Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 18 Syys 2020 19:52

Vastaa viestiin  [ 83 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
 Inkeroiset vs. karjalaiset (itäisten ims. kansojen synty) 
Kirjoittaja Viesti
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Inkeroiset vs. karjalaiset (itäisten ims. kansojen synty
jussipussi kirjoitti:
rcislandlake kirjoitti:
Itse kuulemani Kemijoen murre on juurikin 1930-1950-luvuilla syntyneiden murretta; lähinnä isäni, hänen sisarustensa, serkkujensa ja tuttujensa puhetta. Serkkujeni puhe muistuttaa kyllä paljon heidän puheitansa mutta selkeästi vanhemmalta sukupolvelta kuulee vielä "aidompaa" murretta.

Mielen kiinnon vuoksi, poikkeaako näkemyksesi joiltain osin minun havainnoistani?

Minulla ei ole juuri muuta vertailukohtaa Kemin murteista kuin sen sukuni pääasiallisen alueen eli Vanttauskoskelta Auttiin väliltä.
Osaan siis sanoa jotakin vain siltä alueelta.

05 Syys 2020 18:49
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

Vastaa lainaamalla
jussipussi kirjoitti:
Minä arvioin noita alueita nimenomaan noin 40 - 50 lukujen ajalta. Suuriin piirtein sukupolvea minua aiemman väestön käyttämää kieltä. Vanhinta kieltä jota olen kuullut.

Takavuosien murretutkijat seurasivat myös aivan samaa logiikkaa, eli esim. vuoteen 1940 mennessä talletetut tulokset vastaisivat tuolloin ehkä 70-90-vuotiaiden = 1850-1870-luvuilla syntyneiden kieltä.

Jos katsot edellä olleen linkin, näet kyllä että Pelkosenniemi ja Savukoski ovat Kettusella jo omia "mittauspisteitään".

05 Syys 2020 19:51
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

Vastaa lainaamalla
Pystynen kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Minä arvioin noita alueita nimenomaan noin 40 - 50 lukujen ajalta. Suuriin piirtein sukupolvea minua aiemman väestön käyttämää kieltä. Vanhinta kieltä jota olen kuullut.

Takavuosien murretutkijat seurasivat myös aivan samaa logiikkaa, eli esim. vuoteen 1940 mennessä talletetut tulokset vastaisivat tuolloin ehkä 70-90-vuotiaiden = 1850-1870-luvuilla syntyneiden kieltä.

Jos katsot edellä olleen linkin, näet kyllä että Pelkosenniemi ja Savukoski ovat Kettusella jo omia "mittauspisteitään".

Niin näyttäisivät olevan ja minä raja noudattelee Kittilän ja Sodankylän kunnan rajaa. Sodankylä on Kitisen varrella, Savukoski ja Pelkosenniemi Kemijoen, jos sillä voisi merkitystä olla. Sellainen selitys tuli mieleeni, että ehkä näkemykseeni vaikuttaa vuotsolainen murre. Sinnehän on tultu Käsivarren seudulta ja murre sisältää useita Tornion murteen sanoja joita ei muuten Sodankylässä käytetä. Se voisi myös selittää minän vaihtumisen mieksi. Samoin Sodankylän eteläisten järvikylien (joissa Jaska käsittääkseni on uiskennellut kesän) murteessa on mie yleisempi kuin minä. Sinne ei oikein vuotsolaisten vaikutus yllä, Ounasjokiset varmaan siellä tuoneet mien.

05 Syys 2020 20:36
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 83 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5