Eskous kirjoitti:Päälle viisikymmentä viestiä kun on takana, niin ei ole liian aikaista esittäytyä...
Olen ihminen. Anagrammini on "nERokasta". Olen keski-ikäinen ja miespuolinen. Asun pääkaupunkiseudulla. Koulutukseltani olen orgaaninen kemisti, mutta tutkijana vietettyjen vuosien jälkeisen työurani olen tehnyt IT-hommissa. Koodaan nykyään PL/SQL-kielellä, niin töissä kuin kotonakin.
Palstalle tuloni meni muistaakseni näin:
1. Äitee kuoli.
2. Kiinnostuin sukututkimuksesta.
3. Kiinnostuin geenisukututkimuksesta.
4. Kiinnostuin lisää geenisukututkimuksesta, ja löysin tämän palstan, jolle saatoin mm. postata GedMatchin admix-tuloksiani.
Vapaa-aikani kuluu paljolti kotisohvalla läppäri sylissä (vrt. edellisen listan kohdat 2.-4.). Jos en ole kotona enkä töissä, olen melko todennäköisesti mukana jossain seurakuntani jutussa, vaikkapa Alfa-kurssia pitämässä.
Palstalla olen itsekeskeinen, mutta toivottavasti en liian häiritsevällä tavalla. Lievä Asperger-piirteisyyteni suvaittaneen. Palstasotiin en viitsi tässä iässä enää juurikaan osallistua.
Pikku-Höpöhöpö kirjoitti:Paukahdin tänne vaan ilman käytöstapoja enkä muistanut esitellä itseäni
Niin, olen ollut koko ikäni kiinnostunut historiasta ja seurannut kirjoittelua täällä jo vuosikausia uskaltamatta kuitenkaan vingahtaa itse. Nyt kuitenkin isoäidin yllyttäessä -isoäiti on se nimimerkki Iso-Höpöhöpö- päätin uskaltautua viestittelemään. Kirjoitan yleensä isoäidinkin puolesta, se kun ei myssyjen kutomiseltaan oikein hyvin kuulemma ehdi, mutta todellinen syy on se, että isoäiti ei oikein hallitse näitä tietokoneella kirjoitteluja ja niihin liittyviä muita juttuja. Lempiväri olis punainen ja jos nyt jotakin meidän ulkonäöstä vielä vähäsen teille kertoisin, niin meillä on molemmilla suuri suu ja isot korvat, isoäidillä vielä paljon suuremmat kuin minulla. Tässä se kaikein tärkein vissiin tulikin, hymyillään kun tavataan Ai niin, yks tärkeä asia jäi vielä mainitsematta: tykätään molemmat hyvästä ruuasta, kakuista varsinkin ja sen sellaisesta. Nautiskellen huuhdellaan herkut alas hyvän viinitilkkasen kera.
Ingwaz kirjoitti:Tervehdys kaikille! Osuin sivustolle sattumalta etsiessäni joitain aihepiiriin liittyviä asioita ja huomasin, että mielenkiintoista keskustelua näyttää vuosien varrelta löytyvän. Omia kiinnostuksen kohteita on suomalaisten ja saamelaisten alkuperä ja esihistoria ja historia ja vähän kaikki näiden aiheiden ympärillä muutenkin. Aiemmin olin seuraillut facebookin Suomen historia -ryhmässä Jaakko Häkkisen kommentointia edellä mainittuihin teemoihin liittyen ja löysin sitä kautta hyvää tietoa ja nyt sitten eksyin tännekin. Opiskelen arkeologiaa ja siinä ohessa historiaa yms. Ikää pyöreästi noin 30+ Näiden lisäksi sukututkimus myös työn alla ja se etenee hiljalleen. Ajatuksena sivustolle liittymiselle on, että jospa sitä löytyisi keskusteltavaa kaikesta kiinnostavasta tai vähintäänkin kysymyksiä esitettäväksi aina toisinaan!
Jaska kirjoitti:P.S. Sukututkimusharrastus voi muuttua kalliimmaksi, jos hurahdat geenitesteihin...
Palokärki kirjoitti:Aloitetaan esittäytymisellä. Olen 5-kymppinen alanvaihtaja, joka oli pienimuotoisesti kiinnostunut sukututkimuksesta jo 1980-luvulla. Harrastus unohtui pöytä-
laatikkoon kunnes alkoi korona-epidemia. Erehdyin laittamaan hakusanaksi erään esi-isäni nimen ja syntymävuoden ja kyllä hämmästyin, kun tajusin, että netistähän löytyy kaikki (melkein). Olen nyt opiskelujeni ohessa haeskellut ja löytänyt yhä uusia esivanhempia.
Noin 15 vuotta sitten aloin kiinnostua siitä, mitä geenitutkimus voisi kertoa ihmisten ja kansojen liikkeistä. Lisää löylyä kiukaalle löi Lapista ajoittain kantautu-
nut kiistely siitä, kuka on saamelainen ja kuka suomalainen. Niinhän siinä kävi, että vakaassa keski-iässä olen joutunut pohtimaan, mikä on kulttuuri, mikä on
identiteettini ja miten geenit tähän liittyy - vai liittyykö mitenkään. Koko tämän asian tärkeys tai suuruusluokka paljastuikin oikeastaan vasta, kun oivalsin kuinka voimakkaasti tämä asia minuun vaikutti. Tässä yhteydessä onkin sopivaa mainita, että en pidä itseäni saamelaisena, mutta en ole myöskään metsälappalais-aktivisti. Taiteilen siinä välissä.
Koska suku- ja geenitutkimus kiinnostavat, olen teettänyt Full-mtDNA-testin (U5b1b1a) ja 111 markkerin Y-testin isälinjastani. Sen tulos oli vain se tyviarvo N-M231, mutta modaalihaplotyyppi on tehty ja yritän edetä siitä. Tässä onkin se syy miksi rekisteröidyin tänne. Törmäsin netissä tämän sivuston geeniosiosta esitettyihin positiivisiin näkemyksiin ja kun olin vieraillut täällä jo aiemmin lueskelemassa juttuja, totesin että täytyy rekisteröityä.
Palokärki kirjoitti:Kiitoksia rc:lle ja Jaskalle. Täytyykin liittyä tuohon North Eurasian-projektiin, vaikka vanhin tunnettu isälinjan edustajani siellä jo onkin (Mikko Miulus). Mutta tuloksissa näkyy markkereita vain 37. Kun liityn tuohon projektiin, tulos tarkentuu? Mahtaako nykyinen haplotyyppi (N-Y97222) muuttua?
Palokärki kirjoitti:Joka tapauksessa hän on samassa porukassa Kuusamon ja Posion lappalaisten kanssa. Kun koostin modaalihaplotyypin siellä olisi vielä Kuusamosta 1 ja Kuolajärveltä 2 lappalaista lisääkin.
Palokärki kirjoitti:Kun luin Geenisukututkimus pdf:ää vuodelta 2010, siellä mainittiin työkalu YSearch. Onko tässä nykyisessä Family Treessä jotain vastaavaa työkalua?
Jaska kirjoitti:Palokärki kirjoitti:Kun luin Geenisukututkimus pdf:ää vuodelta 2010, siellä mainittiin työkalu YSearch. Onko tässä nykyisessä Family Treessä jotain vastaavaa työkalua?
Ei valitettavasti taida olla... Jossain päin nettiä on erilaisia haploryhmäennustajia, mutta tarkimman tuloksen saanee edelleen silmämääräisellä vertailulla North Eurasian N -projektin taulukoihin.
EsaJii kirjoitti:Jaha, tämmöinen ketju.
Olen siirtolainen. Olin noin 12 kun jouduin tutustumaan vieraisiin kieliin. Niin siis paikan päällä. Osasin vain (vieraita, vuoden verran) ruotsia. Siitä tiesi mitä prepositiot ovat. Piti oppia amerikanenglantia yhdessä kesässä ja mennä kouluun. Viimisen kerran asuin Suomessa sen aikaisen "keskikoulun" viimisellä luokalla. Olin jo hakenut lukioon itä-Helsingissä ja pääsinkin, mutta äitini päätti että palaamme USA:han jonne isä oli asettunut. Kaikki yliopistot (kemiaa) kävin täällä.
Jaska kirjoitti:EsaJii kirjoitti:Jaha, tämmöinen ketju.
Olen siirtolainen. Olin noin 12 kun jouduin tutustumaan vieraisiin kieliin. Niin siis paikan päällä. Osasin vain (vieraita, vuoden verran) ruotsia. Siitä tiesi mitä prepositiot ovat. Piti oppia amerikanenglantia yhdessä kesässä ja mennä kouluun. Viimisen kerran asuin Suomessa sen aikaisen "keskikoulun" viimisellä luokalla. Olin jo hakenut lukioon itä-Helsingissä ja pääsinkin, mutta äitini päätti että palaamme USA:han jonne isä oli asettunut. Kaikki yliopistot (kemiaa) kävin täällä.
Tervetuloa!
Olit sentään muuttaessasi riittävän vanha siihen, että suomentaito säilyi.
EsaJii kirjoitti:Olen pari viikkoa Suomessa. Mulla on 80-luvun esihistorian kirjoja, mm se 9000 vuotta otsikolla tehty aika hyvä katsaus kaikkeen arkeologiassa.
Mitä edelleen uutena saatavia historian kirjoja ja esihistorian tutkielmia kannattaisi kirjakaupassa katsoa? Minulla on vain uudempia se Langin kirja ja Suomen historian pikkujättiläinen. Ehkä Ruotsin vallan aikaa tai sitä ennen. Ei kuitenkaan mitään jättikirjoja, enemmän pehmeäkantisia.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa