jussipussi kirjoitti:jussipussi kirjoitti:Jaska kirjoitti:Kuusamon shamaanin jäänteet siirretäänhttps://yle.fi/uutiset/3-11110874?fbcli ... v08YMldmhE"– Odotamme dna-tuloksia ensi vuoden puolella. Siitä selviää onko shamaani saamelaistaustainen vaiko suomalainen. Jos se on saamelainen, neuvottelemme ensisijaisesti sen siirtämisestä Lappiin saamelaismuseo Siidan kanssa."
Vaikka etnisyyshän ei varsinaisesti ole geenitason asia, niin on totta, että genominlaajuisella tasolla saamelaiset erottuvat selvästi suomalaisista. Kun lisäksi vainajan ajoitus edeltää Kuusamon suomalaistumista (tämä tiedetään siis muiden tieteenalojen perusteella), niin vainajaa voidaan jo lähtökohtaisesti pitää etnisenä saamelaisena. Jos hän on vielä geneettisestikin saamelainen, asia on selvä.
Mutta mitäs jos hän olisikin geeneiltään suomalainen tai sekoitus? Nähdäkseni silti pätee se, että Kuusamo ei vielä tuohon aikaan ollut etnisesti suomalainen. Toki on voitu pariutua eteläisten naapurien kanssa ja saada suomalaisia geenejä, mutta ne eivät voine vaikuttaa henkilön etnisyyteen.
Eri asia se on sitten, jos isotooppitutkimuskin osoittaisi henkilön tulleen muualta. Yhdessä suomalaisen geenistön kanssa häntä pidettäisiin siinä tapauksessa etnisenä suomalaisena, joka on asettunut sen ajan saamelaisten keskuuteen.
Enpä usko, että on kovinkaan saamelainen geeneiltään. Hiukan enemmän kuin nykyiset itälappilaiset.
Meni metsään
Niin. Johtopäätös on mikä ?
Itälappilaiset ovat 500 vuoden kuluessa muuttuneet suomalaisemmiksi eli suomalaisgeenit ovat vallanneet Itälapin.
Mistä suunnasta nämä lähinnä tulivat ? Tulosuunta on Sotkamo ja Paltamo eli Kainuu. Tämä on kyllä ihan tiedossa.
On myös tiedossa, että Kuusamon saamelaissuvuista Aikioita muutti pohjoisemmaksi. Iso osa Kuusamon saamelaisten suvuista sammui.
Mutta ainakin suvut Sarwe (Sarvi, [Sarvisalmi] 100 % saamelainen ja ei voi 100 % todistaa mutta suku ehkä alunperin Aikia), Marttinin Antti (Pitkä, Pitkänen, Kallungi), Mihkelin Hanno (Vuotungit, yksi haara Määttää, Tavajärvet, Ronkaiset, Veteläiset), Aikia (Maaninka, Aikio), Kielo, Junga-Junganen (Ronkainen), Junga (Haatainen), Matti Aikasarria/Tavajärvi (Brita Matintytär l. Laurinvaimo Väisänen)ovat kuusamonsaamelaisten jälkeläissukuja. Sukupuista (joihin linkki alempana) voi itsekin katsoa, miten vähäisellä tai isoilla prosentilla saamelaiset sukuihin liittyvät.
Tuon saamelaisnoidan aikana saamelaisverotettavia 1572 maakirjan mukaan oli Kitkalla 13 ja Maanselällä samaten 13 perhettä.
Eli jos kaikilla verotettavilla miehillä oli puolisot ja keskimäärin 5 lasta (1-10), niin korkeimmillaan saamelaisia oli Kuusamo/Posio akselilla
vajaa 200 henkilöä. Mistään todella suuresta määrästä saamelaisia ei siis ole kyse.
Eikä ole koko Kemin Lapissakaan, voitte itse katsoa maakirjan lukemat eri talvikylistä.
Mutta sekä 1600-luvun alun että 1690-luvun nälkävuodet verottivat saamelaisia valtavat määrät ja määrä putosi pariin kymmeneen.
Osa kuusamon saamelaisista pakeni pohjoiseen, kuten tiedetään ja osa pakeni Venäjälle.
Suomalaistulijoiden määrä oli juurikin 1690-luvulle tultaessa huomattavasti suurempi ja selviytyminen nälkävuosista parempi.
Nykyfontisoitu maakirja 1572 :
https://drive.google.com/file/d/1ad8GST ... nBpLS/viewAlkuperäinen maakirja 1572 :
https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/ ... 1574512546Suomalaiset tulivat Kuusamoon ensimmäisen kerran 1668. Sitten seuraavaksi tuli 1681-82. Lapinlukutaitoisten luettelossa vuodelta 1723 heitä oli jo varsin paljon, saamelaisia hyvin vähän.
Siis onko lopulta sitten ihmekään, jos autosomaaligeeneissä ei näy niin suurta yhteneväisyyttä ?
Tuo 500 vuotta vielä liukenee lappi- eli saamelaisperimä, sakenee lanta- eli suomalaisperimä. Koska suomalaisissa oli enimmäkseen miehiä, jotka tulivat, niin voisi olla aivan erilaista tutkia
Kuusamon luita vaikkapa 1700-luvun alusta, 1700-luvun puolivälistä, 1800-luvun alusta, 1800-luvun puolivälistä, 1900-luvun alusta, 1900-puolivälistä ja 2000-luvun alusta.
Sanoisin että on ollut jatkuva jatkumo suomalaisvirtaa Kuusamoon päin eri vuosisatoina, joskin myös sieltä poispäin, varsinkin 1950-luvun jälkeen. Oma isänpuoleinen sukuni esimerkiksi lähti Kuusamosta jo 1830-luvulla Kemijoen varrelle Rovaniemen maalaiskuntaan.
Siis jos jo alkujaan 1700-luvulla saamelaisten osuus oli vaikkapa 5-10 prosenttia väestöstä, niin kyllähän se selvästi vaikuttaa autosomalidna:han siten, että se ei tule näkymään mitenkään dominoivana. Mutta se ei myöskään tarkoita sitä, etteikö kuusamolainen voi olla sukua saamelaisille esivanhemmilleen tai että vaikkapa ei perisi jotain harvinaista saamelaisperäistä ominaisuutta, kuten ulkonäköä tai vaikkapa sairautta.
Kuten jo aiemmin kerroin, itselläni tuo saamelaisperäinen dna kaikkien vuosisatojen jälkeen on laskennallisesti saamelaisiksi katsottujen mukaan vain vähän alle 4 prosenttia. Tosiasia silloin on, että 96 % on jotain muuta. Ja miksei se myös näkyisi sitten siten ?
Minua kuitenkin ennemmin kiinnostaa tuo vähän alle 4 % kuin se 96 %. Siksi tuolla kokonaisautosomalidna:lla ei ole mitään merkitystä, vaan yksittäisillä kromosomeilla eli dna-pätkillä, joita kenties on tähän päivään mennessä itsellenikin valunut. Sellaistakin kuitenkin täytyy olla, sillä gedmatchin mukaan olen juuri Kuolansaamelaisille sukua ja muutenkin aiemmin sijoituin suomalaisena perin saamelaisiin päin suomalaisista.
Lopputuloksena. Totta on, että nykysaamelaiset ovat kokonaisautosomaalidna-testin mukaan lähempänä, mutta totta on myöskin se, että ne kuusamolais-posiolaissukuiset, joilla on 1600-luvun lopulle juuria Kuusamossa/Posiolla, ovat sukua (kirkonkirjojenkin mukaan). Dna vain sukupolvien myötä liukenee.
Tietysti, jos ottaa sen kaikista tiukimman tulkinnan, joka suomalaisessa kansantietoudessa on, niin langonlapset ovat suvun loppu. Mutta silloinhan ei kukaan olisi sukua tuolle noidalle.
Prosenttipeliä tämä tietysti on. Tämä oli minulla tiedossa jo kauan ennen tämän noidan tuloksia. Ei minulla ollut kuvitelmia että noin pienellä määrällä saamelaisia ja puolestaan suurella määrällä kainuulaisperäisiä, olisi autosomaalidna 100 % saamelaisen näköinen ?
Se on juurikin ihan mitä haetaan. Noita oli Kitkan talvikylän eli Posion noita. Mitä todennäköisimmin kaikki Kitkan saamelaiset olivat sukua toisilleen. Joten jos on sukua Kitkan saamelaisille, niin eikö myös noidalle ? Jos on prosenttikin samaa dna:ta, voiko joku sanoa ettei ole sukua ? Sitähän tässä nyt kysytään. Kumpi ratkaisee määrä vai laatu ?
Eli onko 1/5/10/20/30/40/50/60/70/80/90/100 prosenttisesti autosomalimatch vai omaako vaikkapa esimerkiksi jonkin tietyn kromosomipätkän, joka on siirtynyt sellaisenaan kaikille jälkipolville ja vaikuttaa jälkipolven fyysiseen tai henkiseen ominaisuuteen ?
Otetaan tällainen ominaisuus esille esimerkin omaisesti, jotta ymmärrätte, mitä tarkoitan. Meidän suvussa suurin saamelaistekijä perimässä on ihonväri. Isän puolen suvussamme on ollut aina ns. mustia eli aivan ulkomaalaisen näköisiä. Kun ei ole romaaniverta eikä paljon muitakaan etelän ulkomaalaisia, niin oikeastaan ainoaksi selitykseksi jäävät saamelaiset. Toinen ominaisuus on veren seisahtuminen. En tiedä, mistä se kertoo mutta sitä on vain isän puolen suvussa. Ja kun katsoo isän puolen sukua ja vertaa heitä saamelaisiin, niin on lyhyen pituuden lisäksi muitakin saamelaispiirteitä kuten silmien ja otsan seutu..
Kuinka paljon näistä on oikeasti saamelaista ? En tiedä.. mutta miksipä ei olisi.
Projekti metsälappalaiset
ks. Sukupuita Kuusamosta
https://www.geni.com/projects/Mets%C3%A ... iset/51142UGH olen nyt puhunut.
FTDNA FF 100 % Suomi. Ydna N-FT35588 (N-Z5893->N-Y17798->N-Y17799->N-Y20916->N-Y109798/N-BY58264->N-FTE1606->N-FT35588). Mtdna H1N4