SMBE 2017 abstracts: Levänluhta, Northern Europe

Alkuperää koskeva uutisointi ja uudet tutkimukset.

Re: SMBE 2017 abstracts: Levänluhta, Northern Europe

ViestiKirjoittaja Arxhgos » 27 Tammi 2018 22:03

jussipussi kirjoitti:
sumu kirjoitti:Jussipussille : Kuinka määrittelet itä lapin,mielestäni se on Kemijoen vesistöä ja asutus etelästä on levinnyt jokien myötä ?

Niinhän se Kemijärvi kuuluu itälappiin. Pitäisi aina kirjoittaa huolellisesti. Nyt olen tarkoittanut Kemin kylää ja Kuolajärven aluetta.


suomen ympäristö 36 | 2012
Joen ja meren rajakaupunki
Tornion kulttuuriympäristöohjelma
Minna Heljala
Sirkka-Liisa Seppälä
Tiina Elo
YMPÄRISTÖMINISTERIÖ

Sivu 37 hyvä kartta:

https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/38751/SY_36_2012.pdf

eri alueista.
Avatar
Arxhgos
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
 
Viestit: 367
Liittynyt: 10 Joulu 2013 22:05

Re: SMBE 2017 abstracts: Levänluhta, Northern Europe

ViestiKirjoittaja jussipussi » 27 Tammi 2018 23:33

Jaska kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:Ero pohjoisen saamelaisiin on siinä, että Jäämerellä väestöä oli suhteessa enemmän kuin metsälapin metsissä. Pienikin ulkopuolinen vaikutus on voinut muuttaa geenisoppaa helposti merkittävästi.

Millä perusteella suhteellisesti enemmän?


Arkeologian perusteella esihistoriallisella ajalla siellä oli suuremmat kylät ja niitä oli enemmän kuin Lapin sisämaassa Suomessa, Ruotsissa ja Venäjällä. Ainahan rannikolla on ollut enemmän väkeä, kuin sisämaassa. Tarkoita yleisesti ottaen, ehkä jossakin on toisin. Myös nykyisin siellä on enemmän väkeä kun Lapin sisämaassa ja enimmäkseen kalastuksen takia. Eihän minulla tähänkään ole tutkimusta osoittaa.
jussipussi
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 3103
Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Paikkakunta: Lappi

Re: SMBE 2017 abstracts: Levänluhta, Northern Europe

ViestiKirjoittaja Anskuq » 28 Tammi 2018 08:44

Kinaporin kalifi kirjoitti:
Anskuq kirjoitti:Länsilapissa (myös Rovaniemen seudulla) on näkyvissä selkeä karjalaisasutus (Vienan Karjala) jo ihan 1700-luvun alkupuolelta.

Onko aivan selvää että tämän karjalaisvirtauksen lähtöalue on Vienan Karjala? Mihin tieto perustuu?

Osa on varmaan ensin muuttanut Kaunuuseen ja Oulun tienoille ja sitten pohjoiseen. Ei liene kokonaiskuvan kannalta merkitystä. Oikeastaan tämä itälapin keskustelu ei kuulu leviksiin eikä paleoihin mielestäni vaan 1600-luvun suomalaistumiseen alueella.
Anskuq
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen
 
Viestit: 904
Liittynyt: 29 Elo 2015 19:08

Re: SMBE 2017 abstracts: Levänluhta, Northern Europe

ViestiKirjoittaja jussipussi » 28 Tammi 2018 13:56

Anskuq kirjoitti:
Kinaporin kalifi kirjoitti:
Anskuq kirjoitti:Länsilapissa (myös Rovaniemen seudulla) on näkyvissä selkeä karjalaisasutus (Vienan Karjala) jo ihan 1700-luvun alkupuolelta.

Onko aivan selvää että tämän karjalaisvirtauksen lähtöalue on Vienan Karjala? Mihin tieto perustuu?

Osa on varmaan ensin muuttanut Kaunuuseen ja Oulun tienoille ja sitten pohjoiseen. Ei liene kokonaiskuvan kannalta merkitystä. Oikeastaan tämä itälapin keskustelu ei kuulu leviksiin eikä paleoihin mielestäni vaan 1600-luvun suomalaistumiseen alueella.


Niiltä osin kun karjalaiset ovat tulleet etelän kautta noinkin myöhään, vaikutus löytyy kirkonkirjoista. Aiempi, 1200-luvulta alkanut karjalaisvaikutus on mielestäni tässä yhteydessä se jolla voisi olla merkitystä. Onko tuo vaikutus tullut Vienasta vai mistä on minulle arvoitus.

Keskustelu sivuaa kuitenkin otsikkoa, koska suomalaistumismalli on se jota olen yrittänyt haastaa. Jos sille saadaan vahvistusta niin silloinhan se heikentää luonnollisesti minun esitystänä.
jussipussi
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 3103
Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Paikkakunta: Lappi

Re: SMBE 2017 abstracts: Levänluhta, Northern Europe

ViestiKirjoittaja Kinaporin kalifi » 28 Tammi 2018 14:58

jussipussi kirjoitti:Aiempi, 1200-luvulta alkanut karjalaisvaikutus on mielestäni tässä yhteydessä se jolla voisi olla merkitystä. Onko tuo vaikutus tullut Vienasta vai mistä on minulle arvoitus.

Sipi on markkinoinut tätä Vienan roolia, mutta esim. Sallasta löytynyt linturiipus kytkeytyy ihan muihin alueisiin. Alla Rjabininin kartta vastaavien korujen levikistä, kartan ja zoomaukset yhdistävät viivat minun piirtämiäni. Veikkailisin että Sallaan koru on päätynyt Kannakselta, ehkä Mikkelin kautta tms. :

https://yle.fi/uutiset/3-5455078

Kuva
Avatar
Kinaporin kalifi
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6925
Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18

Edellinen

Paluu Uutiset ja tutkimukset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa