https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010037826.html
"– Suomessa törmää välillä sellaiseen ajatteluun, että läppärin antaminen oppilaan käteen tai ulkoisesti näkyvä touhuaminen ympäriinsä tuottaa oppimisen aivoissa. Näinhän ei ole. Oppiminen edellyttää aina mielensisäistä ponnistelua, toistoa ja aivotyötä. Oppimisessa tarvitaan myös aimo annos sinnikkyyttä, turhautumisen sietämistä ja kivojen impulssien estämistä. Koska lapset ja nuoret eivät vielä selviä tästä, he tarvitsevat vahvasti opettajan ohjausta.
– Avoimia tiloja toisinaan perustellaan sillä, että lapset kertovat tykkäävänsä niistä. Valitettavasti lasten arviointikyky on tutkitusti kovin heikko. He eivät useinkaan tiedä omaa etuaan, Saarinen korostaa.
– Koulututkimusta löytyy tuhansittain. Sieltä löytyy pitkä sarja ratkaisuja suomalaiskoulun kipupisteisiin. Terveydenhoidon puolella meillä on tutkimusnäyttöön perustuva käypä hoito -suositus, joka määrittää potilaille annettavaa hoitoa. Nyt täytyisi laatia tutkimusnäyttöön perustuva käypä opetus -suositus, jonka laatimisessa kokeneille opettajille annetaan keskeinen rooli, Saarinen ehdottaa."