Jaska kirjoitti:Kuusamon shamaanin jäänteet siirretään
https://yle.fi/uutiset/3-11110874?fbcli ... v08YMldmhE
"– Odotamme dna-tuloksia ensi vuoden puolella. Siitä selviää onko shamaani saamelaistaustainen vaiko suomalainen. Jos se on saamelainen, neuvottelemme ensisijaisesti sen siirtämisestä Lappiin saamelaismuseo Siidan kanssa."
Vaikka etnisyyshän ei varsinaisesti ole geenitason asia, niin on totta, että genominlaajuisella tasolla saamelaiset erottuvat selvästi suomalaisista. Kun lisäksi vainajan ajoitus edeltää Kuusamon suomalaistumista (tämä tiedetään siis muiden tieteenalojen perusteella), niin vainajaa voidaan jo lähtökohtaisesti pitää etnisenä saamelaisena. Jos hän on vielä geneettisestikin saamelainen, asia on selvä.
Mutta mitäs jos hän olisikin geeneiltään suomalainen tai sekoitus? Nähdäkseni silti pätee se, että Kuusamo ei vielä tuohon aikaan ollut etnisesti suomalainen. Toki on voitu pariutua eteläisten naapurien kanssa ja saada suomalaisia geenejä, mutta ne eivät voine vaikuttaa henkilön etnisyyteen.
Eri asia se on sitten, jos isotooppitutkimuskin osoittaisi henkilön tulleen muualta. Yhdessä suomalaisen geenistön kanssa häntä pidettäisiin siinä tapauksessa etnisenä suomalaisena, joka on asettunut sen ajan saamelaisten keskuuteen.
jussipussi kirjoitti:Jaska kirjoitti:Kuusamon shamaanin jäänteet siirretään
https://yle.fi/uutiset/3-11110874?fbcli ... v08YMldmhE
"– Odotamme dna-tuloksia ensi vuoden puolella. Siitä selviää onko shamaani saamelaistaustainen vaiko suomalainen. Jos se on saamelainen, neuvottelemme ensisijaisesti sen siirtämisestä Lappiin saamelaismuseo Siidan kanssa."
Vaikka etnisyyshän ei varsinaisesti ole geenitason asia, niin on totta, että genominlaajuisella tasolla saamelaiset erottuvat selvästi suomalaisista. Kun lisäksi vainajan ajoitus edeltää Kuusamon suomalaistumista (tämä tiedetään siis muiden tieteenalojen perusteella), niin vainajaa voidaan jo lähtökohtaisesti pitää etnisenä saamelaisena. Jos hän on vielä geneettisestikin saamelainen, asia on selvä.
Mutta mitäs jos hän olisikin geeneiltään suomalainen tai sekoitus? Nähdäkseni silti pätee se, että Kuusamo ei vielä tuohon aikaan ollut etnisesti suomalainen. Toki on voitu pariutua eteläisten naapurien kanssa ja saada suomalaisia geenejä, mutta ne eivät voine vaikuttaa henkilön etnisyyteen.
Eri asia se on sitten, jos isotooppitutkimuskin osoittaisi henkilön tulleen muualta. Yhdessä suomalaisen geenistön kanssa häntä pidettäisiin siinä tapauksessa etnisenä suomalaisena, joka on asettunut sen ajan saamelaisten keskuuteen.
Enpä usko, että on kovinkaan saamelainen geeneiltään. Hiukan enemmän kuin nykyiset itälappilaiset.
jussipussi kirjoitti:Siitä samasta syystä kuin aiemminkin. Sukututkimus osoittaa, että suomalaisia ei ole paljoa muuttanut alueelle vielä myöhemminkään. Enbusken kirjan mukaan tapahtui elinkeinon vaihto, eikä niinkään väestön vaihto tai runsas suomalaisten lisääntyminen. Näin erityisesti Sallassa, mutta tässä aikatasossa pitäisi päteä myös Kuusamon kohdalla. Silti geenitutkimus näyttää, että Itä-Lapin väestö on kovasti suomalaista, toki suuremmalla saamelaisosuudella kuin etelässä. Suomalaisuus tulee alueelle jo aiemmin, lähteestä jota emme tiedä, ehkäpä karjalaisten kautta, tai mahdollisesti bjarmien kautta.
Anskuq kirjoitti:Veikkaan että on saamelainen, mutta dna sen paljastaa. Siksi saamelainen, koska on histoliallisena aikana elänyt.
Jaska kirjoitti:Anskuq kirjoitti:Veikkaan että on saamelainen, mutta dna sen paljastaa. Siksi saamelainen, koska on histoliallisena aikana elänyt.
En hahmota, mikä tämä perustelu on.
Anskuq kirjoitti:Jaska kirjoitti:Anskuq kirjoitti:Veikkaan että on saamelainen, mutta dna sen paljastaa. Siksi saamelainen, koska on histoliallisena aikana elänyt.
En hahmota, mikä tämä perustelu on.
Tuolla alueella oli jo runsaasti suomalaisia. Kristinusko oli saavuttanut suomalaiset jo aiemmin, mutta saamelaisiin vaikutus ei ollut kovinkaan suuri vielä keskiajalla. Kuuluuko shamanismi suomalaiseen muinaisuskontoon? Shamanismi viittaa mielestäni saamelaisuuteen. Olisiko suomalaiset omaksuneet shamanismin saamelaisilta? Tähän en usko, koska shamanismi oli tuolloin ankarasti kielletty ja noitavainoja oli pohjolassa.
Noitarummun käyttö on saamelaisten uskontoon kuuluva shamaanin väline. Rumpuun liittyviä esineitä on löydetty noitahaudoista ja myös Kuusamon shamaanin haudasta. Olisiko se syy siihen, että häntä nimitetään juuri shamaaniksi. Toisaalta hänellä oli myös kristinuskoon liittyviä ristejä, siksi ajattelen että voi olla sekoitus, mutta vahvempi oletus on mielestäni se että hän oli saamelainen, joka oli ottanut kristinuskonsymbooleja mukaan shamanismiin. Saamelaisten käännytys oli jo käynnissä ja kosketuksia kristinuskoon oli ollut jo aiemmin.
file:///C:/Users/Dell/Pictures/vanhat%20kuvat%2022/Saamelaisten_kirkkomaiden_ulkopuoliset_h.pdf
Jaska kirjoitti:jussipussi kirjoitti:Siitä samasta syystä kuin aiemminkin. Sukututkimus osoittaa, että suomalaisia ei ole paljoa muuttanut alueelle vielä myöhemminkään. Enbusken kirjan mukaan tapahtui elinkeinon vaihto, eikä niinkään väestön vaihto tai runsas suomalaisten lisääntyminen. Näin erityisesti Sallassa, mutta tässä aikatasossa pitäisi päteä myös Kuusamon kohdalla. Silti geenitutkimus näyttää, että Itä-Lapin väestö on kovasti suomalaista, toki suuremmalla saamelaisosuudella kuin etelässä. Suomalaisuus tulee alueelle jo aiemmin, lähteestä jota emme tiedä, ehkäpä karjalaisten kautta, tai mahdollisesti bjarmien kautta.
Kuusamo poikkeaa kaikista muista alueista siinä, että sinne oikeasti meni paljon suomalaisasutusta jo varhain. Siksi saamen kielikin katosi sieltä aikaisemmin. Ero Sallaan on valtava.
Enbuske 2006: s. 69 (PDF)
"Maanselän ja Kitkan lapinkylät olivat alueeltaan suunnattoman suuria, yhteensä jopa 10 000 km2, eikä tällä alueella ollut 1600-luvulla kuin noin 15–20 lapinverosavua. Osa vanhoista lapinkylien saamelaisista siirtyi myös uudistilallisiksi turvatakseen perintömaidensa nautintaoikeuden. Vuoden 1695 maakirjassa verosavuja oli 34, mutta kaikki uudistalot eivät olleet joutuneet vielä veronkannon kohteeksi. Vuonna 1715 Kuusamossa oli yhteensä 60 uudistilaa. Maanselän ja Kitkan metsäsaamelainen kulttuuri koki kovia, joskin se oli ollut elinkeinollisesti lujilla pitkin 1600-lukua. Vuonna 1748 Isak Fellman kertoi, että Kuusamosta löytyi enää vain ”muutama vanha lapineukko”, joka osasi saamen kieltä."
Ja tämä siis jo ennen kuin lappalaiset siirrettiin uudistilallisiksi vuonna 1763!
Itä-Lapin väestö on tietenkin suomalaista, kuten kaikkialla muuallakin Lapissa, kun puhutaan suomalaisista. Eihän se kerro, kuinka saamelaista väki oli ennen suomalaistumista.
jussipussi kirjoitti:Jaska kirjoitti:jussipussi kirjoitti:Siitä samasta syystä kuin aiemminkin. Sukututkimus osoittaa, että suomalaisia ei ole paljoa muuttanut alueelle vielä myöhemminkään. Enbusken kirjan mukaan tapahtui elinkeinon vaihto, eikä niinkään väestön vaihto tai runsas suomalaisten lisääntyminen. Näin erityisesti Sallassa, mutta tässä aikatasossa pitäisi päteä myös Kuusamon kohdalla. Silti geenitutkimus näyttää, että Itä-Lapin väestö on kovasti suomalaista, toki suuremmalla saamelaisosuudella kuin etelässä. Suomalaisuus tulee alueelle jo aiemmin, lähteestä jota emme tiedä, ehkäpä karjalaisten kautta, tai mahdollisesti bjarmien kautta.
Kuusamo poikkeaa kaikista muista alueista siinä, että sinne oikeasti meni paljon suomalaisasutusta jo varhain. Siksi saamen kielikin katosi sieltä aikaisemmin. Ero Sallaan on valtava.
Enbuske 2006: s. 69 (PDF)
"Maanselän ja Kitkan lapinkylät olivat alueeltaan suunnattoman suuria, yhteensä jopa 10 000 km2, eikä tällä alueella ollut 1600-luvulla kuin noin 15–20 lapinverosavua. Osa vanhoista lapinkylien saamelaisista siirtyi myös uudistilallisiksi turvatakseen perintömaidensa nautintaoikeuden. Vuoden 1695 maakirjassa verosavuja oli 34, mutta kaikki uudistalot eivät olleet joutuneet vielä veronkannon kohteeksi. Vuonna 1715 Kuusamossa oli yhteensä 60 uudistilaa. Maanselän ja Kitkan metsäsaamelainen kulttuuri koki kovia, joskin se oli ollut elinkeinollisesti lujilla pitkin 1600-lukua. Vuonna 1748 Isak Fellman kertoi, että Kuusamosta löytyi enää vain ”muutama vanha lapineukko”, joka osasi saamen kieltä."
Ja tämä siis jo ennen kuin lappalaiset siirrettiin uudistilallisiksi vuonna 1763!
Itä-Lapin väestö on tietenkin suomalaista, kuten kaikkialla muuallakin Lapissa, kun puhutaan suomalaisista. Eihän se kerro, kuinka saamelaista väki oli ennen suomalaistumista.
Mutta kalmohan on 1500 - 1600 luvulta. Eli pitäisi tuossa aikatasossa vastata Sallan tilannetta satakunta vuotta myöhemmin. Näillä tiedoin pitäisi siis olla saamelainen, mutta koska Sallassakaan ei ole kovin suuri saamelaisosuus vaikka periaatteessa pitäisi olla, niin en usko että samaanillakaan on kovin paljoa isompi saamelaisperimä kuin nykyisillä Sallalaisilla.
Jaska kirjoitti:Itämerensuomalaisessa muinaisuskossa ja sittemmin kansanuskossa oli siirrytty shamanismista tietäjyyteen ja rummusta kanteleeseen jo paljon ennen kristillistymistä ...
aikalainen kirjoitti:Jaska kirjoitti:Itämerensuomalaisessa muinaisuskossa ja sittemmin kansanuskossa oli siirrytty shamanismista tietäjyyteen ja rummusta kanteleeseen jo paljon ennen kristillistymistä ...
Onko tämä varma tieto tai arvauksesi?
Jaska kirjoitti:aikalainen kirjoitti:Jaska kirjoitti:Itämerensuomalaisessa muinaisuskossa ja sittemmin kansanuskossa oli siirrytty shamanismista tietäjyyteen ja rummusta kanteleeseen jo paljon ennen kristillistymistä ...
Onko tämä varma tieto tai arvauksesi?
Ei varmuutta saada ilman aikakonetta, mutta se on uskontotieteen vallitseva käsitys. Anna-Leena Siikala: Suomalainen shamanismi yms. perusteokset.
aikalainen kirjoitti:Jaska kirjoitti:aikalainen kirjoitti:Onko tämä varma tieto tai arvauksesi?
Ei varmuutta saada ilman aikakonetta, mutta se on uskontotieteen vallitseva käsitys. Anna-Leena Siikala: Suomalainen shamanismi yms. perusteokset.
Näkyy olevan ent. folkloristiikan (kansanrunouden) proffa. Tiedä sitten kuinka luotettavasti kansanrunoilla (esim. Kalevalalla) saa jäljitettyä puolituhatta vuotta vanhempaa uskonnollista tilannetta.
aikalainen kirjoitti:Shamaani on suomeksi noita. Ainakin käsitteen nimi tunnetaan.
Jaska kirjoitti:aikalainen kirjoitti:aikalainen kirjoitti:Shamaani on suomeksi noita. Ainakin käsitteen nimi tunnetaan.
Alunperin sana on kyllä viitannut shamaaniin, mutta ei enää pitkään aikaan.
Anskuq kirjoitti:Noaidi se on saameksikin.Jaska kirjoitti:aikalainen kirjoitti:Shamaani on suomeksi noita. Ainakin käsitteen nimi tunnetaan.
Alunperin sana on kyllä viitannut shamaaniin, mutta ei enää pitkään aikaan.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 66 vierailijaa