmasta voisi olla myös paikallaan.

Sillä yhteenvedolla ajattelin, että sitä järkeä saataisiin ehkä lisää. Sigfrid on tehnyt erilaisia ajoja lukemattoman määrän. Ne katoavat tuonne ketjujen kätköihin. Niissä on varmasti sellaista tietoa, joka ei tule esille nyky käytännöllä, eikä tietoa löydä noista lähes loputtomista ketjuista, jos asian vaikka ymmärtäisikin. Sigfrid on tähän työhön tällä foorumilla ja blogissaan laittanut niin paljon aikaa, että on oikeastaan väärin edes pyytää häneltä yhteenvetoa. Joku muu voisi sen tehdä. Joku jolla on riittävä tietotaito. Näistä ketjuista löytyy melkoinen tietokanta, kokoava analyysi puuttuu.

Putkonen kirjoitti:
Lukijan toteamus:

Jussipussi hei! Sipi kertoi meille juuri savox, ettei sitä kansantajuista yhteenvetoa tule PDT_Armataz_01_29
Viesti Lähetetty: 13 Joulu 2015 15:54

Joo yläpuolella jo tuohon sinun kommentiisi ainakin osin vastasin ja myös paksunnosta kommentoin. Jos ei Sipi, niin sitten joku muu voisi....

13 Joulu 2015 17:23
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

jussipussi kirjoitti:
Sigfrid kirjoitti:
Tekijän on syytä olla myös varovainen uusien kalujen kanssa; kun teet jotain huolella ja yrität (ehkä onnistutkin) ottaa huomioon kaikki tulokseen vaikuttavat tekijät, niin tarkkaavainen lukija hakee netistä viisi erilaista tulosta, samoja nimisanoja sisältäen, mutta eri kaluilla ja datalla tehtynä, ja tarkkaavainen lukija alkaa kyselemään miksi tämä on näin ja tämä on näin. Sitten olet korviasi myöten metodiikkasuossa selittämässä miten mikäkin vaikuttaa mihinkin. Ja tarkkaavainen, ehkä hieman ilkeäkin, lukija toteaa ettei näisää missään ole järkeä.

Joo, tuollainen johtopäätös voi syntyä, kuin viimeisessä lauseessa kuvailet. Ilman ilkeyttäkin. Vaikkakin joskus olen kyllä provosointiin syyllistynyt, niin en varsinaisesti ilkeyttäni. Lähinnä herättääkseni tai hämmentääkseni keskustelua, joka joskus on saattanut vaikuttaa mielestäni hieman sisäänpäin lämpiävältä. Toki provosointi on lähes synonyymi ilkeilylle.

Enkä ainakaan minä ole sitä mieltä, ettei geenitutkimuksessa ole mitään järkeä. Se, että onko siinä järkeä kansojen synnyn kannalta on toinen juttu. Jonkinlainen keskustelu siitä, mitä geeneistä on näillä näkymin selvitettävissä historian, sukututkimuksen, kansojen synnyn ym näkökulmasta voisi olla myös paikallaan.

Sillä yhteenvedolla ajattelin, että sitä järkeä saataisiin ehkä lisää. Sigfrid on tehnyt erilaisia ajoja lukemattoman määrän. Ne katoavat tuonne ketjujen kätköihin. Niissä on varmasti sellaista tietoa, joka ei tule esille nyky käytännöllä, eikä tietoa löydä noista lähes loputtomista ketjuista, jos asian vaikka ymmärtäisikin. Sigfrid on tähän työhön tällä foorumilla ja blogissaan laittanut niin paljon aikaa, että on oikeastaan väärin edes pyytää häneltä yhteenvetoa. Joku muu voisi sen tehdä. Joku jolla on riittävä tietotaito. Näistä ketjuista löytyy melkoinen tietokanta, kokoava analyysi puuttuu.

Putkonen kirjoitti:
Lukijan toteamus:

Viesti Lähetetty: 13 Joulu 2015 15:54

Joo yläpuolella jo tuohon sinun kommentiisi ainakin osin vastasin ja myös paksunnosta kommentoin. Jos ei Sipi, niin sitten joku muu voisi....

Pyrin kehittämään blogiani suuntaan, että se antaisi laajempia ja yhtenäisiä kuvia aiheesta. Ketjut ovat kertakäyttötavaraa.

Väinämöinen - R1a
Lemminkäinen - I1
Joukahainen - N

13 Joulu 2015 17:32
Profiili WWW
Ylihärmiö
Ylihärmiö

koltti kirjoitti:
Minulla on sellainen tuntuma että suomalaiset hyvin pitkälti polveutuvat niistä itämerensuomalaisista jotka parituhatta vuotta sitten kolonisoivat maan. Geneettinen yhteneväisyys IMS-poppoon kesken on kuitenkin aika selkeä. Pieni "läntisyys" voisi selittyä I1 haplolla. I-haplossahan näkyy kuitenkin Suomessa aika selkeästi perustajavaikutus.

Tähän täytyy sanoa, ettei tämä näytä todennäköiseltä. Lounaissuomalaiset ja helsinkiläisethän on eri tutkimuksissa (Salmela 2008 ja 2011; ja Jakkula 2008) osoitettu yhtä läheisiksi ruotsalaisille ja venäläisille kuin virolaisille. Näin ei pitäisi olla. Jos edes lounaissuomalaiset olisivat geneettisesti pääosin Virosta tulleiden jälkeläisiä, heidän pitäisi olla paljon lähempänä virolaisia kuin muita naapuriväestöjä.

Sen sijaan karjalaisilla ja virolaisilla saattaa olla enemmän yhteistä? Khrunin vai mikälie, pitää kaivella...

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)

23 Huhti 2016 23:14
Profiili WWW
Ylihärmiö
Ylihärmiö

Sigfrid kirjoitti:
koltti kirjoitti:

Olen kyllä ymmärtänyt uuden aallon fennomaniikan tarpeen osoittaa suomalaisille yksi geneettinen juuri. Se lähtee ilmeisesti tarpeesta osoittaa suomenkielelle vahvempi väestöllinen juuri ja vielä tietyllä tavalla yhteinen juuri.

Tällaista koulukuntaa en olekaan huomannut. Kuka sitä edustaa?

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)

23 Huhti 2016 23:17
Profiili WWW
SuuBaltti
SuuBaltti

Jaska kirjoitti:
koltti kirjoitti:

Tähän täytyy sanoa, ettei tämä näytä todennäköiseltä. Lounaissuomalaiset ja helsinkiläisethän on eri tutkimuksissa (Salmela 2008 ja 2011; ja Jakkula 2008) osoitettu yhtä läheisiksi ruotsalaisille ja venäläisille kuin virolaisille. Näin ei pitäisi olla. Jos edes lounaissuomalaiset olisivat geneettisesti pääosin Virosta tulleiden jälkeläisiä, heidän pitäisi olla paljon lähempänä virolaisia kuin muita naapuriväestöjä.

Sen sijaan karjalaisilla ja virolaisilla saattaa olla enemmän yhteistä? Khrunin vai mikälie, pitää kaivella...

Noissa tutkimuksissa ei käytetty IBS- ja D-statteja mittaamaan läheisyyttä. Amatöörien myöhempien testien perusteella menisin sanomaan että kyllä virolaiset ovat yleensä ruotsalaisia ja kaikenlaisia venäläisiä lähempänä suomalaisia, alueesta riippumatta.

Myös Latvia ja Liettua itse asiassa.

24 Huhti 2016 00:51
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

Jaska kirjoitti:
Sigfrid kirjoitti:
koltti kirjoitti:

https://www.youtube.com/watch?v=rbBX6aEzEz8

24 Huhti 2016 11:17
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

Jaska kirjoitti:
Sigfrid kirjoitti:
koltti kirjoitti:

En kai maninnut sanaa koulukunta, se oli jo aivan liian arvokas titteli PDT_Armataz_01_01 Olet ehkä jo ehtinyt vieraantua foorumikeskusteluista, mutta politiikkaa seurannet? Tarkoitin lähinnä sellaisia ideanikkareita, joita löytyy kaikilta keskustelupalstoilta ja politiikasta, niin Suomesta kuin kaikkien muidenkin kansallisuuksien aktivistien parista. Suomessa voi puhua yltiöfennonamismista tai, kuten minä, uusfennomanismista, koska teen eron aitoon fennomaaniaatteeseen. Suomessa, jos verrataan vanhaan fennomaniaan, niin tällä uudella on enemmän yhteistä mm. Eero Kuussaaren kanssa, joka maalaili kirjoissaan suomalaisten kansojen suurta historiaa Uralilta Suomeen. Idea on se, että nykyisyys rakennetaan aineksista, jotka eivät kuvaa suomalaisten historiaa tasapuolisesti ja totuudenmukaisesti.

Väinämöinen - R1a
Lemminkäinen - I1
Joukahainen - N

24 Huhti 2016 16:11
Profiili WWW
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 95 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava