Inkeroiset vs. karjalaiset (itäisten ims. kansojen synty)

Keskustelu suomen heimoista ja suomalaisten sukukansoista.

Re: Inkeroiset vs. karjalaiset (itäisten ims. kansojen synty

ViestiKirjoittaja rcislandlake » 05 Syys 2020 18:49

jussipussi kirjoitti:
rcislandlake kirjoitti:Itse kuulemani Kemijoen murre on juurikin 1930-1950-luvuilla syntyneiden murretta; lähinnä isäni, hänen sisarustensa, serkkujensa ja tuttujensa puhetta. Serkkujeni puhe muistuttaa kyllä paljon heidän puheitansa mutta selkeästi vanhemmalta sukupolvelta kuulee vielä "aidompaa" murretta.


Mielen kiinnon vuoksi, poikkeaako näkemyksesi joiltain osin minun havainnoistani?

Minulla ei ole juuri muuta vertailukohtaa Kemin murteista kuin sen sukuni pääasiallisen alueen eli Vanttauskoskelta Auttiin väliltä.
Osaan siis sanoa jotakin vain siltä alueelta.
FTDNA FF 100 % Suomi. Ydna N-FT35588 (N-Z5893->N-Y17798->N-Y17799->N-Y20916->N-Y109798/N-BY58264->N-FTE1606->N-FT35588). Mtdna H1N4
rcislandlake
Sutki savolainen
Sutki savolainen
 
Viestit: 661
Liittynyt: 08 Heinä 2012 15:56

Re: Inkeroiset vs. karjalaiset (itäisten ims. kansojen synty

ViestiKirjoittaja Pystynen » 05 Syys 2020 19:51

jussipussi kirjoitti:Minä arvioin noita alueita nimenomaan noin 40 - 50 lukujen ajalta. Suuriin piirtein sukupolvea minua aiemman väestön käyttämää kieltä. Vanhinta kieltä jota olen kuullut.

Takavuosien murretutkijat seurasivat myös aivan samaa logiikkaa, eli esim. vuoteen 1940 mennessä talletetut tulokset vastaisivat tuolloin ehkä 70-90-vuotiaiden = 1850-1870-luvuilla syntyneiden kieltä.

Jos katsot edellä olleen linkin, näet kyllä että Pelkosenniemi ja Savukoski ovat Kettusella jo omia "mittauspisteitään".
Avatar
Pystynen
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 1302
Liittynyt: 22 Helmi 2011 22:45
Paikkakunta: Vandaalia

Re: Inkeroiset vs. karjalaiset (itäisten ims. kansojen synty

ViestiKirjoittaja jussipussi » 05 Syys 2020 20:36

Pystynen kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:Minä arvioin noita alueita nimenomaan noin 40 - 50 lukujen ajalta. Suuriin piirtein sukupolvea minua aiemman väestön käyttämää kieltä. Vanhinta kieltä jota olen kuullut.

Takavuosien murretutkijat seurasivat myös aivan samaa logiikkaa, eli esim. vuoteen 1940 mennessä talletetut tulokset vastaisivat tuolloin ehkä 70-90-vuotiaiden = 1850-1870-luvuilla syntyneiden kieltä.

Jos katsot edellä olleen linkin, näet kyllä että Pelkosenniemi ja Savukoski ovat Kettusella jo omia "mittauspisteitään".


Niin näyttäisivät olevan ja minä raja noudattelee Kittilän ja Sodankylän kunnan rajaa. Sodankylä on Kitisen varrella, Savukoski ja Pelkosenniemi Kemijoen, jos sillä voisi merkitystä olla. Sellainen selitys tuli mieleeni, että ehkä näkemykseeni vaikuttaa vuotsolainen murre. Sinnehän on tultu Käsivarren seudulta ja murre sisältää useita Tornion murteen sanoja joita ei muuten Sodankylässä käytetä. Se voisi myös selittää minän vaihtumisen mieksi. Samoin Sodankylän eteläisten järvikylien (joissa Jaska käsittääkseni on uiskennellut kesän) murteessa on mie yleisempi kuin minä. Sinne ei oikein vuotsolaisten vaikutus yllä, Ounasjokiset varmaan siellä tuoneet mien.
jussipussi
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 3104
Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Paikkakunta: Lappi

Re: Inkeroiset vs. karjalaiset (itäisten ims. kansojen synty

ViestiKirjoittaja Rekonpoika » 12 Tammi 2021 17:28

Venäläisten tutkimus tverinkarjalaisten väestögenetiikasta on julkaistu, ne muistuttavat eteläkarjalaisia muutaman kymmenen prosentin venäläislisällä. Läheisimpiä väestöja muut itämerensuomalaiset kansat ja baltit, kaikki venäläiset etäisempiä järjestyksessä Pihkova lähin, Pinega etäisin. Raakadataa ja taulukoita on ikävän vähän tai ei lainkaan ja PCA:lla vain muutama käytössä olleista näytteistä, niillä olisi inkerikkoja ja vatjalaisiakin näytteitä (sattumalta nykyisten tverinkarjalaisten läheisimpiä sukulaisia). Balanovsky on aikoinaan sanonut että raakadatan jakaminen julkisesti on tyhmää koska amatöörit pääsevät tekemään johtopäätöksiä ja liekö Putinin geenitäsmäasehöpinöilläkin vaikutusta käytäntöihin...

F3 statistics clarify the degree of genetic similarity between Tver Karels and Eastern European populations: the closest to Tver Karels are Baltic populations, including the Izhora (Inger), the Vote, South Karels, Veps, Lithuanians, and North Karels (listed in the descending order). Russian populations are more genetically distant from Tver Karels and can be arranged in the following descending order based on the degree of similarity: Pskov, Novgorod, West Tver, Smolensk, Kursk, East Tver, Yaroslavl, Vologda, Voronezh, and North East Arkhangelsk. Notably, the genetic similarity between Tver Russians and Tver Karels is far from being pronounced.

https://vestnik.rsmu.press/archive/2020 ... nt?lang=en
Rekonpoika
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 4295
Liittynyt: 12 Elo 2013 12:41

Re: Inkeroiset vs. karjalaiset (itäisten ims. kansojen synty

ViestiKirjoittaja Kinaporin kalifi » 12 Tammi 2021 21:04

Rekonpoika kirjoitti:Raakadataa ja taulukoita on ikävän vähän tai ei lainkaan ja PCA:lla vain muutama käytössä olleista näytteistä, niillä olisi inkerikkoja ja vatjalaisiakin näytteitä (sattumalta nykyisten tverinkarjalaisten läheisimpiä sukulaisia). Balanovsky on aikoinaan sanonut että raakadatan jakaminen julkisesti on tyhmää koska amatöörit pääsevät tekemään johtopäätöksiä ja liekö Putinin geenitäsmäasehöpinöilläkin vaikutusta käytäntöihin...

"The obtained genotypes were uploaded to the GG-base [14] and are now available for downloading (RussiansTverKashin, RussiansTverSelizharovo, RussiansTverTorzhok, TverKarelians).

14. The obtained genotypes were uploaded to the GG-base [14] and are now available for downloading (RussiansTverKashin, RussiansTverSelizharovo, RussiansTverTorzhok, TverKarelians)."
Avatar
Kinaporin kalifi
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6925
Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18

Re: Inkeroiset vs. karjalaiset (itäisten ims. kansojen synty

ViestiKirjoittaja Rekonpoika » 12 Tammi 2021 21:29

Kinaporin kalifi kirjoitti:
Rekonpoika kirjoitti:Raakadataa ja taulukoita on ikävän vähän tai ei lainkaan ja PCA:lla vain muutama käytössä olleista näytteistä, niillä olisi inkerikkoja ja vatjalaisiakin näytteitä (sattumalta nykyisten tverinkarjalaisten läheisimpiä sukulaisia). Balanovsky on aikoinaan sanonut että raakadatan jakaminen julkisesti on tyhmää koska amatöörit pääsevät tekemään johtopäätöksiä ja liekö Putinin geenitäsmäasehöpinöilläkin vaikutusta käytäntöihin...

"The obtained genotypes were uploaded to the GG-base [14] and are now available for downloading (RussiansTverKashin, RussiansTverSelizharovo, RussiansTverTorzhok, TverKarelians).

14. The obtained genotypes were uploaded to the GG-base [14] and are now available for downloading (RussiansTverKashin, RussiansTverSelizharovo, RussiansTverTorzhok, TverKarelians)."


Kuukausia julkaisusta eikä siellä mitään ole, ei mainittuja vatjalaisista puhumattakaan, tosin Tverin venäläisistä on aikaisemmista tutkimuksista jo hyvä data. Jeongin pohjoiset vienankarjalaiset ovat ehkä kiinnostavin itämerensuomalainen ryhmä tuolla.
Rekonpoika
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 4295
Liittynyt: 12 Elo 2013 12:41

Re: Inkeroiset vs. karjalaiset (itäisten ims. kansojen synty

ViestiKirjoittaja Kinaporin kalifi » 12 Tammi 2021 22:28

Rekonpoika kirjoitti:Kuukausia julkaisusta eikä siellä mitään ole, ei mainittuja vatjalaisista puhumattakaan, tosin Tverin venäläisistä on aikaisemmista tutkimuksista jo hyvä data. Jeongin pohjoiset vienankarjalaiset ovat ehkä kiinnostavin itämerensuomalainen ryhmä tuolla.

Suuri maa, suuri toleranssi.
Avatar
Kinaporin kalifi
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6925
Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18

Edellinen

Paluu Suomen heimot ja sukukansat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa