Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 22 Kesä 2018 03:03



Vastaa viestiin  [ 569 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 29  Seuraava
 Pakkoruotsia vielä lastenlapsillekin 
Kirjoittaja Viesti
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 28 Marras 2011 02:55
Viestit: 423
Viesti 
Sees2011 kirjoitti:
Toistin tuossa niitä perusteita, joita asiantuntijat ja poliitikot käyttivät, kun pakollinen yo-ruotsin koe poistettiin.


Mitenkäs siinä sitten kävikään?

Pienten kielten suosio on romahtanut ylioppilaskirjoituksissa samalla, kun reaalikokeen tekijöiden määrä on kasvanut.

Ylioppilaskokeisiin ilmoittautuneiden määrä on laskenut eniten saksan lyhyessä oppimäärässä, jossa oli viime vuonna jopa 80 prosenttia vähemmän ilmoittautuneita kuin vuonna 1997.

Myös lyhyen ranskan suosio on laskenut samassa ajassa yli 60 prosenttia. Keskipitkän ruotsin kirjoittajien määrä on laskenut lähes puoleen, kun taas englanti on säilyttänyt suosionsa.

Lyhyt espanja taas on kaksinkertaistunut, mutta sitä kirjoitetaan edelleen vähän.

Ilmiö ei johdu kirjoittajien määrän pienenemisestä, sillä määrä kasvoi vuosituhannen vaihteeseen asti, jonka jälkeen se vakiintui.


Suuri ongelmahan yo-kirjoituksissa on arvosanojen antaminen Gaussin käyrän mukaan: kirjoittajat pelkäävät että kielissä "huippunerot" nostavat vastausten tason liian korkealle ja he saavat huonon arvosanan. Vastaavalla osaamisella englannissa (tai entisessä pakkoruotsissa) olisi saanut paljon paremman arvosanat. Pitkässä matematiikassa/fysiikassa on osin sama ongelma, joskin vähäisempänä. Pitkän matikan C on oikeasti aika hyvä saavutus, mutta lyhyen matikan L näyttää todistuksessa komeammalta, vaikkei saavutuksena ole sen kummempi, pikemminkin päinvastoin.

Kielivalintojen täydellinen vapauttaminen tuskin johtaa siihen että meiltä pomppaa esiin kasoittain motivoituneita ja osaavia espanjan, ranskan, kiinan tai arabian osaajia: pikemminkin käy niin että kieliä valitaan 'harrastuspohjalta' "no tuohan voisi olla ihan kiva". Sitten kun kirjoitukset lähenevät, aletaan arastelemaan "no emmä tässä pärjää. Mä kirjoitan englannin ja ton reaalin".


18 Elo 2013 23:08
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 14 Helmi 2011 23:41
Viestit: 491
Viesti 
TTJ kirjoitti:
Sees2011 kirjoitti:
Toistin tuossa niitä perusteita, joita asiantuntijat ja poliitikot käyttivät, kun pakollinen yo-ruotsin koe poistettiin.


Mitenkäs siinä sitten kävikään?

Pienten kielten suosio on romahtanut ylioppilaskirjoituksissa samalla, kun reaalikokeen tekijöiden määrä on kasvanut.


Kielten lukijoiden määrää ei ollut tarkoituskaan nostaa tuolla uudistuksella, päinvastoin, tarkoitus oli vähentää kielipainotusta ja tehdä tilaa esim. matemaattiselle osaamiselle, lyhentää opiskeluaikoja ja vähentää reppuja sekä turvata ammatillista väylää yo-kirjoituksiin tulevien mahdollisuudet.

Osin saatiin se, mitä toivottiin. Tuli myös ongelmia, joita kuvaat kirjoituksessasi. Lisäksi koulut, taistellessaan hyvistä sijoituksista, ajavat nuoria vaihtamaan pitkää matikkaa lyhyeen, jotta koulun tulokset näyttäisivät paremmilta. Samoin on reaalin kanssa. Ainakin oman lapseni koulussa jokaisen on aloittaessaan ilmoitettava, mitkä kaksi reaaliainetta kirjoittaa ja valittava niistä pisimmät mahdolliset kurssit. Näin siis heti aluksi kielet ovat toissijaisia kirjoitettavia.

Kielten ongelma on kuitenkin nimenomaan se, ettei niitä valita - pakkoruotsin vuoksi.

Tässä on nyt kokoontuvalla lukiotyöryhmällä purtavaa. Ja ruotsiahan he eivät saa edes vähentää, puhumattakaan siitä, että sen voisi korvata muilla kielillä.


19 Elo 2013 17:11
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02
Viestit: 7280
Viesti 
TTJ kirjoitti:
Kielivalintojen täydellinen vapauttaminen tuskin johtaa siihen että meiltä pomppaa esiin kasoittain motivoituneita ja osaavia espanjan, ranskan, kiinan tai arabian osaajia: pikemminkin käy niin että kieliä valitaan 'harrastuspohjalta' "no tuohan voisi olla ihan kiva". Sitten kun kirjoitukset lähenevät, aletaan arastelemaan "no emmä tässä pärjää. Mä kirjoitan englannin ja ton reaalin".

Miksi pitäisi kirjoittaa vieras kieli, jos siinä ei ole parhaimmistoa ja sen sijasta voi kirjoittaa jotain, missä on suhteessa parempi? Eihän ylioppilaskirjoituksissa vieraan kielen kirjoittamattomuus kerro lukiolaisten kielitaidosta mitään!

Vieraiden kielten kirjoitussuosion laskuhan johtuu vain kasvaneesta valinnanvapaudesta kirjoituksissa. Se ei kerro siitä, että suomalaisten vieraiden kielten taito olisi heikentynyt. Pitäisi katsoa sitä, kuinka paljon vieraita kieliä opiskellaan, ja ruotsin pakollisuus poistamalla mutta vieraiden kielten määrä säilyttämällä saataisiin väistämättä laajempi vieraiden kielten pohja suomalaisille.

_________________
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)


20 Elo 2013 00:11
Profiili WWW
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 28 Marras 2011 02:55
Viestit: 423
Viesti 
Jaska kirjoitti:
TTJ kirjoitti:
Kielivalintojen täydellinen vapauttaminen tuskin johtaa siihen että meiltä pomppaa esiin kasoittain motivoituneita ja osaavia espanjan, ranskan, kiinan tai arabian osaajia: pikemminkin käy niin että kieliä valitaan 'harrastuspohjalta' "no tuohan voisi olla ihan kiva". Sitten kun kirjoitukset lähenevät, aletaan arastelemaan "no emmä tässä pärjää. Mä kirjoitan englannin ja ton reaalin".

Miksi pitäisi kirjoittaa vieras kieli, jos siinä ei ole parhaimmistoa ja sen sijasta voi kirjoittaa jotain, missä on suhteessa parempi? Eihän ylioppilaskirjoituksissa vieraan kielen kirjoittamattomuus kerro lukiolaisten kielitaidosta mitään!

Vieraiden kielten kirjoitussuosion laskuhan johtuu vain kasvaneesta valinnanvapaudesta kirjoituksissa. Se ei kerro siitä, että suomalaisten vieraiden kielten taito olisi heikentynyt.


Kyllä, väitän että se kertoo juuri siitä. Jos tietää ennalta ettei aio jotain ainetta kirjoittaa, niin oppimistulokset jäävät väkisinkin heikommaksi, puhumattakaan siitä että useimmilla se ylioppilaskokeeseen pänttääminenkin vastaa kohtuullista oppimispakettia. Jos minun aikanani ei olisi ollut pakko kirjoittaa ruotsia niin ei puhettakaan että olisin niin tehnyt, lukion kurssit olisivat menneet vielä enemmän lekkeripeliksi ja ruotsin pänttäys ennen yo-kirjoituksia olisi jäänyt pois (yritin päntätä sitä suht paljon koska tiesin sen heikoksi kohdakseni).

Tuo "miksi kirjoittaa vieras kieli..." -virkkeesi kertoo juuri sen mikä on yo-kirjoituksissa nykyään ongelma: niistä on tullut "peli" jossa on tarkoitus "pelata" itselleen "highscore". Mielestäni tämä ei saa olla järjestelmän tarkoitus. Sees2011:n mukaan järjestelmä muutettiin tämänkaltaiseksi matematiikan painottamiseksi: ei huono tavoite, muttei siinä kyllä lainkaan onnistuttu, päinvastoin.


20 Elo 2013 01:01
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 14 Helmi 2011 23:41
Viestit: 491
Viesti 
TTJ kirjoitti:
yo-kirjoituksissa nykyään ongelma: niistä on tullut "peli" jossa on tarkoitus "pelata" itselleen "highscore". Mielestäni tämä ei saa olla järjestelmän tarkoitus. Sees2011:n mukaan järjestelmä muutettiin tämänkaltaiseksi matematiikan painottamiseksi: ei huono tavoite, muttei siinä kyllä lainkaan onnistuttu, päinvastoin.


Kirjoitin, että muutoksen tarkoitus oli vähentää kielipainotusta ja tehdä tilaa esim. matemaattiselle osaamiselle, lyhentää opiskeluaikoja ja vähentää reppuja sekä turvata ammatillista väylää yo-kirjoituksiin tulevien mahdollisuudet.

Parasta mahdollista tulosta eivät pelaa vain opiskelijaparat vaan myös koulut. Siksi koulussa ohjataan nuoret kirjoittamaan aineita, joissa on mahdollisuus menestyä hyvin ja joihin koulukin panostaa.

Helsingin yliopiston nykykielten laitokselta äskettäin ilmestynyt tilannekatsaus kieltenopiskelusta. Siinä professorit eivät hauku suomalaisnuoria laiskuudesta, he tietänevät, että Suomessa luetaan kieliä eurooppalaisittain paljon. Syy kielten osaamattomuuteen tulee jo katsauksen alussa ranskan kielen professorin suusta:
- kurssivalikoima on lukiossa laajentunut ja
- pakollinen ruotsi syö tilaa muilta kieliltä.
Siis asiaosaamisen painotus on valtava (syystä) ja kielipaletti vaihtoehdoton.


20 Elo 2013 05:47
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18
Viestit: 5100
Viesti 
TTJ kirjoitti:
Jos tietää ennalta ettei aio jotain ainetta kirjoittaa, niin oppimistulokset jäävät väkisinkin heikommaksi, puhumattakaan siitä että useimmilla se ylioppilaskokeeseen pänttääminenkin vastaa kohtuullista oppimispakettia.

TTJ nostaa tässä taas taitavasti esiin aiemmin esillä olleen motivaation ja oppimistulosten välisten suhteen. Jos tosiaan epäilee, ettei opiskeltava kieli tule tarpeeseen, sitä ei opi. Toisaalta, aihe joka kiinnostaa, on helppo oppia. Niin se tosiaan on.


20 Elo 2013 09:28
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 28 Marras 2011 02:55
Viestit: 423
Viesti 
Sees2011 kirjoitti:
Helsingin yliopiston nykykielten laitokselta äskettäin ilmestynyt tilannekatsaus kieltenopiskelusta. Siinä professorit eivät hauku suomalaisnuoria laiskuudesta, he tietänevät, että Suomessa luetaan kieliä eurooppalaisittain paljon. Syy kielten osaamattomuuteen tulee jo katsauksen alussa ranskan kielen professorin suusta:
- kurssivalikoima on lukiossa laajentunut ja
- pakollinen ruotsi syö tilaa muilta kieliltä.
Siis asiaosaamisen painotus on valtava (syystä) ja kielipaletti vaihtoehdoton.


Kuitenkin valinnanvapauden lisääminen edellisellä kerralla ei johtanut muiden kielien suosion lisääntymiseen, vaan on käynyt itse asiassa päinvastoin. Jos pakkoruotsi poistettaisiin kaiken muun pysyessä ennallaan, niin ei ole kyllä mitään syytä olettaa muiden kielien suosion kirjoituksissa olennaisesti kasvavan. Päinvastoin, kaikki viittaa siihen että kielien opiskelu tulee entistä enemmän keskittymään vain siihen englantiin. Enää ei luettaisi edes sitä ruotsia.


20 Elo 2013 11:56
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 14 Helmi 2011 23:41
Viestit: 491
Viesti 
TTJ kirjoitti:
Sees2011 kirjoitti:
Helsingin yliopiston nykykielten laitokselta äskettäin ilmestynyt tilannekatsaus kieltenopiskelusta. Siinä professorit eivät hauku suomalaisnuoria laiskuudesta, he tietänevät, että Suomessa luetaan kieliä eurooppalaisittain paljon. Syy kielten osaamattomuuteen tulee jo katsauksen alussa ranskan kielen professorin suusta:
- kurssivalikoima on lukiossa laajentunut ja
- pakollinen ruotsi syö tilaa muilta kieliltä.
Siis asiaosaamisen painotus on valtava (syystä) ja kielipaletti vaihtoehdoton.


Kuitenkin valinnanvapauden lisääminen edellisellä kerralla ei johtanut muiden kielien suosion lisääntymiseen, vaan on käynyt itse asiassa päinvastoin. Jos pakkoruotsi poistettaisiin kaiken muun pysyessä ennallaan, niin ei ole kyllä mitään syytä olettaa muiden kielien suosion kirjoituksissa olennaisesti kasvavan. Päinvastoin, kaikki viittaa siihen että kielien opiskelu tulee entistä enemmän keskittymään vain siihen englantiin. Enää ei luettaisi edes sitä ruotsia.


Valinnanvapautta ei ole lisätty, vaan ruotsi on ollut ja on edelleen pakollinen. Se, ettei sitä tarvitse kirjoittaa, ei tietenkään lisää muitten kielten valintoja.

Jos oppilaan tulee valita joko ruotsi tai jokin muu kieli (tai kotikieli / heikosti sujuvan kielen tukikurssi) niin ilman muuta kieliä opiskellaan edelleenkin.

Kaikkein järjettömintä on puhua ruotsista kielitaitona, kun kyseessä on kieli, jota vain 4% pakkoruotsin lukeneista katsoo osaavansa. Paljon huonompaa tulosta ei voi saada.


20 Elo 2013 15:31
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02
Viestit: 7280
Viesti 
TTJ kirjoitti:
Kyllä, väitän että se kertoo juuri siitä. Jos tietää ennalta ettei aio jotain ainetta kirjoittaa, niin oppimistulokset jäävät väkisinkin heikommaksi, puhumattakaan siitä että useimmilla se ylioppilaskokeeseen pänttääminenkin vastaa kohtuullista oppimispakettia. Jos minun aikanani ei olisi ollut pakko kirjoittaa ruotsia niin ei puhettakaan että olisin niin tehnyt, lukion kurssit olisivat menneet vielä enemmän lekkeripeliksi ja ruotsin pänttäys ennen yo-kirjoituksia olisi jäänyt pois (yritin päntätä sitä suht paljon koska tiesin sen heikoksi kohdakseni).

Ei pidä unohtaa, että tutkintotodistuksen lisäksi saa normaalin numerotodistuksen, jossa kaikki aineet näkyvät. Ei ruotsia siis kannata lekkeriksi heittää, vaikkei sitä kirjoittaisikaan.

Sitä paitsi lyhytaikainen muisti on se, johon YO-kokeen asiat päntätään - ne sitten unohtuvat hyvin nopeasti kokeen jälkeen. Varsinaista kielitaitoa ei tällainen lyhytaikainen rypistys paranna, kyllä se kielitaito rakentuu niillä oppitunneilla vuosikausia kuuntelemalla ja puhumalla.


TTJ kirjoitti:
Kuitenkin valinnanvapauden lisääminen edellisellä kerralla ei johtanut muiden kielien suosion lisääntymiseen, vaan on käynyt itse asiassa päinvastoin. Jos pakkoruotsi poistettaisiin kaiken muun pysyessä ennallaan, niin ei ole kyllä mitään syytä olettaa muiden kielien suosion kirjoituksissa olennaisesti kasvavan. Päinvastoin, kaikki viittaa siihen että kielien opiskelu tulee entistä enemmän keskittymään vain siihen englantiin. Enää ei luettaisi edes sitä ruotsia.

Minäkin vastaan tähän, että varmasti menisi perille. :)
Eihän se valinnanvapaus koske kielten oppimista, vaan ainoastaan sitä, mitä on pakollista kirjoittaa ylioppilastutkinnossa. Ruotsi on edelleen pakollinen oppiaine, joten sen jääminen vapaaehtoiseksi tutkinnossa ei mitenkään voi lisätä vieraiden kielten opiskelua.

_________________
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)


20 Elo 2013 22:59
Profiili WWW
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 28 Marras 2011 02:55
Viestit: 423
Viesti 
Sees2011 kirjoitti:
Kaikkein järjettömintä on puhua ruotsista kielitaitona, kun kyseessä on kieli, jota vain 4% pakkoruotsin lukeneista katsoo osaavansa. Paljon huonompaa tulosta ei voi saada.


Totta - mutta jos B-kieli muuttuu kokonaan valinnanvapaiseksi, niin sitten ei sitä osaa enää edes se 4%. On aivan turha kuvitella että tilalle tulisi kasapäin muiden kielien osaajia.


21 Elo 2013 12:03
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 28 Marras 2011 02:55
Viestit: 423
Viesti 
Jaska kirjoitti:
Eihän se valinnanvapaus koske kielten oppimista, vaan ainoastaan sitä, mitä on pakollista kirjoittaa ylioppilastutkinnossa. Ruotsi on edelleen pakollinen oppiaine, joten sen jääminen vapaaehtoiseksi tutkinnossa ei mitenkään voi lisätä vieraiden kielten opiskelua.


Ilmeisesti tosiaankin ei, muiden kielien opiskelu kun väheni!


21 Elo 2013 12:09
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 14 Helmi 2011 23:41
Viestit: 491
Viesti 
TTJ kirjoitti:
Sees2011 kirjoitti:
Kaikkein järjettömintä on puhua ruotsista kielitaitona, kun kyseessä on kieli, jota vain 4% pakkoruotsin lukeneista katsoo osaavansa. Paljon huonompaa tulosta ei voi saada.


Totta - mutta jos B-kieli muuttuu kokonaan valinnanvapaiseksi, niin sitten ei sitä osaa enää edes se 4%. On aivan turha kuvitella että tilalle tulisi kasapäin muiden kielien osaajia.


Nyt käsi sydämelle kuoma. Kuvitteletko todella, että muiden kielten taito ei lisääntyisi enemmän kuin tuon neljä prosenttia, mikäli ruotsi siirtyisi vapaaehtoiseksi.

Ja loppujen lopuksi useimmilla olisi kaksi vierasta kieltä. Mahdollisuus valita toisen vieraan kielen sijaan jotain muuta koskettaisi nimenomaan niitä, joilla ei nytkään ole tirin taria tietoa ruotsista peruskoulun päätteeksi.


21 Elo 2013 14:21
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18
Viestit: 5100
Viesti 
TTJ kirjoitti:
Totta - mutta jos B-kieli muuttuu kokonaan valinnanvapaiseksi, niin sitten ei sitä osaa enää edes se 4%. On aivan turha kuvitella että tilalle tulisi kasapäin muiden kielien osaajia.

Siis: ruotsin opiskelun väheneminen ei kasvata suhteessa muiden kielten oppimista, vaikka jotain muuta kieltä olisi kuitenkin pakollista oppia? Toisaalta, ruotsia oppimaan motivoituneet eivät jatkossakin halua oppia po. kieltä?

Väitteet ovat nyt sen verran päättömiä että tulkitsen ne lähinnä kömpelöksi huumoriksi.


21 Elo 2013 14:56
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 28 Marras 2011 02:55
Viestit: 423
Viesti 
Sees2011 kirjoitti:
Nyt käsi sydämelle kuoma. Kuvitteletko todella, että muiden kielten taito ei lisääntyisi enemmän kuin tuon neljä prosenttia, mikäli ruotsi siirtyisi vapaaehtoiseksi.


En toki. 4% olisi täysin epärealistinen. Lähempänä olisi 0%.


21 Elo 2013 16:15
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 28 Marras 2011 02:55
Viestit: 423
Viesti 
Kinaporin kalifi kirjoitti:
TTJ kirjoitti:
Totta - mutta jos B-kieli muuttuu kokonaan valinnanvapaiseksi, niin sitten ei sitä osaa enää edes se 4%. On aivan turha kuvitella että tilalle tulisi kasapäin muiden kielien osaajia.

Siis: ruotsin opiskelun väheneminen ei kasvata suhteessa muiden kielten oppimista, vaikka jotain muuta kieltä olisi kuitenkin pakollista oppia?


Pakollista? Etkö kannattanut B-kielen siirtämistä vapaaehtoiseksi?


21 Elo 2013 16:16
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 14 Helmi 2011 23:41
Viestit: 491
Viesti 
TTJ kirjoitti:
Sees2011 kirjoitti:
Nyt käsi sydämelle kuoma. Kuvitteletko todella, että muiden kielten taito ei lisääntyisi enemmän kuin tuon neljä prosenttia, mikäli ruotsi siirtyisi vapaaehtoiseksi.


En toki. 4% olisi täysin epärealistinen. Lähempänä olisi 0%.


Ja näinkö on käynyt myös Ahvenanmaalla ja Ruotsissa, missä oppilailla on oikeus valita?

Tulevaisuutta on vaikea ennustaa. Kenties suomalaiset oppivat vielä huonommin muita kieliä kuin ruotsia. Mutta kun ruotsiakin oppii vain tuo 4% eikä siitäkään ole pahemmin iloa kenellekään, niin antaa sitten olla kieliopintojen.

Keskitytään terveystietoon. Saadaan peruspalvelut kuntoon ja kansan sairastavuus vähenemään. Siitä nyt ainakin olisi hyötyä. ;)


21 Elo 2013 17:42
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02
Viestit: 7280
Viesti 
TTJ kirjoitti:
Kinaporin kalifi kirjoitti:
TTJ kirjoitti:
Totta - mutta jos B-kieli muuttuu kokonaan valinnanvapaiseksi, niin sitten ei sitä osaa enää edes se 4%. On aivan turha kuvitella että tilalle tulisi kasapäin muiden kielien osaajia.

Siis: ruotsin opiskelun väheneminen ei kasvata suhteessa muiden kielten oppimista, vaikka jotain muuta kieltä olisi kuitenkin pakollista oppia?


Pakollista? Etkö kannattanut B-kielen siirtämistä vapaaehtoiseksi?

Ei kai Kalifi tai kukaan muukaan (ellei sitten Sees?) kannata B-kielen vapaaehtoisuutta vaan vapaavalintaisuutta. Eli B-kieli olisi vielä pakollinen, mutta sen kielen saisi itse valita.

_________________
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)


21 Elo 2013 18:45
Profiili WWW
SuuBaltti
SuuBaltti
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18
Viestit: 5100
Viesti 
Jaska kirjoitti:
Ei kai Kalifi tai kukaan muukaan (ellei sitten Sees?) kannata B-kielen vapaaehtoisuutta vaan vapaavalintaisuutta. Eli B-kieli olisi vielä pakollinen, mutta sen kielen saisi itse valita.

En ole itse asiassa varma siitä, tuleeko kaikille edes yrittää opettaa kuin yhtä vierasta kieltä. TTJ:n väite joka tapauksessa näyttää pitävän sisällään ajatuksen, että keskittymällä vain esim. englannin opetukseen, tuloksena ei voisi olla hyvä englannin taito, esim. huonon englannin ja surkean ruotsin sijaan. Vieraiden kielten osaajien määrä kasvaa näin toimimalla, muuta on turha väittää.


21 Elo 2013 19:18
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 28 Marras 2011 02:55
Viestit: 423
Viesti 
Jaska kirjoitti:
Ei kai Kalifi tai kukaan muukaan (ellei sitten Sees?) kannata B-kielen vapaaehtoisuutta vaan vapaavalintaisuutta. Eli B-kieli olisi vielä pakollinen, mutta sen kielen saisi itse valita.


Minä olen ymmärtänyt nimenomaan näin, että B-kieli ei olisi pakollinen: muutenhan KK:n puheet valinnanvapaudesta ja tarpeettomien kielten opiskelun turhuudesta kuulostaisivat aika kummallisilta.

Kinaporin kalifi kirjoitti:
En ole itse asiassa varma siitä, tuleeko kaikille edes yrittää opettaa kuin yhtä vierasta kieltä. TTJ:n väite joka tapauksessa näyttää pitävän sisällään ajatuksen, että keskittymällä vain esim. englannin opetukseen, tuloksena ei voisi olla hyvä englannin taito, esim. huonon englannin ja surkean ruotsin sijaan. Vieraiden kielten osaajien määrä kasvaa näin toimimalla, muuta on turha väittää.


Väitän muuta. Vieraita kieliä ei "opi" peruskoulussa niin hyvin että siitä kasvaisi kuvaamasi "osaaja". Peruskoulun vieraiden kielen opetuksen tarkoitus on vain antaa pohja jolle rakentaa kielitaitoa. Luonnollisesti, mitä enemmän näitä "pohjia" opetetaan oppilaille, sitä enemmän heistä kasvaa myös kielten osaajia. Tietenkin joudutaan tekemään kompromisseja, kun muutakin pitäisi opettaa kuin kieliä.

Alkuperäinen väitteenihän oli että pelkkä B-kielen pakollisuuden poistaminen johtaisi vain saman kehityksen jatkumiseen mikä on ollut jo pitempään todettavissa: muiden kielien kuin englanti suosio kuihtuu.


21 Elo 2013 21:28
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 28 Marras 2011 02:55
Viestit: 423
Viesti 
Sees2011 kirjoitti:
Ja näinkö on käynyt myös Ahvenanmaalla ja Ruotsissa, missä oppilailla on oikeus valita?


En tiedä, mutta se vaikuttaa pätevältä nollahypoteesilta muun puutteessa. Onko sinulla jotain dataa?


21 Elo 2013 21:30
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 569 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 29  Seuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com uncommitted-decoy

Muuta yksityisyysasetuksia