Sivu 3/5

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 24 Maalis 2015 12:34
Kirjoittaja Swen
jussipussi kirjoitti:Sangiksessa Tornionjoen ja Kalixjoen välillä on 700-luvulle ajoitettu viikinkiaikainen ja mallinen hautakumpu, josta on löydetty myös aseistusta. Emme silti tiedä mitä kieltä tuossa haudassa makaava viikinkiaikinen henkilö on puhunut.


Onkohan kyseessä tämä?

https://kalmistopiiri.wordpress.com/201 ... inkihauta/

Tuo meänkielinen opastekyltti on kieltämättä hauska. :-P

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 24 Maalis 2015 17:05
Kirjoittaja jussipussi
Swen kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:Sangiksessa Tornionjoen ja Kalixjoen välillä on 700-luvulle ajoitettu viikinkiaikainen ja mallinen hautakumpu, josta on löydetty myös aseistusta. Emme silti tiedä mitä kieltä tuossa haudassa makaava viikinkiaikinen henkilö on puhunut.


Onkohan kyseessä tämä?

https://kalmistopiiri.wordpress.com/201 ... inkihauta/

Tuo meänkielinen opastekyltti on kieltämättä hauska. :-P


Joo, juuri tuo.

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 25 Maalis 2015 00:01
Kirjoittaja jussipussi
Kveeneille on tarjolla noin neljä eri kieltä. Otheren mukaan bjarmit puhuivat saamen sukuista kieltä. Jos luotamme Othereen, niin käytännössä se tarkoittaa sitä, että saame ei kävisi kveenien kieleksi. Othere ei olisi sekoittanut kveenien kieltä bjarmien kieleen. Todennäköisimmäksi kveenikieleksi jäisi germaani/skandinaavi.

Toinenkin, vaihtoehto tähän on: Othere tarkoitti finneillä paleoita (siis paleoita siinä mielessä, kuin me nyt ajattelemme), jotka kaikesta huolimatta puhuivat vielä tuohon aikaan omaa alkuperäistä kieltään tuolla silloisen maailman ja ennen muuta sivistyksen laidalla.

Niitä arkeologisia todisteita tosiaan kaivattaisiin. Harmillisesti juuri tähän aikaan liittyy "näkymättömyys". Nekin havainnot joita on, ovat monitulkintaisia tai niistä ei ole sitten tehty kunnollista yhteenvetoa. Jaska on koonnut Viron ja Suomen yhteisistä hautaustavoista koosteen arkeologiaosastoon, mutta ei siitäkään paljoa tähän hätään irtoa. Ehkä polttokenttäkalmistoista voisi jotain kyhätä. Siinä ainakin aikautus suurinpiirtein täsmää. Ko hautatyyppiä esiintyy melko etelässä ja se on yhdistetty kantasuomalaisiin. Hautapaikkojen sijaintien perusteella tätä hautausmallia käyttänyt joukko ei oikein sopisi kveenikuvioon. Pohjoisimmat löydöt ovat kyllä merenkurkun lähellä, mutta niiden tarkkaa aikautusta en tiedä. Hautaustyyppiä on käytetty 550 -1100 jkr. Mielestäni nämä havainnot mieluummin pienentävät suomalaisten todennäköisyyttä kveeneiksi kuin tukisivat sitä.

En tiedä sitten kuinka hyvin pelkästään hautaustapoja voidaan käyttää eri kansojen liikkeiden arvioimiseen. Periaatteessa uskonnon vaihtamiseen ei tarvita kuin yksi tehokas saarnamies.

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 25 Maalis 2015 00:11
Kirjoittaja Kinaporin kalifi
jussipussi kirjoitti:Otheren mukaan bjarmit puhuivat saamen sukuista kieltä.

Eikö kyse ollut siitä, että kieli kuulosti saamen kaltaiselta? Länsiuralin tytärkielet täyttävät kaikki tuon kriteerin.

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 25 Maalis 2015 00:35
Kirjoittaja jussipussi
Kinaporin kalifi kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:Otheren mukaan bjarmit puhuivat saamen sukuista kieltä.

Eikö kyse ollut siitä, että kieli kuulosti saamen kaltaiselta? Länsiuralin tytärkielet täyttävät kaikki tuon kriteerin.


Niin varmaan. En ole sanatarkkaa käännöstä lukenut.

Kommenttini pointti ei kuitenkaan tuosta muuttune...

Lisäys: Löysin netistä tällaisen:

Linkissä englanninkielinen alkuteksti ja nykyaikainen käännös. "puhuivat lähes samaa kieltä..."

http://web.uvic.ca/hrd/iallt2003/oldeng ... aph-2.html

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 25 Maalis 2015 09:19
Kirjoittaja jouko
jouko kirjoitti:Vanha Norjan historia, saga, mainitsee kven –kansan, joka asui Kvenlannissa Pohjanlahden luoteis- ja pohjoispuolella, Tämä nimi on siirretty suomalaisiin siirtolaisiin Norjassa, Sana lienee sama kuin kainulaiset (Jäämeren suomalaiset Kirja Ruijasta toim. Thor Robertsen, Nors-finsk forbund, ei vuotta, s.23).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A4ne ... 3.A4llorna

Linkissä on haarukoitu kveenien reittiä koirarodun kautta:Vissa tror att föregångaren till hundrasen Norrbottenspets hade ursprung i små lajkor som förts till Nordkalotten österifrån med jägarfolk som kvänerna.

Kvänerna försvinner ur flera källor under medeltiden. En teori går ut på att kvänerna under medeltiden knyts till svenska kronan och att en elit av kvänerna blir birkarlar.

Ruotsin Länsipohjassa puhuttavia meänkieliä on kaksi. Yhden tulkinnan mukaan Länsipohjan meänkielessä olisi säilynyt vanhimman kantasuomen rakenteita pisimpään.

Tuo kainuunmeänkielen itsemääritelmä, erotukseksi torniolaakson meänkielestä, "lantalantalainen" ja uudempi tuotos kveeniflaku ovat kyllä ainakin omaperäisiä.

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 25 Maalis 2015 11:45
Kirjoittaja jussipussi
Kvenlander kirjoitti:Merenkurkun yli matka ei ole pitkä, mutta tarvittaisiin jotain todisteita (kieli, paikannimet, geneettiset merkit, arkeologiset löydöt) yhteyden todistamiseksi.


Ohessa on linkki tiedostoon jolla voi etsiä suomalaisia, saamelaisia ja ruotsalaisia paikannimiä Ruotsista. Osa paikannimien kieliluokitteluista näyttäisi olevan väärin, mutta eiköhän tuosta jotain saa irtikin.

http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/index.htm

Saamelaisia paikannimiä Perämeren rannoilta alkoi löytyä kunnolla vasta Råneåsta, eli siis Kalixjoen länsipuolelta. Niitä löytyikin sitten melko runsaasti. Luulajan seudulta taas rannikolta saamenkieliset paikannimet puuttuvat, mutta reilut 50 km sisämaahan Edeforsissa niitä sitten piisaa. Suomenkielinen paikannimistö on vähissä Kalixjoen länsipuolisella rannikolla ja muutenkin Perämeren tasalta etelään. Kallax (Luulajan lentokenttä) kuitenkin näytti puuttuvan suomalaislistalta. Jos laksi on karjalaa kuten Kalifi toisaalla muisteli niin tuokaan nimi ei sitten kauhean vanha ole.

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 07 Huhti 2015 23:52
Kirjoittaja Make
Oheisen linkin loppupuolella mielenkiintoinen väite, jonka mukaan
lopullisesti kainulaiset hävisivät Nuijasodassa! (...jos uskallatte mennä mitäv...-sivuille!)

http://keskustelu.mvlehti.net/index.php?topic=87.0

Mutta vielä mielenkiintoisempi juttu on käännettynä siellä lopussa:
The Description of Swedland, Gotland, and Finland by George North. Facsimile print. Scholars' Facsimiles & Reprints, New York, 1946. Originally, printed by John Awdely. London, 1561

..."Se on niin suuri maa, että sitä joskus kutsuttiin kuningaskunnaksi, mutta nyt sillä on vain ruhtinaskunnan asema. Slaavit menneinä aikoina ovat asuneet siellä, kansa, joka käytti kielenään kreikankieltä niin kauan kuin Moskova hallitsi heitä..."

"Plini seems to name it Finnonia," kuka on Plini?

Alkuperäinen täällä:
http://www.histdoc.net/history/desc1561.html

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 08 Huhti 2015 00:24
Kirjoittaja Kinaporin kalifi
Kreikankieltä viittaa ortodoksivaikutukseen, jota ilmeisesti levittivät jopa kreikkalaiset munkit? Plini lienee taas Plinius.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Plinius_vanhempi

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 08 Huhti 2015 11:21
Kirjoittaja Kvenlander
Make kirjoitti:Mutta vielä mielenkiintoisempi juttu on käännettynä siellä lopussa:
The Description of Swedland, Gotland, and Finland by George North. Facsimile print. Scholars' Facsimiles & Reprints, New York, 1946. Originally, printed by John Awdely. London, 1561


Olipa mielenkiintoinen aikalaiskuvaus. Kukahan tämä heppu mahtoi olla? Mikä kaupunki tuo Gusta mahtaa olla? Muut tunnistan, mutta tuo ei tunnu tutulta. Kustaa? Kustavi? Myös mielenkiintoinen väite, että Sipooseen asti olisi puhuttu venäjää(?) ja että slaavit olisivat asuneet täällä. Sama väite muuten toistui venäläisten "itä-viikinkien kieltäjien" kirjoituksissa. He väittivät, että Rurik oli suomalainen ja suomalaiset taasen slaaveja.

Maininta Suomesta Ruotsin vilja-aittana oli myös uusi, vaikka onkin totta, että Suomi alavampana kuin Ruotsi on ehkä paikoin helpompi raivata viljelysmaaksi.

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 08 Huhti 2015 15:24
Kirjoittaja Make
Tässä tietoja George Northista:
http://en.wikisource.org/wiki/North,_George_(fl.1580)_(DNB00)

George oli myös Ruotsin hovin tuttu:
http://en.wikipedia.org/wiki/Princess_Cecilia_of_Sweden

Gusta sopisi Gustavs/Kustaviksi, mutta kun Kustaa III perusti sen nimellään vasta 1874,
tai näin meille ainakin kerrotaan!
"Gusta on linnoitettu kaupunki..." siis on ollut n.1560 asti?

Tuollakin samoja pohdintoja:
http://www.sinikivi.com/foorumi/hermeet ... s?start=70

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 08 Huhti 2015 15:42
Kirjoittaja Kinaporin kalifi
Kuusisto?

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 08 Huhti 2015 16:14
Kirjoittaja Make
Taitaa olla tuo mv sivusto yhtä luotettava...


Minähän varoitin PDT_Armataz_01_20 ,(...jos uskallatte...)
mutta linkit eivät ole samaa tasoa!


Kuusiston linnan itsekin tarkistin: "Linna purettiin Kustaa Vaasan käskystä vuonna 1528"

Gusta viittaisi kyllä Kustaa Vaasaan, mutta kun ei ole Kustaanlinnaa?

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 11 Elo 2016 17:18
Kirjoittaja Kvenlander
Thurisaz kirjoitti:
Kvenlander kirjoitti:
Jaska kirjoitti:2.
Ensimmäisen vuosituhannen lopulla tiedetään jotain Perämeren rantojen paikannimistön perusteella. Jouko Vahtolan tutkimusten mukaan vanhin läntinen (muinaishämäläinen) asutusaalto ehti sinne jo viikinkiajan puolella, jonkin verran ennen vuotta 1000. Ilmeisesti suunnilleen samoihin aikoihin siellä oli kuitenkin myös skandinaaveja, koska -ei-loppuiset saarennimet on omaksuttu myöhäiskantaskandinaavin tasoa edustavasta asusta *ey 'saari' (> norjan øy ~ ruotsin ö). Ja saamelaisia oli ilmeisesti myös aivan rannikkoa myöten. On siis mahdotonta päätellä, mitä kieliryhmää (tai -ryhmiä) kveenit edustivat.

Voidaan sanoa, että suunnilleen vuoden 1000 jälkeen kveeni-nimityksellä on viitattu Perämeren pohjukan muinaishämäläislähtöiseen porukkaan. Sen sijaan ei voida sanoa, keitä kaikkia sinne on eri aikoina päätynyt ja millä nimellä heitä on kutsuttu.


Tuo kuulostaa ihan järkeenkäyvältä, mutta miten tämä ajoitus suhtautuu Othereen? Otherin matkakuvaus on aikalaiskuvaus 800-luvun puolivälistä ja mielestäni erottaa Kveenit selkeästi pohjanmiehistä, mutta myös saamelaisista. Saamelaisten kohdalla Other myös puhuu verottamisesta, hänen varallisuutensa perustuu poroihin ja lappalaisten verottamiseen, kun taas kveeneistä mainitaan, että he asuvat sveeojen pohjoispuolella, erämään takana ja sieltä he tekevät ryöstöretkiä Norjaan pienilla kevyillä veneillään järvien kautta. Tämä sijoittaisi heidät jonnekin Vänernin pohjoispuolle 800-luvulla.

Minulla on jotenkin aina ollut käsitys, että Kveenit olisivat olleet "suomensukuinen" heimo, joka yksinkertaisesti sulautui tai assimililoitui ruotsalaisiin. Minun asiantuntemukseni ei riitä arvioimaan, mitä kieltä he mahdollisesti olisivat puhuneet ennen skandinaavikielen omaksumista, mutta sulatuminen voisi selittää N1c1:n esiintymisen Ruotsissa.


Tässä astut aralle alueelle, nyt lähestyt Upplantia, Sveanmaan ydintä, suuria kumpuja ja Odinin leposijoja. :mrgreen:


Ehkä täytyy sitten varoa askeleita. Tarkkailin karttaa uudelleen ja lueskelin Otherin kuvausta tarkemmin. Hän puhuu, että vuorten välissä on paljon järviä, joiden kautta Kveenit tuovat veneensä ja hyökkäävät Norjaan. No, Norjan pääkaupunki oli 1200-luvulle saakka Trondheim (tosin kaupunki vasta vuodesta 997, mutta tärkeä keskus ennenkin. Other myös asui pohjoisessa) ja jos katsoo karttaa, huomaa että Pohjanlahdelta pääsee Sundsvallin pohjoispuolelta mahdollisesti aika vaivattomastikin jokia ja järviä myöten Trondheimiin, ainakin jos liikkuu kevyillä haapioilla. Nykyään tuossa laaksossa kulkee E14-tie. Sundsvall on suoraan vastapäätä Etelä-Pohjanmaata eli Muinais-Kainuuta. Problem solved ja arvoitus ratkaistu. Ei tarvitse astua Odinin varpaille, eikä ihmetellä, asuiko Tornionjokilaaksossa 1000-luvulla hämäläisiä vai karjalaisia vai saamelaisia!

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 11 Elo 2016 19:23
Kirjoittaja aikalainen
Kvenlander kirjoitti: Tarkkailin karttaa uudelleen ja lueskelin Otherin kuvausta tarkemmin. Hän puhuu, että vuorten välissä on paljon järviä, joiden kautta Kveenit tuovat veneensä ja hyökkäävät Norjaan. No, Norjan pääkaupunki oli 1200-luvulle saakka Trondheim (tosin kaupunki vasta vuodesta 997, mutta tärkeä keskus ennenkin. Other myös asui pohjoisessa) ja jos katsoo karttaa, huomaa että Pohjanlahdelta pääsee Sundsvallin pohjoispuolelta mahdollisesti aika vaivattomastikin jokia ja järviä myöten Trondheimiin, ainakin jos liikkuu kevyillä haapioilla. Nykyään tuossa laaksossa kulkee E14-tie. Sundsvall on suoraan vastapäätä Etelä-Pohjanmaata eli Muinais-Kainuuta.

Tuo on hyvin linjassa tähän ketjuun aiemmin laittamani viestin kanssa.

Ehdolle sopiva rautakautinen erämaan takainen asutussaareke, jollaisesta Ottar mainitsi, näkyy Pohjanlahden ja Trondheimin välisellä järvialueella tässä karttakuvassa kellanvihreällä värillä (= kiinteä ja tiheä asutus).

Kvenlander kirjoitti: Problem solved ja arvoitus ratkaistu. Ei tarvitse astua Odinin varpaille, eikä ihmetellä, asuiko Tornionjokilaaksossa 1000-luvulla hämäläisiä vai karjalaisia vai saamelaisia!

Mitä tarkoitat?

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 11 Elo 2016 21:35
Kirjoittaja Kvenlander
aikalainen kirjoitti:Ehdolle sopiva rautakautinen erämaan takainen asutussaareke, jollaisesta Ottar mainitsi, näkyy Pohjanlahden ja Trondheimin välisellä järvialueella tässä karttakuvassa kellanvihreällä värillä (= kiinteä ja tiheä asutus).

Kvenlander kirjoitti: Problem solved ja arvoitus ratkaistu. Ei tarvitse astua Odinin varpaille, eikä ihmetellä, asuiko Tornionjokilaaksossa 1000-luvulla hämäläisiä vai karjalaisia vai saamelaisia!

Mitä tarkoitat?


Tuo asutusalue vaikuttaa kyllä lupaavalta ja tarkoittaa, että Norjaan ei tarvitse lähteä Pohjanlahden takaa.

Tuo jälkimmäinen oli vain surkea yritys vitsailla.. Tällaisen tosikon ei kannattaisi edes yrittää.

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 14 Syys 2016 18:25
Kirjoittaja Sigfrid
Agricolan luettelo hämäläisten ja karjalaisten jumalista. Useimmat outoja. Länsi-Suomesta jo tuossa vaiheessa hävinneet?

Epejumalat monet tesse muinen palveltin cauan ja lesse. Neite cumarsit Hemelaiset seke Miehet ette Naiset. Tapio Metzest Pydhyxet soi ja Achti wedhest Caloja toi. Äinemöinen wirdhet tacoi Rachkoi Cuun mustaxi jacoi. Lieckiö Rohot jwret ja puudh hallitzi ja sencaltaiset mwdh. Ilmarinen Rauhan ja ilman tei ja Matkamiehet edhes-wei. Turisas annoi Woiton Sodhast Cratti murhen piti Tavarast. Tontu Honen menon hallitzi quin Piru monda wil-litzi. Capeet mös heilde Cuun söit Calevanpojat Nijttut ja mwdh löit.
Waan Carjalaisten Nämet olit Epejumalat cuin he rucolit. Rongoteus Ruista annoi Pellonpecko Ohran casvon soi. Wirancannos Cauran caitzi mutoin oltin Caurast paitzi. Egres hernet Pawudh Naurit loi Caalit Linat ja Hamput edestoi. Köndös huchtat ja Pellot teki quin heiden Epeuskons näki. Ja quin Kevekylvö kylvettin silloin ukon Malja jootijn. Sihen haetin ukon wacka nin joopui Pica ette Acka. Sijtte paljo Häpie sielle techtin quin seke cwltin ette nechtin. Quin Rauni Ukon Naini härsky jalosti Ukoi pohjasti pärsky. Se sis annoi Ilman ja WdhenTulon käkri se liseis Carjan casvon. Hiisi Metzeleist soi Woiton Wedhen Eme wei calat vercon. Nyrckes Oravat annoi Metzast Hittavanin toi Jenexet Pensast. Eikö se Cansa wimmattu ole joca neite wsko ja rucole. Sihen Piru ja Syndi weti heite Ette he cumarsit ja wskoit neite. Coolludhen hautijn Rooca wietin joissa walitin parghutin ja idketi. Mennin-geiset mös heiden Wffrins sai coska Lesket hoolit ja nait. Palveltin mös paljo muuta Kivet Cannot Tädhet ja Cwu-ta." (Mikael Agricolan luettelo hämäläisistä ja karjalaisista jumalista, Psalttarin käännöksen esipuhe,1551, 12 kutakin antiikin pantheonien tapaan)





http://www.kolumbus.fi/juha.seppanen/op ... tekst.html

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 15 Syys 2016 08:57
Kirjoittaja Kvenlander
"Ja quin Kevekylvö kylvettin silloin ukon Malja jootijn. Sihen haetin ukon wacka nin joopui Pica ette Acka. Sijtte paljo Häpie sielle techtin quin seke cwltin ette nechtin."

Tästähän on paljon todistuksia käräjäoikeuksien pöytäkirjoissa vielä 1600- ja 1700-luvuilta.

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 15 Syys 2016 09:05
Kirjoittaja Kvenlander
"Fenneille on ominaista ihmeellinen alkukantaisuus ja viheliäinen köyhyys. Heillä ei ole aseita, ei hevosia, ei asuntoja. Ravintona ovat kasvit, vaatteina nahat, makuusijana maa. Ainoa toivo on nuolissa, joita he raudan puutteessa varustavat luukärjillä. Metsästys elättää samalla tapaa sekä miehiä että naisia. Nämä näet seuraavat kaikkialle miehiä ja vaativat osan saaliista. Eikä lapsilla ole muuta suojaa petoja ja sateita vastaan kuin jonkinlai-nen oksista punottu katoa. Sinne palaavat työkykyiset, se on vanhusten turvapaikka. Mutta tällaista elämää he pitävät onnellisempana kuin huokailla pelloilla, nähdä vaivaa talojen rakentamisessa sekä toivon ja pelon vaiheil-la huolehtia omasta ja vieraasta omaisuudesta. Turvassa ihmisilta ja turvassa jumalilta he ovat saavuttaneet vai-keimman päämäärän, nimittäin sen, ettei heidän ole tarvis edes mitään toivoa." (Cornelius Tacitus: Germania 98 jKr.)

Tuo oli siellä samoilla sivuilla ja on tietysti tekstinpätkä, joka on aiheuttanut palojn murhetta ja häpeää. Luin kylläkin vähän aikaa sitten artikkelin, jossa aika vakuuttavasti todisteltiin, että Tacituksen Fennit eivät voineet olla suomalaisia, eivätkä saamelaisia.

Ensinnäkin, Suomessa viljeltiin maata jo tuolloin. Aseita ei ole paljoa löydetty vanhemmalla Roomalaisajalla, mutta eivät ne tuntemattomia olleet. Ilman asuntoa eivät näin pohjoisessa tulleet toimeen sen enempää maanviljelijät kuin metsästävät lappalaisetkaan.

Artikkelissa arveltiinkin, että kyse oli nykyisen Puolan suoalueilla asuneesta Germaaniheimosta, sillä Tacitus tuntui lukevan Fennit Germaaneihin.

Re: Muinaiset kainulaiset

ViestiLähetetty: 15 Syys 2016 12:53
Kirjoittaja Sigfrid
Kvenlander kirjoitti:"Fenneille on ominaista ihmeellinen alkukantaisuus ja viheliäinen köyhyys. Heillä ei ole aseita, ei hevosia, ei asuntoja. Ravintona ovat kasvit, vaatteina nahat, makuusijana maa. Ainoa toivo on nuolissa, joita he raudan puutteessa varustavat luukärjillä. Metsästys elättää samalla tapaa sekä miehiä että naisia. Nämä näet seuraavat kaikkialle miehiä ja vaativat osan saaliista. Eikä lapsilla ole muuta suojaa petoja ja sateita vastaan kuin jonkinlai-nen oksista punottu katoa. Sinne palaavat työkykyiset, se on vanhusten turvapaikka. Mutta tällaista elämää he pitävät onnellisempana kuin huokailla pelloilla, nähdä vaivaa talojen rakentamisessa sekä toivon ja pelon vaiheil-la huolehtia omasta ja vieraasta omaisuudesta. Turvassa ihmisilta ja turvassa jumalilta he ovat saavuttaneet vai-keimman päämäärän, nimittäin sen, ettei heidän ole tarvis edes mitään toivoa." (Cornelius Tacitus: Germania 98 jKr.)

Tuo oli siellä samoilla sivuilla ja on tietysti tekstinpätkä, joka on aiheuttanut palojn murhetta ja häpeää. Luin kylläkin vähän aikaa sitten artikkelin, jossa aika vakuuttavasti todisteltiin, että Tacituksen Fennit eivät voineet olla suomalaisia, eivätkä saamelaisia.

Ensinnäkin, Suomessa viljeltiin maata jo tuolloin. Aseita ei ole paljoa löydetty vanhemmalla Roomalaisajalla, mutta eivät ne tuntemattomia olleet. Ilman asuntoa eivät näin pohjoisessa tulleet toimeen sen enempää maanviljelijät kuin metsästävät lappalaisetkaan.

Artikkelissa arveltiinkin, että kyse oli nykyisen Puolan suoalueilla asuneesta Germaaniheimosta, sillä Tacitus tuntui lukevan Fennit Germaaneihin.


Outoa. Muistaakseni roomalaiset historioitsijat, tai sitten, joku hieman myöhempi, kuvasivat slaavit köyhiksi suoihmisiksi. Paikka lienee ollut eteläinen Valko-Venäjä, jossa suo on tyypillinen luontotyyppi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pinsk_Marshes