Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 12 Joulu 2017 17:20

Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
 Satakunta har varit helt svenskspråkig? 
Kirjoittaja Viesti
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Viesti Satakunta har varit helt svenskspråkig?
Så här skriver man i en svenskspråkig debatt:

Då jag nu och då bilar mellan Åbo och Österbotten brukar jag ibland fundera lite över de för mig okända innevånarna i Satakunta. Satakunta verkar vara ett skolexempel på en sorts etnisk omvändning då jag efter egna studier har lärt mig att länet en gång i tiden till största delen var svenskspråkigt, och spåren efter svenskan kan fortfarande anas i t.ex ortsnamnen och dialekterna. Jag hade t.ex aldrig hört ordet "Kaffetupa" förrän jag kört förbi Raumo första gången.

Ibland funderar jag också om folket som bor längs vägarna här har en aning om sin historia och att deras förfäder en gång i tiden var svenskspråkiga nästan allihop. Om jag inte har alldeles fel så tvingades väl större delen av befolkningen att byta språk under någon tidig förfinskningskampanj?

Är det så här?

29 Heinä 2011 19:32
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö

Viesti 
Satakunta? Nej, det är fantasi utan inga skientifiska argumenter.

31 Heinä 2011 01:21
Profiili WWW
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Viesti Re: Satakunta har varit helt svenskspråkig?
Sees2011 kirjoitti:
Så här skriver man i en svenskspråkig debatt:

Då jag nu och då bilar mellan Åbo och Österbotten brukar jag ibland fundera lite över de för mig okända innevånarna i Satakunta. Satakunta verkar vara ett skolexempel på en sorts etnisk omvändning då jag efter egna studier har lärt mig att länet en gång i tiden till största delen var svenskspråkigt, och spåren efter svenskan kan fortfarande anas i t.ex ortsnamnen och dialekterna. Jag hade t.ex aldrig hört ordet "Kaffetupa" förrän jag kört förbi Raumo första gången.

Ibland funderar jag också om folket som bor längs vägarna här har en aning om sin historia och att deras förfäder en gång i tiden var svenskspråkiga nästan allihop. Om jag inte har alldeles fel så tvingades väl större delen av befolkningen att byta språk under någon tidig förfinskningskampanj?

Är det så här?

Det är lätt att tro, för att det finns ortnamn som Noormarkku (var jag födde i), Sörmarkku, Pomarkku, Kullaa, Pori (Björneborg) och Ulvila (Ulfsby) i Satakunda.

31 Heinä 2011 02:13
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Viesti 
Mera om vår svenska historia:

"Finlandssvenskar med släkthistoria och genetik från germanska folkslagen har inget gemensamt ur biologisk synvinkel med finnar eller samer. Däremot med de skandinaviska språkgruppen precis som finnarna med den finsk-ugriska språkgruppen. Däremot har säkerligen de flesta finlandssvenskar lika lång släkthistoria från Finland som de så kallade finnarna som härstammar från slaver eller kring vandrande nomadstammar."

"--- innan Sverige befolkade Finland var invånarantalet en fjärdedel av det som svenska invandringen förde med sig --- nomaderna eller fennomanerna var i minoritet både i antal och utvecklingsmässigt --- Det fanns inga finnar enbart nomader eller fennomaner samt samer. Inga städer, inget statsskick ---"

"Sverige befolkade Finland utvecklade landet och bildade städer i Finland. --- Era kunskaper om Finlands historia är så bristfälliga att jag förstår era ståndpunkter desto bättre - nu. Äkta sannfinländskt hat från hjärtat riktat mot en minoritetsgrupp som säkerligen bebott Finland längre än någon av era anfädrar."

"Sannfinländare skall inte rättfärdiga sin åsikter genom att obehindrat framföra lögner om Finlands historia genom tiderna--- faktafel måste bemötas. Vems identitet är legitimt det är frågan - anser en del av sannfinländarna med få korrekta fakta. Därför är det viktigt att språkminoriteten korrigerar aktuella sakfel."

31 Heinä 2011 16:48
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö

Viesti 
Sådana fantastiska åsikter kan man ignorera. Där är lika übernationalistiska troller både bland finsk- och svenskspråkiga.

Där är fakta om Satakunda i boken Suomen maatalouden historia 1, sidan 83:

"Myöhäiskeskiajalla ruotsinkielistä väestöä asettui [rannikkokaistaleen ja saariston lisäksi] vähäisessä määrin asumaan myös eri puolille Varsinais-Suomea, Hämettä ja Satakuntaa, mutta nämä tulokkaat suomalaistuivat pian. Heidän nimensä jäivät kuitenkin elämään etu- ja lisäniminä suomalaisessa ympäristössä. Satakunnassa ruotsalaista nimistöä esiintyi erityisen runsaana kaupallisten yhteyksien kannalta keskeisessä Kokemäenjoen laaksossa, jonne asettui myös lukuisia saksalaisia."

01 Elo 2011 16:45
Profiili WWW
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 5 viestiä ]