Kinaporin kalifi kirjoitti:Neulottu vene, mielenkiintoista. Kuka lienee tehnyt, olisiko ostettu saamelaisilta?
Ehkä tästä myöhemmin tulee DNA-tutkimus. Tämä nainen voi olla saamelainen ja tullut avioliiton kautta sukuun tmv.
Tässä viitataan saamelaisten kivihautoihin.
https://no.wikipedia.org/wiki/UrgravOgså kvinnens grav oppviser trekk som er uvanlige i norrønt gravmateriale, og som kan sees som uttrykk for kulturell hybridisering. Hun var pakket inn i never. Bruk av never er velkjent innenfor samisk gravsikk, men er lite belagt i norrøne graver. Nedleggelse av utvalgte kroppsdeler fra seler er ukjent i norrøn kontekst, men forekommer i
samiske urgraver. Preferansen for fuglevinger og bein fra dyrenes ekstremiteter finner vi også igjen i den samiske gravskikken. Selv om både jerpe og orrfugl kan ha blitt jaktet lokalt, vil disse fuglene ha vært mer tilgjengelige i skoglandskapet i de indre fjordene og innlands-dalene. Dette var først og fremst samiske landskap (Schanche, 1986). Kan vingene fra skogsfuglene ha kommet til Hillesøy som gaver fra allierte blant innlandsbaserte samiske grupper – kanskje i form av dekorerte kles- eller hodeplagg?
Det kan heller ikke utelukkes at kvinnen var av samisk opphav. Hun kan ha kommet til Hillesøy som del av en ekteskapsallianse.På bakgrunn av ovenstående vil vi foreslå at de to individene tilhørte en innflytelsesrik slekt i regionen. Slektas maktgrunnlag var trolig basert på kontroll med tilførsel og utførsel av nordlige handels- og prestisjeprodukter. Denne posisjonen var avhengig av opprettholdelse og vedlikehold av nære relasjoner med samiske leverandører. Vareflyten mellom nord og sør og tilgangen til de skandinaviske markedene var dessuten avhengig av nære allianser innen den norrøne eliten langs kysten (jf. bl.a. Storli, 2006; Vinsrygg, 1976). Folket på Hillesøy vil dermed ha vært under kulturell påvirkning fra flere retninger: både fra skandinavisk elite i sør, og fra samiske allierte i nord og øst.