Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

Tänne kaikki mikä ei muualle sovi.

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Ulkosavolainen » 28 Heinä 2016 22:49

Nimimerkkini viittaa isän puoleiseen sukuuni. Isoisä syntyi Kuopiossa, kuten monet sukupolvet ennen häntä noin kolmen sadan vuoden ajan. Hän muutti pois Savosta ja muutti sukunimensä siinä samalla. Savossa olin ollut muutaman kerran vain läpikulkevana turistina, kunnes tytärpuolestani tuli savoon muuttaja (mamu?) ja hänen luonaan on tullut vietetyksi lomia Alankomaista käsin, jonne jäin aikoinaan tultuani tänne toisen kerran työkomennukselle. Olin viihtynyt ensimmäisellä kerralla sen verran hyvin, jotten halunnutkaan palata enää Suomeen, vaan jäin tänne. Sitä paitsi pidän mustikoista enemmän kuin mansikoista, joten ”oma maa – muu maa” sananlasku ei päde minuun – tai pätee kyllä, mutta poikkeavalla tavalla. Sitä paitsi seitsemän vuotta ulkomaan komennuksilla oltuani teki mieli asettua vihdoinkin paikoilleen, jottei lasten tarvitsisi vaihdella kouluja – vanhin ehti aloittaa koulunkäyntinsä Alankomaissa ja olisi voinut saada kielivaikeuksia Suomessa, vaikka kotona suomea puhummekin.

Tämän foorumin historia- ja kielijuttuja lueskelin ohimennen jo parin vuoden ajan, mutta vasta DNA tutkimuksista käyty keskustelu teki minusta suhteellisen säännöllisen lukijan. Tuli mieleen, että saattaisin jossain vaiheessa saada päähäni kysyä tai kommentoida jotain. Olisi kätevää, jos olisi oikeus moiseen.
Y-DNA: N-Y15616 (Paavo Lapveteläinen, s.n. 1570 Kuopio, k. 1631)
mtDNA: T2b (Kristina Östlund, s. 1792 Lappi Tl)
Avatar
Ulkosavolainen
Ujo ugri
Ujo ugri
 
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Heinä 2016 16:29
Paikkakunta: Puumala

Re:

ViestiKirjoittaja JohanSattui » 30 Heinä 2016 13:12

Eskous kirjoitti:Päälle viisikymmentä viestiä kun on takana, niin ei ole liian aikaista esittäytyä...

Olen ihminen. Anagrammini on "nERokasta". Olen keski-ikäinen ja miespuolinen. Asun pääkaupunkiseudulla. Koulutukseltani olen orgaaninen kemisti, mutta tutkijana vietettyjen vuosien jälkeisen työurani olen tehnyt IT-hommissa. Koodaan nykyään PL/SQL-kielellä, niin töissä kuin kotonakin.

Palstalle tuloni meni muistaakseni näin:
1. Äitee kuoli.
2. Kiinnostuin sukututkimuksesta.
3. Kiinnostuin geenisukututkimuksesta.
4. Kiinnostuin lisää geenisukututkimuksesta, ja löysin tämän palstan, jolle saatoin mm. postata GedMatchin admix-tuloksiani.

Vapaa-aikani kuluu paljolti kotisohvalla läppäri sylissä (vrt. edellisen listan kohdat 2.-4.). Jos en ole kotona enkä töissä, olen melko todennäköisesti mukana jossain seurakuntani jutussa, vaikkapa Alfa-kurssia pitämässä.

Palstalla olen itsekeskeinen, mutta toivottavasti en liian häiritsevällä tavalla. Lievä Asperger-piirteisyyteni suvaittaneen. Palstasotiin en viitsi tässä iässä enää juurikaan osallistua.

anagrammiehdotus: eskous>sokeus

P.S. Mitä vilpittömimmät surunvalitukset näin jälkikäteen äitisi kuoleman takia. Se varmaan kolahti tosi kovaa! Mukava kuitenkin kuulla, että löysit sukututkimuksen suvun korvikkeeksi...
Avatar
JohanSattui
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2016 23:31
Paikkakunta: Syrakusa

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja pulupolo » 14 Tammi 2017 23:25

Moro vaan kaikille, Pulupolo alias Rosa-Maria tässä, 22 vuotta löytyy ikää ja tamperelaiseksi itseni tunnustan vaikka Turussa tällä hetkellä viittomakielen opiskelujen vuoksi asun. Foorumille löysin googlettaessani rautakauden suomalaisten kulttuurista, kaupankäynnistä ja pukeutumisesta, ja tämän taas tein siksi, että ikuisuusprojektini eli romaanin kirjoittaminen vaatii usein Suomen historian tuntemusta ja nimenomaan yksityiskohtien kautta. Kyseessä ei ole historiallinen kirja, vaan spekulatiivinen fiktiodraama, joka saa inspiraationsa pohjoismaalaisista kulttuureista ja historiasta.

Foorumilla tulen luultavasti olemaan hieman pihalla aluksi ja luultavasti, puutteellisen tietoni vuoksi, myös melko hiljainen. Saatan itsekkäästi kysellä erilaisia asioita, mutta kaikkien edun vuoksi jätän paljolti muiden kysymyksiin vastaamatta. Olen silti hyvin kiitollinen tästä palstasta ja varsin iloinen että sen löysin. Olen jo löytänyt paljon tietoa täältä, kiitos teidän.
pulupolo
Ujo ugri
Ujo ugri
 
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Tammi 2017 23:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Jaska » 15 Tammi 2017 00:13

Hienoa että tulee esittäytymisiä - sen ei tosin ole pakko jäädä viimeiseksi viestiksi, vaikka toki saa jäädä, jos siltä tuntuu... PDT_Armataz_01_18

Vaikka täällä välillä kinataankin ankarasti, niin samalla avannolla nökötetään kuitenkin.
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10969
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Pikku-Höpöhöpö » 07 Maalis 2017 11:28

Paukahdin tänne vaan ilman käytöstapoja enkä muistanut esitellä itseäni PDT_Armataz_01_04

Niin, olen ollut koko ikäni kiinnostunut historiasta ja seurannut kirjoittelua täällä jo vuosikausia uskaltamatta kuitenkaan vingahtaa itse. Nyt kuitenkin isoäidin yllyttäessä -isoäiti on se nimimerkki Iso-Höpöhöpö- päätin uskaltautua viestittelemään. Kirjoitan yleensä isoäidinkin puolesta, se kun ei myssyjen kutomiseltaan oikein hyvin kuulemma ehdi, mutta todellinen syy on se, että isoäiti ei oikein hallitse näitä tietokoneella kirjoitteluja ja niihin liittyviä muita juttuja. Lempiväri olis punainen ja jos nyt jotakin meidän ulkonäöstä vielä vähäsen teille kertoisin, niin meillä on molemmilla suuri suu ja isot korvat, isoäidillä vielä paljon suuremmat kuin minulla. Tässä se kaikein tärkein vissiin tulikin, hymyillään kun tavataan PDT_Armataz_01_01 Ai niin, yks tärkeä asia jäi vielä mainitsematta: tykätään molemmat hyvästä ruuasta, kakuista varsinkin ja sen sellaisesta. Nautiskellen huuhdellaan herkut alas hyvän viinitilkkasen kera.
Pikku-Höpöhöpö
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen
 
Viestit: 213
Liittynyt: 28 Helmi 2017 00:56
Paikkakunta: Vakka-Suomi

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Jaska » 07 Maalis 2017 23:29

Pikku-Höpöhöpö kirjoitti:Paukahdin tänne vaan ilman käytöstapoja enkä muistanut esitellä itseäni PDT_Armataz_01_04

Niin, olen ollut koko ikäni kiinnostunut historiasta ja seurannut kirjoittelua täällä jo vuosikausia uskaltamatta kuitenkaan vingahtaa itse. Nyt kuitenkin isoäidin yllyttäessä -isoäiti on se nimimerkki Iso-Höpöhöpö- päätin uskaltautua viestittelemään. Kirjoitan yleensä isoäidinkin puolesta, se kun ei myssyjen kutomiseltaan oikein hyvin kuulemma ehdi, mutta todellinen syy on se, että isoäiti ei oikein hallitse näitä tietokoneella kirjoitteluja ja niihin liittyviä muita juttuja. Lempiväri olis punainen ja jos nyt jotakin meidän ulkonäöstä vielä vähäsen teille kertoisin, niin meillä on molemmilla suuri suu ja isot korvat, isoäidillä vielä paljon suuremmat kuin minulla. Tässä se kaikein tärkein vissiin tulikin, hymyillään kun tavataan PDT_Armataz_01_01 Ai niin, yks tärkeä asia jäi vielä mainitsematta: tykätään molemmat hyvästä ruuasta, kakuista varsinkin ja sen sellaisesta. Nautiskellen huuhdellaan herkut alas hyvän viinitilkkasen kera.

Tervetuloa, Puna-Hilkka!
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10969
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Ingwaz » 12 Helmi 2020 22:20

Tervehdys kaikille! Osuin sivustolle sattumalta etsiessäni joitain aihepiiriin liittyviä asioita ja huomasin, että mielenkiintoista keskustelua näyttää vuosien varrelta löytyvän. Omia kiinnostuksen kohteita on suomalaisten ja saamelaisten alkuperä ja esihistoria ja historia ja vähän kaikki näiden aiheiden ympärillä muutenkin. Aiemmin olin seuraillut facebookin Suomen historia -ryhmässä Jaakko Häkkisen kommentointia edellä mainittuihin teemoihin liittyen ja löysin sitä kautta hyvää tietoa ja nyt sitten eksyin tännekin. Opiskelen arkeologiaa ja siinä ohessa historiaa yms. Ikää pyöreästi noin 30+ PDT_Armataz_01_12 Näiden lisäksi sukututkimus myös työn alla ja se etenee hiljalleen. Ajatuksena sivustolle liittymiselle on, että jospa sitä löytyisi keskusteltavaa kaikesta kiinnostavasta tai vähintäänkin kysymyksiä esitettäväksi aina toisinaan!
Ingwaz
Ujo ugri
Ujo ugri
 
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Helmi 2020 21:28

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Jaska » 13 Helmi 2020 01:38

Ingwaz kirjoitti:Tervehdys kaikille! Osuin sivustolle sattumalta etsiessäni joitain aihepiiriin liittyviä asioita ja huomasin, että mielenkiintoista keskustelua näyttää vuosien varrelta löytyvän. Omia kiinnostuksen kohteita on suomalaisten ja saamelaisten alkuperä ja esihistoria ja historia ja vähän kaikki näiden aiheiden ympärillä muutenkin. Aiemmin olin seuraillut facebookin Suomen historia -ryhmässä Jaakko Häkkisen kommentointia edellä mainittuihin teemoihin liittyen ja löysin sitä kautta hyvää tietoa ja nyt sitten eksyin tännekin. Opiskelen arkeologiaa ja siinä ohessa historiaa yms. Ikää pyöreästi noin 30+ PDT_Armataz_01_12 Näiden lisäksi sukututkimus myös työn alla ja se etenee hiljalleen. Ajatuksena sivustolle liittymiselle on, että jospa sitä löytyisi keskusteltavaa kaikesta kiinnostavasta tai vähintäänkin kysymyksiä esitettäväksi aina toisinaan!

Tervetuloa! PDT_Armataz_01_01
Aloita ihan vapaasti keskusteluja kiintoisiksi katsomistasi aiheista.

P.S. Sukututkimusharrastus voi muuttua kalliimmaksi, jos hurahdat geenitesteihin...
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10969
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Ingwaz » 13 Helmi 2020 22:15

Jaska kirjoitti:P.S. Sukututkimusharrastus voi muuttua kalliimmaksi, jos hurahdat geenitesteihin...


Sehän tässä lienee seuraava askel ennemmin tai myöhemmin! PDT_Armataz_01_12
Ingwaz
Ujo ugri
Ujo ugri
 
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Helmi 2020 21:28

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Palokärki » 07 Loka 2021 18:35

Aloitetaan esittäytymisellä. Olen 5-kymppinen alanvaihtaja, joka oli pienimuotoisesti kiinnostunut sukututkimuksesta jo 1980-luvulla. Harrastus unohtui pöytä-
laatikkoon kunnes alkoi korona-epidemia. Erehdyin laittamaan hakusanaksi erään esi-isäni nimen ja syntymävuoden ja kyllä hämmästyin, kun tajusin, että netistähän löytyy kaikki (melkein). Olen nyt opiskelujeni ohessa haeskellut ja löytänyt yhä uusia esivanhempia.

Noin 15 vuotta sitten aloin kiinnostua siitä, mitä geenitutkimus voisi kertoa ihmisten ja kansojen liikkeistä. Lisää löylyä kiukaalle löi Lapista ajoittain kantautu-
nut kiistely siitä, kuka on saamelainen ja kuka suomalainen. Niinhän siinä kävi, että vakaassa keski-iässä olen joutunut pohtimaan, mikä on kulttuuri, mikä on
identiteettini ja miten geenit tähän liittyy - vai liittyykö mitenkään. Koko tämän asian tärkeys tai suuruusluokka paljastuikin oikeastaan vasta, kun oivalsin kuinka voimakkaasti tämä asia minuun vaikutti. Tässä yhteydessä onkin sopivaa mainita, että en pidä itseäni saamelaisena, mutta en ole myöskään metsälappalais-aktivisti. Taiteilen siinä välissä.

Koska suku- ja geenitutkimus kiinnostavat, olen teettänyt Full-mtDNA-testin (U5b1b1a) ja 111 markkerin Y-testin isälinjastani. Sen tulos oli vain se tyviarvo N-M231, mutta modaalihaplotyyppi on tehty ja yritän edetä siitä. Tässä onkin se syy miksi rekisteröidyin tänne. Törmäsin netissä tämän sivuston geeniosiosta esitettyihin positiivisiin näkemyksiin ja kun olin vieraillut täällä jo aiemmin lueskelemassa juttuja, totesin että täytyy rekisteröityä.
Palokärki
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 77
Liittynyt: 28 Syys 2021 18:33

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja rcislandlake » 07 Loka 2021 21:06

Tervetuloa palstalle rc:n puolesta.
FTDNA FF 100 % Suomi. Ydna N-FT35588 (N-Z5893->N-Y17798->N-Y17799->N-Y20916->N-Y109798/N-BY58264->N-FTE1606->N-FT35588). Mtdna H1N4
rcislandlake
Sutki savolainen
Sutki savolainen
 
Viestit: 661
Liittynyt: 08 Heinä 2012 15:56

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Jaska » 08 Loka 2021 05:28

Palokärki kirjoitti:Aloitetaan esittäytymisellä. Olen 5-kymppinen alanvaihtaja, joka oli pienimuotoisesti kiinnostunut sukututkimuksesta jo 1980-luvulla. Harrastus unohtui pöytä-
laatikkoon kunnes alkoi korona-epidemia. Erehdyin laittamaan hakusanaksi erään esi-isäni nimen ja syntymävuoden ja kyllä hämmästyin, kun tajusin, että netistähän löytyy kaikki (melkein). Olen nyt opiskelujeni ohessa haeskellut ja löytänyt yhä uusia esivanhempia.

Noin 15 vuotta sitten aloin kiinnostua siitä, mitä geenitutkimus voisi kertoa ihmisten ja kansojen liikkeistä. Lisää löylyä kiukaalle löi Lapista ajoittain kantautu-
nut kiistely siitä, kuka on saamelainen ja kuka suomalainen. Niinhän siinä kävi, että vakaassa keski-iässä olen joutunut pohtimaan, mikä on kulttuuri, mikä on
identiteettini ja miten geenit tähän liittyy - vai liittyykö mitenkään. Koko tämän asian tärkeys tai suuruusluokka paljastuikin oikeastaan vasta, kun oivalsin kuinka voimakkaasti tämä asia minuun vaikutti. Tässä yhteydessä onkin sopivaa mainita, että en pidä itseäni saamelaisena, mutta en ole myöskään metsälappalais-aktivisti. Taiteilen siinä välissä.

Koska suku- ja geenitutkimus kiinnostavat, olen teettänyt Full-mtDNA-testin (U5b1b1a) ja 111 markkerin Y-testin isälinjastani. Sen tulos oli vain se tyviarvo N-M231, mutta modaalihaplotyyppi on tehty ja yritän edetä siitä. Tässä onkin se syy miksi rekisteröidyin tänne. Törmäsin netissä tämän sivuston geeniosiosta esitettyihin positiivisiin näkemyksiin ja kun olin vieraillut täällä jo aiemmin lueskelemassa juttuja, totesin että täytyy rekisteröityä.

Tervetuloa!
Jos et vielä ole North Eurasian N -projektissa, suosittelen liittymään. Siellä ylläpitäjät sijoittavat 111 markkerin haplotyyppisi oikeaan kohtaan, jolloin pääset "lainaamaan" lähiosumiltasi tarkemman SNP-mutaation (alahaploryhmän). Yleensä 111 markkeria jo riittää merkittävään varmuuteen, poikkeuksena lähellä "runkoa" olevat näytteet, jotka joskus mahdollistavat monia tulkintoja.

MtDNA:n osalta FTDNA käyttää "pysähtynyttä" PhyloTree-puuta (sitä ei enää päivitetä), mutta U5b1b1a:ssa on suomalaisissa ja saamelaisissa monia mutaatioita, joihin pääset vertaamaan täällä:
http://www.elisanet.fi/alkupera/SaameMTDNA.pdf
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10969
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Palokärki » 08 Loka 2021 18:06

Kiitoksia rc:lle ja Jaskalle. Täytyykin liittyä tuohon North Eurasian-projektiin, vaikka vanhin tunnettu isälinjan edustajani siellä jo onkin (Mikko Miulus). Mutta tuloksissa näkyy markkereita vain 37. Kun liityn tuohon projektiin, tulos tarkentuu? Mahtaako nykyinen haplotyyppi (N-Y97222) muuttua? Joka tapauksessa hän on samassa porukassa Kuusamon ja Posion lappalaisten kanssa. Kun koostin modaalihaplotyypin siellä olisi vielä Kuusamosta 1 ja Kuolajärveltä 2 lappalaista lisääkin.

Kun luin Geenisukututkimus pdf:ää vuodelta 2010, siellä mainittiin työkalu YSearch. Onko tässä nykyisessä Family Treessä jotain vastaavaa työkalua?

Olen lukenut ahkerasti tuota saamelaisten äitilinjat PDF:ää ja kallistunut sille kannalle, että vanhin tunnettu esiäiti oli todennäköisemmin suomalainen kuin saamelainen.
Palokärki
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 77
Liittynyt: 28 Syys 2021 18:33

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Jaska » 08 Loka 2021 18:31

Palokärki kirjoitti:Kiitoksia rc:lle ja Jaskalle. Täytyykin liittyä tuohon North Eurasian-projektiin, vaikka vanhin tunnettu isälinjan edustajani siellä jo onkin (Mikko Miulus). Mutta tuloksissa näkyy markkereita vain 37. Kun liityn tuohon projektiin, tulos tarkentuu? Mahtaako nykyinen haplotyyppi (N-Y97222) muuttua?

Tuolla testatulla on näköjään vain Y37-testi, mutta jos/kun sinulla on enemmän markkereita, niin päästään ainakin vertaamaan, onko teillä siinä alussa yhteisiä STR-mutaatioita, jotka erottavat teitä Sarvista ja Pitkistä, ja miten sinun loppupään markkerisi suhteutuvat noihin lähiosumiin.

Alahaploryhmä Y97222 tarkentuisi vain, jos kahdelta BigY:n teettäneeltä löytyisi sitä myöhempi yhdistävä mutaatio. YFullin puussa ei tuota vielä edes ole, mutta Y90283:n eli BY84621:n iäksi arvioidaan 1150 vuotta / TMRCA 750 vuotta. Yleensä ikäys vanhenee, kun näytteet lisääntyvät. BigY:n teettäneiden kannattaisi minusta liittyä myös YFulliin. Sinne saa nykyään myös mtDNA:n.

Palokärki kirjoitti:Joka tapauksessa hän on samassa porukassa Kuusamon ja Posion lappalaisten kanssa. Kun koostin modaalihaplotyypin siellä olisi vielä Kuusamosta 1 ja Kuolajärveltä 2 lappalaista lisääkin.

Mielenkiintoista! Löytyvätkö nämä Finland-projektista vai mistä?

Palokärki kirjoitti:Kun luin Geenisukututkimus pdf:ää vuodelta 2010, siellä mainittiin työkalu YSearch. Onko tässä nykyisessä Family Treessä jotain vastaavaa työkalua?

Ei valitettavasti taida olla... Jossain päin nettiä on erilaisia haploryhmäennustajia, mutta tarkimman tuloksen saanee edelleen silmämääräisellä vertailulla North Eurasian N -projektin taulukoihin.
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10969
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Palokärki » 09 Loka 2021 09:33

Jaska kirjoitti:
Palokärki kirjoitti:Kun luin Geenisukututkimus pdf:ää vuodelta 2010, siellä mainittiin työkalu YSearch. Onko tässä nykyisessä Family Treessä jotain vastaavaa työkalua?

Ei valitettavasti taida olla... Jossain päin nettiä on erilaisia haploryhmäennustajia, mutta tarkimman tuloksen saanee edelleen silmämääräisellä vertailulla North Eurasian N -projektin taulukoihin.


Pitää yrittää ohjelmoida sitten itse jonkinlainen työkalu, jos vain opiskelukiireiltäni ehdin. Laitan YV:n noista lappalaisista.
Palokärki
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 77
Liittynyt: 28 Syys 2021 18:33

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja EsaJii » 14 Elo 2022 15:26

Jaha, tämmöinen ketju.

Olen siirtolainen. Olin noin 12 kun jouduin tutustumaan vieraisiin kieliin. Niin siis paikan päällä. Osasin vain (vieraita, vuoden verran) ruotsia. Siitä tiesi mitä prepositiot ovat. Piti oppia amerikanenglantia yhdessä kesässä ja mennä kouluun. Viimisen kerran asuin Suomessa sen aikaisen "keskikoulun" viimisellä luokalla. Olin jo hakenut lukioon itä-Helsingissä ja pääsinkin, mutta äitini päätti että palaamme USA:han jonne isä oli asettunut. Kaikki yliopistot (kemiaa) kävin täällä.

Netistä minut löytää joko Jim Pembroken haastattelun tekijänä. Linkkejä blogissa.

https://esajii.blogspot.com/2021/12/jim ... -2021.html

Tai sitten eniten luetun artikkelin laatijana. Lainasin turkulaista zappa-fania reilusti. Itse näin Zapan lavalla vain kerran täällä. Zappa juttu:

https://www.palasokeri.com/artikkeli/1126

Tänne päädyin luettuani Valter Langin kirjan ja sen yhteydessä hain netista jotain asiaa joka linkkasi tänne.
EsaJii
Pohtiva pohjalainen
Pohtiva pohjalainen
 
Viestit: 104
Liittynyt: 03 Elo 2022 22:32

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Jaska » 15 Elo 2022 01:06

EsaJii kirjoitti:Jaha, tämmöinen ketju.

Olen siirtolainen. Olin noin 12 kun jouduin tutustumaan vieraisiin kieliin. Niin siis paikan päällä. Osasin vain (vieraita, vuoden verran) ruotsia. Siitä tiesi mitä prepositiot ovat. Piti oppia amerikanenglantia yhdessä kesässä ja mennä kouluun. Viimisen kerran asuin Suomessa sen aikaisen "keskikoulun" viimisellä luokalla. Olin jo hakenut lukioon itä-Helsingissä ja pääsinkin, mutta äitini päätti että palaamme USA:han jonne isä oli asettunut. Kaikki yliopistot (kemiaa) kävin täällä.

Tervetuloa!
Olit sentään muuttaessasi riittävän vanha siihen, että suomentaito säilyi. PDT_Armataz_01_01
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10969
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja EsaJii » 15 Elo 2022 03:23

Jaska kirjoitti:
EsaJii kirjoitti:Jaha, tämmöinen ketju.

Olen siirtolainen. Olin noin 12 kun jouduin tutustumaan vieraisiin kieliin. Niin siis paikan päällä. Osasin vain (vieraita, vuoden verran) ruotsia. Siitä tiesi mitä prepositiot ovat. Piti oppia amerikanenglantia yhdessä kesässä ja mennä kouluun. Viimisen kerran asuin Suomessa sen aikaisen "keskikoulun" viimisellä luokalla. Olin jo hakenut lukioon itä-Helsingissä ja pääsinkin, mutta äitini päätti että palaamme USA:han jonne isä oli asettunut. Kaikki yliopistot (kemiaa) kävin täällä.

Tervetuloa!
Olit sentään muuttaessasi riittävän vanha siihen, että suomentaito säilyi. PDT_Armataz_01_01

Olen jonkunverran harvinainen tapaus. Kirjallisesti osaan esittää asiani moelmmilla keilillä, muut samantapaiset henkilöt ovat unohtaneet kirjoitustaidon. Jossain siinä 7-vuotiaana tullut tuttu osaa puhua suomea mutta ei juuri osaa lukea kuin liikennemerkkejä. Koska pääsin vuoden pari tuon lapsuuden ohittaneena tänne, jäi pieni korostus. Muuten olin vielä siinä iässä ettei kielen oppiminen ollut vaikeaa.

Olen nyt eläkkeellä kaupungissa jossa en tunne ainuttakaan suomalaista. Alle tunnin päässä on nettituttu jota en ole ehtinyt tavata, pari kertaa juttelin puhelimessa. Se on outoa, koska en käytä puhuttua suomea juuri ollenkaan.

Lapseni ovat molemmat asuneet lyhyen ajan Suomessa ja puhuvat rajoittunutta suomea. Lausuminen jokseenkin OK mutta sanavarasto niin pieni, ettei heillä ole pitempään juttuun tarpeellisia sanoja. Kaupassa osaavat käydä ja bussin maksaa (oli sekin viimeksi 2011).

Vaimoni puhuu tanskaa ja ruotsia ja heikommin espanjaa. Hän on kääntäjä. Joskus muinoin käänsi pari tietokirjaa, nyt lähinnä ihmisten papereita.
EsaJii
Pohtiva pohjalainen
Pohtiva pohjalainen
 
Viestit: 104
Liittynyt: 03 Elo 2022 22:32

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja EsaJii » 10 Touko 2023 14:54

Olen pari viikkoa Suomessa. Mulla on 80-luvun esihistorian kirjoja, mm se 9000 vuotta otsikolla tehty aika hyvä katsaus kaikkeen arkeologiassa.

Mitä edelleen uutena saatavia historian kirjoja ja esihistorian tutkielmia kannattaisi kirjakaupassa katsoa? Minulla on vain uudempia se Langin kirja ja Suomen historian pikkujättiläinen. Ehkä Ruotsin vallan aikaa tai sitä ennen. Ei kuitenkaan mitään jättikirjoja, enemmän pehmeäkantisia.
EsaJii
Pohtiva pohjalainen
Pohtiva pohjalainen
 
Viestit: 104
Liittynyt: 03 Elo 2022 22:32

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Jaska » 10 Touko 2023 18:48

EsaJii kirjoitti:Olen pari viikkoa Suomessa. Mulla on 80-luvun esihistorian kirjoja, mm se 9000 vuotta otsikolla tehty aika hyvä katsaus kaikkeen arkeologiassa.

Mitä edelleen uutena saatavia historian kirjoja ja esihistorian tutkielmia kannattaisi kirjakaupassa katsoa? Minulla on vain uudempia se Langin kirja ja Suomen historian pikkujättiläinen. Ehkä Ruotsin vallan aikaa tai sitä ennen. Ei kuitenkaan mitään jättikirjoja, enemmän pehmeäkantisia.

Kysymys on laaja... riippuu vähän, onko jotain erityistä kiinnostuksen kohdetta ajan tai paikan osalta rajattuna. Tietysti monia pienten tieteellisten kustantamojen kirjoja ei taida enää olla saatavanakaan. Mutta Helsingissä Tiedekirjassa suosittelen piipahtamaan, siellä myydään niiden pienempien tiedekustantajien kirjoja, jotka eivät pääse ns. yleiseen kirjakauppamyyntiin. Sivuilla kirjoja voi hakea tieteenaloittainkin, tässä arkeologia-osuus:
https://tiedekirja.fi/fi/verkkokauppa/k ... eenalat=27
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10969
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

EdellinenSeuraava

Paluu Sekalainen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa