Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 12 Joulu 2017 17:20

Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
 Nordsvenska gener står nära de västfinländska 
Kirjoittaja Viesti
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Viesti Nordsvenska gener står nära de västfinländska
Vad betyder det här:

Nordsvenska gener står nära de västfinländska
Helsingfors, 02.10.2012, 14:53 Inrikes

De nordsvenska generna står närmare de västfinländska än de nordösterbottniska. Det framgår av en doktorsavhandling som granskas vid Helsingfors universitet på fredag.

I undersökningen jämfördes finländska genprover med genprover från andra håll i Europa. De nordligaste proverna i det finländska materialet härstammade från Norra Österbotten.

De västfinländska proverna och särskilt de som tagits i Egentliga Finland stod nära de nordsvenska. I allmänhet brukar det genetiskt avståndet motsvara det geografiska.(FNB)

03 Loka 2012 16:38
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Viesti 
Kanske orsaken är att befolkningen som kom till Egentliga Finland från söder spred sig samtidigt till skärgården och svenska kusten.
De var efter lax och pälsdjur och tog sig norrut längs kusten. Också över Kvarken är kontakterna äldre än från Norra Österbotten som hade kontakter
till Norge.

03 Loka 2012 21:15
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

Viesti 
Jag skriver pä svenska den första gången efter 50 åren, så jag hoppas att du förstår mina felen. Men jag tänker att liknande gener i södra eller västra Finland och Norra Sverige är resultatet av det Finska folket vem flyttade till Norra Sverige tidigare, före de östfinnar flyttade till Torneå dalen. Jag tror inte at folket flyttade från Norra Sverige till Finland. Våra genetiska studierna förstår inte de historiska skikten och riktning av genetiska floder.

Det är bra att träna svenska litet, annars det ju kan glömma helt :)

03 Loka 2012 23:53
Profiili WWW
Ylihärmiö
Ylihärmiö

Viesti 
Sigfrid, din svenska är bättre än min, om du spänt mindre tid än ett timme att skriva det... :)

Det är Elina Salmelas dissertation, som jag linkade i andra kedjen. De norra nordbotniskar av deras sampel är genetiska östfinska, och östfinnar är de mest distant från svenskar. Därför svenskar - även i norra Sverige - är mer nära till sydväst finnar än norra nordbotniskar.
http://www.mv.helsinki.fi/home/jphakkin/Saamelaiset.pdf

Y-DNA: N1c1 (Mikael Häkkinen, s. 1728 Nurmes)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä, s. 1757 Kittilä)

05 Loka 2012 00:29
Profiili WWW
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 4 viestiä ]