testaa autismialttiutesi

Tänne kaikki mikä ei muualle sovi.

testaa autismialttiutesi

ViestiKirjoittaja Sigfrid » 28 Huhti 2016 14:25

Anglotyyppinen testi, joka ei aivan sovi suomalaiselle hiukan introvertille tyypille. Itse sain 48 pistettä. Tiedän itse, että pisteitä nosti empaattisuus ja laski tietty introverttiys

https://psychology-tools.com/empathy-quotient/
Sigfrid
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6532
Liittynyt: 16 Helmi 2011 12:09

Re: testaa autismialttiutesi

ViestiKirjoittaja putkonen » 28 Huhti 2016 15:07

Raja-autisti 30:llä pisteellä PDT_Armataz_01_01

Tämän kyllä jo aavistinkin, kun olin lukenut Wikipedian autismi-sivun. Luulin kyllä olevani selvempi tapaus.
Avatar
putkonen
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 1764
Liittynyt: 06 Heinä 2011 17:46

Re: testaa autismialttiutesi

ViestiKirjoittaja Eskous » 28 Huhti 2016 15:32

39. Olen jonkin verran Asperger-piirteinen. Kauan sitten oivaltamani periaate, että ihmiset ovat havaittavan maailmankaikkeuden mielenkiintoisimpia kohteita, on tähän päivään mennessä jo nostanut pisteitäni.
Eskous
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
 
Viestit: 477
Liittynyt: 31 Heinä 2012 00:05

Re: testaa autismialttiutesi

ViestiKirjoittaja Sigfrid » 28 Huhti 2016 15:52

Uskoisin, että kysymykset ovat jonkin verran kulttuurisidonnaisia.
Sigfrid
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6532
Liittynyt: 16 Helmi 2011 12:09

Re: testaa autismialttiutesi

ViestiKirjoittaja putkonen » 28 Huhti 2016 16:32

Taiteilijoiden joukossa voisi kuvitella löytyvän poikkeuksellisen paljon autisteja.

Aistiherkkyys sopii tähän hommaan, toisaalta aistiyliherkkyys on käytännön elämässä aika rasite:

Aistien yliherkkyys

Aistiherkkyys aiheuttaa autisteille yleensä suuria ongelmia[134]. Hermoston yli- ja aliherkkyydet saattavat johtuvat mantelitumakkeen ja ohimolohkojen epänormaalista toiminnasta[81].

Aistiyliherkkyydet johtavat pahimmillaan siihen, että ihmisen on mahdoton osallistua työelämään tai edes normaaliin perhe-elämään[135]. Autisteilla voi olla niin herkät aistit, että voimakkaat äänet, kirkkaat valot tai kosketus aiheuttavat jopa kipua. Kuormittavalle aistiärsykkeelle altistuminen saattaa johtaa liikahengitykseen ja siitä aiheutuvaan väsymykseen, päänsärkyyn, pahoinvointiin, pyörrytyksen tunteeseen tai astmakohtaukseen[136].

Aistiylikuormituksen (engl. sensory overload) aiheuttama stressi saattaa johtaa kehitysvammaisilla henkilöillä jopa aggressiiviseen käyttäytymiseen, koska he eivät aina kykene hillitsemään käyttäytymistään tai ajattelemaan asioiden syy-seuraussuhteita. Lisäksi kehitysvammaiset autistit joutuvat puutteellisen kommunikointikykynsä sekä kanssaihmisten puutteellisen aistiyliherkkyystietämyksen vuoksi helposti tilanteeseen, jossa he altistuvat aistien ylikuormitusta aiheuttaville ärsykkeille. Jos tilanteesta ei ole ulospääsyä, se saattaa johtaa siihen, että autisti huutaa, rikkoo esineitä tai tönii muita[137]. Maailman kuuluisimpiin autisteihin lukeutuva Temple Grandin on kuvaillut äärimmäisen ääniherkän ihmisen altistumista melulle kokemuksena, joka muistuttaa sitä, kuin ihminen olisi sidottu ratakiskoihin junan lähestyessä[138].

Myös tunne-elämyksiin liittyvät fyysiset aistimukset saattavat olla huomattavan paljon voimakkaampia kuin valtaväestöllä, ja tietyt voimakkaat tunteet, kuten pettymys, saattavat tuntua suorastaan vihlovana kipuna.

Autistien aistiherkkyys saattaa ilmenetä myös laadullisena. Monet kykenevät kuulemaan esimerkiksi korkeataajuisia ääniä, jotka jäävät muiden ihmisten kuulokynnyksen ulkopuolelle[139].



Kannerin oireyhtymään liittyy usein erityislahjakkuuksia. Autisteilla on esimerkiksi valtaväestöä parempi sävelkorva[127]. Lisäksi autisteilla on usein hyvä visuaalinen muisti[126].

https://www.youtube.com/watch?v=Ftv0FUuoBK0
Avatar
putkonen
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 1764
Liittynyt: 06 Heinä 2011 17:46

Re: testaa autismialttiutesi

ViestiKirjoittaja Eskous » 28 Huhti 2016 17:10

Sigfrid kirjoitti:Uskoisin, että kysymykset ovat jonkin verran kulttuurisidonnaisia.
Mielestäni ainakin siltä osin, että suomalaiset eivät yleensä ole kovin kärkkäitä kommentoimaan toisten sosiaalista käyttäytymistä. Niin että jos nyt elämän aikana jostakin on kolmesti sanottu, niin onko se "usein"?
Eskous
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
 
Viestit: 477
Liittynyt: 31 Heinä 2012 00:05

Re: testaa autismialttiutesi

ViestiKirjoittaja Araminta » 28 Huhti 2016 21:02

Onks mulla rekka, 15 ? Olen kyllä kauan ymmärtänyt, että minulla on paljon autistisia piirteitä, mutta jotenkin koin tuloksen epäreiluksi, en mielestäni ole epäempaattinen. Tiedän, että olen enemmän analyyttinen kuin intuitiivinen, että olen ihan ulalla, jos ihmlset puhuvat muuta kuin mitä tarkoittavat, enkä ymmärrä suuria tunteita esim. pallopeleissä. En tiedä, mitä tää nyt oikein mittasi.
Araminta
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 82
Liittynyt: 21 Helmi 2011 18:11
Paikkakunta: Helsinki/Mikkeli

Re: testaa autismialttiutesi

ViestiKirjoittaja putkonen » 29 Huhti 2016 09:24

Sigfrid kirjoitti:Anglotyyppinen testi, joka ei aivan sovi suomalaiselle hiukan introvertille tyypille.

Minusta anglot kuuluvat suomalaisten kanssa tähän samaan pohjoiseen pidättyvien introverttien joukkoon tosin vähän laimeampana. Vai ovatko nämä nyt joitakin stereotypioita? PDT_Armataz_01_01


Suomalaisethan olivat juuri jonkin tutkimuksen mukaan Euroopan kansoista eniten halaamisesta tykkääviä.



Hmm...hetkinen... henkilö on rehellinen ja julkistaa autistitestin tuloksen, tykkää suomalaisena puristavasta halaamisen tunteesta eikä halua kommentoida toisten sosiaalista käyttäytymistä, kun ei osaa sitä tulkita... tähän Sipin avaamaan ketjuun osallistuminen on autismia. PDT_Armataz_01_07
Avatar
putkonen
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 1764
Liittynyt: 06 Heinä 2011 17:46

Re: testaa autismialttiutesi

ViestiKirjoittaja Jaska » 29 Huhti 2016 11:08

"Your Empathy Quotient score was 49 out of a possible 80.
Scores above 30 are generally not indicitive of an Autism Spectrum disorder."

Oho, olen foorumin epäautistisin! Ei kyllä yllättänyt. PDT_Armataz_01_27
Kaikki, jotka eivät vastaa julkisesti, ovat tietenkin saaneet alle 30 pistettä... PDT_Armataz_01_18
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: testaa autismialttiutesi

ViestiKirjoittaja Pystynen » 30 Huhti 2016 06:27

21/80. "Empatiaosamäärä" on tosin hieman virhemarkkinointia, kun testissä ihan kohtalaisesti kyseltiin myös systemaattisuudesta…
Avatar
Pystynen
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 1302
Liittynyt: 22 Helmi 2011 22:45
Paikkakunta: Vandaalia

Re: testaa autismialttiutesi

ViestiKirjoittaja jussipussi » 30 Huhti 2016 07:57

42
jussipussi
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 3104
Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Paikkakunta: Lappi

Re: testaa autismialttiutesi

ViestiKirjoittaja JakomäenNeruda » 23 Touko 2016 22:21

63/80.

Olipas hämmentävä testi. En tiedä, mitä se mittaa. Toisen ihmisen asemaan asettumisen helppous ei kirjailua harrastavalle ole kauhean ihmeellinen tulos, mutta olen aina luullut, että minussa olisi asperger-piirteisyyttä, sillä kärsin aistiyliherkkyyksistä. Introverttiutta tuo ei mittaa, sillä olen ääri-introvertti. En kyllä tiedä, mittaako se autismiakaan, sillä olen huomannut, ettei asperger/autistipiirteinen ihminen aina osaa tunnistaa sitä, ettei tunnista oikein tilanteita ja sanatonta viestintää, joten on ihan turha kysyä sellaiselta, tulkitseeko hän tilanteita oikein. Monet testin kysymyksistä edellyttivät kykyä itsereflektioon, mikä taas mielestäni on kytköksissä yleisälykkyyteen ja myös empatiakykyyn.
JakomäenNeruda
 

Re: testaa autismialttiutesi

ViestiKirjoittaja Jaska » 23 Touko 2016 23:23

JakomäenNeruda kirjoitti:63/80.

Olipas hämmentävä testi. En tiedä, mitä se mittaa. Toisen ihmisen asemaan asettumisen helppous ei kirjailua harrastavalle ole kauhean ihmeellinen tulos, mutta olen aina luullut, että minussa olisi asperger-piirteisyyttä, sillä kärsin aistiyliherkkyyksistä. Introverttiutta tuo ei mittaa, sillä olen ääri-introvertti. En kyllä tiedä, mittaako se autismiakaan, sillä olen huomannut, ettei asperger/autistipiirteinen ihminen aina osaa tunnistaa sitä, ettei tunnista oikein tilanteita ja sanatonta viestintää, joten on ihan turha kysyä sellaiselta, tulkitseeko hän tilanteita oikein. Monet testin kysymyksistä edellyttivät kykyä itsereflektioon, mikä taas mielestäni on kytköksissä yleisälykkyyteen ja myös empatiakykyyn.

Kärkitulos, onnittelut. PDT_Armataz_01_01
Ja hyvää pohdintaa.
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: testaa autismialttiutesi

ViestiKirjoittaja Tuohikirje » 15 Marras 2019 19:07

Ei löytynyt hyvää "otsaketta". Tämä ei liity yhtään mihinkään tai liittyy se johonkin, mutta ei tarpeelliseen tai miten se nyt olisi. Jokatapauksessa, ennenkuin otsa räjähtää ja menee aamuyöhön kysyn viisaammilta mikä tähän on oikea vastaus ja miksi?
Kuva
Tuohikirje
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen
 
Viestit: 833
Liittynyt: 08 Tammi 2012 22:13

Re: testaa autismialttiutesi

ViestiKirjoittaja Jaska » 15 Marras 2019 20:30

Tuohikirje kirjoitti:Ei löytynyt hyvää "otsaketta". Tämä ei liity yhtään mihinkään tai liittyy se johonkin, mutta ei tarpeelliseen tai miten se nyt olisi. Jokatapauksessa, ennenkuin otsa räjähtää ja menee aamuyöhön kysyn viisaammilta mikä tähän on oikea vastaus ja miksi?
Kuva

Spoilausvaroitus!


Vastaus on C.
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: testaa autismialttiutesi

ViestiKirjoittaja Tuohikirje » 16 Marras 2019 16:45

Katsotaanko, että 1 ja 5 on 1., 2 ja 8 on 2., 7 ja 9 3., 6 4. ja 3 5.?
Tuohikirje
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen
 
Viestit: 833
Liittynyt: 08 Tammi 2012 22:13

Re: testaa autismialttiutesi

ViestiKirjoittaja Pystynen » 16 Marras 2019 18:33

Tuohikirje kirjoitti:Katsotaanko, että 1 ja 5 on 1., 2 ja 8 on 2., 7 ja 9 3., 6 4. ja 3 5.?

Ei lasketa. Klusterien laskeminen aloitetaan asteikon yläpäästä. Etäisyydellä noin 2.7 löytyy kolme klusteria (4+1+5, 10, 3…11), ja etäisyydellä 2.2 nämä edelleen jakautuvat juuri tasan viideksi, eli 4, 1+5, 10, 3…9, 11. Kuudentena jakautuisi 3 omaksi klusterikseen, ja lopuksi saataisiin kahdeksan klusteria jos laskettaisiin vain lähimmät parit.

Hämäävin asia kai on, että yksittäinenkin haara voi olla "klusteri"?
Avatar
Pystynen
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 1302
Liittynyt: 22 Helmi 2011 22:45
Paikkakunta: Vandaalia


Paluu Sekalainen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa