Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 13 Joulu 2018 19:31

Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
 Kulttuurinen omiminen 
Kirjoittaja Viesti
Ylihärmiö
Ylihärmiö

Viesti Kulttuurinen omiminen
Kulttuurisen omimisen rajat hukassa
https://blogit.kansalainen.fi/kulttuuri ... t-hukassa/

Viime aikoina kulttuurisesta omimisesta ovat nostaneet äläkän erityisesti saamelaiset. On kuitenkin iso ero siinä, omitaanko (1) nykysaamelaista kulttuuria, (2) fantasiasaamelaista kulttuuria vai (3) muinaiskansojen kulttuuria. Kaikista näistä on esimerkkitapauksia viime ajoilta.

Voidaan kysyä, mikä oikeus nykypäivän kristityillä tai maallistuneilla saamelaisilla on vaatia moraalista omistusoikeutta muinaisten pakanoiden esineisiin? Eikö se juuri ole sitä pahaa kulttuurista omimista?

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)

11 Huhti 2018 08:56
Profiili WWW
Sutki savolainen
Sutki savolainen

Viesti Re: Kulttuurinen omiminen
Jaska kirjoitti:
Kulttuurisen omimisen rajat hukassa
https://blogit.kansalainen.fi/kulttuuri ... t-hukassa/

Viime aikoina kulttuurisesta omimisesta ovat nostaneet äläkän erityisesti saamelaiset. On kuitenkin iso ero siinä, omitaanko (1) nykysaamelaista kulttuuria, (2) fantasiasaamelaista kulttuuria vai (3) muinaiskansojen kulttuuria. Kaikista näistä on esimerkkitapauksia viime ajoilta.

Voidaan kysyä, mikä oikeus nykypäivän kristityillä tai maallistuneilla saamelaisilla on vaatia moraalista omistusoikeutta muinaisten pakanoiden esineisiin? Eikö se juuri ole sitä pahaa kulttuurista omimista?

Nyt Jaska taisi tulla huti, alle kirjoitan koko tekstin PDT_Armataz_01_01 Kannattaa tiedostaa että nämä aktiivisesti mielensä pahoittavat ovat oma joukkonsa, toivottavasti he eivät sotke rivi saamelaisten ja suomalaisten välejä.

11 Huhti 2018 09:06
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö

sumu kirjoitti:
Nyt Jaska taisi tulla huti, alle kirjoitan koko tekstin PDT_Armataz_01_01

Ihmeiden aika ei ole ohi. PDT_Armataz_01_14

sumu kirjoitti:
Kannattaa tiedostaa että nämä aktiivisesti mielensä pahoittavat ovat oma joukkonsa, toivottavasti he eivät sotke rivi saamelaisten ja suomalaisten välejä.

Usein noille ääri-ihmisille syntyy omissakin piireissä jonkinlainen vastareaktio. Toivottavasti ei tarvitse odottaa tilanteen kärjistymistä nykyistä pahemmaksi...

11 Huhti 2018 10:29
Profiili WWW
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Saamelaispukujen koristelussa on koodeja, jotka kertovat puvun kantajan suvun yms. seikkoja. Näin kertoi minulle toisen polven citysaamelainen, joka oli pahoillaan kun äitinsä oli jättänyt nämä tiedot opettamatta.

Miestäni jollakulla voi olla perusteltua syytä paheksua, jos fantasiapukuun on liitetty hänen sukunsa värit ja nauhat.

Itse olen pahoillani siitä, että shamanismin harrastajat orientoituvat joidenkin 1900-luvun kirjailijoiden mukaan, ja samaistuvat intiaaneihin tms., eivätkä huomio suomalaissaamelaisten yhteyttä shamanismiin.

Väinämöinen ei mielestäni ollut shamaani, vaan tietäjä-laitos tulee germaaneilta. Saksankielessä on yhä #tietäjää tarkoittava sana: Besserwisser.

Kuva

Taitelija on tavoittanut erinomaisesti tilanteen, jossa tietäjä selittää. Saattaa olla, että Lönnrotilta on jäänyt huomaamatta kansanrunoilijoiden lievät ironiset sävyt.

11 Huhti 2018 13:42
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö

Florian Geyer kirjoitti:
Saamelaispukujen koristelussa on koodeja, jotka kertovat puvun kantajan suvun yms. seikkoja. Näin kertoi minulle toisen polven citysaamelainen, joka oli pahoillaan kun äitinsä oli jättänyt nämä tiedot opettamatta.

Miestäni jollakulla voi olla perusteltua syytä paheksua, jos fantasiapukuun on liitetty hänen sukunsa värit ja nauhat.

No se on totta! Sellaisen laskisin tuonne aidon puvun väärinkäyttämisen kastiin jo. Ei sitä koodistoa vahingossa saa kopioitua...

Florian Geyer kirjoitti:
Itse olen pahoillani siitä, että shamanismin harrastajat orientoituvat joidenkin 1900-luvun kirjailijoiden mukaan, ja samaistuvat intiaaneihin tms., eivätkä huomio suomalaissaamelaisten yhteyttä shamanismiin.

Väinämöinen ei mielestäni ollut shamaani, vaan tietäjä-laitos tulee germaaneilta. Saksankielessä on yhä #tietäjää tarkoittava sana: Besserwisser.

Kuva

Taitelija on tavoittanut erinomaisesti tilanteen, jossa tietäjä selittää. Saattaa olla, että Lönnrotilta on jäänyt huomaamatta kansanrunoilijoiden lievät ironiset sävyt.

Väinämöisestä löytyy tulkintoja lähes yhtä paljon kuin Sammosta.
Mutta agraari-Suomessa rautakaudella toki oltiin tietäjyydessä eikä enää shamanismissa - korvessa asia saattoi olla vähemmän yksiselitteinen.

P.S.
Jaskan Pauhantaa ei ole minun blogini. Melkein harmittaa, etten keksinyt sitä itse... PDT_Armataz_01_07

11 Huhti 2018 16:30
Profiili WWW
Mettänpeikko
Mettänpeikko

Muinais-Virossa tietäjä oli nimitys viisaalle miehelle. Se oli arvonimi, kylän päällikkö. Sotaan tarvittiin sitten väliaikainen kingi.

11 Huhti 2018 19:04
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Jaska kirjoitti:
Väinämöisestä löytyy tulkintoja lähes yhtä paljon kuin Sammosta.
Mutta agraari-Suomessa rautakaudella toki oltiin tietäjyydessä eikä enää shamanismissa - korvessa asia saattoi olla vähemmän yksiselitteinen.

Yhdistän #tietäjä-instituution tämän Pielisen Ison-Mahonsaaren astronomisen rakennelman kautta #tietoon osata käyttää sitä. Tätä tukee puolaisruotsalaisen arkeobiologin Dalia Aanna Pokuttan tulos Uneticen #ruhtinashautojen luurankojen isotoopeista: Olivat lähes vegetaareja.

Vaikka Uneticen mailla (Saksassa) on myöhempää traditsuunia vegetaareista tyrankeista, on tutkijan ja minunkin johtopäätös, että Uneticen veget olivat "tietäjiä".

Paleoekonominen tarkastelu:

1. Suppilopikarikulttuuri TRC: Maatalous menestyi
    2. Palloamforma-kulttuuri GAC: Ei menestynyt, lopussa kollapsi.
    3. Nuorakeramiikka: Taloudellinen romahdus ajoi väen liikkeelle, jotkut Suomeenkin asti.
    4. Unetice: Maanviljelys menestyy taas.

Minun hypoteesini:

1. Eurooppalainen mv-kulttuuri hallitsi aurinkokkalenterin pitämisen. (Mm. Goseckin maakehä)
    2. -3. Tieto hukattu, viljely epäonnistuu.
    4. Tieto hankittu jostakin, Nebran kiekko sisältää samat asiat kuin Goseck, mutta 1:10 000 mittakaavassa.

Sammon ryöstö -tarina toistaa saman metaforana.

Jaska kirjoitti:
P.S.
Jaskan Pauhantaa ei ole minun blogini. Melkein harmittaa, etten keksinyt sitä itse... PDT_Armataz_01_07

Joskus harmitti, kun en keksinyt tota, leikkimieliseksi puheenparreksi. PDT_Armataz_01_12

11 Huhti 2018 21:30
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 7 viestiä ]