Sivu 1/2

Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 13 Helmi 2018 17:43
Kirjoittaja Fagus
Tästä aiheesta taisi olla jo Ruotsin tv:n itämerensuomalaisista kertovassa jutussakin, ks. http://muinainensuomi.foorumi.eu/viewtopic.php?f=13&t=2347, mutta tässä on tutkimusartikkeli.

T. Douglas Price, Caroline Arcini, Ingrid Gustin, Leena Drenzel, Sven Kalmring, Isotopes and human burials at Viking Age Birka and the Mälaren region, east central Sweden, Journal of Anthropological Archaeology 49 (2018) 19–38, https://www.sciencedirect.com/science/article%20/pii/S0278416517301010 :

"Several studies have also documented that pottery made according to a Finnish tradition (Baltic Finnish Pottery) was produced in Birka and other places in the Mälaren region. It seems likely that people familiar with the production of this ceramic material had moved to the Mälaren region (Gustin, 2017). Thus, one aspect of our study was to examine this possible connection to Western Finland. There were two other markers of possible Finnish connections. Permian strike-a-lights may have come from further east, but they appear to have passed through Finland before being exported to Sweden. Pegged penannular brooches (“penannular brooches with faceted and pegged knobs on the terminals”, Fig. 8) are a distinctive dress ornament known to have been produced and worn in Western Finland, also recorded in the Mälaren region (Gustin, 2015, 2016, 2017; Roslund, 2017)."
"Most of the graves in the larger Mälaren region from this period are cremations and such burials provided five of the six samples with artifacts connected to Western Finland. There was one inhumation grave in the sample. At Birka, on the other hand, the four burials with Finnish artifacts (644:II, 834, 954 and 1053) were in chamber graves."
jne.

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 13 Helmi 2018 22:31
Kirjoittaja Kinaporin kalifi
Fagus kirjoitti:Permian strike-a-lights may have come from further east, but they appear to have passed through Finland before being exported to Sweden.

Oliko artikkelissa yritetty ajoittaa näitä permiläisyhteyksiä?

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 13 Helmi 2018 22:41
Kirjoittaja Jaska
Kinaporin kalifi kirjoitti:
Fagus kirjoitti:Permian strike-a-lights may have come from further east, but they appear to have passed through Finland before being exported to Sweden.

Oliko artikkelissa yritetty ajoittaa näitä permiläisyhteyksiä?

Artikkeli itse käsittelee viikinkiaikaa, joten paljon ei ajoitus luultavasti poikkea siitä.

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 13 Helmi 2018 23:36
Kirjoittaja Fagus

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 13 Helmi 2018 23:59
Kirjoittaja Kinaporin kalifi

Tosiaan, kiitos. Sääli ettei permiläisesineistöä kuvattu tarkemmin.

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 14 Helmi 2018 10:52
Kirjoittaja Fagus
Permiläistyyppisiä oli muutama tulusrauta (Permian strike-a-light, Table 2), mm. haudasta 644, josta on Fig. 14 ja tulusrauta näyttää olevan siinä numero 45.
(Alkuperäislähteessä, Holger Arbman, Birka I Die Gräber, 1943, s. 225: "Eisengegenstand (182: 45), von Stolpe als Messer oder Pfeilspitze bezeichnet, anscheinend aber identisch mit einem Feuerstahl, Abb. 183: 45, Länge 6,9 cm;")
http://historiska.se/birka/digitala-resurser/filer/pdf/Birka_I_Text.pdf

Kuva

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 17 Helmi 2018 06:09
Kirjoittaja Thurisaz
Moilasen pitäisi tutkia noiden "suomalaisten" hautojen miekkoja.

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 17 Helmi 2018 19:28
Kirjoittaja rcislandlake
Onkohan näillä kulttuureilla yhteyttä Ruotsin Finn- alkuisiin paikannimiin ?

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 17 Helmi 2018 23:51
Kirjoittaja jussipussi
rcislandlake kirjoitti:Onkohan näillä kulttuureilla yhteyttä Ruotsin Finn- alkuisiin paikannimiin ?


Joskus haeskelin niitä ruotsalaisten kartapaikasta. Niitä oli lähes joka paikassa ja paljon.

Tuolla ainaki aiheesta keskusteltiin ja joku suuttui silloinkin.

viewtopic.php?f=9&t=916&hilit=Finn&start=240

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 18 Helmi 2018 10:55
Kirjoittaja Jaska
jussipussi kirjoitti:
rcislandlake kirjoitti:Onkohan näillä kulttuureilla yhteyttä Ruotsin Finn- alkuisiin paikannimiin ?


Joskus haeskelin niitä ruotsalaisten kartapaikasta. Niitä oli lähes joka paikassa ja paljon.

Tuolla ainaki aiheesta keskusteltiin ja joku suuttui silloinkin.

viewtopic.php?f=9&t=916&hilit=Finn&start=240

Kuka suuttui?
Tuossa ketjussa muuten esimerkillisesti nimimerkki Jaska perustelee, miksi ei voida lukittautua yhteen tulkintaan finn-nimityksen alkuperäisestä kohteesta.

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 18 Helmi 2018 14:12
Kirjoittaja rcislandlake
Jaska kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
rcislandlake kirjoitti:Onkohan näillä kulttuureilla yhteyttä Ruotsin Finn- alkuisiin paikannimiin ?


Joskus haeskelin niitä ruotsalaisten kartapaikasta. Niitä oli lähes joka paikassa ja paljon.

Tuolla ainaki aiheesta keskusteltiin ja joku suuttui silloinkin.

viewtopic.php?f=9&t=916&hilit=Finn&start=240

Kuka suuttui?
Tuossa ketjussa muuten esimerkillisesti nimimerkki Jaska perustelee, miksi ei voida lukittautua yhteen tulkintaan finn-nimityksen alkuperäisestä kohteesta.

Tämä on hieman offtopic mutta koska olen jo pitkään ollut sitämieltä suomalaiset ovat DNA:ltaan saame + ? (...ja siksi Finn -etnonyymi olisi siirtynyt saamelaisista tarkoittamaan myös suomalaisia eli baltteihin, germaaneihin, slaaveihin ja muihin sekoittuneita ent. saamelaisia), niin silloinhan tuon kaiken pitäisi näkyä autosomaali-Dna:ssakin. Mikä se yhteinen komponentti silloin olisi, joka näkyy sekä tuon löytöpaikan ympäristössä, läntisessä Suomessa mutta myöskin Lapissa ? Jokin yhteys täytyy olla DNA:ssa, mikäli tämä kulttuuri olisi ollut saamelainen. Jos ei ollut, niin ei näy.... ja tällöin on kyseenalaista, koskevatko Ruotsin Finn-alkuiset paikannimetkään juuri tätä tapausta.

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 18 Helmi 2018 21:05
Kirjoittaja Iiro R
rcislandlake kirjoitti:
Tämä on hieman offtopic mutta koska olen jo pitkään ollut sitämieltä suomalaiset ovat DNA:ltaan saame + ? (...ja siksi Finn -etnonyymi olisi siirtynyt saamelaisista tarkoittamaan myös suomalaisia eli baltteihin, germaaneihin, slaaveihin ja muihin sekoittuneita ent. saamelaisia), niin silloinhan tuon kaiken pitäisi näkyä autosomaali-Dna:ssakin. Mikä se yhteinen komponentti silloin olisi, joka näkyy sekä tuon löytöpaikan ympäristössä, läntisessä Suomessa mutta myöskin Lapissa ? Jokin yhteys täytyy olla DNA:ssa, mikäli tämä kulttuuri olisi ollut saamelainen. Jos ei ollut, niin ei näy.... ja tällöin on kyseenalaista, koskevatko Ruotsin Finn-alkuiset paikannimetkään juuri tätä tapausta.

Muinais-Skandinaavin 'finnr' viittaa löytämiseen, eli HG-tyyppiseen elinkeinoon. Muistutan saamemaaneja siitä, että täällä oli HG-väestöä jo ennen saamelaisia ja heidän perimäänsä on nykysuomalaisissa varmasti myös suoraan saatuna eikä ainoastaan saamelaisten kautta. Nykysaamelaisethan syntyivät käsittääkseni vasta sekoituttuaan alkuperäisväestön (SHG+?) kanssa.

Joku jossakin ehti jo väittää, ettei täällä enää ollut SHG-väestöä SU-kielten saapuessa, mutta mielestäni nykyväestön HG-perimä osoittaa sen yhä olevan läsnä.
PS. Lappalainen on myös viitannut eränkäyntiin elinkeinona, eikä siis ole etnonyymi.

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 18 Helmi 2018 21:34
Kirjoittaja Rekonpoika
Minä väitin että SHG:tä tai EHG:tä puhtaassa muodossa saamelaisten välittömät edeltäjät eivät edustaneet ja väitän edelleen. Esimerkiksi siperialaisiin sekoittuneessa muodossa sitä kyllä varmasti oli, esim. BOO:ssa ja sitä kautta on voinut tulla.

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 19 Helmi 2018 00:42
Kirjoittaja jussipussi
Jaska kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
rcislandlake kirjoitti:Onkohan näillä kulttuureilla yhteyttä Ruotsin Finn- alkuisiin paikannimiin ?


Joskus haeskelin niitä ruotsalaisten kartapaikasta. Niitä oli lähes joka paikassa ja paljon.

Tuolla ainaki aiheesta keskusteltiin ja joku suuttui silloinkin.

viewtopic.php?f=9&t=916&hilit=Finn&start=240

Kuka suuttui?
Tuossa ketjussa muuten esimerkillisesti nimimerkki Jaska perustelee, miksi ei voida lukittautua yhteen tulkintaan finn-nimityksen alkuperäisestä kohteesta.


Kyllä, ja jussipussi komppaa.

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 19 Helmi 2018 15:17
Kirjoittaja rcislandlake
Iiro R kirjoitti:
rcislandlake kirjoitti:
Tämä on hieman offtopic mutta koska olen jo pitkään ollut sitämieltä suomalaiset ovat DNA:ltaan saame + ? (...ja siksi Finn -etnonyymi olisi siirtynyt saamelaisista tarkoittamaan myös suomalaisia eli baltteihin, germaaneihin, slaaveihin ja muihin sekoittuneita ent. saamelaisia), niin silloinhan tuon kaiken pitäisi näkyä autosomaali-Dna:ssakin. Mikä se yhteinen komponentti silloin olisi, joka näkyy sekä tuon löytöpaikan ympäristössä, läntisessä Suomessa mutta myöskin Lapissa ? Jokin yhteys täytyy olla DNA:ssa, mikäli tämä kulttuuri olisi ollut saamelainen. Jos ei ollut, niin ei näy.... ja tällöin on kyseenalaista, koskevatko Ruotsin Finn-alkuiset paikannimetkään juuri tätä tapausta.

Muinais-Skandinaavin 'finnr' viittaa löytämiseen, eli HG-tyyppiseen elinkeinoon. Muistutan saamemaaneja siitä, että täällä oli HG-väestöä jo ennen saamelaisia ja heidän perimäänsä on nykysuomalaisissa varmasti myös suoraan saatuna eikä ainoastaan saamelaisten kautta. Nykysaamelaisethan syntyivät käsittääkseni vasta sekoituttuaan alkuperäisväestön (SHG+?) kanssa.

Joku jossakin ehti jo väittää, ettei täällä enää ollut SHG-väestöä SU-kielten saapuessa, mutta mielestäni nykyväestön HG-perimä osoittaa sen yhä olevan läsnä.
PS. Lappalainen on myös viitannut eränkäyntiin elinkeinona, eikä siis ole etnonyymi.

"Saamemaani".. heh eli svekomaani, fennomaani, saamemaani... Uusio-sana keksitty by IiroR ellei ollut jo jossain aiemmin.

Muutama kysymys :
1) Mielenkiinnosta.. Milloin etnonyymi saami/sami/Sapme on esiintynyt kirjallisissa lähteissä ensimmäisen kerran ?
2) Suomihan oli tunnetusti lähes kauttaaltaan 1200-luvulle saakka lappalaisia täynnänsä.. Mihin saamelaisten alueet rajoittuivat tuolloin ?
3) Kun tiedetään että pirkkalaiset ajoivat Hämeestä Pohjanmaalle lappalaisia, jotka vetäytyivät Tornioon saakka, niin oliko niin, etteivät nämä olleet saamelaisia vaan vain keräilijöitä ?
4) Mikä olisi se sellainen erikoinen tunnusmerkki, josta varmasti tietää, oliko etnonyymiltään selkeästi eri porukkaa saamelaisten kanssa kuin vain tavallisesti kalastavat, metsästävät, keräilevät ja pienkarjaa pitävät ennen saamelais-etnonyymin selkeätä esiintymistä kirjallisuudessa ?

Finn on voinut tosiaan tarkoittaa loppua, vaaleata, etsimistä.. Lappi puolestaan syrjää... Saame saatua maata tai maata... Suomi samaten tai jotain muuta.. Mutta eivät nämä nyt toisiaan poissulje.. Etnonyymit olivat puhuttaessa tietyn etäisen alueen ihmisistä paikallisten ihmisten antamia ja jäivät kuin leima otsaan. Samoilla ihmisillä saattoi olla 3-4 etnonyymiä riippuen ihan siitä, kuka tai missä joku ne heille antoi...

Suurin osa suomalaisten Dna:sta on ihan sitä samaa kuin saamelaisillakin... Tätä pitäisin sitä yhteisenä SHG:nä. Autosomaalisessa Dna:ssa kuitenkin erottuu myös se saamelaisille ominainen osuus, mistä se sitten lieneekään peräisin. Peräänkuulutin juuri tätä eroavaa osuutta Dna:sta. Isälläni ja minulla sitä on (mm. Pohjois-Pohjanmaalaisia sekä Etelä-lappilaisia juuria), äidinäidillä ei ole (juuret Satakunnasta). Löytyy vaikkapa Gedmatch -laskurilla Ancestor MDLP World22 Saami oracle4 4 populations. Jos tällaista Dna:ta löytyisi Finn-alkuisilta alueilta, niin eikö siinä olisi jonkinlaisia todisteita saamelaisten läsnäolosta alueella ? Dna-tutkimus on vasta lähtökuopissa, joten asia ehkäpä jatkossa selviää... Porukka tosin on voinut vaihtua totaalisesti.. mutta ei välttämättä... Tarvittaisiin myös kuitenkin alueen muinaisnäytteitä..

"Pelkkä verotuslappalainen" on lyömäkirves aina, kun saamemaaniaa halutaan tukahduttaa... PDT_Armataz_01_12

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 19 Helmi 2018 19:11
Kirjoittaja Jaska
rcislandlake kirjoitti:Muutama kysymys :
1) Mielenkiinnosta.. Milloin etnonyymi saami/sami/Sapme on esiintynyt kirjallisissa lähteissä ensimmäisen kerran ?

Sitä käyttivät vain saamelaiset itse, eli varmaankin aikaisintaan 1600-luvulla, kun papit alkoivat kirjata ylös juttuja saamelaisista. Tämä on kuitenkin arvaus, ei tieto.

rcislandlake kirjoitti:2) Suomihan oli tunnetusti lähes kauttaaltaan 1200-luvulle saakka lappalaisia täynnänsä.. Mihin saamelaisten alueet rajoittuivat tuolloin ?

Kaiketi kaikkialla, missä ei ollut suomalaisten rintamaita, asui saamelaisia. Saamelaisen paikannimistön levinneisyys on niin laaja, ettei mikään muu nimitys kuin "lappalainen" vastaa sitä laajuudeltaan.

Verotustermi lappalaisesta tuli vasta kun Lapinmailla tuli tarpeelliseksi erottaa lapinvero muiden verosta. Luultavasti siis 1600-luvulla, jolloin suomalaisia alkoi asettua saamelaisalueelle eli lapinkylien alueille.

rcislandlake kirjoitti:3) Kun tiedetään että pirkkalaiset ajoivat Hämeestä Pohjanmaalle lappalaisia, jotka vetäytyivät Tornioon saakka, niin oliko niin, etteivät nämä olleet saamelaisia vaan vain keräilijöitä ?

Muinaisessa etelässä lappalainen näyttää vielä olleen saamelaisten etnonyymi.
http://www.elisanet.fi/alkupera/Lappalaiset.html

rcislandlake kirjoitti:4) Mikä olisi se sellainen erikoinen tunnusmerkki, josta varmasti tietää, oliko etnonyymiltään selkeästi eri porukkaa saamelaisten kanssa kuin vain tavallisesti kalastavat, metsästävät, keräilevät ja pienkarjaa pitävät ennen saamelais-etnonyymin selkeätä esiintymistä kirjallisuudessa ?

En ymmärrä kysymystä.

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 19 Helmi 2018 19:38
Kirjoittaja rcislandlake
Jaska kirjoitti:
rcislandlake kirjoitti:4) Mikä olisi se sellainen erikoinen tunnusmerkki, josta varmasti tietää, oliko etnonyymiltään selkeästi eri porukkaa saamelaisten kanssa kuin vain tavallisesti kalastavat, metsästävät, keräilevät ja pienkarjaa pitävät ennen saamelais-etnonyymin selkeätä esiintymistä kirjallisuudessa ?

En ymmärrä kysymystä.

Ilmeisesti jo vastasitkin aiemmissa. Kysymyshän on tavallaan toistoa aiemmista.

Siis ennen saami-etnonyymin ilmestymistä kirjallisuuteen, mistä tiesi kuka sellaiseen ryhmään kuului kuin saamelaiset Suomessa, jos esim. elinkeinot ja asumiseen liittyvät toiminnot olivat samanlaiset ? Mutta jo tavallaan vastasitkin että lappalaiset oli etnonyymi ja tarkoitti saamelaista. Wannabelappalaiset eli lappalaisuuteen siirtyneet ilmestyivät 1600-luvulla verotuksen kautta. Miten heidät erottaa muista verotuksellisista lappalaisista ?

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 19 Helmi 2018 20:21
Kirjoittaja Jaska
rcislandlake kirjoitti:
Jaska kirjoitti:
rcislandlake kirjoitti:4) Mikä olisi se sellainen erikoinen tunnusmerkki, josta varmasti tietää, oliko etnonyymiltään selkeästi eri porukkaa saamelaisten kanssa kuin vain tavallisesti kalastavat, metsästävät, keräilevät ja pienkarjaa pitävät ennen saamelais-etnonyymin selkeätä esiintymistä kirjallisuudessa ?

En ymmärrä kysymystä.

Ilmeisesti jo vastasitkin aiemmissa. Kysymyshän on tavallaan toistoa aiemmista.

Siis ennen saami-etnonyymin ilmestymistä kirjallisuuteen, mistä tiesi kuka sellaiseen ryhmään kuului kuin saamelaiset Suomessa, jos esim. elinkeinot ja asumiseen liittyvät toiminnot olivat samanlaiset ? Mutta jo tavallaan vastasitkin että lappalaiset oli etnonyymi ja tarkoitti saamelaista. Wannabelappalaiset eli lappalaisuuteen siirtyneet ilmestyivät 1600-luvulla verotuksen kautta. Miten heidät erottaa muista verotuksellisista lappalaisista ?

Ei oikein mitenkään muuten kuin:
- jos kirjoissa näkyy muutto lapinrajan taakse, tai
- sukunimi paljastaa suomalaisen tai karjalaisen alkuperän.

Onneksi kuitenkin lapinmaat avattiin uudisasutukselle vasta 1673, jolloin myös kirkonkirjoista ja muista dokumenteista voidaan seurata muuttajien reittiä ja alkuperää. Sitä ennen vain harvoja satunnaisia kulkijoita päätyi lapinkyliin asumaan niin hyväksyttyinä, että pääsivät jatkamaan sukuaan.

Muodoltaanhan monet vanhojen saamelaisperäisten sukujen nimet eivät poikkea suomalaisista, esim. Mattanen tai Syväjärvi näyttävät ihan suomalaisilta nimiltä. Lapin eteläpuolella ei kuitenkaan ole näiden nimien keskittymiä eikä alkukotia, vaan ne ovat alusta lähtien lapinkylien paikallisia sukunimiä. Saamentaidottomia viranomaisia varten nimet kerrottiin tai viimeistään kirjattiin suomenmukaisessa asussa, ja kun kaksikielisyys yleistyi ja kielenvaihto eteni Kemin Lapissa, se viimeistään sementoi nimet suomenkielisiin asuihin.

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 21 Helmi 2018 00:58
Kirjoittaja aikalainen
rcislandlake kirjoitti:3) Kun tiedetään että pirkkalaiset ajoivat Hämeestä Pohjanmaalle lappalaisia, jotka vetäytyivät Tornioon saakka, niin oliko niin, etteivät nämä olleet saamelaisia vaan vain keräilijöitä ?

Ehkei tuo sentään ole tasoltaan tietoa. Se on jonkinlaista tarinaa, josta on vaikea tietää, paljonko siinä on totta ja tarua.

Re: Birka ja Mälaren

ViestiLähetetty: 25 Huhti 2018 11:04
Kirjoittaja tenku
Fagus kirjoitti:Tästä aiheesta taisi olla jo Ruotsin tv:n itämerensuomalaisista kertovassa jutussakin, ks. http://muinainensuomi.foorumi.eu/viewtopic.php?f=13&t=2347, mutta tässä on tutkimusartikkeli.

T. Douglas Price, Caroline Arcini, Ingrid Gustin, Leena Drenzel, Sven Kalmring, Isotopes and human burials at Viking Age Birka and the Mälaren region, east central Sweden, Journal of Anthropological Archaeology 49 (2018) 19–38, https://www.sciencedirect.com/science/article%20/pii/S0278416517301010 :

"Several studies have also documented that pottery made according to a Finnish tradition (Baltic Finnish Pottery) was produced in Birka and other places in the Mälaren region. It seems likely that people familiar with the production of this ceramic material had moved to the Mälaren region (Gustin, 2017). Thus, one aspect of our study was to examine this possible connection to Western Finland. There were two other markers of possible Finnish connections. Permian strike-a-lights may have come from further east, but they appear to have passed through Finland before being exported to Sweden. Pegged penannular brooches (“penannular brooches with faceted and pegged knobs on the terminals”, Fig. 8) are a distinctive dress ornament known to have been produced and worn in Western Finland, also recorded in the Mälaren region (Gustin, 2015, 2016, 2017; Roslund, 2017)."
"Most of the graves in the larger Mälaren region from this period are cremations and such burials provided five of the six samples with artifacts connected to Western Finland. There was one inhumation grave in the sample. At Birka, on the other hand, the four burials with Finnish artifacts (644:II, 834, 954 and 1053) were in chamber graves."
jne.


http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... .pdfThenet

Eli noista Birkan chamber-haudoista oli linkissäni juttua että esineistö oli niinsanotusti itäistä. Suomea ei mainittu - magiaari laukku kylläkin

https://en.wikipedia.org/wiki/Sabretache

While the weapons emphasise the practical side of things, the evidence of dress points to the opposite. The many disparate bronze mounts and dress fittings discussed in paper IV recall the elaborate dress of Eastern type, with caftan-like coats, composite belts, and Magyar sabretaches. Dress of this sort has been found in the wealthiest burials in Birka and those of chambergrave type. Another disparate feature is the evidence of protective armour, absent from the grave material. The archaeological material from the Garrison suggests a much wider use of protective armour than implied by the graves.

The Composite bow and closed quiver The traces of archery equipment of Eastern type include a number of special mounts deriving from so- called closed quivers, a characteristic of the equipment of the Eastern archer. These mounts indicate that four to seven quivers of this type were used by the Birka warriors. Among the arrowheads found, there are types that are usually linked to the composite bow (Lundström 2006). In contrast to the rather simple design of the traditional bow, the Eastern bow was made of several parts, of different materials. A skilled archer could probably use the composite bow without further training though with less precision. The quiver, on the other hand, required long training. An important parallel to the archery equipment in the Garrison has been found in Birka grave Bj1125b. This chamber grave contained the inhumated remains of an individual and a horse. The rare composition of grave contents suggests the interpretation that the interred was a mounted archer of Eastern type. The grave goods include a bundle of arrows, very specific mounts from an Eastern so called closed quiver, and a button of a type usually associated with the caftan or oriental-style dress.