Sanni Peltola: The Noaidi of Giggajávri (Fi. Kitka) - Life history of a Sámi shaman found in Kuusamo, Finland
In 1970, a shallow burial containing the remains of a middle-aged man was discovered in Kuusamo, North-East Finland. The burial goods included artefacts associated with Sámi cultural heritage, such as a drum hammer and bronze rings, and the individual was interpreted as a noaidi, a Sámi shaman.
Despite the genetic similarity, we found that present-day Sámi carry more West European ancestry than our studied individual does. Therefore, it is possible that Kemi Sámi differed from the more northern Sámi, or that the present-day Sámi received West European gene flow during the last centuries. We also compared the new genetic data to contemporary Finnish-speaking inhabitants of Kuusamo, but found no evidence of extensive Sámi-related contribution in them.
rcislandlake kirjoitti:Sanni Peltola: The Noaidi of Giggajávri (Fi. Kitka) - Life history of a Sámi shaman found in Kuusamo, Finland
In 1970, a shallow burial containing the remains of a middle-aged man was discovered in Kuusamo, North-East Finland. The burial goods included artefacts associated with Sámi cultural heritage, such as a drum hammer and bronze rings, and the individual was interpreted as a noaidi, a Sámi shaman.
Despite the genetic similarity, we found that present-day Sámi carry more West European ancestry than our studied individual does. Therefore, it is possible that Kemi Sámi differed from the more northern Sámi, or that the present-day Sámi received West European gene flow during the last centuries. We also compared the new genetic data to contemporary Finnish-speaking inhabitants of Kuusamo, but found no evidence of extensive Sámi-related contribution in them.
Muistelen, kun kuusamolaisten dna:ta kyseltiin. Olikohan tätä varten ? Tuleekohan Kitkan noidan muinaisdna gedmatchiin ? Isäni ja minä olemme gedmatchissa ja siinä viimeistään voisimme verrata dna:ta Kitkan noitaan. Meitähän ei kysytty mukaan tutkimukseen, sillä isän Kuusamo-taustainen suku muutti jo 1800-luvulla Kemijoen varrelle ja myöhemmin ympäri Suomea ja osa jopa Ruotsia. Mutta jos tosiaan ei kukaan ollut sukua tuolle Kitkan noidalle, olisi se vallan perin ihmeellistä...
Tästä voisi päätellä, että a) ei ollut kotoisin Kitkasta, vaikka sinne haudattiin, b) noidan kanssa mahdollisesti jaettu autosomaalidna:n osuus on todellakin lieventynyt näkymättömiin 450 vuoden aikana tai c) sitten sukututkimuksissa on oikeasti jotain pielessä. Nimittäin nyt oikeat mahdolliset jälkeläiset on mahdollista tavoittaa.
Jos tosiaan on kysytty juurikin oikeita henkilöitä dna-tutkimuksiin (Kitkan talvikylän saamelaisten jälkeläiset), niin ei pitäisi silloin olla tuolle henkilölle nollaosumia.
En vielä tahdo uskoa poliittiseen piilotteluun ja tulosten mulkkailuun, vaan että tiede oikeasti tutkii tutkittavan asian.
Jaska kirjoitti:rcislandlake kirjoitti:Sanni Peltola: The Noaidi of Giggajávri (Fi. Kitka) - Life history of a Sámi shaman found in Kuusamo, Finland
In 1970, a shallow burial containing the remains of a middle-aged man was discovered in Kuusamo, North-East Finland. The burial goods included artefacts associated with Sámi cultural heritage, such as a drum hammer and bronze rings, and the individual was interpreted as a noaidi, a Sámi shaman.
Despite the genetic similarity, we found that present-day Sámi carry more West European ancestry than our studied individual does. Therefore, it is possible that Kemi Sámi differed from the more northern Sámi, or that the present-day Sámi received West European gene flow during the last centuries. We also compared the new genetic data to contemporary Finnish-speaking inhabitants of Kuusamo, but found no evidence of extensive Sámi-related contribution in them.
Muistelen, kun kuusamolaisten dna:ta kyseltiin. Olikohan tätä varten ? Tuleekohan Kitkan noidan muinaisdna gedmatchiin ? Isäni ja minä olemme gedmatchissa ja siinä viimeistään voisimme verrata dna:ta Kitkan noitaan. Meitähän ei kysytty mukaan tutkimukseen, sillä isän Kuusamo-taustainen suku muutti jo 1800-luvulla Kemijoen varrelle ja myöhemmin ympäri Suomea ja osa jopa Ruotsia. Mutta jos tosiaan ei kukaan ollut sukua tuolle Kitkan noidalle, olisi se vallan perin ihmeellistä...
Tästä voisi päätellä, että a) ei ollut kotoisin Kitkasta, vaikka sinne haudattiin, b) noidan kanssa mahdollisesti jaettu autosomaalidna:n osuus on todellakin lieventynyt näkymättömiin 450 vuoden aikana tai c) sitten sukututkimuksissa on oikeasti jotain pielessä. Nimittäin nyt oikeat mahdolliset jälkeläiset on mahdollista tavoittaa.
Jos tosiaan on kysytty juurikin oikeita henkilöitä dna-tutkimuksiin (Kitkan talvikylän saamelaisten jälkeläiset), niin ei pitäisi silloin olla tuolle henkilölle nollaosumia.
En vielä tahdo uskoa poliittiseen piilotteluun ja tulosten mulkkailuun, vaan että tiede oikeasti tutkii tutkittavan asian.
"Ei mittavasti perimää Kitkan noidalta." Sehän selittyy jo aikasyvyydestä: jos noita olisi syntynyt vaikka 1550, niin 450 vuotta tarkoittaisi jo 15-18 sukupolvea. Jo seitsemässä sukupolvessa yksittäisen esivanhemman laskennallinen osuus jää alle 1 %, ja kymmenessä sukupolvessa jo alle promillen.
Lisäksi Kuusamossahan tunnetusti suomalaisten osuus väestöstä jo varhain ohitti saamelaisten osuuden, joten nämä olisivat joka tapauksessa selvä vähemmistöjuuri nykykuusamolaisille. Keski-Lapissa saamelaissuvutkin ehtivät osallistua väestönkasvuun eivätkä jääneet samalla lailla marginaalisiksi nykyväestön juurena.
Isä- ja äitilinjoista voisi sitten riittävän läheisiä osumia löytyäkin, mutta harvoin akateemisille näytteille tehdään kovinkaan tarkkaa Y-DNA-testausta. MtDNA:ssa puolestaan pieni koko jättää tuloksen yleensä epätarkaksi, ellei juuri ennen näytettä ole sattunut tapahtumaan poikkeuksellisia mutaatioita.
merimaa kirjoitti:the Samoyed-affiliated population of the Odintsovo culture was formed by an admixture between their genetically more northern ancestors and the nomadic Bulan-Koby people of the Altai
merimaa kirjoitti:Kitkan noidasta on tullut vähän lisää tietoa, koska suomalaiset tutkijat ovat lähettäneet uuden tiivistelmän ensi kesänä järjestettävään konferenssiin (30th EAA Annual Meeting in Rome, Italy 28 - 31 August 2024).
”We also analyzed IBD sharing between the noaidi and the contemporary population of Finland, and found the highest levels of IBD sharing in eastern Lapland, but relatively low in Kuusamo. ”
https://submissions.e-a-a.org/eaa2024/r ... tract=4480
Englannin sana ”contemporary” on tässä vähän monitulkintainen, koska se voi tarkoittaa joko nykyaikaista tai samanaikaista noidan kanssa. Toisin sanoen joko ”existing or happening now, and therefore seeming modern” tai ”belonging to the same period, or to a stated period in the past”.
Jaska kirjoitti:Kuusamon väestöpohja suomalaistuikin hyvin nopeasti verrattuna Itä-Lappiin. Ennen vuotta 1763 Maanselän ja Kitkan veronmaksajista enää 15 % oli lappalaisia, kun taas Kuolajärvellä ja Kemikylässä vielä 100 %. Siksi on aivan odotuksenmukaista, että geneettinen yhteys saamelaisiin on säilynyt paremmin Itä-Lapissa kuin Kuusamossa.
Palokärki kirjoitti:Jaska kirjoitti:Kuusamon väestöpohja suomalaistuikin hyvin nopeasti verrattuna Itä-Lappiin. Ennen vuotta 1763 Maanselän ja Kitkan veronmaksajista enää 15 % oli lappalaisia, kun taas Kuolajärvellä ja Kemikylässä vielä 100 %. Siksi on aivan odotuksenmukaista, että geneettinen yhteys saamelaisiin on säilynyt paremmin Itä-Lapissa kuin Kuusamossa.
Tarkennan vähän Kuolajärven osalta. Sain pari vuotta sitten pyytämättä ja yllättäen Kuolajärven lapinkylä ry:n jäsenhakemuksen liitteineen. Yksi liitteistä on maakirjaote vuodelta 1762, johon lähettäjä (paikallinen sukututkija) oli erotellut saamelaiset ja suomalaiset. Otteessa on 39 nimeä, joista 28 on saamelaisia (n. 72%), 10 on suomalaisia ja 1 on merkitty '?':llä (Jousi nimeltään). Lisäksi yksi suomalaisista on Onkamojärvellä asunut Lämsä, jonka vaiheita on selvitelty juurta jaksaen genealogia- foorumilla. Tämä Lämsä on merkitty vanhaksi nimismieheksi eli hän oli hyvää vauhtia saamelaistumassa.
Keminkylän vastaavia lukemia en tiedä.
Jaska kirjoitti:Okei, mielenkiintoista. Nuo minun numeroni ovat Matti Enbuskelta ja perustuvat verostatukseen. Tietysti suomalainen on voinut päästä lapinverolle ryhtymällä lappalaisen vävyksi, ja joku saamelainen on voinut jo varhain ryhtyä tilalliseksi. Paikallis- ja sukuhistoriallinen tutkimus antaa tietysti tarkemman kuvan yksilötasolla.
Palokärki kirjoitti:Jaska kirjoitti:Okei, mielenkiintoista. Nuo minun numeroni ovat Matti Enbuskelta ja perustuvat verostatukseen. Tietysti suomalainen on voinut päästä lapinverolle ryhtymällä lappalaisen vävyksi, ja joku saamelainen on voinut jo varhain ryhtyä tilalliseksi. Paikallis- ja sukuhistoriallinen tutkimus antaa tietysti tarkemman kuvan yksilötasolla.
Tällaiseen tarkempaan menettelyyn jouduttiin kaiketi siksi, koska Ylä-Lapin suunnasta kuului kritiikkiä, että veroluetteloita ei voi käyttää polveutumisen perusteena, kun etninen suomalainen saattoi päästä naimakaupoillakin lapinkylän jäseneksi ja lapinverolle. Eli tässä niillä geeneillä äkkiä olikin suuri merkitys, vaikka toisissa tilanteissa ratkaisevaa olikin kulttuurillinen yhteys eikä suinkaan geenit. Normimeininkiä 'kuka on saamelainen'- keskustelun ympärillä.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 62 vierailijaa