Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

Keskustelu suomen heimoista ja suomalaisten sukukansoista.

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiKirjoittaja Jaska » 23 Helmi 2022 15:05

jussipussi kirjoitti:Että, ne metsäsaamelaisiksi / vastaaviksi itsensä kokevat eivät varmaankaan lähesty asiaa tuolla kuvaamallasi tavalla.

Heidän piirissään esiintyy tuota toista virhekäsitystä, että paikallisyhteisö voitaisiin samaistaa etniseen yhteisöön. Heillä on siis vaikeuksia erottaa alueensa suomalaisia suomenkielisistä saamelaisista.
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiKirjoittaja jussipussi » 23 Helmi 2022 19:48

Jaska kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:Että, ne metsäsaamelaisiksi / vastaaviksi itsensä kokevat eivät varmaankaan lähesty asiaa tuolla kuvaamallasi tavalla.

Heidän piirissään esiintyy tuota toista virhekäsitystä, että paikallisyhteisö voitaisiin samaistaa etniseen yhteisöön. Heillä on siis vaikeuksia erottaa alueensa suomalaisia suomenkielisistä saamelaisista.


Okei, näin varmasti on. Molemmin päin.
jussipussi
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 3103
Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Paikkakunta: Lappi

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiKirjoittaja Palokärki » 26 Helmi 2022 12:24

Olin yhteydessä loppuvuodesta ja alkuvuodestakin vielä erääseen sukututkijaan itä-Lapissa. Jossain kohtaa "kirjeenvaihtoa" tapahtui väärinkäsitys ja liitteenä tulikin Kuolajärven lapinkylä ry:n jäsenhakemuslomake ja muutakin paperia. Mukana tuli myös sukuselvitystä. Maksoin pyydetyn korvauksen, koska sukututkimuksessa paljastui minulle uutta tietoa. Sitten asiaan.

Jäsenhakemuksen 1. kohta on identifioituminen eli on identifioiduttava metsäsaamelaiseksi. Pääsin miettimään aihetta tosiaan uudelleen, kun sain paperit pyytämättä ja yllättäen. Minulla ei siis aiemmin ollut ajatusta hakea yhdistyksen jäseneksi. Lähisukulaiseni ehdotti minulle jo aiemmin, että miksi et hae jäsenyyttä, kun hänkin on jäsen. Vastasin että täytyy miettiä asiaa.

Päädyin jo aiemmin viime vuonna sellaiseen ajatukseen tästä aiheesta, että minusta olisi mukava jos metsäsaamelaiset voisivat tuoda esiin saamelaisia juuriaan ilman syytöksiä teeskentelystä tai että esimerkiksi metsäsaamelaisten lapinpuvut ovat feikkejä. Kyllä ne puvut ihan oikeita ovat ja ovat oikeasti olleet käytössä.

Yllätyin todella kun juttelin em lähisukulaiseni kanssa siitä kuinka hän päätyi tekemään itselleen lapinpuvun. Hän oli sitä pitkään miettinyt ja kun hän siitä lopulta kertoi yli 90-vuotiaalle enolleen, oli tämä innostunut ja ottanut oikein käsistä kiinni ja sanonut vain;"Hienoa Xxxxx!" Näistä keskusteluista minulle jäi mieleen sellainen tunne (voi olla siis ihan minun päässä vain), että saamelaisjuuria ei saa unohtaa. Onko asia näin muuallakin kuin minun päässä, on sitten toinen juttu. Paljon puhuva oli sukulaiseni kommentti siihen, että miltä se lapinpuvun kantaminen sitten esimerkiksi juhlissa tuntui. Hän vastasi; "Kuin olisi kotiinsa tullut." Mutta hän onkin asunut koko elämänsä Sallassa. Toista se on minulla, kun olen asunut pitkään "etelässä". En ole hakemusta lähettänyt juuri sen takia, kun en osaa vastata tuohon 1. kysymykseen. Identiteetti on herkkä asia.

Siitä meillä ei ollut puhetta, että sekoittuuko hänen päässään paikallisyhteisö etnisyyteen. Sellainen tuntuma minulla on juuri Sallasta, että siellä tiedetään ne suvut, joissa saamelaisuus näkyi pisimpään. Eli että ei Sallassa kaikkia sukuja pidetä välttämättä metsäsaamelaisina.

Huomasin että vastaukseni saattaisi istua paremmin "Metsäsaamelaiset järjestäytyivät"-ketjuun, ehkä moderaattori siirtää jos näkee aiheelliseksi.
Palokärki
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 77
Liittynyt: 28 Syys 2021 18:33

Edellinen

Paluu Suomen heimot ja sukukansat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa