Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 21 Huhti 2018 12:52



Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
 Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellisuus 
Kirjoittaja Viesti
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Liittynyt: 07 Tammi 2015 01:30
Viestit: 296
Paikkakunta: Helsinki
Viesti Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellisuus
Helsingin yliopiston Studia Generalia -luentosarja käsittelee tänä vuonna teemaa Suomi - myytit ja todellisuus.
Luentosarjan aloittaa 9.2.2017 klo 17-19 Matti Klinge esityksellä "Suomi – sata vai tuhat vuotta?".
Luentoja voi seurata myös verkossa suorina lähetyksinä ja jälkikäteen.

9.2. Suomi – sata vai tuhat vuotta?: http://blogs.helsinki.fi/studiageneralia/2017/02/06/9-2-suomi-sata-vai-tuhat-vuotta/


09 Helmi 2017 15:52
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 08 Heinä 2012 15:56
Viestit: 364
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
Mielenkiintoista.

Matti Klingen mukaan Suomi -niminen Vendipäällikkö olisi ensimmäinen viite Suomi sanasta vuodelta 811, kun neuvottelivat rajoista.
Vendit olisivat Matin mukaan Kuurinmaalta, (varmaankin Latvian rannikko myös), Virosta ja Varsinais-Suomesta. Ja Varsinais-suomalaiset olisivat pohjois-Vendejä. Suomalaiset olisivat etnonyyminsä siis saaneet tuon päällikön nimestä, hänen jälkeläisiään siis. Tämä tulee olemaan varsin kiistanalainen näkemys, mutta eihän se välttämättä muuta Suomi-sanan etnonyymiä, sillä sana olisi suunnilleen kuitenkin niiltä alueilta, mistä Suomi ja Saame -sanan Shämä -merkitys olisi alunperin annettu. Matti perustelee myös Kalevalan merisanoilla, että kalevalaiset olisivat näitä vendejä.

Esityksen puitteet Yliopistolla kusahtaa pahasti. Eivät saa Matille tietokoneelta esitystä esiin. PDT_Armataz_01_33
Saivat kuitenkin lopulta. Ihan ok esitys... Kysyjät nyt eivät tahdo pysyä muinaisuudessa, vaan miettivät tämän päivän politiikkaa.
PDT_Armataz_01_12

Matti painotti länttä itää enemmän. Minusta olisi voinut myös käsitellä väestön paineita eri suunnilta. Vastauksena itsenäistymisajan osalta Matti kuitenkin kertoi että sekä Saksa että Neuvostoliitto-Venäjä olivat molemmat heikkouden tilassa, mikä antoi Suomelle mahdollisuuden vahvistua. Tuohon melkein voisi koko homman tiivistää. Enemmän sitä menneisyyttä olisin toivonut, aihe vähän karkaili kysyjiltä... Tuohon lyhyeen aikaan ei tietysti kaikki sovi millään mahtumaan. Toivottavasti joku tekisi jonkinlaisen yleisen nettiluentosarjan. Sen verran oli mielenkiintoinen aihe.

_________________
yli 96 prosenttisesti Suomesta, vajaat 4 prosenttia Kauko-idästä


09 Helmi 2017 19:01
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18
Viestit: 4941
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
rcislandlake kirjoitti:
Matti Klingen mukaan Suomi -niminen Vendipäällikkö olisi ensimmäinen viite Suomi sanasta vuodelta 811, kun neuvottelivat rajoista. Vendit olisivat Matin mukaan Kuurinmaalta, (varmaankin Latvian rannikko myös), Virosta ja Varsinais-Suomesta. Ja Varsinais-suomalaiset olisivat pohjois-Vendejä. Suomalaiset olisivat etnonyyminsä siis saaneet tuon päällikön nimestä, hänen jälkeläisiään siis. Tämä tulee olemaan varsin kiistanalainen näkemys, mutta eihän se välttämättä muuta Suomi-sanan etnonyymiä, sillä sana olisi suunnilleen kuitenkin niiltä alueilta, mistä Suomi ja Saame -sanan Shämä -merkitys olisi alunperin annettu. Matti perustelee myös Kalevalan merisanoilla, että kalevalaiset olisivat näitä vendejä.

Olisipa mielenkiintoista lukea Muinaisuutemme Merivallat versio 2017, joka sisältäisi Klingen mainitseman uuden materiaalin. Kaipa tämä mahdollinen länsibalttilainen ja -slaavilainen kontaktivaihe mahtuu tunnettuun arkeologiseen ja kielitieteelliseenkin kehikkoon, miksei myös geneettiseen.

Tilaisuus oli varsin lämminhenkinen eikä tietotekniikan nikottelu haitannut yhtään.


09 Helmi 2017 20:18
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 08 Heinä 2012 15:56
Viestit: 364
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
Kinaporin kalifi kirjoitti:
rcislandlake kirjoitti:
Matti Klingen mukaan Suomi -niminen Vendipäällikkö olisi ensimmäinen viite Suomi sanasta vuodelta 811, kun neuvottelivat rajoista. Vendit olisivat Matin mukaan Kuurinmaalta, (varmaankin Latvian rannikko myös), Virosta ja Varsinais-Suomesta. Ja Varsinais-suomalaiset olisivat pohjois-Vendejä. Suomalaiset olisivat etnonyyminsä siis saaneet tuon päällikön nimestä, hänen jälkeläisiään siis. Tämä tulee olemaan varsin kiistanalainen näkemys, mutta eihän se välttämättä muuta Suomi-sanan etnonyymiä, sillä sana olisi suunnilleen kuitenkin niiltä alueilta, mistä Suomi ja Saame -sanan Shämä -merkitys olisi alunperin annettu. Matti perustelee myös Kalevalan merisanoilla, että kalevalaiset olisivat näitä vendejä.

Olisipa mielenkiintoista lukea Muinaisuutemme Merivallat versio 2017, joka sisältäisi Klingen mainitseman uuden materiaalin. Kaipa tämä mahdollinen länsibalttilainen ja -slaavilainen kontaktivaihe mahtuu tunnettuun arkeologiseen ja kielitieteelliseenkin kehikkoon, miksei myös geneettiseen.

Tilaisuus oli varsin lämminhenkinen eikä tietotekniikan nikottelu haitannut yhtään.

Matilta tivattiin, ovatko suomalaiset ruotsalaisia. Hän vastasi että molempia, suomalaisia ja ruotsalaisia... Sitten kysyttiin, olemmeko venäläisiä.. Matti kyllä hanskasi hyvin, että vaikka mitä tulijoita, joista suomalaisuus rakentui.. Eli sellaista pientä politikointia piti siinä olla.

Myyttejä ja nykyajan suomalaisuutta itsenäisyyttä edeltävällä ajalla, kun piti käsitellä, niin olisi voinut olla myös muunlaisista kansan kertomuksista jäteistä ja piruista jne. ..ja vaikkapa saamelaisten myyteistä. Matti käsitteli Kalevan väkeä eli Kalevalaa, joka nyt nähtävästi ankkuroitui Itämereen ja vendeihin.. Mutta ehkä Matti on paras kertomaan juuri vendeistä. Tuo kuitenkin antoi Suomesta näkemyksen, joka istuu pääasiassa lounais-Suomeen ja ehkä etelä-Suomeen.

Isälinjat I ja N jakaa Suomen aika hyvin puoliksi. Toivottavasti jollain on tähän hyvä selitys myös myyttien osalta. Kulkivatko myytit vai kulkivatko isät ? Molemmat tietysti kulkivat.. Mistä myytit ovat peräisin ? Paikallisia vai tuontikamaa ?

Voisi tehdä vaikka tällaisen listan:
Lounais-Suomi :
* Lalli - paikallinen myytti
* Kalevala - vanhimmalta osaltaan tuontikamaa ja osittain paikallinen myytti
Lappi :
* revontulen synty - paikallinen myytti
Itä-Suomi :
* metelit, pirut ja jätit
Karjala :
* Kalevala - suurimmalta osaltaan tuontikamaa, osittain paikallinen myytti

Sitten myytit kartalle ja taas miettimään ja kummastelemaan, mihinkä väkeen istuisi... mitä reittiä olisi kulkenut ja minkä väen mukana.. Vaikeuksia toki voi olla jäljittää vanhimmat versiot, sillä aikojen saatossa myytit ovat toki levinneet. Mutta se nyt mitä tiedetään, että mistä niitä on kerätty...

_________________
yli 96 prosenttisesti Suomesta, vajaat 4 prosenttia Kauko-idästä


09 Helmi 2017 21:22
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Liittynyt: 07 Tammi 2015 01:30
Viestit: 296
Paikkakunta: Helsinki
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
Alma materini puolesta minun on kyllä ehdottomasti sanottava, että sen luentosalitekniikka kyllä vaikutti toimivan oikein hyvin, mutta ongelmia taisi tulla - kuten usein käy - käyttäjäportaassa: Luennoitsijalla ei ollut tarvetta esityksensä aikana koko av-välineistölle muutoin kuin yhden kartan näyttämiseksi aivan luennon lopussa. Jokin sivusilmällä nähtävä vilkkuva asia (näytönsäästäjä?) tietokoneen näytöllä häiritsi häntä esityksen alussa, jolloin avustaja ilmeisesti laittoi kiinni koko koneen näytön sulkemisen asemesta. Koneen käynnistäminen uudelleen ja kuvatiedoston etsiminen veivät sitten jonkin verran aikaa lopussa. - Näitä sattuu :)


09 Helmi 2017 21:36
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02
Viestit: 7127
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
Johannes kirjoitti:
Alma materini puolesta minun on kyllä ehdottomasti sanottava, että sen luentosalitekniikka kyllä vaikutti toimivan oikein hyvin, mutta ongelmia taisi tulla - kuten usein käy - käyttäjäportaassa: Luennoitsijalla ei ollut tarvetta esityksensä aikana koko av-välineistölle muutoin kuin yhden kartan näyttämiseksi aivan luennon lopussa. Jokin sivusilmällä nähtävä vilkkuva asia (näytönsäästäjä?) tietokoneen näytöllä häiritsi häntä esityksen alussa, jolloin avustaja ilmeisesti laittoi kiinni koko koneen näytön sulkemisen asemesta. Koneen käynnistäminen uudelleen ja kuvatiedoston etsiminen veivät sitten jonkin verran aikaa lopussa. - Näitä sattuu :)

Joo, kyllä ne yleensä testataan ennen esitystä, että kaikki toimii.
Videotykin temppuilut ja lepotilaan menemiset tai ihme näytönsäästäjät muistan joskus olleen jossain ongelmana.

Mielenkiintoista, että Klinge on yhä 80-luvulla esittämiensä näkemysten takana. Vendi-hypoteesi saa kyllä tukea kielitieteeltä; tässä Björnflatenilta:

"11.9 Four arguments can be brought forward for positing a West Slavic source
for the most archaic Slavic material in Finnic:
(i) Slavic material is more widely diffused in the North than in the South.
This circumstance does not favor a conception of accession from northmoving
East Slavs.
(ii) The most archaic material is typical borrowings with cognates in West
Slavic on the Baltic seaboard.
(iii) The most archaic material demonstrates an opposition in vowel quantity
which is not recorded in East Slavic, but a well attested feature of West
Slavic.
(iv) The general Finnic ethnonym venät indicates early contacts between the
Proto-Finnic tribes and the West Slavs on the Baltic seaboard.

If the three oldest layers are excluded, it can be stated that the oldest
East Slavic layer in Finnic can be dated to the second half of the 10th
century."
http://www.helsinki.fi/venaja/nwrussia/ ... flaten.pdf

Länsislaavilainen vaikutus sijoittuisi siis jo ensimmäisen vuosituhannen puolelle. Toisaalta vendit olivat pakanoita 1100-luvun tanskalaissotiin saakka, joten ainakaan kristillistä sanastoa tuskin on sieltä suunnalta saatu. On siis mahdollista, että kristillinen sanasto todistaisi samasta kuin Kirsanovin paikannimitutkimukset Inkerinmaalla, eli selityksenä voisi ehkä toimia myös jokin hyvin vanhakantainen tai suhteellisen varhainen slaavilainen kielimuoto Novgorodin tshuudilaisalueella. Vanhimmat lainasanat olisivat puskuroituneet tshuudien kieleen eivätkä siksi olisi levinneet merkittävästi nykyaikaan säilyneisiin itämerensuomalaisiin kieliin.

_________________
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)


10 Helmi 2017 10:59
Profiili WWW
SuuBaltti
SuuBaltti
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18
Viestit: 4941
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
Jaska kirjoitti:
Länsislaavilainen vaikutus sijoittuisi siis jo ensimmäisen vuosituhannen puolelle. Toisaalta vendit olivat pakanoita 1100-luvun tanskalaissotiin saakka, joten ainakaan kristillistä sanastoa tuskin on sieltä suunnalta saatu.

Ei kai mikään estä sitä, että osa vendeistä oli kristittyjä, osa ei? Sanasto on siten voinut levitä vendikontaktien mukana ja tanskalaisilla oli silti syy hyökätä ns. pakanoiden kimppuun. Sen lisäksi, että vendit hyökkäilivät heidän kimppuunsa.

Ventspils ?"Vendienlinna" olisi hyvä ehdokas länsislaavien etappisatamaksi, varsinkin jos oletamme että länsibalteilla oli hyvät suhteet näihin, osa olisi sitten jopa asettunut Inkerinmaalle, ehkä jonnekin Kirnujoen < Kernova "Musta(-joki)" liepeille?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vornaisienjoki

Toivotaan, että Klingen uusi materiaali päätyy kirjaksi. Lupaan itse ostaa yhden kappaleen.


10 Helmi 2017 11:32
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
Avatar

Liittynyt: 24 Tammi 2015 15:01
Viestit: 330
Paikkakunta: Vaasa
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
Onpa mielenkiintoista, täytynee kuunnella tuo ja odotella Klingen uutta kirjaa. Luin juuri Klingen kirjan englanninkielisen version ja se vaikutti mielenkiintoiselta. Toki monet todisteet vaikuttivat aika hataroilta, mm. lohikäärmelippu Henrikin sarkofagissa (lohikäärme taitaa olla yleinen pakanoiden tunnus eli kyse voi olla alankomaalaisen mestarin käyttämästä symbolikaasta), mutta monet myös kuulostivat ainakin näin amatööristä ihan loogisilta.

Ehkä tuosta kirjasta voisi avata ihan oman keskustelunsa? Toinen mienekiintoinen kirja, jota luen parhaillaan on Jalmari Jaakkolan "Suomen varhaishistoria" (uudistettu 1950-luvun painos), jossa on paljon mielenkiintoisia ajatuksia. Jaakkolaa on arvosteltu kansallismielisyydestä ja yhteisen historian etsimisestä ja genetiikka onkin varmaan osoittanut hänen ideansa siitä, että karjalaisuus on vain hämäläisen itämuuton tulos, vääräksi, mutta kainulaisia ja pirkkalaisia koskevat osiot ovat erittäin mielenkiintoisia. Myös idäntietä koskeva osia on mielenkiintoinen, vaikka varmaan joiltain osin vanhentunut.

Onko kukaan muu lukenut tuota kirjaa?

_________________
Y-DNA R1b DF27 --> FGC17112
mtDNA W1b1


10 Helmi 2017 12:19
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02
Viestit: 7127
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
Kinaporin kalifi kirjoitti:
Jaska kirjoitti:
Länsislaavilainen vaikutus sijoittuisi siis jo ensimmäisen vuosituhannen puolelle. Toisaalta vendit olivat pakanoita 1100-luvun tanskalaissotiin saakka, joten ainakaan kristillistä sanastoa tuskin on sieltä suunnalta saatu.

Ei kai mikään estä sitä, että osa vendeistä oli kristittyjä, osa ei?

Estää: liian varhainen ajankohta. Käsittääkseni vendirannikolta eli Tanskan ja Baltian väliltä ei ole edes arkeologisia löytöjä, jotka tukisivat alueella olleen kristittyjä ensimmäisellä vuosituhannella.

Kinaporin kalifi kirjoitti:
Sanasto on siten voinut levitä vendikontaktien mukana ja tanskalaisilla oli silti syy hyökätä ns. pakanoiden kimppuun. Sen lisäksi, että vendit hyökkäilivät heidän kimppuunsa.

Ventspils ?"Vendienlinna" olisi hyvä ehdokas länsislaavien etappisatamaksi, varsinkin jos oletamme että länsibalteilla oli hyvät suhteet näihin, osa olisi sitten jopa asettunut Inkerinmaalle, ehkä jonnekin Kirnujoen < Kernova "Musta(-joki)" liepeille?

Nimi täsmäisi, mutta keitä alueella sitten asui? Liiviläisiä? Koska latviassa ja liettuassa ei näin vanhoja slaavilainoja ole.

_________________
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)


10 Helmi 2017 13:38
Profiili WWW
SuuBaltti
SuuBaltti
Avatar

Liittynyt: 16 Helmi 2011 12:09
Viestit: 6170
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
Kvenlander kirjoitti:
Onpa mielenkiintoista, täytynee kuunnella tuo ja odotella Klingen uutta kirjaa. Luin juuri Klingen kirjan englanninkielisen version ja se vaikutti mielenkiintoiselta. Toki monet todisteet vaikuttivat aika hataroilta, mm. lohikäärmelippu Henrikin sarkofagissa (lohikäärme taitaa olla yleinen pakanoiden tunnus eli kyse voi olla alankomaalaisen mestarin käyttämästä symbolikaasta), mutta monet myös kuulostivat ainakin näin amatööristä ihan loogisilta.


Mitä se höpisi tästä lohikäärmeestä?
Lainaa:
Ehkä tuosta kirjasta voisi avata ihan oman keskustelunsa? Toinen mienekiintoinen kirja, jota luen parhaillaan on Jalmari Jaakkolan "Suomen varhaishistoria" (uudistettu 1950-luvun painos), jossa on paljon mielenkiintoisia ajatuksia. Jaakkolaa on arvosteltu kansallismielisyydestä ja yhteisen historian etsimisestä ja genetiikka onkin varmaan osoittanut hänen ideansa siitä, että karjalaisuus on vain hämäläisen itämuuton tulos, vääräksi, mutta kainulaisia ja pirkkalaisia koskevat osiot ovat erittäin mielenkiintoisia. Myös idäntietä koskeva osia on mielenkiintoinen, vaikka varmaan joiltain osin vanhentunut.

Onko kukaan muu lukenut tuota kirjaa?


Karjalaiset ovat geenien perusteella osin satakuntalais-hämäläisiä.

Olen lukenut tuon kirjan joskus. Mitään ykityiskohtia en osaa enää palauttaa mieleen.

_________________
Der Teufel steckt im Details:

Väinämöinen - R1a
Lemminkäinen - I1
Joukahainen - N


10 Helmi 2017 14:11
Profiili WWW
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 08 Heinä 2012 15:56
Viestit: 364
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
Sigfrid kirjoitti:
Kvenlander kirjoitti:
Onpa mielenkiintoista, täytynee kuunnella tuo ja odotella Klingen uutta kirjaa. Luin juuri Klingen kirjan englanninkielisen version ja se vaikutti mielenkiintoiselta. Toki monet todisteet vaikuttivat aika hataroilta, mm. lohikäärmelippu Henrikin sarkofagissa (lohikäärme taitaa olla yleinen pakanoiden tunnus eli kyse voi olla alankomaalaisen mestarin käyttämästä symbolikaasta), mutta monet myös kuulostivat ainakin näin amatööristä ihan loogisilta.


Mitä se höpisi tästä lohikäärmeestä?
Lainaa:
Ehkä tuosta kirjasta voisi avata ihan oman keskustelunsa? Toinen mienekiintoinen kirja, jota luen parhaillaan on Jalmari Jaakkolan "Suomen varhaishistoria" (uudistettu 1950-luvun painos), jossa on paljon mielenkiintoisia ajatuksia. Jaakkolaa on arvosteltu kansallismielisyydestä ja yhteisen historian etsimisestä ja genetiikka onkin varmaan osoittanut hänen ideansa siitä, että karjalaisuus on vain hämäläisen itämuuton tulos, vääräksi, mutta kainulaisia ja pirkkalaisia koskevat osiot ovat erittäin mielenkiintoisia. Myös idäntietä koskeva osia on mielenkiintoinen, vaikka varmaan joiltain osin vanhentunut.

Onko kukaan muu lukenut tuota kirjaa?


Karjalaiset ovat geenien perusteella osin satakuntalais-hämäläisiä.

Olen lukenut tuon kirjan joskus. Mitään ykityiskohtia en osaa enää palauttaa mieleen.

Olisivatko satakunta-hämäläiset ennemminkin osittain nykykarjalaisista ? Nimittäin tämä taas tuo mieleen sen jäämit - hämäläiset yhteyden (Jämsä), kun Venäen puolella on Jempogostaa ja muita.. Ja olisivatko itähämäläiset sittenkin taistelleet Novgorodia vastaan esimerkiksi Nevalla (Pietarilla) ?
Hämäläiset eli lapit eli shämät olisivat olleet se Vendi-Kalevaisten Pohjola, jonne myytiin Sampo. Sampo makaisi siis Itämeren pohjassa. Shämät eli lapit tietysti asuttivat kuten tunnettua, koko Suomen ja myös Venäjän karjalaa, Lopilaiset eli kaakkoiset lappalaiset esimerkkinä. Shämä muuttui hämäksi sekä saameksi. Häme muuttui Jemiksi, mikä näkyy edelleen Venäjällä paikannimissä, mutta myös samallatavalla Suomessa.

Hämäläiset muuttuivat Länsi-Suomessa nykyisenkaltaisiksi, koska Vendit eli Suomi-päällikön jälkeläiset työnsivät heitä pohjoisemmaksi. Varsinais-Suomi sai nimensä Vendlandia eli Fendlandia eli Finlandia eli Finland. Sitten svea-götalaiset rantautuivat Suomeen, mutta eivät päässeet vahvojen vendien maille. He assimiloivat rannikon hämäläiset, jolloin muodostui satakunta (hundrare). Karjalassa hämäläiset saivat uutta verta slaaveista. Ja kaikenkaikkiaan yleisesti ottaen jokainen porukka sai vähän verta monista eri heimoista, flemingeiltä (vendien Lemminkäinen), gooteilta, balteilta, slaaveilta, alaneilta ja jopa juutalaisilta. Näin se varmasti jotakuinkin menee että sopii ihan kaikkiin raameihin.

Mutta mistä tulivat lapit sitten ? Saamelaiset sanovat, että maassa asui ennen heitä jättejä ?
Uskon, että länsisaamelaiset tulivat eteläskandinaaviasta ja itäsaamelaiset sieltä Siipperian puolelta, näin siis aluksi.

Mutta se, miksi saamelaiset ajattelivat että jätit olivat heitä ennen johtuu siitä, että nämä kertojasaamelaiset eli lapit asuttivat aluksi keskistä Suomea, josta nousivat Pohjanmaalle ja Kainuuseen, jonne nämä vendit olivat ehtineet rannikkoa seilaten ennen heitä. Vendit olivat muutenkin maailmanmiehiä, kun taas saamelaiset elivät hyvin paikallisesti eivätkä avartaneet juurikaan maailmankuvaansa kesäisten metsästys-kalastuspaikkojen, talvikylien ja käräjäsiitojen ulkopuolella. Näin siis näytti siltä, että jätit eli suurikokoiset miehet ehtivät pohjoiseen ennen heitä. Ehtiväthän he tietysti ennen tarinankertojia, mutta oli siellä muitakin saamelaisia. Kainuun Paltomon jättiläisyyttä (agromegalia) aiheuttava geeni olisi siis vendeiltä ? Kävisi järkeen että he ovat Itämeren eteläosista, sillä mm. teutonien ja juuttien/goottien/gööttien sanotaan olleen isokokoisia. Latvian historiassa koko Baltian rannikko olisi ollut eriväristen goottien aluetta. Laskivatko he vendit gootteihin ? Jospa vaikka vendit olisivat gootti-slaavi -sekakansaa tai vain slaavinkielen omaksunut goottiryhmä. Kuitenkin sana kuningaz (kuningas) ja aithee (äiti) voisi antaa jotain olettamuksia tästäkin. Idässähän äiti oli emo/emä. Näin ollen äiti olisi tullut vendeiltä.

_________________
yli 96 prosenttisesti Suomesta, vajaat 4 prosenttia Kauko-idästä


Viimeksi muokannut rcislandlake päivämäärä 10 Helmi 2017 15:00, muokattu yhteensä 2 kertaa



10 Helmi 2017 14:28
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
Avatar

Liittynyt: 24 Tammi 2015 15:01
Viestit: 330
Paikkakunta: Vaasa
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
Sigfrid kirjoitti:
Kvenlander kirjoitti:
Onpa mielenkiintoista, täytynee kuunnella tuo ja odotella Klingen uutta kirjaa. Luin juuri Klingen kirjan englanninkielisen version ja se vaikutti mielenkiintoiselta. Toki monet todisteet vaikuttivat aika hataroilta, mm. lohikäärmelippu Henrikin sarkofagissa (lohikäärme taitaa olla yleinen pakanoiden tunnus eli kyse voi olla alankomaalaisen mestarin käyttämästä symbolikaasta), mutta monet myös kuulostivat ainakin näin amatööristä ihan loogisilta.


Mitä se höpisi tästä lohikäärmeestä?
Lainaa:
Ehkä tuosta kirjasta voisi avata ihan oman keskustelunsa? Toinen mienekiintoinen kirja, jota luen parhaillaan on Jalmari Jaakkolan "Suomen varhaishistoria" (uudistettu 1950-luvun painos), jossa on paljon mielenkiintoisia ajatuksia. Jaakkolaa on arvosteltu kansallismielisyydestä ja yhteisen historian etsimisestä ja genetiikka onkin varmaan osoittanut hänen ideansa siitä, että karjalaisuus on vain hämäläisen itämuuton tulos, vääräksi, mutta kainulaisia ja pirkkalaisia koskevat osiot ovat erittäin mielenkiintoisia. Myös idäntietä koskeva osia on mielenkiintoinen, vaikka varmaan joiltain osin vanhentunut.

Onko kukaan muu lukenut tuota kirjaa?


Karjalaiset ovat geenien perusteella osin satakuntalais-hämäläisiä.

Olen lukenut tuon kirjan joskus. Mitään ykityiskohtia en osaa enää palauttaa mieleen.


Kirjassa oli muistaakseni pitkä pätkä, miten suomalaiset ja vendit ovat molemmat palvoneet käärmeitä ja lohikäärmeitä ja todisteena esiteltiin Olaus Magnuksen kuvia käärmeitä palvovista lappalaisiata ja Henrikin sarkofagi, jossa suomalaiset taisteli lohikäärmelipun alla...

_________________
Y-DNA R1b DF27 --> FGC17112
mtDNA W1b1


10 Helmi 2017 14:54
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 08 Heinä 2012 15:56
Viestit: 364
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
Kvenlander kirjoitti:
Sigfrid kirjoitti:
Kvenlander kirjoitti:
Onpa mielenkiintoista, täytynee kuunnella tuo ja odotella Klingen uutta kirjaa. Luin juuri Klingen kirjan englanninkielisen version ja se vaikutti mielenkiintoiselta. Toki monet todisteet vaikuttivat aika hataroilta, mm. lohikäärmelippu Henrikin sarkofagissa (lohikäärme taitaa olla yleinen pakanoiden tunnus eli kyse voi olla alankomaalaisen mestarin käyttämästä symbolikaasta), mutta monet myös kuulostivat ainakin näin amatööristä ihan loogisilta.


Mitä se höpisi tästä lohikäärmeestä?
Lainaa:
Ehkä tuosta kirjasta voisi avata ihan oman keskustelunsa? Toinen mienekiintoinen kirja, jota luen parhaillaan on Jalmari Jaakkolan "Suomen varhaishistoria" (uudistettu 1950-luvun painos), jossa on paljon mielenkiintoisia ajatuksia. Jaakkolaa on arvosteltu kansallismielisyydestä ja yhteisen historian etsimisestä ja genetiikka onkin varmaan osoittanut hänen ideansa siitä, että karjalaisuus on vain hämäläisen itämuuton tulos, vääräksi, mutta kainulaisia ja pirkkalaisia koskevat osiot ovat erittäin mielenkiintoisia. Myös idäntietä koskeva osia on mielenkiintoinen, vaikka varmaan joiltain osin vanhentunut.

Onko kukaan muu lukenut tuota kirjaa?


Karjalaiset ovat geenien perusteella osin satakuntalais-hämäläisiä.

Olen lukenut tuon kirjan joskus. Mitään ykityiskohtia en osaa enää palauttaa mieleen.


Kirjassa oli muistaakseni pitkä pätkä, miten suomalaiset ja vendit ovat molemmat palvoneet käärmeitä ja lohikäärmeitä ja todisteena esiteltiin Olaus Magnuksen kuvia käärmeitä palvovista lappalaisiata ja Henrikin sarkofagi, jossa suomalaiset taisteli lohikäärmelipun alla...

Tulee mieleen Harald Hirmuinen. https://fi.wikipedia.org/wiki/Harald_Hirmuinen Uisko-sana muuten muistuttaa liskoa, joka puolestaan käärmettä.
Ovatko sveatkin svendejä ? :D Ovatko Itämeren viikingit svendejä ? Lohikäärme.. https://fi.wikipedia.org/wiki/Louhi Lohi on kala, mutta louhi oli se pohjolan eli lappien akka. Olisiko tuo Louhi pilkkanimi lappalaiselle ? Jos louhi on käärmesanan toisinto, niin louhikäärme olisi käärmekäärme. Lohi-kala olisi käärmemäinen vesieläin, peto.

Louhi tullee Loki/Louki -nimestä.

Skandinaaviassa logi - lohi -louhi on tulijätti. https://en.wikipedia.org/wiki/Logi Tulikin muistuttaa käärmettä, kun se nousee ylöspäin.
Tämä olisi vain sanan selitys, ei kyseinen akka. Tässä on kyseessä miespuolinen hahmo.

Pohjolan akka olisi siis samankaltainen mutta eri Loki : https://en.wikipedia.org/wiki/Loki
Tämä oli nainen. Jos saagat ja kalevala yhdistyvät, niin keitä nämä kaikki sitten oikein olivat ? Ovatko skandinaavit gootti-vendejä ? Vanat olivat saamelaisia ja aasat gootti-vendejä ? Oliko Pohjola Suomessa, Ruotsissa vai Peräpohjassa ? Minusta tuntuu, että tällähetkellä skandinaavia-Suomi oli Pohjola ja Itämeren etelä-itärannikko goottien ja vendien maita ennenkuin valtasivat Skandinaavian ja Suomen. Tämän on täytynyt tapahtua melkoisen varhain. Jos näin on, mitä geenejä kullakin oli ? Polttohautaus oli ikäväksemme tapa hävittää ruumiita ja hapan maa hävitti muut. Mysteerien mysteeri.

_________________
yli 96 prosenttisesti Suomesta, vajaat 4 prosenttia Kauko-idästä


Viimeksi muokannut rcislandlake päivämäärä 10 Helmi 2017 15:19, muokattu yhteensä 1 kerran



10 Helmi 2017 15:03
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti
Avatar

Liittynyt: 16 Helmi 2011 12:09
Viestit: 6170
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
Kvenlander kirjoitti:
Sigfrid kirjoitti:
Kvenlander kirjoitti:
Onpa mielenkiintoista, täytynee kuunnella tuo ja odotella Klingen uutta kirjaa. Luin juuri Klingen kirjan englanninkielisen version ja se vaikutti mielenkiintoiselta. Toki monet todisteet vaikuttivat aika hataroilta, mm. lohikäärmelippu Henrikin sarkofagissa (lohikäärme taitaa olla yleinen pakanoiden tunnus eli kyse voi olla alankomaalaisen mestarin käyttämästä symbolikaasta), mutta monet myös kuulostivat ainakin näin amatööristä ihan loogisilta.


Mitä se höpisi tästä lohikäärmeestä?
Lainaa:
Ehkä tuosta kirjasta voisi avata ihan oman keskustelunsa? Toinen mienekiintoinen kirja, jota luen parhaillaan on Jalmari Jaakkolan "Suomen varhaishistoria" (uudistettu 1950-luvun painos), jossa on paljon mielenkiintoisia ajatuksia. Jaakkolaa on arvosteltu kansallismielisyydestä ja yhteisen historian etsimisestä ja genetiikka onkin varmaan osoittanut hänen ideansa siitä, että karjalaisuus on vain hämäläisen itämuuton tulos, vääräksi, mutta kainulaisia ja pirkkalaisia koskevat osiot ovat erittäin mielenkiintoisia. Myös idäntietä koskeva osia on mielenkiintoinen, vaikka varmaan joiltain osin vanhentunut.

Onko kukaan muu lukenut tuota kirjaa?


Karjalaiset ovat geenien perusteella osin satakuntalais-hämäläisiä.

Olen lukenut tuon kirjan joskus. Mitään ykityiskohtia en osaa enää palauttaa mieleen.


Kirjassa oli muistaakseni pitkä pätkä, miten suomalaiset ja vendit ovat molemmat palvoneet käärmeitä ja lohikäärmeitä ja todisteena esiteltiin Olaus Magnuksen kuvia käärmeitä palvovista lappalaisiata ja Henrikin sarkofagi, jossa suomalaiset taisteli lohikäärmelipun alla...


Mikä vika lohikäärmeesä on? Jonkinlaista mytologista vesipetoa on todistetusti kunnioitettu Suomessa 500- ja 600-luvuilla. Toisaalta tuollaisiin myöhempiin ristiretkiaikaisiin kuviin liittyy kristillist symboliikka, joten sen lipun lohikäärmeen voi selittää kristillisenä propagandana. Ristiretkeläisten taistelu pakanallista Leviatan-olentoa vastaan.

_________________
Der Teufel steckt im Details:

Väinämöinen - R1a
Lemminkäinen - I1
Joukahainen - N


10 Helmi 2017 15:16
Profiili WWW
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 08 Heinä 2012 15:56
Viestit: 364
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
Sigfrid kirjoitti:
Mikä vika lohikäärmeesä on? Jonkinlaista mytologista vesipetoa on todistetusti kunnioitettu Suomessa 500- ja 600-luvuilla. Toisaalta tuollaisiin myöhempiin ristiretkiaikaisiin kuviin liittyy kristillist symboliikka, joten sen lipun lohikäärmeen voi selittää kristillisenä propagandana. Ristiretkeläisten taistelu pakanallista Leviatan-olentoa vastaan.
Ehkäpä he eivät osanneet selittää yön valoja muuten, joten kaipa nuo tähtitaivaalta tulevat. Karhukin on siellä. Linnunrata itsessään muistuttaa käärmettä.

_________________
yli 96 prosenttisesti Suomesta, vajaat 4 prosenttia Kauko-idästä


10 Helmi 2017 15:26
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18
Viestit: 4941
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
Jaska kirjoitti:
Estää: liian varhainen ajankohta. Käsittääkseni vendirannikolta eli Tanskan ja Baltian väliltä ei ole edes arkeologisia löytöjä, jotka tukisivat alueella olleen kristittyjä ensimmäisellä vuosituhannella.

..Nimi täsmäisi, mutta keitä alueella sitten asui? Liiviläisiä? Koska latviassa ja liettuassa ei näin vanhoja slaavilainoja ole.

Mjoo, kristinuskon ajatellaan kai alkaneen levitä Puolan liepeille vasta 800-luvulta alkaen. Mutta, jos vendejä asui esim. Inkerinmaan Kirnujoella, kaipa heillä oli yhteyksiä eteläiselle Itämerelle pitkään, jopa satoja vuosia. Kristillinen sanasto ehti siis levitä pohjoiseen siinä sivussa.

Ventajoen ympäristössä asui kaiketi kuurilaisia, jotka saattaisivat olla niitä länsibaltteja, joihin mm. Kallio on viitannut hahmotellessaan imsun balttikontakteja. Varhaiset slaavilainat eivät mahdollisesti ehtineet levitä itäbalttiin, ryhmien suhteet taisivat olla aika jännitteiset?


10 Helmi 2017 15:26
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
Avatar

Liittynyt: 24 Tammi 2015 15:01
Viestit: 330
Paikkakunta: Vaasa
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
Ei lohikäärmeissä ole mitään vikaa. En vain pitänyt hollantilaisen taiteilijan 1400-luvulla tilaustyöhön laittamaa lohikäärmelippua kovin vakuuttavana todisteena suomalaisten vendiläisyydestä. Monet muut todisteet olivat vakuuttavampia.

_________________
Y-DNA R1b DF27 --> FGC17112
mtDNA W1b1


11 Helmi 2017 00:28
Profiili
Sutki savolainen
Sutki savolainen

Liittynyt: 17 Tammi 2014 18:19
Viestit: 512
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
Tähänkö Suomi-nimeen Klinge viittasi: http://www.thelatinlibrary.com/annalesregnifrancorum.html, [811] DCCCXI.
"de parte vero Danorum inprimis fratres Hemmingi, Hancwin et Angandeo, deinde ceteri honorabiles inter suos viri, Osfrid cognomento Turdimulo et Warstein et Suomi et Urm et alius Osfrid filius Heiligen et Osfrid *de Sconaowe et Hebbi et Aowin."

Siihen löytyy viittaus myös Tanskan historian esityksestä:
http://www.dandebat.dk/eng-dk-historie17.htm


11 Helmi 2017 22:19
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Liittynyt: 07 Tammi 2015 01:30
Viestit: 296
Paikkakunta: Helsinki
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
Fagus kirjoitti:
Tähänkö Suomi-nimeen Klinge viittasi: http://www.thelatinlibrary.com/annalesregnifrancorum.html, [811] DCCCXI.
"de parte vero Danorum inprimis fratres Hemmingi, Hancwin et Angandeo, deinde ceteri honorabiles inter suos viri, Osfrid cognomento Turdimulo et Warstein et Suomi et Urm et alius Osfrid filius Heiligen et Osfrid *de Sconaowe et Hebbi et Aowin."

Siihen löytyy viittaus myös Tanskan historian esityksestä:
http://www.dandebat.dk/eng-dk-historie17.htm

Fagus, kiitos linkeistä. Kyllä, juuri tuosta vuoden 811 maininnasta oli kyse


15 Helmi 2017 13:22
Profiili
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen

Liittynyt: 07 Tammi 2015 01:30
Viestit: 296
Paikkakunta: Helsinki
Viesti Re: Studia Generalia, kevät 2017: Suomi – myytit ja todellis
Muistutus siitä että luentosarja jatkuu huomenna torstaina 16.2.2017 klo 17.00–19.00
Porthania, luentosali PI (Yliopistonkatu 3).

Kokoava otsikko kolmellle eri esitykselle on Olen suomalainen.
Luennoitsijat ja heidän aiheensa ovat:
- Dosentti Petri Halinen: Itä ja länsi – erilaiset jo kivikaudella
- Professori Aarno Palotie: Suomalaisten hankalat geenit
- Dosentti Lari Kotilainen: Muuttuva Suomen kieli

Kuten aiemmin esitykset ovat seurattavissa myös suorana striimauksena tai katsottavissa myöhemmin videotallenteena.

Lisää täältä: http://blogs.helsinki.fi/studiageneralia/2017/02/14/16-2-olen-suomalainen/#more-2469


15 Helmi 2017 13:30
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com uncommitted-decoy