Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

Tänne kaikki mikä ei muualle sovi.

Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Jaska » 14 Helmi 2011 13:13

Kuka olet ja miksi päädyit tänne?

Olen Jaska, myöhäisnuori miespuolinen fennougristi. Päädyin tänne koska tällainen foorumi puuttui. Oma lähestymiskulmani muinaiseen Suomeen on kielitieteellinen.
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

ViestiKirjoittaja Sees2011 » 16 Helmi 2011 08:08

Olen Sees, ope ja äiti ja kiinnostunut suomalaisuudesta, geenitutkimuksesta - mutta ylen harrastelijamaisella tasolla. :)

Edelleen itkettää Suomun kohtalo, sillä en ollut ottanut itselleni talteen siellä olleita erinomaisia koonteja eri aikakausista. Nyt täytyy aloittaa taas alusta. :(
Sees2011
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
 
Viestit: 470
Liittynyt: 14 Helmi 2011 23:41

ViestiKirjoittaja Jaska » 16 Helmi 2011 12:45

Sees2011 kirjoitti:Olen Sees, ope ja äiti ja kiinnostunut suomalaisuudesta, geenitutkimuksesta - mutta ylen harrastelijamaisella tasolla. :)

Kaikkihan me olemme harrastelijoita oman alamme ulkopuolella. :)

Sees2011 kirjoitti:Edelleen itkettää Suomun kohtalo, sillä en ollut ottanut itselleni talteen siellä olleita erinomaisia koonteja eri aikakausista. Nyt täytyy aloittaa taas alusta. :(

Sama juttu! Yleensä kirjoitin eri foorumien viestit nimikoidulle Word-dokumentille, kahdesta syystä: kielennäytteiden tarkkeet saa mukaan sillä lailla, ja lisäksi viesti on helposti kaivettavissa uudelleen esiin. Suomun kohdalla en näin toiminut, kun ajattelin ettei se mihinkään katoa... Pitää hissukseen työstää uusiksi niitä asioita tällä foorumilla.
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Helmi 2011 20:03

Taavetti on nimimerkkini, päädyin tänne tukifoorumin linkin kautta. Vanhat ajat ja muinaisuus kiinnostavat, siinä eräs syy liittymiseen.
Edustan ilmeisesti vanhinta ikäluokkaa internetissä, moni minua nuorempikaan ei näitä harrasta.

Eniten minua kiinnostaa Suomen vesistöjen vaihtelut ja muinaisrannat. Asun ja olen melkein kaiken ikäni viettänyt Muinais-Päijänteeksi nimetyn, tuhansia vuosia sitten lainehtineen vesistön pohjoispäässä. Olen syntynyt kyseisen vesistön laskuvirran suiston partaalla. Viime vuosina olen, lähinnä omissa metsissäni, tarkkaillut kivimuodostelmia muinaisrantojen vaiheilla. Jonkin verran tietoja löytyy kotisivuiltani, katsotaan mitä tänne tulee.
Avatar
Taavetti
Sutki savolainen
Sutki savolainen
 
Viestit: 645
Liittynyt: 16 Helmi 2011 14:42
Paikkakunta: puttaalainen

ViestiKirjoittaja Jaska » 16 Helmi 2011 23:15

Tervetuloa, Taavetti! Muinaisrannat on kiinnostava aihe ja aion lukea sivujasi - sopiiko se johonkin valmiiseen aiheluokkaan, vai tarvittaisiinko uusi tieteenala "Geologia ja maanpinta" tms.?
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

ViestiKirjoittaja Taavetti » 17 Helmi 2011 03:11

Jaska kirjoitti:Tervetuloa, Taavetti! Muinaisrannat on kiinnostava aihe ja aion lukea sivujasi - sopiiko se johonkin valmiiseen aiheluokkaan, vai tarvittaisiinko uusi tieteenala "Geologia ja maanpinta" tms.?

Taitaa arkeologia olla sopiva, muinaisjäänteethän löytyvät Suomessa enimmäkseen muinaisten vesistöjen rannoilta. Varsinkin kesäisin vesistöt olivat ainoita hyvin toimivia kulkuteitä, joissa saattoi kuljettaa suuriakin kuormia helposti.

Rannat tai niiden lähistöt olivat hyviä asuinpaikkoina, vettä löytyi läheltä ja vedestä kalaa ravinnoksi.
Avatar
Taavetti
Sutki savolainen
Sutki savolainen
 
Viestit: 645
Liittynyt: 16 Helmi 2011 14:42
Paikkakunta: puttaalainen

ViestiKirjoittaja Jaska » 17 Helmi 2011 03:22

Taavetti kirjoitti:
Jaska kirjoitti:Tervetuloa, Taavetti! Muinaisrannat on kiinnostava aihe ja aion lukea sivujasi - sopiiko se johonkin valmiiseen aiheluokkaan, vai tarvittaisiinko uusi tieteenala "Geologia ja maanpinta" tms.?

Taitaa arkeologia olla sopiva, muinaisjäänteethän löytyvät Suomessa enimmäkseen muinaisten vesistöjen rannoilta. Varsinkin kesäisin vesistöt olivat ainoita hyvin toimivia kulkuteitä, joissa saattoi kuljettaa suuriakin kuormia helposti.

Rannat tai niiden lähistöt olivat hyviä asuinpaikkoina, vettä löytyi läheltä ja vedestä kalaa ravinnoksi.

Hoppuinen ehti jo tehdä uuden kategorian... No, löytyypä toivottavasti helpommin aiheet kun on näin yksilöidyt luokat.
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

ViestiKirjoittaja Taavetti » 22 Helmi 2011 16:36

Ja jos sattuu joku aihe väärään alueeseen, niitä voi siirrellä. Kovin rönsyileviä keskusteluja voi jakaa aiheiden mukaisiksi. Se tässä kakkosversiossa on heikkous, että jos sattuu samasta aiheesta useita ketjuja, niitä ei voi yhdistää. Ne kannattaa säilyttää erillisinä, jos joskus vaihtaakin kolmoseen, jossa yhdistäminen onnistuu.
Avatar
Taavetti
Sutki savolainen
Sutki savolainen
 
Viestit: 645
Liittynyt: 16 Helmi 2011 14:42
Paikkakunta: puttaalainen

ViestiKirjoittaja Jaska » 22 Helmi 2011 17:33

Taavetti kirjoitti:Ja jos sattuu joku aihe väärään alueeseen, niitä voi siirrellä. Kovin rönsyileviä keskusteluja voi jakaa aiheiden mukaisiksi. Se tässä kakkosversiossa on heikkous, että jos sattuu samasta aiheesta useita ketjuja, niitä ei voi yhdistää. Ne kannattaa säilyttää erillisinä, jos joskus vaihtaakin kolmoseen, jossa yhdistäminen onnistuu.

Hyvä huomio, kiitos. Siirtäminen ja jakaminen onnistuvat, mutta yhdistäminen ei. Tosin "paimentamisen" vuoksi yhdistämisille ei ehkä tule tarvettakaan, ja ainahan administraattori (hallinnoitsija?) voi manuaalisesti kopioida viestit uuteen ketjuun ja tuhota vanhan. Silloin kyllä "siirretyt" viestit olisivat minun mutta sisältäisivät vain lainauksen toiselta kirjoittajalta.
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

ViestiKirjoittaja Pystynen » 22 Helmi 2011 23:08

Toistaiseksi puolianonyyminä pysyttelevä Pystynen on vapaa-ajallaan kielitieteeseen hurahtanut luonnontieteilijä. Käytännön syistä (äidinkielensä takia) hän on viime aikoina askarrellut lähinnä uralistiikan parissa, mutta ei siinä suinkaan kaikki.

Tähän viestiketjuun saattaa myöhemmin täydentyä muitakin detaljeja hänestä, jos tarvetta tai kiinnostusta ilmenee.
Avatar
Pystynen
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 1302
Liittynyt: 22 Helmi 2011 22:45
Paikkakunta: Vandaalia

ViestiKirjoittaja Jaska » 23 Helmi 2011 02:05

Pystynen kirjoitti:Toistaiseksi puolianonyyminä pysyttelevä Pystynen on vapaa-ajallaan kielitieteeseen hurahtanut luonnontieteilijä. Käytännön syistä (äidinkielensä takia) hän on viime aikoina askarrellut lähinnä uralistiikan parissa, mutta ei siinä suinkaan kaikki.

Tähän viestiketjuun saattaa myöhemmin täydentyä muitakin detaljeja hänestä, jos tarvetta tai kiinnostusta ilmenee.

Tervetuloa, taiteilijanimi Pystynen! :wink:
Oletkin jo näköjään ehtinyt ahkeroida täällä.
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Esiintulo

ViestiKirjoittaja Make » 01 Maalis 2011 18:50

Tervehdys Makelta!
Juuri kun liityin Suomu.orgin keskusteluihin, se päättikin hävitä!
Onneksi Jaska perusti tämän "korvikkeen", jossa samat itseäni kiinnostavat aiheet pääsevät esiin.
Olen senioriteknokraatti, joka sukututkimuksessa pääsin isälinjaani vuoteen 1727, mutta sitten kirkonkirjojen loppuessa kiinnostuin laajemminkin Suomen historiasta, ja varsinkin esihistoriasta olen löytänyt monia jossiteltavia löytöjä!
Make
Pohtiva pohjalainen
Pohtiva pohjalainen
 
Viestit: 126
Liittynyt: 01 Maalis 2011 18:37
Paikkakunta: Huittinen

Re: Esiintulo

ViestiKirjoittaja Taavetti » 01 Maalis 2011 21:23

Make kirjoitti:Tervehdys Makelta!
Juuri kun liityin Suomu.orgin keskusteluihin, se päättikin hävitä!
Onneksi Jaska perusti tämän "korvikkeen", jossa samat itseäni kiinnostavat aiheet pääsevät esiin.


Toivottavasti täällä riittää keskustelua sen verran, että foorumi säilyy. Alku ainakin vaikuttaa lupaavalta, mutta useamman viikon uusien viestien välejä on vältettävä tulevaisuudessakin. Vain siten saa tällaisen ilmaisfoorumin pysymään. Tosin nämä phpbb2 foorumit pysyvät varmemmin, koska nämä edellyttävät manuaalisen poiston. Toista on uudemmalla, phpbb3 foorumeilla, joille on ohjelmoitu automaattinen poistuminen, mikäli pääsee syntymään kuuden viikon tauko ilman ainuttakaan viestiä.

Kaikesta huolimatta tästäkin kannattaisi tulevaisuudessa ottaa varmuuskopio silloin tällöin, siitä voi asiaan perehtynyt palauttaa foorumin, mikäli sattuu palvelin rikkoutumaan syystä tai toisesta. Foorumi.infon toimijat tosin kopioivat näitä joka yö, mutta jos sattuisi viimeisestä kopiosta olemaan pitkähkö aika, saattavat uusimmat viestit jäädä pois. Onneksi niistä enimmät säilynevät kirjoittajien muistissa.

Muuten aivan mukavaa, että tänne lisääntyvät käyttäjät. Minulle tämän alan foorumi on ennen kokematonta, muutamien muiden aiheiden parissa olen kyllä askaroinut.
Avatar
Taavetti
Sutki savolainen
Sutki savolainen
 
Viestit: 645
Liittynyt: 16 Helmi 2011 14:42
Paikkakunta: puttaalainen

ViestiKirjoittaja Jaska » 02 Maalis 2011 16:13

Tervetuloa, Make!
Hienoa että kerroit oman lähestymiskulmasi (sukututkimus).

Taavetti kirjoitti:Muuten aivan mukavaa, että tänne lisääntyvät käyttäjät. Minulle tämän alan foorumi on ennen kokematonta, muutamien muiden aiheiden parissa olen kyllä askaroinut.

Foorumin aihealue on niin laaja, että jos yhtä kiinnostaa kivikausi, toista keskiaika ja kolmatta kansanrunot, niin keskustelua ei välttämättä heti synny. Mutta kunhan uusia jäseniä liittyy ja heidän kiinnostuksensakin laajenee uusille alueille, niin keskustelutkin lisääntyvät.

Taavetti kirjoitti:Kaikesta huolimatta tästäkin kannattaisi tulevaisuudessa ottaa varmuuskopio silloin tällöin, siitä voi asiaan perehtynyt palauttaa foorumin, mikäli sattuu palvelin rikkoutumaan syystä tai toisesta.

Joo, otan silloin tällöin kopsut. Palvelimentarjoaja voi sitten niistä palauttaa foorumin pyydettäessä.
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

ViestiKirjoittaja JakomäenNeruda » 03 Maalis 2011 15:26

Tervehdys vaan kaikille. Olen monipuolisesti tieteestä kiinnostunut ja tieteentekijä itsekin.

Päädyin tänne, koska olen lopen kyllästynyt muiden foorumien moderointipolitiikkaan ja muiden tavoin toivoin myös suomu.orgille tasoistaan jatkajaa.

Suomun tekstejä pystyy vielä kurkkimaan Googlen välimuistitoiminnon kautta (hakutuloksen linkin alareunassa oleva sininen Välimuistissa-linkki), mutta nähdäkseen sivun pitää tietysti muistaa mitä sanoja juuri sillä sivulla oli käytetty. Enivei, tämä vinkiksi niille, jotka haluavat pelastaa/siirtää omia aiheitaan sieltä tänne. :)
JakomäenNeruda
 

ViestiKirjoittaja Jaska » 03 Maalis 2011 19:41

JakomäenNeruda kirjoitti:Tervehdys vaan kaikille. Olen monipuolisesti tieteestä kiinnostunut ja tieteentekijä itsekin.

Päädyin tänne, koska olen lopen kyllästynyt muiden foorumien moderointipolitiikkaan ja muiden tavoin toivoin myös suomu.orgille tasoistaan jatkajaa.

Tervetuloa, ja hienoa että käytät vakiintunutta nimimerkkiäsi!
Olen oikeastaan yllättynyt ettei tänne ole tullut kukaan vielä kokeilemaan rajoja. Kuvittelevatkohan ne, että olisin tosipaikan tullen jonkinlainen foorumihitler? :twisted:

JakomäenNeruda kirjoitti:Suomun tekstejä pystyy vielä kurkkimaan Googlen välimuistitoiminnon kautta (hakutuloksen linkin alareunassa oleva sininen Välimuistissa-linkki), mutta nähdäkseen sivun pitää tietysti muistaa mitä sanoja juuri sillä sivulla oli käytetty. Enivei, tämä vinkiksi niille, jotka haluavat pelastaa/siirtää omia aiheitaan sieltä tänne. :)

Kiitos, tuota en ollut tullut ajatelleeksi. Mutta toisaalta ajatus jalostuu ja hioutuu kun sen joutuu prosessoimaan uudestaan, nimimerkillä "Joskus kone hajonnut eikä varmuuskopiota tehtynä".
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

ViestiKirjoittaja Araminta » 08 Maalis 2011 14:29

Täytynee esittäytyä, kun tulin viestinkin lisänneeksi forumille. Tänne kierryin sukututkimuksen kautta, johon taas sain kipinän 1980-luvun alussa esikoisemme tuntemattomasta, mutta perinnölliseksi epäillystä rappeutumissairaudesta. Koulutukseltani olen matemaatikko ja työuraltani IT-sekatyöläinen, nyt isoäiti ja eläkkeellä. Historiannumeroni lukiossa viitonen, vähäinen historian tietämykseni ja kiinnostus siihen on peräisin sukututkimuksesta, joka on avannut ihan uuden maailman. Yllättävää, miten monet tieteenalat, sekä humanistiset että luonnontieteelliset, kytkeytyvät sukututkimukseen pitemmälle mentäessä.

Kiitos Jaskalle hienosta forumista! Yritetään pysytellä asiallisina, mutta ei tiukkapipoisina.
Araminta
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 82
Liittynyt: 21 Helmi 2011 18:11
Paikkakunta: Helsinki/Mikkeli

ViestiKirjoittaja Jaska » 08 Maalis 2011 15:26

Tervetuloa, isoäi... Araminta!

Araminta kirjoitti:Kiitos Jaskalle hienosta forumista! Yritetään pysytellä asiallisina, mutta ei tiukkapipoisina.

Kannatan: täällä saa ihmetellä ja spekuloida vaikkei olisikaan heittää viitettä mihinkään tieteelliseen tutkimukseen. :)

Uskon, että tällainen esittelyketju auttaa vähentämään kasvottomuutta, ja juuri kasvottomuus on nähdäkseni sellainen tekijä, joka saa ihmiset netissä ärsyyntymään toistensa mielipiteistä niin herkästi.
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

ViestiKirjoittaja HMV » 09 Maalis 2011 14:16

Paikalla, tiedefoorumilla sama nimimerkki.
Tulin tänne koska foorumin aihe on itseäni kiinnostava.
(Ja koska tiedefoorumin moderointipolitiikka on "antaa kaikkien kukkien kukkia", mikä koskee myös rikkaruohoja.)

Koulutus tekniseltä alalta (DI) ja tämän foorumin aihepiiri muiden muassa on sitten harrastuksina.
HMV
Ujo ugri
Ujo ugri
 
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Maalis 2011 13:57

ViestiKirjoittaja Jaska » 09 Maalis 2011 20:40

HMV kirjoitti:Paikalla, tiedefoorumilla sama nimimerkki.
Tulin tänne koska foorumin aihe on itseäni kiinnostava.

Tervetuloa! Nimimerkkijatkuvuus on hyvästä, ainakin jos ei ole ajautunut katkeriin riitoihin ja halua aloittaa puhtaalta pöydältä, mikä tietysti sekin sallitaan.

HMV kirjoitti:(Ja koska tiedefoorumin moderointipolitiikka on "antaa kaikkien kukkien kukkia", mikä koskee myös rikkaruohoja.)

Perin valitettavaa. :?
Minusta foorumin jättäminen moderoimatta on sama kuin rakentaisi talon ja jättäisi sen rapistumaan. Huoltotoimenpiteet nyt vain kuuluvat asiaan...

Tavallista keskustelua ei onneksi tarvitsekaan moderoida - töihin pääsen täällä vasta jos syntyy torailua, tai jos joku häirikkö rekisteröityy sisään.
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Seuraava

Paluu Sekalainen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa