Sivu 9/15

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 13 Tammi 2020 18:02
Kirjoittaja Kinaporin kalifi
jussipussi kirjoitti:No lähinnä ajattelin, että mitä olet mieltä noista paikannimistä suhteessa siihen mitä aiemmin on foorumilla kirjoitettu lopeista. Käsittääkseni noita nimiä ei ole käsitelty ja lisäksi se, että loppeja on Lapissakin PDT_Armataz_01_01

En näe mitään paikannimiä linkin takana.

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 13 Tammi 2020 18:59
Kirjoittaja jussipussi
Kinaporin kalifi kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:No lähinnä ajattelin, että mitä olet mieltä noista paikannimistä suhteessa siihen mitä aiemmin on foorumilla kirjoitettu lopeista. Käsittääkseni noita nimiä ei ole käsitelty ja lisäksi se, että loppeja on Lapissakin PDT_Armataz_01_01

En näe mitään paikannimiä linkin takana.


En minäkään. Näköjään ei kopioidu tuo haku.

Laita seuraava haku karttapaikkaan: *loppinen

https://aijaa.com/JygPnx

Toimiiko tuo?

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 13 Tammi 2020 19:35
Kirjoittaja Jaska
Kinaporin kalifi kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:Kun et sano mitään, niin mie sanon. Noiden perusteella loppi tarkoittaa, loukkoa, perää, soppea , sopukkaa. Jos näin on niin on lähes yhtenevä lapin kanssa. Myös Kuzminin havainto saman järven toisella (pohjois?) rannalla asuvista sopii tähän; sopukkalaiset, peräläiset. Jos Kuzminin havainto oli nimen omaan pohjoisrannan asukkien nimitys, niin se kertonee karjalaisten asutuksen leviämissuunnasta, eli etelästä pohjoiseen. Paikkojen nimien lopeilla ei ole välttämättä mitään tekemistä saamelaisten nimityksen kanssa. Tietenkin myös he saattoivat yleensä asua karjalaisten näkökulmasta "lopissa", eli perällä. Nimitys on täytynyt olla heillä käytössään ainakin vielä 1200- luvulla, jolloin heidän siirtymisensä Lappiin alkoi.

En oikein ymmärtänyt, mitä piti arvioida. Pystysen kommentit lopista huomioiden tuo sanaparvi saattaa olla kyllä vähintään osin ongelmallinen. Lapas, lappaan- ja lo(p)pa- ovat siksi ehkä lupaavampia. En tosin itse osaa arvioida, miten *lab(a)s olisi lainattu saamensukuiseen kieleen, esim. genetiivin osalta, joko suoraan tai imsun kautta. Luopa- sanasto voisi nykynimien osalta toimia, < ?*lo(o)pa- ai ?*lo:pa, jonkinlaisella puolipitkällä vokaalilla. Aikio tosin kytkee sen osaksi lampi-sanastoa, mutta en ymmärrä miksi.

Kantasaamessa oli sana *luompël 'lampi'. Koska itämerensuomessa vanhastaan rakenne pitkä vokaaliaines + konsonanttiyhtymä oli tuntematon (luonto on nuorempi johdos), olisi sana voitu lainata suomeen kahdella tavalla:
1. Lyhentäen vokaalia: lomp- (kuten ainakin pohjoisen murteissa: lompolo)
2. Lyhentäen konsonanttia: luop-.

Aikion selitys perustuu jälkimmäiseen tapaan.

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 14 Tammi 2020 12:27
Kirjoittaja jussipussi
Kalifi, löysitkö nuo loppiset?

Noiden perusteella ei myöskään välttämättä liity lampi sanastoon. Tosin pussimaiset lahdet ovat lompolon kanssa lähellä toisiaan. Joskus sellaisia nimitetään lompoloiksi pääsäännöstä poiketen. Nimiä on kyllä kuivalla maallakin

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 14 Tammi 2020 13:06
Kirjoittaja jussipussi
sumu kirjoitti:Mikä lie lompolon ja lampi sanan suhde, ainakin niillä molemmilla tarkoitetaan pienialaista järveä. Mieli kuva ainakin itsellä on hiukan eri lompolosta ja lammesta.


Lompolo on pienen joen tai puron lampimainen laajentuma.

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 14 Tammi 2020 13:55
Kirjoittaja Kinaporin kalifi
jussipussi kirjoitti:Kalifi, löysitkö nuo loppiset?

Noiden perusteella ei myöskään välttämättä liity lampi sanastoon. Tosin pussimaiset lahdet ovat lompolon kanssa lähellä toisiaan. Joskus sellaisia nimitetään lompoloiksi pääsäännöstä poiketen. Nimiä on kyllä kuivalla maallakin

Yhdistäisin itse nämä -soppinen tyylisiin nimiin, esim. Kolmisoppinen. Olisiko loppi- ja soppi-sanasto sekoittunut näissä? Joka tapauksessa: Pystysen kommentit ovat saaneet minut epäilemään ettei loppi-nimistöä voida uskottavasti kytkeä esim. lapas-lappaan-sanastoon. Mm. Lappee < ?*Lappaanvesi voisi kuitenkin esim. liittyä Sakkolan Lapanainen-kylään, < ?*Lappaan-. Alueen nimistöön kuuluu Kepsun mukaan:

LOPROLA

loprola, kylä(nosa). Lobrola 1696 KA 9790: 939, kylä (Sakkola, Haitermaa). = Lupra.

LUPRA

lupra : -s, kylä; lähellä luprajärv. Lubra järfvi 1769 KA MMH 125 Pyhäjärvi 34: 1, järvi. lupraniityt, niittyjä. Lobbrala by 1634 KA gg I: 119, Lobrola 1696 KA 9790: 939, kylä; asukas: Antte Låpra 1591 KA 5667: 9 eli Anders Lobra i Lobbrala by 1634 ed. (Sakkola). – Takana voisi olla venäjän henkilönnimi Lopar tai appellatiivi lopar "’lappalainen’"

Venäjän Lop' voisi periaatteessa kantasanan osalta päättyä eri vokaaleihin, vrt. Sum' "Suomi" ja Jem' "Häme", joten esim. lop(p)i- ja lop(p)a- ovat mahdollisia originaaleja. Lopar- vrt. lopra, lupra yllä taas vaikuttaa ruotsalaistyyppiseltä eksonyymiltä, mutta miksi sitten esim. Luprajärvi ja -niityt? Omaksuivatko esim. Lopskajan asukkaat lopari-nimityksen?

Lienee yksinkertaisinta joka tapauksessa olettaa, että Novgorodin Lopskaja oli myös lapas-nimi, joko kääntyen imsusta slaaviin esim. <?*lapasmaa tjsp. tai esim. X-kielestä, sanavartalolla lo:pas-.

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 14 Tammi 2020 18:31
Kirjoittaja aikalainen
Jaska kirjoitti:... Mutta erinomaisen analyyttinen viesti. Vielä kun vähän tarkennat noita kohtia, niin pystyn ehkä vastaamaan kysymykseesi. Ellemme sitten taas puhu ristiin.

Kiitos. Myös oma viestisi oli asiallinen ja rakentava. Yritän tarkentaa epäselviä kohtia.

Jaska kirjoitti:
aikalainen kirjoitti:Asteikko on perusajatukseltaan kaikille sama: erittäin uskottava (100%) ja täysin epäuskottava (0%), ja tällä välillä numeroarvot menevät tasaisin portain.
Tarkoitin asteikon eripituisuudella sitä, että missä sen 100 %:n kuvittelee olevan. Sehän on ihan eri paikassa paikannimistöntutkijalla kuin maallikolla.

Tässä taitaa vielä sotkeutua tiede ja muinaiselitykset.

Paikannimitutkija tuottaa tieteeseen pohjautuvan selityksen paikannimestä. Kuten esimerkiksi, että tietyt paikannimet tulevat uralilaisesta X-kielestä jollain todennäköisyydellä. Hänen käyttämänsä (subjektiivinen) uskottavuuden asteikko on jotakin hänen ammattialalleen tyypillistä. Se ei liity näihin muinaisselityksien asteikkoihin, niissä kun on eri aihepiiri.

Sitten jos paikannimitutkijan tuottaman lähtötiedon päälle rakennetaan jokin muinaisselitys, kuten esimerkiksi että X-kieliset asuttivat vain muutaman pistemäisen paikan muutoin paleoiden ja saamelaisten ympäröimässä maassa, niin se ei ole enää paikannimitiedettä. Niinpä sen selityksen uskottavuuttakaan ei voi arvioida paikannimitieteen asteikoilla.

Muinaisselityksen arvioinnin voi tehdä vain subjektiivisesti ja pohjautuen omaan harkintaan. Jos paikannimitutkija osallistuu arviointiin, hänellä tuskin on edellytyksiä sen parempaan tai huonompaan arvioon kun kellään muullakaan, sillä tässä muinaishahmotusnäennäistieteessä kaikki ovat enempi tai vähempi maallikkoja, alan ammattilaisia kun ei kai ole olemassakaan.

Jaska kirjoitti:Absoluuttinen on juuri sitä, että arvioidaan tietyllä asteikolla, ei suhteessa muihin selityksiin. Harmi vain, että absoluuttisia asteikkoja on erilaisia - ne ovat täysin subjektiivisia.

“Absoluuttinen asteikko” on hämäävän ylevä termi. Kun “absoluuttisen asteikon” ilmaisee pelkistetysti, niin sehän tarkoittaa vain subjektiivista sanallista arviota selityksen uskottavuudesta, ei sen kummempaa.

Jaska kirjoitti:Kielitiede tutkii kieltä, kyllä. Selityksen kielellisen laadun arvioiminen on kielitiedettä: onko äännevastaavuus täydellinen vai täytyykö siinä olettaa epäsäännöllisiä kehityksiä?

Merkityksen osalta kielitiedettä on se, että arvioidaan merkitysten läheisyyttä: 'kankainen levennyskaistale' vs. 'lappu' = merkitykset ovat lähellä toisiaan.

Muinaistiede on arkeologian vanha nimi, mutta ilmeisesti viittaat sillä monitieteiseen kokonaisarviointiin. Pitäisin senkin vielä erillään muinaisselityksistä. Muinaisselittelyä on se, että kehitellään erilaisia skenaarioita, miten tietyn merkityksisestä sanasta olisi voinut tulla niin tärkeä tai olennainen etninen markkeri, että se tekisi eksonyymiksi kehittymisestä uskottavampaa.

Perusasioista samaa mieltä, yhteinen ymmärtämys alkaa lähenemään.

Monitieteinen kokonaisarviointi ja muinaissepitysten kautta hahmoteltu menneisyyden tapahtumien rekonstruointi ovat varmaankin aika lailla samaa asiaa. Toinen ehkä vähän vakavahenkisempää ja huolellisemmin lähteet ja perustelut kirjaten kuin kuin se toinen, jota täällä foorumilla harjoitetaan. Kumpikaan ei ole tieteellisesti oikeaksi tai vääräksi osoitettavaksi (jos ei faktavirheitä), ja oikeaan osumista voidaan arvioida vain subjektiivisesti. Vai miten itse näet rajanvedon.

Jaska kirjoitti:
aikalainen kirjoitti:Muinaisselitysten etuna on, että niiden avulla voidaan testata lähtöoletuksia. Jos lähtöoletuksen päälle ei saada rakennettua uskottavaa muinaisselitystä, niin lähtöoletuksen uskottavuus heikkenee. Vastaavasti hyvä selitys lisää myös lähtöoletuksen uskottavuutta.

Mitä tarkoitat lähtöoletuksella? Sanojen äänneasu ja merkityshän ovat faktoja: ne ovat tallennettua kielellistä todellisuutta.

Niin, ne ovat kielitieteellisiä faktoja. Mutta ne eivät kerro varmuudella, miten muinainen todellisuus on oikeasti mennyt. Sen testaamiseksi kyhätään muinaisselitys, joka rakentuu kielitieteen pohjalta luodun lähtöoletuksen päälle. Esimerksi lähtöoletus voi olla, että etnonimet tulevat asusteeseen ommellusta suiposta tilkusta, mihin taas on saatu vihje eräästä kielitieteen faktasta.

Jaska kirjoitti:
aikalainen kirjoitti:Olen kokeeksi rakentanut muinaisselityksen vuojos-kiilasta. Sen lähtökohtana oli em. kielitieteen havainto ja lapinpuvussa tavatut suippenevat ompeleet (jotka tekevät asuista käteviä raskauden aikana). Se selitys löytyy jakautuneena kahteen viestiin: viesti1 & viesti2

Omasta subjektiivisesta mielestäni tämä muinaisselitystarina ei ole uskottava. Uskottavuuden puute vihjaa, että esihistoriallinen tapahtumien kulku olisi ollut toisenlainen.

Sinun pitää perustella, miksei se ole uskottava. Ei ole uskottavaa arvioida uskottavuutta vain mututuntumalta. Lisäksi ei riitä, että se on sinun mielestäsi epäuskottava, jos kerran et ole se kosminen ylituomari.

Jos joku sanoo uskovansa joulupukkiin, niin hänellä ei ole velvollisuutta perustella uskomustaan, eikä se silti tee hänestä ylituomaria.

Muinaissepustuksen uskottavuutta voidaan arvioida vain mutu-tuntumalla. Kuinkapa muutenkaan, kun ei absoluuttista mittaria ole.

Jaska kirjoitti:
aikalainen kirjoitti:Kielitieteen löytämä yhteys olisi tällöin joko sattumaa, tai yhteys näille sanoille tulisi jotain toista kautta kuin asusteen ompeleiden kautta.

Miten kielitieteen löytämä yhteys voisi olla sattumaa? Mikä kohta siinä yhteydessä?

Kielitieteen löytämä äänteellinen/merkityksellinen yhteys olisi sattumaa silloin, jos todellisuus olisi aikoinaan mennyt toisin, eikä tämä havaittu yhteys liittyisi siihen mitenkään. Esimerkiksi jos lappi-nimitys ei todellisessa menneisyydessä liittynyt saamen vuojos-tyyppiseen nimitykseen, vaan kumpikin etnonimitys syntyi toisistaan riippumatta, tällöin kielitieteen havaitsema yhteys olisi vain sattumaa. Kenties olet tottunut käyttämään tällaisesta sattumasta jotain muuta nimitystä.

Kielitiede bongaa tuollaisia mielenkiintoisia löytöjä. Sitä, vastaako löytö todellisia menneitä kehityskulkuja, ei voi kielitieteen metodeilla paljastaa. Eikä tarvitsekaan, koska se ei kuulu kielitieteeseen, sillä se on sitä epävirallista muinaisuuden hahmottelua.

Esimerkiksi Koivulehto oli Suomen germaanipaikannimien selitykset tehnyt mainiosti niin, ettei ottanut kantaa asutushistoriaan. Esitteli vain noita bongaamiaan kielitieteellisiä löytöjä, mutta ei livennyt niiden pohjalta muinaissepittelemään menneisyyden tapahtumia. Tiede tieteenä ja sepitykset sepityksinä.

Jaska kirjoitti:Ei ole mitään absoluuttista mittaria arvioida, mikä selitys on miten uskottava. Kansannimi todella voi tulla melkeinpä mistä tahansa merkityksestä, mikä vain on sattunut olemaan syntyhetkellä etnisiä eroja merkitsevä.

Absoluuttista mittaria emme nyt ole kaipaamassakaan. Vaikka kivahan sellainen olisi. Löytyisiköhän guuglaamalla?

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 14 Tammi 2020 18:38
Kirjoittaja aikalainen
Anskuq kirjoitti:Aikalainen : tuo minun kommenttini kiiloista liittyy ainoastaan minun omaan ajatukseeni vaatteissa olevista kiiloista. Raskauteen liittyen puvun käytännöllisyys oli vain sivuhuomautus ja muu käytännöllisyys sekä miehillä että naisilla oli mielestäni tärkeämpi seikka.

Antamasi tiedot vaatetuksesta ovat hyvää taustatietoa käsiteltävään aiheeseen ja muutenkin yleistietona. Myös raskauteen liittyvä sivuhuomautus oli hyvä. Toin asian esiin vain siksi, että eräs toinen henkilö käytti sitä perusteluna lappi/lappalainen -nimiselityksen vahvistajana.

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 14 Tammi 2020 19:37
Kirjoittaja Jaska
aikalainen kirjoitti:
Jaska kirjoitti:
aikalainen kirjoitti:Asteikko on perusajatukseltaan kaikille sama: erittäin uskottava (100%) ja täysin epäuskottava (0%), ja tällä välillä numeroarvot menevät tasaisin portain.
Tarkoitin asteikon eripituisuudella sitä, että missä sen 100 %:n kuvittelee olevan. Sehän on ihan eri paikassa paikannimistöntutkijalla kuin maallikolla.

Tässä taitaa vielä sotkeutua tiede ja muinaiselitykset.

Paikannimitutkija tuottaa tieteeseen pohjautuvan selityksen paikannimestä. Kuten esimerkiksi, että tietyt paikannimet tulevat uralilaisesta X-kielestä jollain todennäköisyydellä. Hänen käyttämänsä (subjektiivinen) uskottavuuden asteikko on jotakin hänen ammattialalleen tyypillistä. Se ei liity näihin muinaisselityksien asteikkoihin, niissä kun on eri aihepiiri.

Sitten jos paikannimitutkijan tuottaman lähtötiedon päälle rakennetaan jokin muinaisselitys, kuten esimerkiksi että X-kieliset asuttivat vain muutaman pistemäisen paikan muutoin paleoiden ja saamelaisten ympäröimässä maassa, niin se ei ole enää paikannimitiedettä. Niinpä sen selityksen uskottavuuttakaan ei voi arvioida paikannimitieteen asteikoilla.

Muinaisselityksen arvioinnin voi tehdä vain subjektiivisesti ja pohjautuen omaan harkintaan. Jos paikannimitutkija osallistuu arviointiin, hänellä tuskin on edellytyksiä sen parempaan tai huonompaan arvioon kun kellään muullakaan, sillä tässä muinaishahmotusnäennäistieteessä kaikki ovat enempi tai vähempi maallikkoja, alan ammattilaisia kun ei kai ole olemassakaan.

Lopputulos: olemme samaa mieltä siitä, että asteikko on subjektiivinen ja jokaisella omanlaisensa. Se, että käytetään samoja prosentuaalisia ääriarvoja ääripäiden nimittämisessä, ei tarkoita, että askeleet olisivat yhtä pitkät kaikilla.

aikalainen kirjoitti:
Jaska kirjoitti:Absoluuttinen on juuri sitä, että arvioidaan tietyllä asteikolla, ei suhteessa muihin selityksiin. Harmi vain, että absoluuttisia asteikkoja on erilaisia - ne ovat täysin subjektiivisia.

“Absoluuttinen asteikko” on hämäävän ylevä termi. Kun “absoluuttisen asteikon” ilmaisee pelkistetysti, niin sehän tarkoittaa vain subjektiivista sanallista arviota selityksen uskottavuudesta, ei sen kummempaa.

Niin. Siinä verrataan henkilön subjektiiviseen asteikkoon, kun taas "suhteellisessa asteikossa" verrataan muihin selityksiin.

aikalainen kirjoitti:
Jaska kirjoitti:Kielitiede tutkii kieltä, kyllä. Selityksen kielellisen laadun arvioiminen on kielitiedettä: onko äännevastaavuus täydellinen vai täytyykö siinä olettaa epäsäännöllisiä kehityksiä?

Merkityksen osalta kielitiedettä on se, että arvioidaan merkitysten läheisyyttä: 'kankainen levennyskaistale' vs. 'lappu' = merkitykset ovat lähellä toisiaan.

Muinaistiede on arkeologian vanha nimi, mutta ilmeisesti viittaat sillä monitieteiseen kokonaisarviointiin. Pitäisin senkin vielä erillään muinaisselityksistä. Muinaisselittelyä on se, että kehitellään erilaisia skenaarioita, miten tietyn merkityksisestä sanasta olisi voinut tulla niin tärkeä tai olennainen etninen markkeri, että se tekisi eksonyymiksi kehittymisestä uskottavampaa.

Perusasioista samaa mieltä, yhteinen ymmärtämys alkaa lähenemään.

Monitieteinen kokonaisarviointi ja muinaissepitysten kautta hahmoteltu menneisyyden tapahtumien rekonstruointi ovat varmaankin aika lailla samaa asiaa. Toinen ehkä vähän vakavahenkisempää ja huolellisemmin lähteet ja perustelut kirjaten kuin kuin se toinen, jota täällä foorumilla harjoitetaan. Kumpikaan ei ole tieteellisesti oikeaksi tai vääräksi osoitettavaksi (jos ei faktavirheitä), ja oikeaan osumista voidaan arvioida vain subjektiivisesti. Vai miten itse näet rajanvedon.

Tarkoitin, että monitieteinen kokonaisarviointi voi tyytyä siihen, että listataan faktat ja perustelut eikä lähdetäkään selittämään, miten siihen tilanteeseen on päädytty. Selittäminen liittyy sitten aina muinaissepittelyyn, koskipa se minkä tahansa tieteenalan todistusaineistoa.

aikalainen kirjoitti:
Jaska kirjoitti:
aikalainen kirjoitti:Muinaisselitysten etuna on, että niiden avulla voidaan testata lähtöoletuksia. Jos lähtöoletuksen päälle ei saada rakennettua uskottavaa muinaisselitystä, niin lähtöoletuksen uskottavuus heikkenee. Vastaavasti hyvä selitys lisää myös lähtöoletuksen uskottavuutta.

Mitä tarkoitat lähtöoletuksella? Sanojen äänneasu ja merkityshän ovat faktoja: ne ovat tallennettua kielellistä todellisuutta.

Niin, ne ovat kielitieteellisiä faktoja. Mutta ne eivät kerro varmuudella, miten muinainen todellisuus on oikeasti mennyt. Sen testaamiseksi kyhätään muinaisselitys, joka rakentuu kielitieteen pohjalta luodun lähtöoletuksen päälle. Esimerksi lähtöoletus voi olla, että etnonimet tulevat asusteeseen ommellusta suiposta tilkusta, mihin taas on saatu vihje eräästä kielitieteen faktasta.

Niin, faktaa on, että vaaja-sanan vastine laajalti saamessa merkitsee 'vaatteen levennyskiilaa' ja että siitä on johdettu saamelaisten harvinainen endonyymi vuovjoš. Sekin on faktaa, että lappir oli muinaisruotsissa homonyymi, joka merkitsi sekä 'lappua' että 'saamelaista'. Kun vielä sekin on fakta, että merkitykset 'lappu' ja 'vaatteen levennyskiila' ovat lähellä toisiaan, niin ei siinä enää paljon selittelyjä tarvitakaan...

aikalainen kirjoitti:Muinaissepustuksen uskottavuutta voidaan arvioida vain mutu-tuntumalla. Kuinkapa muutenkaan, kun ei absoluuttista mittaria ole.

Hyvä.

aikalainen kirjoitti:
Jaska kirjoitti:
aikalainen kirjoitti:Kielitieteen löytämä yhteys olisi tällöin joko sattumaa, tai yhteys näille sanoille tulisi jotain toista kautta kuin asusteen ompeleiden kautta.

Miten kielitieteen löytämä yhteys voisi olla sattumaa? Mikä kohta siinä yhteydessä?

Kielitieteen löytämä äänteellinen/merkityksellinen yhteys olisi sattumaa silloin, jos todellisuus olisi aikoinaan mennyt toisin, eikä tämä havaittu yhteys liittyisi siihen mitenkään. Esimerkiksi jos lappi-nimitys ei todellisessa menneisyydessä liittynyt saamen vuojos-tyyppiseen nimitykseen, vaan kumpikin etnonimitys syntyi toisistaan riippumatta, tällöin kielitieteen havaitsema yhteys olisi vain sattumaa. Kenties olet tottunut käyttämään tällaisesta sattumasta jotain muuta nimitystä.

Kielitiede bongaa tuollaisia mielenkiintoisia löytöjä. Sitä, vastaako löytö todellisia menneitä kehityskulkuja, ei voi kielitieteen metodeilla paljastaa. Eikä tarvitsekaan, koska se ei kuulu kielitieteeseen, sillä se on sitä epävirallista muinaisuuden hahmottelua.

Totta, mutta tuo yhteyshän onkin muinaisselittelyä eikä kielitiedettä. Todisteet nyt vain näyttävät liian ilmeisiltä voidakseen olla sattumaa. Ainakin niin pitkään, kunnes löytyy uusia todisteita, jotka haastavat tuon yhteyden. Toisin sanoen selitys, että etnonyymi on käännetty saamesta muinaisruotsiksi, on lyhin matka noiden kielitieteellisten todisteiden välillä ja nivoo ne kaikki yhteen. Jos ilmenee todisteita, jotka vetävät jotain palapelin osaa toiseen suuntaan, tilanne pitää arvioida uudelleen: siihen saakka tämä selitys on ylitse muiden.

aikalainen kirjoitti:Esimerkiksi Koivulehto oli Suomen germaanipaikannimien selitykset tehnyt mainiosti niin, ettei ottanut kantaa asutushistoriaan. Esitteli vain noita bongaamiaan kielitieteellisiä löytöjä, mutta ei livennyt niiden pohjalta muinaissepittelemään menneisyyden tapahtumia. Tiede tieteenä ja sepitykset sepityksinä.

Totta.

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 14 Tammi 2020 20:11
Kirjoittaja jussipussi
Kinaporin kalifi kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:Kalifi, löysitkö nuo loppiset?

Noiden perusteella ei myöskään välttämättä liity lampi sanastoon. Tosin pussimaiset lahdet ovat lompolon kanssa lähellä toisiaan. Joskus sellaisia nimitetään lompoloiksi pääsäännöstä poiketen. Nimiä on kyllä kuivalla maallakin

Yhdistäisin itse nämä -soppinen tyylisiin nimiin, esim. Kolmisoppinen. Olisiko loppi- ja soppi-sanasto sekoittunut näissä? -.


Loppi ja soppi ovatkin varmaan lähes synonyymejä. Mutta kumpi ensin, kääntyikö loppi mahdollisesti karjalasta suomeen soppi sanaksi, vai toisinpäin?

Olihan noissa myös nimipari Karloppinen - Kolmisoppinen, saman järven niminä

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 14 Tammi 2020 21:34
Kirjoittaja Kinaporin kalifi
"Lapana, Lopana, Lopo(i), v. Laban, Loban, Lobanko, sn. Lobanov, Lobov kr.?Laban, esim. Ondreiko Lobujev, Derevnja Lobujevo 1500 Sak, Matfei Låbuieff 1618, Jermolka Låbaieff 1631 Lip, Rådivon Låbanoff 1632 Kurk, Pettruska Låbanoff 1632, Wasila Lobanoff 1640 MetP, Anders Lapanainen 1627, Pether Labbanof 1635 Sak (MetP), Lasseeko Loboeff 1640 eli Lars Låbåinen 1641 Uuk, Rådion Låbanoff 1640 eli Rådion Labanoff 1644 Hii, Iusko Låbana 1648 Kite; Låbola 1618 Sor; Lapanainen 1. lapanakylä, Lapanais 1613, kylä MetP, Loponen, yl. sn. Karjalassa. - Muualla Loban Buturlin 1576 Selon, Gavrilk.o Lobanov 1563 Aunus. - Myöhemmän Lovisa-nimen hypokorismi Lopo ei tulle kysymykseen kyseisten nimien selityksessä."

https://wiipuri.fi/app/uploads/2018/08/Toimite-1.pdf

Eli lapa- ja lopo-nimistökin on aina käytännössä liitettävissä mm. Laban, Loban-nimistöön. Lapas-, la(a)ppaan- ja ehkä niihin liittyen toisaalta lappee/loppee- taitavat olla vielä jäljellä, vs. Lop' ja Lopskaja, siis vaihtoehtona sille että Lop' jne. perustuvat lappir-sanastoon.

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 17 Tammi 2020 23:48
Kirjoittaja TTJ
Jaska kirjoitti:Ei ole mitään absoluuttista mittaria arvioida, mikä selitys on miten uskottava. Kansannimi todella voi tulla melkeinpä mistä tahansa merkityksestä, mikä vain on sattunut olemaan syntyhetkellä etnisiä eroja merkitsevä.


Suosikkiesimerkkini tästä on australialainen etnonyymi yhdysvaltalaisille: "seppo".
Nimitykselle on (periaatteessa) looginen ja johdettava selitys, mutta se on niin kaukaa haettu että onnea vaan tulevaisuuden etymologisteille. Tietääkö joku googlesta katsomatta mistä tämä on peräisin? PDT_Armataz_01_01

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 18 Tammi 2020 00:19
Kirjoittaja Jaska
TTJ kirjoitti:
Jaska kirjoitti:Ei ole mitään absoluuttista mittaria arvioida, mikä selitys on miten uskottava. Kansannimi todella voi tulla melkeinpä mistä tahansa merkityksestä, mikä vain on sattunut olemaan syntyhetkellä etnisiä eroja merkitsevä.


Suosikkiesimerkkini tästä on australialainen etnonyymi yhdysvaltalaisille: "seppo".
Nimitykselle on (periaatteessa) looginen ja johdettava selitys, mutta se on niin kaukaa haettu että onnea vaan tulevaisuuden etymologisteille. Tietääkö joku googlesta katsomatta mistä tämä on peräisin? PDT_Armataz_01_01

Ovela tapa saada ihmiset googlaamaan... PDT_Armataz_01_18

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 18 Tammi 2020 00:19
Kirjoittaja TTJ
Mjaha, keskustelu alkoi näköjään uudestaan, tosin argumentit puolin ja toisin ovat samat kuin aiemmin.

Muistutan että nimitys 'vatjalainen' on tulkittu myös merkitsevän 'kiilaa' ja usein on oletettu sen olevan sukua 'vuojolainen' -nimitykselle (vrt. hämä/sämä?). Wikipedian mukaan tosin Jorma Koivulehto on esittänyt kyseessä olevankin jonkun maastotermin ja 'lappu' -merkitys olisi siis sattumaa tai sitten omaksuttu etnonyymistä.

'Lappu' -selityksen yhtenä merkittävänä heikkoutena pidän edelleen sitä että sen olisivat skandinaavit keksineet alueella jossa he eivät olisi kohdanneet paljoa saamelaisia mutta sitäkin enemmän imsuja joilla on täytynyt olla jo joku nimitys saamelaisille: ja kuitenkin tämä skandinaavien uusi nimitys olisi sitten lähtenyt leviämään juuri imsujen parissa ja skandinaavit itse olisivat omista saamelaisistaan jatkaneet 'Finn' -nimityksen käyttämistä. Ei toki mahdotonta - muinaisihmiset eivät ole välttämättä lajitelleet tapaamiaan kansanryhmiä samanalaisella logiikalla kuin me (vrt. intiaanit, tai 'finn'-nimityksen käyttäminen esim. samojedeista) - mutta vähän kaukaa haetun oloista.

Kinaporin kalifi kirjoitti:Saamelaiset palvoivat Olaus Magnuksen mukaan punaisia kangastilkkuja. Ehkä ne olivat kiilanmuotoisia kaistaleita. Ehkä tällä kiilanmuotoisella kaistaleella oli jokin symboliarvo, jota emme enää tunne. Ehkä saamelaiset korostivat myös vaatetuksessaan tätä symbolia, esim. tehdessään ja korjatessaan vaatteita, vrt. vaikkapa ristin kantaminen kaulassa.


Muistaakseni Olaus Magnus ei koskaan käynyt Lapissa ja harvoin jos koskaan tapasi saamelaisia, suurin osa hänen lappalaisia koskevasta tekstistään on kuulopuhetta ja usein väärinkäsitettyä. En muista Schefferuksen kirjasta mitään tällaista mainintaa, tosin ei se kyllä ole nyt hyppysissä. Säilyneissä noitarummuissa ei näytä olleen mitään ilmeisiä kiilakuvioita: itäiset rummut olivat yleensä 3-tasoisia (ylä- keski- alamaailma), lännessä keskellä oli aurinkosymboli. Jossain oli väite myös ihmissymbolilla jaetusta rumputyypistä mutta en ole historiallisissa rumpukuvioissa sellaista ainakaan itse nähnyt.

Schefferus itse yhdisti 'lappalainen' -nimityksen suomen kielen 'loppu' -sanaan. Tämä sopi hänen näkemykseensä että saamelaiset olivat alkujaan suomalaisryhmä joka oli ajettu 'maailman loppuun' (eli syrjäseuduille) ja tämä kätevästi selitti myös mikseivät saamelaiset pitäneet nimityksestä.

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 18 Tammi 2020 08:51
Kirjoittaja Kinaporin kalifi
Jaska kirjoitti:Kantasaamessa oli sana *luompël 'lampi'. Koska itämerensuomessa vanhastaan rakenne pitkä vokaaliaines + konsonanttiyhtymä oli tuntematon (luonto on nuorempi johdos), olisi sana voitu lainata suomeen kahdella tavalla:
1. Lyhentäen vokaalia: lomp- (kuten ainakin pohjoisen murteissa: lompolo)
2. Lyhentäen konsonanttia: luop-.

Aikion selitys perustuu jälkimmäiseen tapaan.

Onko näistä konsonantin lyhentymisistä laajempaa näyttöä?

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 18 Tammi 2020 21:21
Kirjoittaja Jaska
TTJ kirjoitti:Mjaha, keskustelu alkoi näköjään uudestaan, tosin argumentit puolin ja toisin ovat samat kuin aiemmin.

Muistutan että nimitys 'vatjalainen' on tulkittu myös merkitsevän 'kiilaa' ja usein on oletettu sen olevan sukua 'vuojolainen' -nimitykselle (vrt. hämä/sämä?). Wikipedian mukaan tosin Jorma Koivulehto on esittänyt kyseessä olevankin jonkun maastotermin ja 'lappu' -merkitys olisi siis sattumaa tai sitten omaksuttu etnonyymistä.

Koivulehto kommentoi vatja-nimitystä: Vaiga < *vakja (etelävirolainen muoto) on kiilanmuotoisen alueen nimi.

TTJ kirjoitti:'Lappu' -selityksen yhtenä merkittävänä heikkoutena pidän edelleen sitä että sen olisivat skandinaavit keksineet alueella jossa he eivät olisi kohdanneet paljoa saamelaisia mutta sitäkin enemmän imsuja joilla on täytynyt olla jo joku nimitys saamelaisille: ja kuitenkin tämä skandinaavien uusi nimitys olisi sitten lähtenyt leviämään juuri imsujen parissa ja skandinaavit itse olisivat omista saamelaisistaan jatkaneet 'Finn' -nimityksen käyttämistä. Ei toki mahdotonta - muinaisihmiset eivät ole välttämättä lajitelleet tapaamiaan kansanryhmiä samanalaisella logiikalla kuin me (vrt. intiaanit, tai 'finn'-nimityksen käyttäminen esim. samojedeista) - mutta vähän kaukaa haetun oloista.

Nyt näyt ymmärtäneen jotain väärin.
1. Finn-nimitystä saamelaisista ovat käyttäneet norjalaiset, eivät ruotsalaiset - heille finnit olivat "suomalaisia".
2. Millä alueella sinä oletat skandinaavien keksineen sen nimityksen? Miksei sitä voitu keksiä alueella, missä oli saamelaisia?

TTJ kirjoitti:
Kinaporin kalifi kirjoitti:Saamelaiset palvoivat Olaus Magnuksen mukaan punaisia kangastilkkuja. Ehkä ne olivat kiilanmuotoisia kaistaleita. Ehkä tällä kiilanmuotoisella kaistaleella oli jokin symboliarvo, jota emme enää tunne. Ehkä saamelaiset korostivat myös vaatetuksessaan tätä symbolia, esim. tehdessään ja korjatessaan vaatteita, vrt. vaikkapa ristin kantaminen kaulassa.


Muistaakseni Olaus Magnus ei koskaan käynyt Lapissa ja harvoin jos koskaan tapasi saamelaisia, suurin osa hänen lappalaisia koskevasta tekstistään on kuulopuhetta ja usein väärinkäsitettyä. En muista Schefferuksen kirjasta mitään tällaista mainintaa, tosin ei se kyllä ole nyt hyppysissä. Säilyneissä noitarummuissa ei näytä olleen mitään ilmeisiä kiilakuvioita: itäiset rummut olivat yleensä 3-tasoisia (ylä- keski- alamaailma), lännessä keskellä oli aurinkosymboli. Jossain oli väite myös ihmissymbolilla jaetusta rumputyypistä mutta en ole historiallisissa rumpukuvioissa sellaista ainakaan itse nähnyt.

Schefferus itse yhdisti 'lappalainen' -nimityksen suomen kielen 'loppu' -sanaan. Tämä sopi hänen näkemykseensä että saamelaiset olivat alkujaan suomalaisryhmä joka oli ajettu 'maailman loppuun' (eli syrjäseuduille) ja tämä kätevästi selitti myös mikseivät saamelaiset pitäneet nimityksestä.

Schefferuksen Lapponia löytyy täältä skannattuna:
https://www.doria.fi/handle/10024/69455

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 19 Tammi 2020 14:10
Kirjoittaja aikalainen
Jatketaan taas pienen tauon jälkeen.

Jaska kirjoitti:Lopputulos: olemme samaa mieltä siitä, että asteikko on subjektiivinen ja jokaisella omanlaisensa. Se, että käytetään samoja prosentuaalisia ääriarvoja ääripäiden nimittämisessä, ei tarkoita, että askeleet olisivat yhtä pitkät kaikilla.

Taidamme sovittaa asteikkoja eri paikkoihin, sinä subjektiivisen uskottavuusarvion tekemiseen ja minä sen tehdyn uskottavuusarvion ilmaisemiseen muille.

Jaska kirjoitti:Tarkoitin, että monitieteinen kokonaisarviointi voi tyytyä siihen, että listataan faktat ja perustelut eikä lähdetäkään selittämään, miten siihen tilanteeseen on päädytty. Selittäminen liittyy sitten aina muinaissepittelyyn, koskipa se minkä tahansa tieteenalan todistusaineistoa.

Eikös se monitieteinen kokonaisarviointi aina pidä sisällään jonkinlaisen arvioinnin (kuten nimikin sanoo) menneestä todellisuudesta, jolloin se olisi vain nätimpi nimi muinaissepitteelle?

Jaska kirjoitti:
aikalainen kirjoitti:Niin, ne ovat kielitieteellisiä faktoja. Mutta ne eivät kerro varmuudella, miten muinainen todellisuus on oikeasti mennyt. Sen testaamiseksi kyhätään muinaisselitys, joka rakentuu kielitieteen pohjalta luodun lähtöoletuksen päälle. Esimerksi lähtöoletus voi olla, että etnonimet tulevat asusteeseen ommellusta suiposta tilkusta, mihin taas on saatu vihje eräästä kielitieteen faktasta.
Niin, faktaa on, että vaaja-sanan vastine laajalti saamessa merkitsee 'vaatteen levennyskiilaa' ja että [1] siitä on johdettu saamelaisten harvinainen endonyymi vuovjoš. Sekin on faktaa, että lappir oli muinaisruotsissa homonyymi, joka merkitsi sekä 'lappua' että 'saamelaista'. Kun vielä sekin on fakta, että merkitykset 'lappu' ja 'vaatteen levennyskiila' ovat lähellä toisiaan, niin [2] ei siinä enää paljon selittelyjä tarvitakaan...

Tässä on faktat ja sepitteet vähän sekaisin. (Lisäsin tekstiisi kommentointia varten numeroinnin.)

[1] Se että endonyymi vuovjoš on johdettu levennyskiilasta ei ole faktaa, vaan epäkoivulehtomaista muinaissepitettä. Emme voi faktana tietää, onko nimi todella johdettu siitä.

[2] Tästähän se selittely vasta alkaa. Esittämäsi kielitieteellinen yhteys saattaa olla sattumaa, joten sen asian selvittelemiseksi niitä selittelyjä juuri tarvitaan. Ylitetään raja, jossa kielitieteen puolelta siirrytään epäkoivulehtomaiseen muinaisuuden selittelemiseen.

Jaska kirjoitti:
aikalainen kirjoitti:
Jaska kirjoitti:Miten kielitieteen löytämä yhteys voisi olla sattumaa? Mikä kohta siinä yhteydessä?
Kielitieteen löytämä äänteellinen/merkityksellinen yhteys olisi sattumaa silloin, jos todellisuus olisi aikoinaan mennyt toisin, eikä tämä havaittu yhteys liittyisi siihen mitenkään. Esimerkiksi jos lappi-nimitys ei todellisessa menneisyydessä liittynyt saamen vuojos-tyyppiseen nimitykseen, vaan kumpikin etnonimitys syntyi toisistaan riippumatta, tällöin kielitieteen havaitsema yhteys olisi vain sattumaa. Kenties olet tottunut käyttämään tällaisesta sattumasta jotain muuta nimitystä.

Kielitiede bongaa tuollaisia mielenkiintoisia löytöjä. Sitä, vastaako löytö todellisia menneitä kehityskulkuja, ei voi kielitieteen metodeilla paljastaa. Eikä tarvitsekaan, koska se ei kuulu kielitieteeseen, sillä se on sitä epävirallista muinaisuuden hahmottelua.

[1] Totta, mutta tuo yhteyshän onkin muinaisselittelyä eikä kielitiedettä. [2] Todisteet nyt vain näyttävät liian ilmeisiltä voidakseen olla sattumaa. Ainakin niin pitkään, kunnes löytyy uusia todisteita, jotka haastavat tuon yhteyden. [3] Toisin sanoen selitys, että etnonyymi on käännetty saamesta muinaisruotsiksi, on lyhin matka noiden kielitieteellisten todisteiden välillä ja nivoo ne kaikki yhteen. Jos ilmenee todisteita, jotka vetävät jotain palapelin osaa toiseen suuntaan, tilanne pitää arvioida uudelleen: siihen saakka tämä selitys on ylitse muiden.

Tässäkin on jotakin sekaisin. (Lisäsin taas numeroinnin.)

[1] Kielitieteen havaitsema äänteellinen/merkityksellinen yhteys sanojen lappir ja 'vuojos' välillä on käsittääkseni selkeästi kielitiedettä eikä muinaisepitettä. (Mutta sen arviointi, onko yhteys sattumaa vai ei, on muinaissepittelyä.)

[2] Kielitieteelliset todisteet eivätkä kerro, onko se yhteys todellista muinaisuutta vai sattumaa. Kielitiedehän vain antaa vihjeen mahdollisesta muinaisuudesta. Muinaisselitysten puolella voimme sitten tästä vihjeestä kiinnostua ja alkaa tutkimaan, saisiko sen päälle rakennettua subjektiivisesti arvioiden kuinkakin uskottavia selityksiä. Muinaisselityksen uskottavuutta mitataan siis tarinan itsensä uskottavuudella eikä sen pohjana olevilla kielitieteellisillä todisteilla.

[3a] Tuo on yksi mahdollinen muinaissepitys. Ennen kuin sillä on arvoa, se pitää esittää kokonaisuudessaan, tarinana mahdollisista tapahtumista alusta loppuun, eikä pelkkänä loppuhuipennuksena, kuten tässä teet. Samaan tapaan kuin oma sepitykseni levennyskiilasta. Vasta sen jälkeen on ylipäätään mahdollista ruveta subjektiivisesti arvioimaan, kuinka uskottava se tarina on. Tällainen koko tapahtumaketjun kattava muinaisselitys sinulta puuttuu vielä kokonaan.

[3b] Lyhyt matka kielitieteellisten todisteiden välillä ei myöskään kerro mitään siitä, johtuuko se lyhyys todellisesta tapahtumien kulusta vai sattumasta. Väitettä kun ei voi perustella väitteellä itsellään. Vain muinaisuuden selittelyillä päästään eteenpäin edes jotenkuten.

Jaska kirjoitti:
aikalainen kirjoitti:Esimerkiksi Koivulehto oli Suomen germaanipaikannimien selitykset tehnyt mainiosti niin, ettei ottanut kantaa asutushistoriaan. Esitteli vain noita bongaamiaan kielitieteellisiä löytöjä, mutta ei livennyt niiden pohjalta muinaissepittelemään menneisyyden tapahtumia. Tiede tieteenä ja sepitykset sepityksinä.
Totta.

Periaatteessa olet koivulehtolaisella kannalla, hyvä niin. Periaatteen käytäntöön soveltamisessa voisi vielä olla parantamisen varaan, sellaisen vaikutelman ainakin sain vastauksistasi.

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 19 Tammi 2020 23:42
Kirjoittaja Jaska
aikalainen kirjoitti:
Jaska kirjoitti:
aikalainen kirjoitti:Niin, ne ovat kielitieteellisiä faktoja. Mutta ne eivät kerro varmuudella, miten muinainen todellisuus on oikeasti mennyt. Sen testaamiseksi kyhätään muinaisselitys, joka rakentuu kielitieteen pohjalta luodun lähtöoletuksen päälle. Esimerksi lähtöoletus voi olla, että etnonimet tulevat asusteeseen ommellusta suiposta tilkusta, mihin taas on saatu vihje eräästä kielitieteen faktasta.
Niin, faktaa on, että vaaja-sanan vastine laajalti saamessa merkitsee 'vaatteen levennyskiilaa' ja että [1] siitä on johdettu saamelaisten harvinainen endonyymi vuovjoš. Sekin on faktaa, että lappir oli muinaisruotsissa homonyymi, joka merkitsi sekä 'lappua' että 'saamelaista'. Kun vielä sekin on fakta, että merkitykset 'lappu' ja 'vaatteen levennyskiila' ovat lähellä toisiaan, niin [2] ei siinä enää paljon selittelyjä tarvitakaan...

Tässä on faktat ja sepitteet vähän sekaisin. (Lisäsin tekstiisi kommentointia varten numeroinnin.)

[1] Se että endonyymi vuovjoš on johdettu levennyskiilasta ei ole faktaa, vaan epäkoivulehtomaista muinaissepitettä. Emme voi faktana tietää, onko nimi todella johdettu siitä.

Mitään muuta kantasaamelaista sanaa ei ole olemassakaan, joka olisi samannäköinen. Toisin sanoen todennäköisyys sille, että nimitys on johdettu nimenomaan tuosta 'kiilaa' merkitsevästä sanasta, on erittäin korkea - ainoa vaihtoehtohan sille on, että sana olisi johdettu jostain tuntemattomasta ja sittemmin kadonneesta sanasta, mikä taas on erittäin epäuskottavaa.

En näe mielekkäänä kyseenalaistaa johdoksen ja kantasanan yhteyttä näin selvän asian kohdalla. Siksi lasken sen kielellisen todellisuuden piiriin enkä muinaissepitysten piiriin.


aikalainen kirjoitti:[2] Tästähän se selittely vasta alkaa. Esittämäsi kielitieteellinen yhteys saattaa olla sattumaa, joten sen asian selvittelemiseksi niitä selittelyjä juuri tarvitaan. Ylitetään raja, jossa kielitieteen puolelta siirrytään epäkoivulehtomaiseen muinaisuuden selittelemiseen.

Jälleen kerran kielellinen todellisuus näyttää hyvin selvältä. On totta, että itse se viiva niiden pisteiden yhdistämiseksi voidaan laskea muinaissepitysten piiriin. Kuitenkin sen viivan näkee jokainen, vaikkei sitä ääneen sanottaisikaan. Niin selvä se yhteys on. Edelleenkään mitään edes lähes uskottavaa vaihtoehtoa ei ole tarjottu.

En ymmärrä tapaasi kyseenalaistaa jotain ilman että osaat perustella kyseenalaistustasi mitenkään.

aikalainen kirjoitti:
Jaska kirjoitti:
aikalainen kirjoitti: Kielitieteen löytämä äänteellinen/merkityksellinen yhteys olisi sattumaa silloin, jos todellisuus olisi aikoinaan mennyt toisin, eikä tämä havaittu yhteys liittyisi siihen mitenkään. Esimerkiksi jos lappi-nimitys ei todellisessa menneisyydessä liittynyt saamen vuojos-tyyppiseen nimitykseen, vaan kumpikin etnonimitys syntyi toisistaan riippumatta, tällöin kielitieteen havaitsema yhteys olisi vain sattumaa. Kenties olet tottunut käyttämään tällaisesta sattumasta jotain muuta nimitystä.

Kielitiede bongaa tuollaisia mielenkiintoisia löytöjä. Sitä, vastaako löytö todellisia menneitä kehityskulkuja, ei voi kielitieteen metodeilla paljastaa. Eikä tarvitsekaan, koska se ei kuulu kielitieteeseen, sillä se on sitä epävirallista muinaisuuden hahmottelua.

[1] Totta, mutta tuo yhteyshän onkin muinaisselittelyä eikä kielitiedettä. [2] Todisteet nyt vain näyttävät liian ilmeisiltä voidakseen olla sattumaa. Ainakin niin pitkään, kunnes löytyy uusia todisteita, jotka haastavat tuon yhteyden. [3] Toisin sanoen selitys, että etnonyymi on käännetty saamesta muinaisruotsiksi, on lyhin matka noiden kielitieteellisten todisteiden välillä ja nivoo ne kaikki yhteen. Jos ilmenee todisteita, jotka vetävät jotain palapelin osaa toiseen suuntaan, tilanne pitää arvioida uudelleen: siihen saakka tämä selitys on ylitse muiden.

Tässäkin on jotakin sekaisin. (Lisäsin taas numeroinnin.)

[1] Kielitieteen havaitsema äänteellinen/merkityksellinen yhteys sanojen lappir ja 'vuojos' välillä on käsittääkseni selkeästi kielitiedettä eikä muinaisepitettä. (Mutta sen arviointi, onko yhteys sattumaa vai ei, on muinaissepittelyä.)

Okei, hyväksyn.

aikalainen kirjoitti:[2] Kielitieteelliset todisteet eivätkä kerro, onko se yhteys todellista muinaisuutta vai sattumaa. Kielitiedehän vain antaa vihjeen mahdollisesta muinaisuudesta. Muinaisselitysten puolella voimme sitten tästä vihjeestä kiinnostua ja alkaa tutkimaan, saisiko sen päälle rakennettua subjektiivisesti arvioiden kuinkakin uskottavia selityksiä. Muinaisselityksen uskottavuutta mitataan siis tarinan itsensä uskottavuudella eikä sen pohjana olevilla kielitieteellisillä todisteilla.

Siinä juuri on se ongelma: täysin subjektiiviset tarinat ovat yhdelle uskottavia ja toiselle täysin epäuskottavia. Kuten tämäkin keskustelu on osoittanut. Tarinan itsensä uskottavuutta ei minusta voi irrottaa sen todistuskappaleiden uskottavuuden arvioinnista.

aikalainen kirjoitti:[3a] Tuo on yksi mahdollinen muinaissepitys. Ennen kuin sillä on arvoa, se pitää esittää kokonaisuudessaan, tarinana mahdollisista tapahtumista alusta loppuun, eikä pelkkänä loppuhuipennuksena, kuten tässä teet. Samaan tapaan kuin oma sepitykseni levennyskiilasta. Vasta sen jälkeen on ylipäätään mahdollista ruveta subjektiivisesti arvioimaan, kuinka uskottava se tarina on. Tällainen koko tapahtumaketjun kattava muinaisselitys sinulta puuttuu vielä kokonaan.

En näe sellaisella kokonaisselityksellä olennaista arvoa. Selityksessä kuitenkin tärkein osuus ovat todisteet, ei se tarina niiden ympärillä. Tarina irrallisena voisi olla vaikka miten "uskottava", mutta jos se perustuu heikkoihin todisteisiin, selitys itsessään ei siitä yhtään uskottavammaksi muutu.

Toisin sanoen minusta selitykseksi riittää todisteiden nivominen yhteen. Selityksen lihottaminen menneisyyden yksityiskohtien realistisella kuvauksella on ihan toisen tason asia: tarinatason, ei todistetason.

aikalainen kirjoitti:[3b] Lyhyt matka kielitieteellisten todisteiden välillä ei myöskään kerro mitään siitä, johtuuko se lyhyys todellisesta tapahtumien kulusta vai sattumasta. Väitettä kun ei voi perustella väitteellä itsellään. Vain muinaisuuden selittelyillä päästään eteenpäin edes jotenkuten.

Näen tuossa vakavan virhelähteen. Sinun tavassasi uskottava tarina lisäisi selityksen kokonaisuskottavuutta. Minusta se ei voi sitä tehdä, vaan selityksen uskottavuus on edelleen yksinomaan todisteiden varassa.

En ole vieläkään ihan varma, olemmeko hahmottaneet oikein toistemme näkemykset vai puhummeko edelleen ohi ja ristiin. Siksi esitin selkeitä väitemuotoja kuten "sinun tavassasi tapahtuisi X". Siitä on helpompi bongata, mikäli olen ymmärtänyt väärin sinun tapasi.

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 19 Tammi 2020 23:52
Kirjoittaja Jaska
Kinaporin kalifi kirjoitti:
Jaska kirjoitti:Kantasaamessa oli sana *luompël 'lampi'. Koska itämerensuomessa vanhastaan rakenne pitkä vokaaliaines + konsonanttiyhtymä oli tuntematon (luonto on nuorempi johdos), olisi sana voitu lainata suomeen kahdella tavalla:
1. Lyhentäen vokaalia: lomp- (kuten ainakin pohjoisen murteissa: lompolo)
2. Lyhentäen konsonanttia: luop-.

Aikion selitys perustuu jälkimmäiseen tapaan.

Onko näistä konsonantin lyhentymisistä laajempaa näyttöä?

En kyllä onnistunut löytämään siitä esimerkkejä.

Re: Lappalaiset - etnisyys vai elinkeinoryhmä?

ViestiLähetetty: 20 Tammi 2020 00:30
Kirjoittaja Kinaporin kalifi
Jaska kirjoitti:
Kinaporin kalifi kirjoitti:
Jaska kirjoitti:Kantasaamessa oli sana *luompël 'lampi'. Koska itämerensuomessa vanhastaan rakenne pitkä vokaaliaines + konsonanttiyhtymä oli tuntematon (luonto on nuorempi johdos), olisi sana voitu lainata suomeen kahdella tavalla:
1. Lyhentäen vokaalia: lomp- (kuten ainakin pohjoisen murteissa: lompolo)
2. Lyhentäen konsonanttia: luop-.

Aikion selitys perustuu jälkimmäiseen tapaan.

Onko näistä konsonantin lyhentymisistä laajempaa näyttöä?

En kyllä onnistunut löytämään siitä esimerkkejä.

Jospa luopa- ei siis olisikaan lampisana, vaan *lapas- eli *lab(a)s-sana, vrt. esim. Loppa "pelto" Loppi, Loppala "pelto" Jämsä, toisaalta Lupansaari "pelto tai niitty" Kouvola, Lupaniitynlähde "lähde (niityllä)" Lemi, Luppapelto "pelto" Lapinjärvi, ehkä siis ?<*loopa- tai *loppa, vrt. myös Luopakedot "peltoja", Kannus? Lisää EDITtiä diftongi ei ole siis täsmällisesti toteutunut näissä, pl. luopa, vrt. myös esim. *mala > *moola > muola/mölö, toisaalta myös esim. Mollamäki Padasjoki. Lopan- ja Lupansuot ovat taas ilmeisiä heinäsoita, heinähän kerättiin aiemmin yleisesti mm. soilta.

Loppi-nimistö ei siis välttämättä liity näihin mitenkään. EDIT Lappee, siis *Lappaan- ja Loppee- saattaisivat taas hyvinkin liittyä.