Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

Keskustelu suomen heimoista ja suomalaisten sukukansoista.

Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja jussipussi » 03 Marras 2021 17:27

Sompio lehti: Suomen alkuperäisiä saamelaisia edustamaan on perustettu järjestö, jonka jäsenistä suurin osa kuuluu metsäsaamelaisiin. Yhdistyksen nimi on Suomen alkuperäisten saamelaisten yhteistyöjärjestö, kertoo Kemin Lapin metsäsaamelaiset tiedotteessaan.

Jutussa myös:

Suomen alkuperäisten saamelaisten julistus

Identiteettimme on saamelainen. Olemme elävä osa saamenkansaa. Olemme perustuslain 17 § 3 momentin tarkoittamia saamelaisia.

Kansainväliset ihmisoikeussopimukset koskevat myös meitä.
Myös meillä on oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin.
Alkuperäisinä saamelaisina myös meille kuuluvat samat oikeudet kuin muillekin alkuperäiskansoihin kuuluville henkilöille.
Myös meillä on oikeus tasa-arvoiseen kohteluun.
Me määräämme itse oman identiteettimme. Kenelläkään muulla ei ole oikeutta määritellä saamelaisuuttamme ja oikeuttamme alkuperäämme.

Juttu on maksumuurin takana netissä.

Niin, puheenjohtajaksi valittiin Eeva-Maria Maijala.
jussipussi
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 3104
Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Paikkakunta: Lappi

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja Lri » 03 Marras 2021 21:23

Kui saamelaistenkin pitää nykyään olla tommosia että ne välittää jostain "identiteetistä" ja "ihmisoikeussopimuksista". Länsimaisten ihmisten ja IE:itten vaikutus on pilannut kaikki uralilaiset kansat.
Lri
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 323
Liittynyt: 09 Maalis 2019 15:01

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja Jaska » 03 Marras 2021 21:48

Saamelaisuuden riitauttaminen siis jatkuu. Sitä kinaa ei voi tuo porukka voittaa. Olisivatpa vain tyytyneet lappalaisen identiteetin rakentamiseen.
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja Anskuq » 05 Marras 2021 07:39

Jaska kirjoitti:Saamelaisuuden riitauttaminen siis jatkuu. Sitä kinaa ei voi tuo porukka voittaa. Olisivatpa vain tyytyneet lappalaisen identiteetin rakentamiseen.

Huono on rakentaa yhteistä lappalaista identtiteettiä, koska se perustuu epäaitoon ja tekaistuun identtiteettiin, eikä näin ollen voi olla vahva sidos.
Anskuq
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen
 
Viestit: 904
Liittynyt: 29 Elo 2015 19:08

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja jussipussi » 05 Marras 2021 10:15

Anskuq kirjoitti:
Jaska kirjoitti:Saamelaisuuden riitauttaminen siis jatkuu. Sitä kinaa ei voi tuo porukka voittaa. Olisivatpa vain tyytyneet lappalaisen identiteetin rakentamiseen.

Huono on rakentaa yhteistä lappalaista identtiteettiä, koska se perustuu epäaitoon ja tekaistuun identtiteettiin, eikä näin ollen voi olla vahva sidos.


Miksi se olisi epäaito?

Kyse on mielestäni aivan aidosta asiasta. Ihmiset kokevat olevansa jotain muuta, kuin eteläsuomalaiset. Termistö on mielestäni väärää, ainakin siltä osin, että mielestäni metsäsaamelaisuus, josta Suomessa puhutaan ei pohjaa samaan väestöön kuin varsinainen saamelaisuus. Samoin aiemmin esillä ollut oikeus käyttää saamen asuja, on jotenkin vinoutunut; vaikka Kemin saamen alueella onkin vastaavia vetimiä käytetty aikoinaan kun olivat muodissa, eivät ne kehittyneet erityisasemaan, kuten nykyisellä saamelaisalueella on tapahtunut. Tuo kehityskulku on luonut saamelaisten juhla-asuihin erilaisia yksityiskohtia, jotka erottaa vain asiantuntija ja on varmasti ikävää nähdä esim jonkun suvun miespuolisten tunnus vaikka tyttölapsen päällä.

Erittelin tuossa edellä Suomen metsäsaamelaiset, koska muissa Pohjoismaissa hekin ovat lähtökohdiltaan samaa väkeä kuin varsinaiset saamelaiset. Suomessa ongelmana on suomen- ja saamen läheisyys, kielellisesti ja kulttuurisesti. Ruotsissa ja Norjassa suomalaista alkuperää olevat on pitkälti hyväksytty saamelaisiksi, ainakin tuolta jostain 1800 luvulta asti alueelle muuttaneet. Ruotsalaisten ja norjalaisten kanssa vastaavaa sekaannusta ei oikein helposti tapahdu. Eteläsaamen alueella voi olla, siellä germaanit ovat olleet pisimpään saamelaisten naapurissa.
jussipussi
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 3104
Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Paikkakunta: Lappi

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja jussipussi » 05 Marras 2021 10:43

Jaska kirjoitti:Saamelaisuuden riitauttaminen siis jatkuu. Sitä kinaa ei voi tuo porukka voittaa. Olisivatpa vain tyytyneet lappalaisen identiteetin rakentamiseen.


Joo, tämä on juuri näin minunkin mielestäni.

Ehkäpä halusivat jättää lappalaistermin pois, koska se on aiemmin käytetty varsinkin Inarin ja Enontekiön alueella riideltäessä. Varsinaiselle Kemin Lapin alueella aihepiiri on siirtynyt isommin vasta Maijalan myötä. Saattoivat ajattella että on valmiiksi tunnelatausta liikaa sisältävä nimitys ja Kemin Lapin alueella riita on eri kuin pohjoisempana.
jussipussi
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 3104
Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Paikkakunta: Lappi

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja Anskuq » 05 Marras 2021 11:33

jussipussi kirjoitti:
Anskuq kirjoitti:
Jaska kirjoitti:Saamelaisuuden riitauttaminen siis jatkuu. Sitä kinaa ei voi tuo porukka voittaa. Olisivatpa vain tyytyneet lappalaisen identiteetin rakentamiseen.

Huono on rakentaa yhteistä lappalaista identtiteettiä, koska se perustuu epäaitoon ja tekaistuun identtiteettiin, eikä näin ollen voi olla vahva sidos.


Miksi se olisi epäaito?

Epäaitoa on se, että heidän pitää alkaa aikuisina rakentamaan uutta identtiteettiä. Mikseivät he voi aidosti olla sitä mitä ovat olleet aina, Lapin suomalaisia eli lappilaisia. Näin minä näen asian.
Anskuq
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen
 
Viestit: 904
Liittynyt: 29 Elo 2015 19:08

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja jussipussi » 05 Marras 2021 17:56

Anskuq kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:Miksi se olisi epäaito?

Epäaitoa on se, että heidän pitää alkaa aikuisina rakentamaan uutta identtiteettiä. Mikseivät he voi aidosti olla sitä mitä ovat olleet aina, Lapin suomalaisia eli lappilaisia. Näin minä näen asian.


Ei se taida olla uusi identiteetti. Mikäli on, niin olen samaa mieltä kanssasi. Kyllä Maijalankin jutuista saa sen käsityksen, että hän on pienestä pitäen kasvanut nykyiseen identiteettiinsä, joka on siis metsäsaamelainen.

Ainakin minulle on lapsesta saakka sanottu kotona, että olemme Lapin sukua. Se ei tosin tarkoittanut muuta, kuin sai sen tunteen, että on jotenkin erilainen suomalainen. Metsästimme ja kalastimme paljon. Menetelmät poikkesivat etelän mallista, yövyttiin rakovalkealla usein, yöpymistuli, jota ei ainakaan enää käytetä etelässä. Paljon muutakin, mutta nuo tulevat heti mieleen. Näin minä sen näen. Osaan siis samaistua Maijalan porukkaan, mutta minusta he ovat aivan liian tietämättömiä aiheesta, että siihen porukkaan haluaisi liittyä.
Kulttuurihan on Lapissa aika lailla sama, olit sitten mitä ryhmää tahansa. Lappilainen on lapissa asuva suomalainen, yleensä etelästä tullut. Isojen jokien varsilla vanhojakin sukuja kyllä on. Asiaan liittyy tiukasti myös maa oikeudet. Lapissa monin paikoin katsotaan, että ne on alunperin alueen asukkaiden omaisuutta,ei valtion. Jos seurasit niin melkoinen kähinä syntyi tänäkin syksynä siitä, että metsähallitus myi järjettömän määrän hirvi- ja lintulupia eteläläisille. Kyllä siinä herää ihmetys, että miten se voi olla mahdollista. Mitä jos asia tehtäisiin toisin päin? Lapista iso tokka miehiä etelän pyyntimaille.
jussipussi
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 3104
Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Paikkakunta: Lappi

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja Palokärki » 12 Marras 2021 14:36

Kun muistelen omaa lapsuuttani 1970-luvun itä-Lapissa niin ei siellä lappalaisuudesta puhuttu. Elettiin niin kuin oli 'aina' eletty. Kalastus, metsästys, marjastus ja poronhoito näkyivät selvästi. Lähinnä lapasissa näki vielä perinteistä puna-kelta-vihreää sahalaitakuviota. Raanuissa samaa väriä. Yhden mummon muistan, joka piti talvisin saamelaistyylistä punaista, kirjailluin koristeltua myssyä. Omalla mummollani oli kallokkaat, joita hän talvisin piti. Kuivalihaa riippui kevättalvisin talojen päädyissä katiskaverkon alla. Ovet olivat auki ja jos ei oltu kotona laitettiin pönkkä ovelle. Niin, ja lattiaharjan asiaa ajoi teeren siipi.

Identiteetti on kyllä jännä juttu, mistä kaikesta se rakentuu ja kuinka se välittyy vanhemmilta polvilta nuoremmille. Olen asunut nyt poronhoitoalueen ulkopuolella yli 35 vuotta. Täällä on hyvä, missä nyt olen, mutta tämä ei ole minun kotini. Toisaalta olen varma, että jos muuttaisin saamelaisalueelle, tuntisin samoin. Todennäköisesti tuntisin oloni kuitenkin kotoisammaksi kuin täällä nykyisessä asuinpaikassani. Odottelin noin parikymmentä vuotta, että kotiutuisin. Tajusin kuitenkin lopulta, että niin ei taida käydä.

Olen samoilla linjoilla jussipussin kanssa, että kyllä tämä identiteetti on ihan aito juttu. Toisaalta jos muuttaisin Inariin ja alkaisin käyttäytyä kuin olisin aina ollut saamelainen, se olisi epäaitoa ja väärin. Olen samaa mieltä esim anskun kanssa, että lappilaisuus olisi saattanut olla hyvä termi, mutta siinäkin on ongelma tuo Lapin suomalainen. Kun kerran tuntee identiteettinsä poikkeavan normisuomalaisista, niin eihän Lapin suomalainen tai lappilainen silloin käy.
Jotain rakennuspalasia jäi metsälappalaisilta, vaikka uskonto, elinkeino ja kieli vaihtuivat. Ehkäpä se, että identiteetin rakennuspalikat periytyvät kahdelta eri kansalta, on syy siihen, että asia hiertää? Tätä yritetään ratkaista sitten esimerkiksi hakemalla tunnustettua asemaa tai lapinpukuja tekemällä.

Mielestäni valitettavasti varmasti väärä tapa on tuo saamelaisuuden riitauttaminen, kuten tämä Suomen alkuperäisten saamelaisten yhteistyöjärjestö tekee. Ei tule onnistumaan muussa kuin vastakkainasettelun jatkamisessa. No jään seuraamaan tilannetta.
Palokärki
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 77
Liittynyt: 28 Syys 2021 18:33

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja Jegor » 13 Marras 2021 00:57

Palokärki kirjoitti: ...Kun kerran tuntee identiteettinsä poikkeavan normisuomalaisista, niin eihän Lapin suomalainen tai lappilainen silloin käy.
Jotain rakennuspalasia jäi metsälappalaisilta, vaikka uskonto, elinkeino ja kieli vaihtuivat. Ehkäpä se, että identiteetin rakennuspalikat periytyvät kahdelta eri kansalta, on syy siihen, että asia hiertää? Tätä yritetään ratkaista sitten esimerkiksi hakemalla tunnustettua asemaa tai lapinpukuja tekemällä.

Kuka on normisuomalainen?

Suomalaisen identiteetin omaavia on monenlaisia. Miten lappilaisen, metsäsaamelaisen yms. suomalaisuus eroaa vaikka suomenruotsalaisen tai rajakarjalaistaustaisen suomalaisuudesta?
Juuret: Keski-Suomi ja Laatokan Karjala
Y-DNA N1c1
mtDNA U5a
Jegor
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
 
Viestit: 353
Liittynyt: 14 Marras 2016 13:41

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja Jaska » 13 Marras 2021 08:50

Jegor kirjoitti:
Palokärki kirjoitti: ...Kun kerran tuntee identiteettinsä poikkeavan normisuomalaisista, niin eihän Lapin suomalainen tai lappilainen silloin käy.
Jotain rakennuspalasia jäi metsälappalaisilta, vaikka uskonto, elinkeino ja kieli vaihtuivat. Ehkäpä se, että identiteetin rakennuspalikat periytyvät kahdelta eri kansalta, on syy siihen, että asia hiertää? Tätä yritetään ratkaista sitten esimerkiksi hakemalla tunnustettua asemaa tai lapinpukuja tekemällä.

Kuka on normisuomalainen?

Suomalaisen identiteetin omaavia on monenlaisia. Miten lappilaisen, metsäsaamelaisen yms. suomalaisuus eroaa vaikka suomenruotsalaisen tai rajakarjalaistaustaisen suomalaisuudesta?

Identiteettien kirjo on toki suuri, mutta vaihtelu tulisi kuitenkin nähdä tämän kysymyksen osalta suhteessa etniseen rajaan: saamelaiset ovat eri etnisyys kuin suomalaiset, ja kummankin etnisyyden on alla on kirjavuutta. Toki myös päällekkäisyyksiä esiintyy yksityiskohdissa: esim. luterilainen saamelainen identifioituu uskonnon osalta lähemmäs luterilaista suomalaista kuin ortodoksista saamelaista.

Lappalaisliike/metsälappalaiset, jotka nyt haluavat takertua nimeen metsäsaamelainen, ovat etnisesti väliinputoajia: he tavoittelevat saamelaisuutta, mutta saamelaiset eivät heitä joukkoonsa hyväksy. Suomalaisuus taas tuntuu heistä väärältä. Kokonaisparas ratkaisu olisi tietysti kehittää omaa lappalaista identiteettiä - onhan lappalainen vanha suomenkielinen nimitys saamelaiselle, ja nykylappalaiset ovat nimenomaan suomenkielisiä.

Saamelaisuudesta riitely haaskaa vain kummankin ryhmän energiaa tuhoavuuteen sen sijasta, että kumpikin voisi keskittyä rakentamaan. On päivänselvää, että nykysaamelaisten kanta voittaa, koska he ovat saamelainen-nimityksen ensisijaisia kantajia, ja toissijaiset nimen havittelijat ovat heidän hyväksyntänsä armoilla. Mikään oikeusaste ei tule päättämään lappalaisia yhteisönä saamelaisiksi.
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja Jegor » 13 Marras 2021 12:56

Miksi metsäsaamelaisuus ei voisi kuulua osaksi suomalaista etnisyyttä saamelainen-nimityksestä huolimatta?

Onhan suomalaisiksi identifioituvia karjalaisiakin, jotka puhuvat äidinkielenään karjalan kieltä (ei murretta) ja ovat uskonnoltaan ortodokseja, mutta silti eri porukkaa kuin Venäjän karjalaiset.
Juuret: Keski-Suomi ja Laatokan Karjala
Y-DNA N1c1
mtDNA U5a
Jegor
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
 
Viestit: 353
Liittynyt: 14 Marras 2016 13:41

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja jussipussi » 13 Marras 2021 13:26

Jegor kirjoitti:Miksi metsäsaamelaisuus ei voisi kuulua osaksi suomalaista etnisyyttä saamelainen-nimityksestä huolimatta?


Näinhän se nyt onkin. Pelkästään nimenä, metsäsaamelainen ärsyttää nykyisiä saamelaisia, koska se sisältää sanan saamelainen.

Ärsytyksen takana ovat myös maaoikeudet, joista mainitsin edellä. Jos saamelaiset saavat ne vielä joskus, niin jakajia olisi metsäsaamelaisten myötä niin paljon enemmän, että varsinaiset saamelaiset jäisivät vähemmistöön. Asia ei ole vain identiteettikysymys. Tästä varsinkin on ollut kysymys ylälapin ns lappalaiskiistassa. Etelänpänä ehkä enemmän identiteetistä; koetaan että ollaan jollain tapaa saamelaisia. Tässä sitten mennään mielestäni monin paikoin metsään, Lapin pukuineen jne.
Jegor kirjoitti:Onhan suomalaisiksi identifioituvia karjalaisiakin, jotka puhuvat äidinkielenään karjalan kieltä (ei murretta) ja ovat uskonnoltaan ortodokseja, mutta silti eri porukkaa kuin Venäjän karjalaiset.


Kai saamelaisetkin suomalaisiksi itsensä kansallisuudeltaan mieltävät, vai ymmärsinkö nyt ideasi väärin?

Karjalaisten tapauksessa tilanne olisi verrannollinen jos, vaikka evakkokarjalaisten jälkeläisiä ei hyväksyttäisi jonkin karjalaiselimen (kuvitteellinen) päätöksellä karjalaisiksi. Päälle sitten vielä se että karjalaisuus antaisi ehkä jossain vaiheessa jotain etua pelkkään suomalaiseen verrattuna.
jussipussi
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 3104
Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Paikkakunta: Lappi

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja Anskuq » 13 Marras 2021 13:53

jussipussi kirjoitti:
Jegor kirjoitti:Miksi metsäsaamelaisuus ei voisi kuulua osaksi suomalaista etnisyyttä saamelainen-nimityksestä huolimatta?


Näinhän se nyt onkin. Pelkästään nimenä, metsäsaamelainen ärsyttää nykyisiä saamelaisia, koska se sisältää sanan saamelainen.

Ärsytyksen takana ovat myös maaoikeudet, joista mainitsin edellä. Jos saamelaiset saavat ne vielä joskus, niin jakajia olisi metsäsaamelaisten myötä niin paljon enemmän, että varsinaiset saamelaiset jäisivät vähemmistöön. Asia ei ole vain identiteettikysymys. Tästä varsinkin on ollut kysymys ylälapin ns lappalaiskiistassa. Etelänpänä ehkä enemmän identiteetistä; koetaan että ollaan jollain tapaa saamelaisia. Tässä sitten mennään mielestäni monin paikoin metsään, Lapin pukuineen jne.


Aivan, tuo maaoikeusasia on se tärkein motivaatiota ylläpitävä voima, jonka vuoksi halutaan päästä saamelaisrekisteriin. Olen melkoisen varma, ettei saamelaiset kuitenkaan tule koskaan saamaan mitään maaoikeuksia, mutta moni suomalainen pelkää, että niin tulee käymään.
Anskuq
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen
 
Viestit: 904
Liittynyt: 29 Elo 2015 19:08

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja Jegor » 13 Marras 2021 16:14

jussipussi kirjoitti:Pelkästään nimenä, metsäsaamelainen ärsyttää nykyisiä saamelaisia, koska se sisältää sanan saamelainen.

Antaa vain ärsyttää.

jussipussi kirjoitti:Kai saamelaisetkin suomalaisiksi itsensä kansallisuudeltaan mieltävät, vai ymmärsinkö nyt ideasi väärin?

Kansallisuus on erikseen. Tarkoitin saamelainen-nimikkeen käyttöä, vaikka identifioituisi etnisesti suomalaiseksi. Kuten karjalaisetkin tekevät. Nykyään etnisiin suomalaisiin lukeutuvat monet ryhmät, jotka historiallisesti on tunnettu muilla nimillä kuin suomalaiset, esim. hämäläiset, savolaiset, pohjalaiset. Ymmärtääkseni saamelaiset pitävät lappalainen-nimitystä halventavana.
Juuret: Keski-Suomi ja Laatokan Karjala
Y-DNA N1c1
mtDNA U5a
Jegor
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
 
Viestit: 353
Liittynyt: 14 Marras 2016 13:41

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja Palokärki » 13 Marras 2021 17:00

Keskustelua syntyi, hyvä homma. Jegorille; normisuomalaisuus tarkoittaa tässä yhteydessä juuri tätä etnisyysrajaa niin kuin Jaska sen toi esille. Sinänsä normisuomalaista tai keskivertoperhettä 1,7 lapsineen ei ole olemassakaan. Toin asian esille rivien välissä, kun vertasin nykyistä asuinpaikkaani ja Inaria toisiinsa. Todennäköisesti tuntisin oloni kotoisammaksi Inarissa juuri siksi, että siellä saamelaisuus/lappalaisuus näkyy. Mutta sielläkään en olisi kotonani, koska Inari on liian saamelainen/lappalainen.

Ajattelen vielä vähän ääneen identiteeteistä. Minusta on merkillistä, että identiteetti on asiana sellainen, että siitä ei tahdo saada millään otetta. Silti se on erittäin konkreettinen ( ja herkkä loukkaantumaan ). Kun lappalaisia alettiin käännyttää kristinuskoon, vanha animistinen(?) uskonto korvattiin tuontitavaralla. Vaikka tässä aiheutetaan perusteellinen mullistus yksilön maailmankuvaan, identiteetti oikeastaan vain päivittyy. Syvät rakenteet ihmisen psyykessä säilyvät. Vielä vähemmän on vaikutusta sillä, mistä yksilö saa toimeentulonsa. Yhteiskunta ja talouselämä vaikuttavat siihen mitä ihmiset työkseen tekevät ja identiteetti joustaa, mutta säilyy. Niinpä sitten saamelainen voi olla muutakin kuin poromies eikä siinä ole tietenkään kummallista.

Paljon olen miettinyt kieltä ja mitä sen mukana tulee identiteetin rakennuspalikoiksi. Voiko olla esimerkiksi venäläinen, joka ei osaa venäjää, mutta sujuvasti suomea? Entä saamelainen, joka ei osaa saamea? En tarkoita tässä sitä, että täyttää esimerkiksi saamelaiskäräjien kriteerit vaan mietin lähinnä sitä, voiko ihmisen identiteetti olla saamelainen tai venäläinen vaikka ei osaisikaan kieltä? Luulen että edes kielen osaamattomuus tai sen vaihtuminen yhteisössä ei muuta identiteettiä mihinkään.

Tällä kielijutulla haen identiteetin rajoja enkä siis ole saamelaismääritelmän kimpussa sitä muuttaakseni. Kielitaito on erinomainen ominaisuus, kun yhteisö määrittää keitä se haluaa jäsenikseen.

Olen ehkä uskonnollisuuteen taipuvainen ihminen, koska tuo uskonnon vaihtaminen ilman, että se vaikuttaa identiteettiin on minusta kaikista kovin juttu. Olen käynyt monissa keski-Lapin lappalaisten pyhissä paikoissa miettimässä, että täällä ne on uhranneet tai toivoneet saalisonnea tai osoittaneet kiitollisuuttaan. Ajatus että itse tekisin samoin tuntuu täysin mahdottomalta, suorastaan absurdilta. Toisaalta minua ei ole kyllä noita painostanut mihinkään, mutta silti. Paljon helpompaa on ollut eläytyä peuranmetsästykseen. Kun olen kävellyt harjuilla, missä on pyyntikuoppien jäänteitä, on ollut helppo mielessään nähdä koko metsästystapahtuma. Että tuolta tulee vauhko peura ja se ohjataan kuoppaan ja lahdataan sinne.

Puvuista vielä vähän. Muistaakseni Hesarissa oli muutamana vuonna ( saattoi olla YLE:kin ) haastateltu saamelaisia, jotka asuivat Helsingissä. Mieleeni jäi 3-kymppinen kolttanainen, joka puhui saamelaispuvusta. Hän sanoi ettei ole valmis, että kynnys pukea kolttasaamelaisen naisen puku päälleen on mahdottoman korkea. Nyt kun sitten ajattelen näitä metsälappalaisia, jotka ovat itselleen pukuja teettäneet/tehneet niin en usko, että hekään ovat ilman sisäistä painia asiaa ratkaisseet. Itse näen pukujen teon enempi seurauksena siitä, että tämä identiteettiasia vaivaa ja puvun tekeminen on yritys ratkaista sisäinen ristiriita.
Palokärki
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 77
Liittynyt: 28 Syys 2021 18:33

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja Jaska » 13 Marras 2021 17:59

Jegor kirjoitti:Miksi metsäsaamelaisuus ei voisi kuulua osaksi suomalaista etnisyyttä saamelainen-nimityksestä huolimatta?

Koska he eivät koe olevansa etnisiä suomalaisia vaan saamelaisia. Siinä se ongelma juuri makaa: ulkopuolisten määritelmä ei täsmää itseidentifikaation kanssa.

Jegor kirjoitti:Onhan suomalaisiksi identifioituvia karjalaisiakin, jotka puhuvat äidinkielenään karjalan kieltä (ei murretta) ja ovat uskonnoltaan ortodokseja, mutta silti eri porukkaa kuin Venäjän karjalaiset.

Onko sellaisia? Vai onko kyse kaksoisidentiteetistä niiden kohdalla, jotka ovat syntyneet suomalaisuuden keskellä ja kasvaneet myös suomalaisiksi mutta jotka ovat vanhemmiltaan perineet myös karjalaisen identiteetin?

"Eri porukka" ei suoraan tarkoita etnistä eroa (eikä "sama porukka" samaa etnisyyttä): saman etnisyyden allakin on erillisiä porukoita, jotka eivät koskaan missään kohtaa ja joilla ei ole paljonkaan yhteistä, esim. Ruotsin eteläsaamelaiset ja Kuolan kildininsaamelaiset.


Jussipussi kirjoitti:Kai saamelaisetkin suomalaisiksi itsensä kansallisuudeltaan mieltävät, vai ymmärsinkö nyt ideasi väärin?

Ymmärsit sanan väärin: kansallisuus on juuri etnisyys. Saamelaiset ovat siis kansallisuudeltaan saamelaisia mutta kansalaisuudeltaan suomalaisia (ne jotka ovat).
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja Jaska » 13 Marras 2021 18:26

Palokärki kirjoitti:Paljon olen miettinyt kieltä ja mitä sen mukana tulee identiteetin rakennuspalikoiksi. Voiko olla esimerkiksi venäläinen, joka ei osaa venäjää, mutta sujuvasti suomea? Entä saamelainen, joka ei osaa saamea? En tarkoita tässä sitä, että täyttää esimerkiksi saamelaiskäräjien kriteerit vaan mietin lähinnä sitä, voiko ihmisen identiteetti olla saamelainen tai venäläinen vaikka ei osaisikaan kieltä? Luulen että edes kielen osaamattomuus tai sen vaihtuminen yhteisössä ei muuta identiteettiä mihinkään.

Hiljattaista kielen menetystä ei pidetä ongelmana, jos vielä vanhemmat tai isovanhemmat osasivat kieltä ja perhe on koko ajan elänyt paikallisyhteisön osana ja ylläpitää sen kulttuuria ja tapoja. Näin ainakin inarinsaamelaisilla, Venäjän vähemmistökansoilla (joilla on kielenvaihto käynnissä) jne.

Saamelaiskiistassa kyse onkin siitä, että lappalaiset ohittavat kokonaan sen etnisyyden tärkeämmän osan (eli nykyhetken elämisen saamelaisen yhteisön ja kulttuurin osana) ja keskittyvät vain sukujuuriin - ja niissäkin vain tiettyyn osaan eli niihin esivanhempiin, jotka olivat saamelaisia. Se, että henkilöllä on saamelaisia esivanhempia, ei mitenkään voi antaa henkilölle oikeutta siihen etnisyyteen ilman omaa nykytason yhteyttä. Meillä ei mitenkään voi olla oikeutta esivanhempiemme kaikkiin eri etnisyyksiin - niitähän voi olla kymmeniä.

Sitten taas toinen osapuoli eli saamelaiset vääristävät kuvaa omalta osaltaan sillä, että he unohtavat samaan etnisyyteen kuuluvan myös eri yhteisöjä (ja tietenkään kaikki saman paikallisyhteisön ylisukupolviset jäsenetkään eivät automaattisesti edusta samaa etnisyyttä, vaikka osa kuvittelee näinkin). Niinpä se, ettei joku kuulu vaikkapa Utsjoen saamelaisten paikallisyhteisöön, ei tietenkään tarkoita, ettei hän voisi olla saamelainen. Tätä on ilmeisesti käytetty joitain inarinsaamelaisia paikallisyhteisöjä vastaan.

Saamelaisuus on yhteisötason asia, ei siis viime kädessä yksilön oma päätös: yhteisö joka on saamelainen voi päättää, hyväksyykö se yksilön, joka katsoo olevansa saamelainen (mikä siis voi johtua virheellisestä käsityksestä eli tiettyjen sukujuurien ylikorostamisesta ja nostamisesta etnisyyden todellisten kriteerien edelle).

Palokärki kirjoitti:Olen ehkä uskonnollisuuteen taipuvainen ihminen, koska tuo uskonnon vaihtaminen ilman, että se vaikuttaa identiteettiin on minusta kaikista kovin juttu. Olen käynyt monissa keski-Lapin lappalaisten pyhissä paikoissa miettimässä, että täällä ne on uhranneet tai toivoneet saalisonnea tai osoittaneet kiitollisuuttaan. Ajatus että itse tekisin samoin tuntuu täysin mahdottomalta, suorastaan absurdilta.

Vielä hiljattain kristinuskokin oli hyvin synkretististä, eli siihen sulautettiin sujuvasti pakanallisia piirteitä - ja onhan se yhä edelleen: jouluhan on kaikkineen ihan täyttä pakanuutta, ja Jeesuksen syntymäpäivä on vain kömpelö propagandistinen päälleliimaus (oikeasti Palestiinassakaan ei ollut paimenia kedolla keskitalvella). Monissa suomalaisissa perheissä ei edes ajatella mitään kristillistä jouluna, saati että käytäisiin kirkossa.

Vielä sata vuotta sitten Lapissa ei ollut mikään ongelma käydä kirkonmenojen jälkeen vielä uhraamassa seidalle. Uskonto ei siis ollut mustavalkoinen joko-tai-kysymys vaan liukumo, jossa kukaan (edes pappi itse) ei edustanut puhtaita ääripäitä, vaan kaikilla oli eriasteisia sulautumauskontoja. Lars Levi Laestadius itse uskoi mm. saamelaisten maahisiin eli gufittareihin.

Palokärki kirjoitti:Puvuista vielä vähän. Muistaakseni Hesarissa oli muutamana vuonna ( saattoi olla YLE:kin ) haastateltu saamelaisia, jotka asuivat Helsingissä. Mieleeni jäi 3-kymppinen kolttanainen, joka puhui saamelaispuvusta. Hän sanoi ettei ole valmis, että kynnys pukea kolttasaamelaisen naisen puku päälleen on mahdottoman korkea. Nyt kun sitten ajattelen näitä metsälappalaisia, jotka ovat itselleen pukuja teettäneet/tehneet niin en usko, että hekään ovat ilman sisäistä painia asiaa ratkaisseet. Itse näen pukujen teon enempi seurauksena siitä, että tämä identiteettiasia vaivaa ja puvun tekeminen on yritys ratkaista sisäinen ristiriita.

Hyvä pointti, olen samaa mieltä.
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja jussipussi » 13 Marras 2021 19:35

Jaska kirjoitti:Saamelaiskiistassa kyse onkin siitä, että lappalaiset ohittavat kokonaan sen etnisyyden tärkeämmän osan (eli nykyhetken elämisen saamelaisen yhteisön ja kulttuurin osana) ja keskittyvät vain sukujuuriin - ja niissäkin vain tiettyyn osaan eli niihin esivanhempiin, jotka olivat saamelaisia. Se, että henkilöllä on saamelaisia esivanhempia, ei mitenkään voi antaa henkilölle oikeutta siihen etnisyyteen ilman omaa nykytason yhteyttä. Meillä ei mitenkään voi olla oikeutta esivanhempiemme kaikkiin eri etnisyyksiin - niitähän voi olla kymmeniä.


En tiedä, onko tässä yhteydessä kyse yksittäisten sukujen korostamisesta. En ainakaan ole sellaista huomannut. Pikemminkin siitä, että kyse on alkuperäisestä ja alkuaan saamelaisesta väestöstä. Kaipa siksi julistuksessakin puhutaan metsäsaamelaisten olevan alkuperäisiä, ikään kuin nykyiset saamelaiset(kin) olisivat jotenkin myöhäisempiä tulijoita.
jussipussi
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 3104
Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Paikkakunta: Lappi

Re: Suomen metsäsaamelaiset järjestäytyivät

ViestiKirjoittaja Palokärki » 13 Marras 2021 19:38

Jaska kirjoitti:Paljon olen miettinyt kieltä ja mitä sen mukana tulee identiteetin rakennuspalikoiksi. Voiko olla esimerkiksi venäläinen, joka ei osaa venäjää, mutta sujuvasti suomea? Entä saamelainen, joka ei osaa saamea? En tarkoita tässä sitä, että täyttää esimerkiksi saamelaiskäräjien kriteerit vaan mietin lähinnä sitä, voiko ihmisen identiteetti olla saamelainen tai venäläinen vaikka ei osaisikaan kieltä? Luulen että edes kielen osaamattomuus tai sen vaihtuminen yhteisössä ei muuta identiteettiä mihinkään.

Hiljattaista kielen menetystä ei pidetä ongelmana, jos vielä vanhemmat tai isovanhemmat osasivat kieltä ja perhe on koko ajan elänyt paikallisyhteisön osana ja ylläpitää sen kulttuuria ja tapoja. Näin ainakin inarinsaamelaisilla, Venäjän vähemmistökansoilla (joilla on kielenvaihto käynnissä) jne.

Saamelaiskiistassa kyse onkin siitä, että lappalaiset ohittavat kokonaan sen etnisyyden tärkeämmän osan (eli nykyhetken elämisen saamelaisen yhteisön ja kulttuurin osana) ja keskittyvät vain sukujuuriin - ja niissäkin vain tiettyyn osaan eli niihin esivanhempiin, jotka olivat saamelaisia. Se, että henkilöllä on saamelaisia esivanhempia, ei mitenkään voi antaa henkilölle oikeutta siihen etnisyyteen ilman omaa nykytason yhteyttä. Meillä ei mitenkään voi olla oikeutta esivanhempiemme kaikkiin eri etnisyyksiin - niitähän voi olla kymmeniä.


Samaa mieltä tuosta kulttuurin ja tapojen ylläpidosta. Sukututkimuksessa tuntuu olevan aika yleistä ainakin pintatasolla, että valitaan joku pariskunta esivanhemmista ja sitten ollaan heidän 'jälkeläisiään'. Tässä kiistelyssä siitä, kuka on saamelainen ja kuka ei, hulluus vain korostuu.
Palokärki
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 77
Liittynyt: 28 Syys 2021 18:33

Seuraava

Paluu Suomen heimot ja sukukansat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 8 vierailijaa