Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 22 Kesä 2018 08:12



Vastaa viestiin  [ 569 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 29  Seuraava
 Pakkoruotsia vielä lastenlapsillekin 
Kirjoittaja Viesti
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 14 Helmi 2011 23:41
Viestit: 491
Viesti 
TTJ kirjoitti:
Sees2011 kirjoitti:
TTJ kirjoitti:
Sees2011 kirjoitti:
Pakkoruotsin vaihtaminen erityisoppilaiden kohdalla lisätunteihin suomen kielessä olisi yksi vaihtoehto.

Keitähän nämä "erityisoppilaat" olisivat, ja millä perustein heidät laitetaan eriarvoiseen asemaan? Pakkoruotsissahan on yksi erinomainen ominaisuus: se on sama kaikille ja siksi taatusti tasa-arvoinen.


Erityisoppilaita on paljon, heistä suurella osalla on erilaisia kielen oppimiseen liittyviä ongelmia: kirjainten hahmotus, äänteiden hahmotus, muistista palauttaminen, käsitteiden ymmärtäminen,...

Suuri ryhmä ovat myös maahanmuuttajat, joita siis pääkaupunkiseudun kouluissa arvioidaan muutamassa vuodessa olevan n. 20%, tietysti joillakin alueilla paljon enemmän ja joillakin vähemmän.


Vastauksesi on aika ympäripyöreä. Kenelle nyt siis aikoisit opettaa suomea erityistunneilla - siis ei-suomenkielisille, näinkö asia pitäisi tulkita?


Ruotsissa on vastaava järjestelmä, jossa ruotsia (siis koulukieltä) opetetaan tarvittaessa maahanmuuttajataustaisille mutta myös ruotsinkielisille oppilaille, joiden äidinkielen kehitys on hidasta.

Meillä peruskoululaisista, erityisesti pojista, liian moni ei osaa kunnolla kirjoittaa peruskoulun päättyessä. He hyötyisivät merkittävästi siitä, että ruotsin sijaan vahvistaisivat äidinkieltään.


30 Heinä 2013 16:41
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 14 Helmi 2011 23:41
Viestit: 491
Viesti 
TTJ kirjoitti:
Sees2011 kirjoitti:
Se, että otetaan tarjottimelta pois kielet, joita ihmiset haluavat opiskella (kuten saksa, ranska, espanja) tai maahanmuuttajien kotikielet, ei anna "enemmän valinnanvaraa" vaan "surkeasti rajoitetun valinnanvaran", joka ei edes palvele oppilaita vaan sinun illuusiotasi. Ei mikään ihme, että sanot, ettei valintaa voi jättää perheille, kun tarjoat heille jotain, mikä ei ole järkevää eikä reilua mutta vaatii heitä sijoittamaan paljon omia resurssejaan.


Eihän niitä kieliä mihinkään pois oteta. Niitä voisi ottaa ihan samalla tavalla kuin nykyään.


Niin englannin sijasta tai kolmantena vieraana kielenä. Se juuri ei ole toiminut.

Aitoa valinnanvaraa saadaan vain lopettamalla pakkoruotsi ja korvaamalla se vapaasti valitulla kielellä.


30 Heinä 2013 16:43
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 14 Helmi 2011 23:41
Viestit: 491
Viesti 
TTJ kirjoitti:
Sees2011 kirjoitti:
Mikäli oppilas valitsisi kaksi kieltä aluksi kolmen tai neljän kielen koulukohtaisesta valikosta plus tuetut kotikielet, kuinka saat kieliopinnot vähenemään?


Varmaan sillä tavoin että jos teemme kieltenopiskeluista vapaaehtoisia, niin silloin osa luonnollisesti tulee käyttämään oikeuttaan olla opiskelematta mitään kieliä.


Luitko: Mikäli oppilas valitsisi kaksi kieltä...


30 Heinä 2013 16:45
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 14 Helmi 2011 23:41
Viestit: 491
Viesti 
TTJ kirjoitti:
Sees2011 kirjoitti:
Kysyn uudestaan: Millä tavoin suomenkielisten asema paranee pakkoruotsittamalla tai kieltämällä englannin merkitys?

Olen selittänyt jo: pakkoruotsi/suomi-järjestelmällä takaamme edes sen että myös ei-suomenkieliset laitetaan koulussa opettelemaan suomea.
Ja jos emme tarjoa muita kieliä kuin englantia, niin ei niitä kukaan myöskään opiskele.


Tuossa ei nyt ollut mitään järkeä.

Suomenkielisessä koulussa kaikki lukevat suomea, se riittää.

Tietysti englannin rinnalla tarjotaan muita kieliä. Sehän on kielivapauden lähtökohta: saat pakkoruotsin sijaan valita useammasta vaihtoehdosta.

Kysyn uudestaan: Millä tavoin suomenkielisten asema paranee pakkoruotsittamalla tai kieltämällä englannin merkitys?


30 Heinä 2013 17:23
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02
Viestit: 7280
Viesti 
Sees2011 kirjoitti:
Olet itse varsin hyvin perustellut sitä, miksei pakkoruotsia voi verrata "pakkomatematiikkaan" - sama perustelu käy nyt äidinkielen eli koulukielen suhteen. On vaikea perustella koulua, jossa matematiikka ja koulukieli (siis kieli, jolla koulua käydään) olisivat vapaaehtoisia, koska molemmat ovat välineitä. Pakkoruotsiin ja muihin vieraisiin kieliin tämä kuvio ei vaikuta mitenkään.

Vaikuttaa se, kun asia puretaan palasiksi:
äidinkieli merkitsee, että kyseessä on ensimmäisenä opittu kieli suurimmalle osalle koululaisista.
äidinkieli eli suomi on tärkeä oppia siksi, että se on alueellinen valtakieli; ilman sen oppimista ei sillä alueella pärjää optimaalisesti.
kaksikielisissä kunnissa on kaksi tärkeää äidinkieltä eli valtakieltä.
optimaalisen pärjäämisen kannalta niiden molempien oppiminen olisi tärkeää, vaikka yksilötasolla jokaisella olisikin vain yksi äidinkieli (jompikumpi valtakielistä).

Todellisesti kaksikielisessä kunnassa (= vähemmistökieli kymmeniä prosentteja) optimaalisen pärjäämisen kannalta kaksi pakollista valtakieltä on aivan yhtä perusteltu ratkaisu kuin yksikielisessä kunnassa yksi pakollinen valtakieli.

Olisikin tärkeä erottaa vieraat kielet asuinalueen valtakielistä. Tämä merkitsee sitä, että Pihtiputaalla ruotsi on vieras kieli mutta Siuntiossa se on alueen toinen valtakieli. Tämä pitäisi ottaa huomioon koulutuksessa, koska koulutuksen tarkoituksena on nimenomaan eväiden tarjoaminen oppilaiden optimaaliseksi pärjäämiseksi elämässä.

On kuitenkin totta, että englannin eli maailman tämänhetkisen yleiskielen osaaminen on myös tärkeää optimaalisen pärjäämisen kannalta. Sekin on totta, että alueen toisen valtakielen eli ruotsin ja yleiskielen eli englannin jälkeen harvalla on enää intoa tai kapasiteettia opetella muita vieraita kieliä, joten alituisena vaarana on suomalaisten kielipaletin yksipuolistuminen.

Olenkin entistä vankemmin kallistumassa sille kannalle, että
1) kunkin kunnan enemmistökieli olisi siinä kunnassa pakkokieli,
2) mutta kuntarajoja muutettaisiin vastaamaan kielirajoja siten, ettei kaksikielisiä kuntia olisi kuin poikkeustapauksissa.

Näin meillä olisi kolmisensataa suomenkielistä kuntaa, joissa olisi pakkosuomi ja valinnaisia vieraita kieliä, joista todennäköisesti englanti useimmilla veisi yhden paikan, ja kourallinen ruotsinkielisiä kuntia, joissa olisi pakkoruotsi ja valinnaisia vieraita kieliä, joista todennäköisesti englanti useimmilla veisi yhden paikan.

Malli olisi kielivapausvaikutukseltaan täysin vastaava kuin yksipuolinen pakkoruotsin poisto ja valtakunnallinen pakkosuomi, mutta se olisi oikeudenmukaisempi ja ottaisi huomioon alueiden todellisen kielitilanteen. Olisi järjetöntä resurssien tuhlausta opettaa pelkästään pakkosuomea ruotsinkielisillä alueilla sellainen ei palvele oppilaiden optimaalista pärjäämistä mitenkään. Lisäksi se olisi käytännössä epäoikeudenmukaista kielivähemmistön pakkosulauttamista ja siksi eettisesti tuomittavaa.

_________________
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)


30 Heinä 2013 18:35
Profiili WWW
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 14 Helmi 2011 23:41
Viestit: 491
Viesti 
Jaska kirjoitti:
äidinkieli eli suomi on tärkeä oppia siksi, että se on alueellinen valtakieli


Suomi on pakollinen suomenkielisessä koulussa, koska se on koulukieli - väline, jota käytetään kaikessa oppimisessa.

Suomi on toki valtion valtakieli, mutta esimerkiksi Ahvenanmaalla on valittu, ettei sitä pidetä pakollisena. Pian se ei ole enää pakollinen ruotsinkielisissä kouluissa, näin toivon.

Jos meille tulee jatkossa vaikkapa venäjänkielisiä tai vironkielisiä kouluja, joissa ei haluttaisi lukea lainkaan suomea, syntyy tarvetta keskustella siitä, tuleeko suomen tai ruotsin tai saamen kieli säätää näissä pakolliseksi aineeksi. Se keskustelu käydään sitten uusien realiteettien vallitessa, enkä ottaisi siihen vielä kantaa.


30 Heinä 2013 18:59
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 14 Helmi 2011 23:41
Viestit: 491
Viesti 
Jaska kirjoitti:
Olenkin entistä vankemmin kallistumassa sille kannalle, että
1) kunkin kunnan enemmistökieli olisi siinä kunnassa pakkokieli,
2) mutta kuntarajoja muutettaisiin vastaamaan kielirajoja siten, ettei kaksikielisiä kuntia olisi kuin poikkeustapauksissa.


Jos tähän liittää vielä kohdan
3) pakkokielestä saa tarvittaessa hyvin perusteluin (esim. oppimisvaikeus, maahanmuuttajatausta) vapautuksen,
saavutetaan kohtuullisen hyvä tilanne.

Arvelen kuitenkin, että tässä kuntarajojen ja prosenttien kanssa käydään kyllä melkoinen vääntö. Ruotsinkielisille tätä mallia voisi myydä siten, että "Svenskfinlandin" kunnissa panostettaisiin ruotsin alkamiseen mahdollisimman monen kohdalla kielikylpynä jo ennen kouluikää.

Tämä olisi siis kompromissi, jonka taustalla on se ajatus, että ruotsinkielisiä alueita pyritään suojelemaan suomettumiselta vaatimalla alueen kouluissa kaikilta vahvaa panostusta ruotsiin.

(Minun on pakko sanoa, että ruotsinkielisten edustajat eivät tule pitämään tästäkään mallista, sillä se ei pakkoruotsin tapaan tee kaikesta ruotsinkielisestä koulutuksesta koko kansan koulutusta, mikä sallisi suuremman tarjonnan ja alemmat pääsyrajat, ei tee ruotsinkielisestä kulttuurista koko kansan kulttuuria eikä edes varmista kiintiöitä ja kielitaitovaatimuksia korkeammissa viroissa...)

Voitaisiinko samaa mallia käyttää saamen kielten kohdalla?


30 Heinä 2013 19:35
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 28 Marras 2011 02:55
Viestit: 423
Viesti 
Sees2011 kirjoitti:
Ruotsissa on vastaava järjestelmä, jossa ruotsia (siis koulukieltä) opetetaan tarvittaessa maahanmuuttajataustaisille mutta myös ruotsinkielisille oppilaille, joiden äidinkielen kehitys on hidasta.


Niin, eli Ruotsissa on pakkoruotsi ei-ruotsinkielisille. Eli Suomessa olisi samassa mallissa pakkosuomi ei-suomenkielisille?


30 Heinä 2013 21:40
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 14 Helmi 2011 23:41
Viestit: 491
Viesti 
TTJ kirjoitti:
Sees2011 kirjoitti:
TTJ kirjoitti:
Sees2011 kirjoitti:
TTJ kirjoitti:
Sees2011 kirjoitti:
Pakkoruotsin vaihtaminen erityisoppilaiden kohdalla lisätunteihin suomen kielessä olisi yksi vaihtoehto.


Keitähän nämä "erityisoppilaat" olisivat, ja millä perustein heidät laitetaan eriarvoiseen asemaan? Pakkoruotsissahan on yksi erinomainen ominaisuus: se on sama kaikille ja siksi taatusti tasa-arvoinen.


Erityisoppilaita on paljon, heistä suurella osalla on erilaisia kielen oppimiseen liittyviä ongelmia: kirjainten hahmotus, äänteiden hahmotus, muistista palauttaminen, käsitteiden ymmärtäminen,...

Suuri ryhmä ovat myös maahanmuuttajat, joita siis pääkaupunkiseudun kouluissa arvioidaan muutamassa vuodessa olevan n. 20%, tietysti joillakin alueilla paljon enemmän ja joillakin vähemmän.


Vastauksesi on aika ympäripyöreä. Kenelle nyt siis aikoisit opettaa suomea erityistunneilla - siis ei-suomenkielisille, näinkö asia pitäisi tulkita?


Ruotsissa on vastaava järjestelmä, jossa ruotsia (siis koulukieltä) opetetaan tarvittaessa maahanmuuttajataustaisille mutta myös ruotsinkielisille oppilaille, joiden äidinkielen kehitys on hidasta.

Meillä peruskoululaisista, erityisesti pojista, liian moni ei osaa kunnolla kirjoittaa peruskoulun päättyessä. He hyötyisivät merkittävästi siitä, että ruotsin sijaan vahvistaisivat äidinkieltään.


Niin, eli Ruotsissa on pakkoruotsi ei-ruotsinkielisille. Eli Suomessa olisi samassa mallissa pakkosuomi ei-suomenkielisille?


Ruotsissa on vastaava erityisopetuksen ja kieltenopetuksen yhdistävä järjestelmä, jossa koulukieltä opetetaan B-kielen sijaan tarvittaessa maahanmuuttajataustaisille mutta myös ruotsinkielisille oppilaille, joiden äidinkielen kehitys on hidasta.

Puhuimme vain ja ainoastaan sitä, keille opetettaisiin koulukieltä B-kielen sijaan.


31 Heinä 2013 00:09
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 28 Marras 2011 02:55
Viestit: 423
Viesti 
Kinaporin kalifi kirjoitti:
TTJ kirjoitti:
On aivan kiistatonta että meillä on nyt enemmän aidosti ruotsintaitoisia suomenkielisiä kuin jos meillä olisi jos aine olisi täysin vapaaehtoinen - tai sitä ei opetettaisi kouluissa ollenkaan. Kyse on vain siitä onko ero riittävän suuri että se oikeuttaisi ruotsin pakollisuuden.

Oletan että tämä mahdollinen freudilainen lapsus selittää osan motiiveistasi.


En ymmärrä tätä vihjettä. Totesin vain ettei voida sanoa pakkoruotsin olevan täysin hyödytön koska todistettavasti jotkut sen sillä tavoin oppivat, toinen juttu on sitten onko se parasta resurssien suuntausta.

Kinaporin kalifi kirjoitti:
Mitä taas tulee älyllisesti hieman alavireiseen heittoosi yhtenäisestä koulutuksesta, niin sehän ei ole oikeasti ainakaan tuloksien osalta totta tänäkään päivänä. Universaali aine on taas helppo tunnistaa vaikkapa siitä, että sitä opiskellaan useassa EU:n jäsenvaltiossa. Nämä aineet ovat hyvä pohja yhtenäiskoulutukselle.


En ymmärrä tätäkään. Pakkoruotsin vastustajien argumentti etteivät monet pakkoruotsin käyneet kuitenkaan aikuisiällä osaa ruotsia ei ole sellaisenaan pätevä, koska samalla tavoin voidaan perustella melkein minkä tahansa opetettavan aineen poistamista. Tiedän etteivät kaikki ikätoverini oppineet sitä englantiakaan, kun asuvat alueilla joilla ei törmää englanninkielisiin eikä heillä ole ammatteja tai harrastuksia joissa sitä käytettäisiin säännöllisesti.


31 Heinä 2013 12:38
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02
Viestit: 7280
Viesti 
Sees2011 kirjoitti:
Voitaisiinko samaa mallia käyttää saamen kielten kohdalla?

Luulisin. Suurin ongelma Lapissa ovat suurikokoiset ja harvaan asutut kunnat. Mutta nykyteknologia mahdollistaisi esim. "virtuaalikunnat": eri "kuntalaisilla" voisi olla vaikka omankieliset omalääkärinsä ja -hoitajansa yhdessä ja samassa terveyskeskuksessa. Muutkin palvelut voitaisiin yhteistuottaa niin, että yhdessä fyysisessä tilassa olisi eri "virtuaalikuntien" palkkaamaa henkilökuntaa: suomenkielistä ja ruotsinkielistä, tai suomenkielistä tai saamenkielistä.

Samalla meiningillä kun on asiamiesposteja esim. kioskien yhteydessä. Ja nykyäänkin eri kaupunginosien asukkailla on samassa terveyskeskuksessa omat omalääkärinsä. Rakennemalli on siis jo valmiina. Samoinhan nykyään kunnat pystyvät laskuttamaan esim. kesälomalaisen kotikuntaa tämän käytettyä vieraan kunnan terveyspalveluja.

Toisin sanoen tulevaisuuden kunnan ei tarvitsisi enää olla "keskiaikaiseen" tapaan maa-alueeltaan yhtenäinen, kunhan verotus ja palvelut järjestyisivät. Saamelaisvaltaiset kylät voisivat kuulua vaikka yhteen suureen (Suomen) Saamenmaa-kuntaan, tai mieluummin ehkä olisi erikseen pohjoissaamenkielinen, inarinsaamenkielinen ja koltansaamenkielinen virtuaalikunta, mikäli resurssit riittävät.

Kehitelläänkö tätä ajatusta? Mitä ongelmia löytyy ja kuinka ne voitaisiin ratkaista?

_________________
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)


31 Heinä 2013 13:29
Profiili WWW
SuuBaltti
SuuBaltti
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18
Viestit: 5100
Viesti 
TTJ kirjoitti:
Totesin vain ettei voida sanoa pakkoruotsin olevan täysin hyödytön koska todistettavasti jotkut sen sillä tavoin oppivat, toinen juttu on sitten onko se parasta resurssien suuntausta.

No, huomiosi siitä että meillä on nyt enemmän ruotsinkielen taitoisia suomalaisia kuin olisi tilanteessa jossa kielen opiskelu olisi vapaaehtoista, viittaa siihen että nimenomaan tämä lukumäärä on sinulle tärkeä. Suomalaisten kannalta on kuitenkin ymmärtääkseni tärkeämpää, että meillä on enemmän kaikenlaisia tarpeellisia kieliä osaavia, ml. ruotsi.

TTJ kirjoitti:
Pakkoruotsin vastustajien argumentti etteivät monet pakkoruotsin käyneet kuitenkaan aikuisiällä osaa ruotsia ei ole sellaisenaan pätevä, koska samalla tavoin voidaan perustella melkein minkä tahansa opetettavan aineen poistamista. Tiedän etteivät kaikki ikätoverini oppineet sitä englantiakaan, kun asuvat alueilla joilla ei törmää englanninkielisiin eikä heillä ole ammatteja tai harrastuksia joissa sitä käytettäisiin säännöllisesti.

Kuitenkin kielen käyttöarvo ohjaa oppimista niin paljon, että et voi uskottavasti väittää englannin oppimisen motivaation olevan keskimäärin pienempi kuin ruotsin, ohjaten oppimistuloksia. Sama pätee tietysti jossain Vaasan seudulla ja Kemiössä suomeen, Ahvenanmaasta nyt puhumattakaan.


31 Heinä 2013 14:02
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 14 Helmi 2011 23:41
Viestit: 491
Viesti 
"Pakkoruotsin vastustajien argumentti etteivät monet pakkoruotsin käyneet kuitenkaan aikuisiällä osaa ruotsia ei ole sellaisenaan pätevä, koska samalla tavoin voidaan perustella melkein minkä tahansa opetettavan aineen poistamista."

Mitä on oppiminen? Sälätietoa vai maailmankuvan rakentamista?

Oppiminen esimerkiksi historiassa ei ole sitä, että muistamme ulkoa vuosilukuja ja yksityiskohtia vaan sitä, että meille muodostuu käsitys siitä, miten historiallista tietoa on kerätty, miten siihen tulee suhtautua kriittisesti, millaisia suuria linjoja historiaan liittyy ja kyky tarvittaessa hahmottaa vaikka wikipedian avulla, miten tulevan matkakohteen historia nivoutuu maailmanhistorian melskeisiin tai minkälaiseen saumaan historiallisen elokuvan päähenkilön elämä osuikaan... Vastaavasti luonnontieteissä rakennetaan luonnontieteellistä maailmankuvaa.

Ainoastaan kielissä osaaminen nojaa oleellisesti sälätiedon (sanojen ja kielioppisääntöjen) jatkuvaan muistamiseen. Ja juuri siksi kieltenopiskelu on arilaista kuin muiden aineiden opiskelu ja siinä vaaditaan orientoitumista tietyn kielen käyttämiseen.


01 Elo 2013 14:41
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 14 Helmi 2011 23:41
Viestit: 491
Viesti 
Ylellä puhuttiin tänään suomen kielestä, äänessä professori Janne Saarikivi ja opetusneuvos Pirjo Sinko
http://yle.fi/uutiset/suomen_kieli_olis ... a/6758005a

Saarikivi muuten hienosti kuvasi sitä, miten suomen kieli olisi luultavasti kadonnut ellei Suomi olisi siirtynyt Venäjän alaisuuteen.

He puhuivat myös järkeviä suomen tämän hetken turvatusta asemasta ja englannin "uhasta", joka liittyy tieteen ja korkeamman opetuksen englanninkielistymiseen:

- Suomi on yksi niistä harvoista kielistä, jolla on mahdollista hankkia kaikkien erilaisten alojen koulutus, Saarikivi sanoo.

Haasteita kuitenkin on, vaikka päällisin puolin suomen kielen asema näyttää hyvältä. Etenkin englannin yleistyminen tieteen kielenä uhkaa suomen kielen kehitystä.

- Se on minusta pelottava asia. Jos suomi ei ole tieteen kielenä, sanaston ja kielen kehittämistyö lakkaavat
--- sanoi Sinko

Tässä on siis tärkeä tavoite suomen kielen vaalijoille: pidetään suomenkielisestä akateemisesta koulutuksesta ja keskustelusta kiinni. Tässä ei muute auta se, että kaupitellaan suomenkielisille opetusta ruotsinkielisissä kouluissa ja korkeakouluissa.


01 Elo 2013 14:49
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 14 Helmi 2011 23:41
Viestit: 491
Viesti 
Jaska kirjoitti:
Toisin sanoen tulevaisuuden kunnan ei tarvitsisi enää olla "keskiaikaiseen" tapaan maa-alueeltaan yhtenäinen, kunhan verotus ja palvelut järjestyisivät. Saamelaisvaltaiset kylät voisivat kuulua vaikka yhteen suureen (Suomen) Saamenmaa-kuntaan, tai mieluummin ehkä olisi erikseen pohjoissaamenkielinen, inarinsaamenkielinen ja koltansaamenkielinen virtuaalikunta, mikäli resurssit riittävät.

Kehitelläänkö tätä ajatusta? Mitä ongelmia löytyy ja kuinka ne voitaisiin ratkaista?


Tämä on kiehtova ja järkevältä tuntuva ajatus. Pitää sulatella ennen kuin sanon mitään muuta. Kiitos!


01 Elo 2013 14:53
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 28 Marras 2011 02:55
Viestit: 423
Viesti 
Kinaporin kalifi kirjoitti:
TTJ kirjoitti:
Totesin vain ettei voida sanoa pakkoruotsin olevan täysin hyödytön koska todistettavasti jotkut sen sillä tavoin oppivat, toinen juttu on sitten onko se parasta resurssien suuntausta.

No, huomiosi siitä että meillä on nyt enemmän ruotsinkielen taitoisia suomalaisia kuin olisi tilanteessa jossa kielen opiskelu olisi vapaaehtoista, viittaa siihen että nimenomaan tämä lukumäärä on sinulle tärkeä. Suomalaisten kannalta on kuitenkin ymmärtääkseni tärkeämpää, että meillä on enemmän kaikenlaisia tarpeellisia kieliä osaavia, ml. ruotsi.


En edelleen ymmärrä mistä keksit tuollaisen johtopäätöksen. Totesin vain mielestäni kohtuullisen ilmiselvän, oppiaineisiin yleisesti pätevän asiantilan. Kysymyshän on se, onko hyvä trade-off jos enemmällä vapaavalintaisuudella saadaan hiukan enemmän muiden kielien taitajia nykytilaan verrattuna, ruotsin kustannuksella.

Kinaporin kalifi kirjoitti:
Kuitenkin kielen käyttöarvo ohjaa oppimista niin paljon, että et voi uskottavasti väittää englannin oppimisen motivaation olevan keskimäärin pienempi kuin ruotsin, ohjaten oppimistuloksia. Sama pätee tietysti jossain Vaasan seudulla ja Kemiössä suomeen, Ahvenanmaasta nyt puhumattakaan.


Taas joku aivan ihmeellinen väite mitä en ole koskaan esittänytkään.


04 Elo 2013 16:31
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 28 Marras 2011 02:55
Viestit: 423
Viesti 
Sees2011 kirjoitti:
Ruotsissa on vastaava erityisopetuksen ja kieltenopetuksen yhdistävä järjestelmä, jossa koulukieltä opetetaan B-kielen sijaan tarvittaessa maahanmuuttajataustaisille mutta myös ruotsinkielisille oppilaille, joiden äidinkielen kehitys on hidasta.

Puhuimme vain ja ainoastaan sitä, keille opetettaisiin koulukieltä B-kielen sijaan.


Tunnut olettavan että Suomessa koulukieli tarkoittaisi automaattisesti suomea ja ongelma ratkeaisi sillä että ei-suomenkieliset laitetaan opettelemaan suomea. Koulukieli voi kuitenkin olla joku muukin kuin suomi tai edes ruotsi: onhan suomessa englanninkielisiäkin peruskouluja ja lukioita.

Ruotsissa ei taideta olla kovin tyytyväisiä maan kielitilanteeseen. 2009 kielilaki vahvisti ruotsin asemaa ja nimesi natiivit vähemmistökielet: maan toiseksi puhutuinta kieltä eli englantia ei laissa mainittu ollenkaan. Maahanmuuttajien ruotsinopetuskaan ei suju oikein toivotulla tavalla, etenkään alueilla joilla maahanmuuttotaustaisia on selkeä enemmistö.

"Lähikieli" -esitykseni olisi aika samanlainen kuin Sveitsissä, missä 'toinen kotimainen' on pakollinen oppiaine (toteutus vaihtelee alueellisesti).


04 Elo 2013 16:58
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 14 Helmi 2011 23:41
Viestit: 491
Viesti 
TTJ kirjoitti:
Sees2011 kirjoitti:
Ruotsissa on vastaava erityisopetuksen ja kieltenopetuksen yhdistävä järjestelmä, jossa koulukieltä opetetaan B-kielen sijaan tarvittaessa maahanmuuttajataustaisille mutta myös ruotsinkielisille oppilaille, joiden äidinkielen kehitys on hidasta.

Puhuimme vain ja ainoastaan sitä, keille opetettaisiin koulukieltä B-kielen sijaan.


Tunnut olettavan että Suomessa koulukieli tarkoittaisi automaattisesti suomea ja ongelma ratkeaisi sillä että ei-suomenkieliset laitetaan opettelemaan suomea.


Minä puhun suomenkielisistä kouluista, koska olen sitä mieltä, että ruotsinkieliset saavat itse miettiä parhaan mahdollisen kieltenopetuksen omilleen.

Suomenkielistä koulua käyvän on hyvä oppia ja osata mahdollisimman hyvää suomea, jotta hän pystyy kouluttautumaan niin pitkälle kuin mahdollista. Mikäli kyseessä on ei-suomenkielinen oppilas, hänen tulisi myös saada pitää äidinkielensä ja oppia mahdollisimman hyvää englantia - ei suomenkielisten takia vaan itsensä vuoksi ja yhteiskunnan tasapainoisen kehityksen vuoksi.

Pakkoruotsi on ongelma, se ongelma ratkeaa vain vapaaehtoisella ruotsilla.


04 Elo 2013 21:40
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18
Viestit: 5100
Viesti 
TTJ kirjoitti:
En edelleen ymmärrä mistä keksit tuollaisen johtopäätöksen....Taas joku aivan ihmeellinen väite mitä en ole koskaan esittänytkään.

No, kerropas sitten nyt vielä kerran vastaamalla vain ihan kyllä tai ei, kannatatko nykyistä vapaampaa kielivalintaa kouluissa, jopa siinä tilanteessa että se johtaa kuten uskon nykyistä vähäisempään ruotsin, nykyistä suurempaan muiden kielen osaamiseen. Tämä kattaa myös esim. pelkästään englannin nykyistä paremman osaamisen. Näin tulkinnan tarve jää pieneksi ja tiedän mitä oikeastaan ajat takaa.


04 Elo 2013 21:50
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 28 Marras 2011 02:55
Viestit: 423
Viesti 
Kinaporin kalifi kirjoitti:
TTJ kirjoitti:
En edelleen ymmärrä mistä keksit tuollaisen johtopäätöksen....Taas joku aivan ihmeellinen väite mitä en ole koskaan esittänytkään.

No, kerropas sitten nyt vielä kerran vastaamalla vain ihan kyllä tai ei, kannatatko nykyistä vapaampaa kielivalintaa kouluissa, jopa siinä tilanteessa että se johtaa kuten uskon nykyistä vähäisempään ruotsin, nykyistä suurempaan muiden kielen osaamiseen. Tämä kattaa myös esim. pelkästään englannin nykyistä paremman osaamisen. Näin tulkinnan tarve jää pieneksi ja tiedän mitä oikeastaan ajat takaa.


Esitin mielestäni suhteellisen selkeästi mitä ajoin takaa "lähikieli"-ajatuksellani:
"Itse mietiskelin sellaista konseptia että nykyisen "toisen kotimaisen" tilalle tulisi "lähikieli" eli voisi valita hyvin rajatusta valikoimasta jonkun itselle vieraan kielen: niitä voisivat olla vaikka suomi, ruotsi, saame ja venäjä. B-kielen opetusta voisi minusta myös aikaistaa vuodella tai parilla."

En oikein tiedä kuinka paljon yksiselitteisemmin sitä voi tuossa enää sanoa? Tämä olisi mielestäni parannus nykytilanteeseen melkein kaikin tavoin.

Mutta jos vaihtoehdot ovat pakkoruotsi vs pelkästään englanti (kuten jotkut pakkoruotsin vastustajat tuntuvat argumentoivan) niin siinä tilanteessa ilman muuta nykysysteemi on parempi.


04 Elo 2013 23:20
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 569 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 29  Seuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com uncommitted-decoy

Muuta yksityisyysasetuksia