Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 20 Kesä 2018 08:07

Vastaa viestiin  [ 567 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29  Seuraava
 Pakkoruotsia vielä lastenlapsillekin 
Kirjoittaja Viesti
SuuBaltti
SuuBaltti

Viesti Re: Pakkoruotsia vielä lastenlapsillekin
TTJ kirjoitti:
Emme toimi näin vallassa olevan, ja kovasti kritisoidun, kaksikielijärjestelmän vuoksi. Soininvaaran mielestä näkemykseni on arveluttava, luulin että lainasit häntä koska olit samaa mieltä hänen kanssaan?...Luonnollisesti ihmiset haluavat kommunikoida sillä tavoin joka on vaivattomin...Pohjimmiltaan tämäkin palaa siihen peruskysymykseen että mikä on koululaitoksen tehtävä? Onko se sivistävä, kouluttava vai kasvattava?

Minä olen samaa mieltä hänen kanssaan ja olet mielestäni epäjohdonmukainen päättelyssäsi. Jos nyt emme pakota kaikkia opiskelemaan suomeksi, miksi tekisimme sitä jatkossa jonkin toisen kielen pohjalta? Syy nykyiseen malliinhan ei ole pakkoruotsi, vaan se että meillä on halua opiskella sekä suomeksi että ruotsiksi ja kyky tarjota tämä palvelu. Kuka tätä järjestelyä kritisoi?

Todistat vaivatonta ja ennen kaikkea mahdollista kommunikaatiota korostavan näkemykseni puolesta mutta päädyt johtopäätökseesi kuitenkin yksittäistapaus Niemisen avulla? Varaudutaan kaikkien osalta siihen että päädymme tennisammattilaiseksi joka voi satunnaisesti pelata Ruotsissa?

Jos koulu ei ole kouluttava, kuka määrittelee sivistyksen, kun emme edes osaa sopia siitä mikä koulutus on tarpeen? Minä muuten kasvatan omat lapseni joka tapauksessa ihan itse.

Liittyen Soininvaaraan ja Vapaavuoreen: olen päätynyt siihen että vaaleissa kannattaa äänestää niitä ehdokkaita jotka eivät enää asetu ehdolle. Vasta siinä vaiheessa he alkavat puhua vapaasti valitsijoilleen, ei ennen. Korhola on rajatapaus, sillä hän muutti mieltään kesken puhdistautumis- ja katumusharjoituksen. Kyllä tämä Aku Ankan äänestämisen voittaa.

09 Maalis 2015 09:45
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Kinaporin kalifi kirjoitti:
TTJ kirjoitti:
Emme toimi näin vallassa olevan, ja kovasti kritisoidun, kaksikielijärjestelmän vuoksi. Soininvaaran mielestä näkemykseni on arveluttava, luulin että lainasit häntä koska olit samaa mieltä hänen kanssaan?...Luonnollisesti ihmiset haluavat kommunikoida sillä tavoin joka on vaivattomin...Pohjimmiltaan tämäkin palaa siihen peruskysymykseen että mikä on koululaitoksen tehtävä? Onko se sivistävä, kouluttava vai kasvattava?

Minä olen samaa mieltä hänen kanssaan ja olet mielestäni epäjohdonmukainen päättelyssäsi. Jos nyt emme pakota kaikkia opiskelemaan suomeksi, miksi tekisimme sitä jatkossa jonkin toisen kielen pohjalta? Syy nykyiseen malliinhan ei ole pakkoruotsi, vaan se että meillä on halua opiskella sekä suomeksi että ruotsiksi ja kyky tarjota tämä palvelu. Kuka tätä järjestelyä kritisoi?

Öööh...sinä? :?:

Todistat vaivatonta ja ennen kaikkea mahdollista kommunikaatiota korostavan näkemykseni puolesta mutta päädyt johtopäätökseesi kuitenkin yksittäistapaus Niemisen avulla? Varaudutaan kaikkien osalta siihen että päädymme tennisammattilaiseksi joka voi satunnaisesti pelata Ruotsissa?

No nyt karkasi mopo käsistä. Otin Niemisen vain esimerkiksi siitä että ruotsalaisetkin mieluummin varmaan puhuvat omaa kieltään mikäli mahdollista.

Jos koulu ei ole kouluttava, kuka määrittelee sivistyksen, kun emme edes osaa sopia siitä mikä koulutus on tarpeen? Minä muuten kasvatan omat lapseni joka tapauksessa ihan itse.

Sikäli kun minä nämä määrittelen: 'kouluttava' opetus tarkoittaa sitä että lapsi oppii käytännön taitoja ja tietoja jotka auttavat häntä elämässä ja työuralla. 'Sivistävä' tarkoittaa sitä että hänelle opetetaan maailmasta laajapohjaisesti jotta hän voi tehdä aikuisena omat valintansa informoidusti. 'Kasvattava' taas olisi sitä että lapsen arvomaailmaa pyritään muokkaamaan tiettyyn suuntaan.

Näiden määritelmien mukaan nykyinen koululaitos on pääasiassa sivistävä. Joskus alkujaan se oli lähinnä kasvattava: lapsista haluttiin hyviä oikeauskoisia kristittyjä.

Soininvaaran ja sinun mielestä on epäilyttävää argumentoida sellaisen opetuksen puolesta jonka lähtökohtana on jokin muu kuin oppilaalle tuleva suora hyöty. Kuitenkin meillä on nyt lukujärjestyksessä vaikka kuinka paljon tällaisia aineita joista ei suurimmasta osasta ole aikuisiässä useimmille mitään hyötyä - siis paljon muitakin kuin se 2. kotimainen. On päivänselvää että jos opetuksen tavoitteeksi otetaan vain lapsen saaminen ansiolle ja eläkettä kartuttamaan mahdollisimman nopeasti - mikä olisi varmaan se maksimaalinen hyötynäkökohta - koko koulutusjärjestelmä näyttäisi aivan muulta kuin nykyisin.

Jotta päästään takaisin pakkoruotsiin, en sinänsä vastusta järjestelmän muuttamista, päinvastoin itsehän esitin korvaavaa 'lähikieli' -järjestelmää tilalle kompromissina joka olisi jonkun verran joustavampi, peilaisi paremmin tosimaailman tarpeita ja tilannetta ja ehkä olisi myös poliittisesti helpompi 'myydä'. Vastustan vain järjestelmän muuttamista sillä perusteella että "englannillahan me voidaan puhua kuitenkin vieraskielisten kanssa" koska tämä ajattelutapa pitemmän päälle tulisi johtamaan omalta osaltaan myös suomen kielen heikkenemiseen.

16 Maalis 2015 23:10
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

TTJ kirjoitti:
Öööh...sinä?

Minusta taas vaikuttaa hieman siltä että et osaa erottaa eri kielillä (suomi, ruotsi jne.) annettua opetusta siitä, mitä muita kieliä (suomi, ruotsi jne.) tältä pohjalta kunkin on pakko opiskella. Jälkimmäinen ei määritä edellistä vai oletko eri mieltä? Vaikka kaikki haluaisivat opiskella vieraana kielenä vain englantia, en itse näe syytä miksi suomesta tai ruotsista opetuskielinä pitäisi siksi luopua. Itse kai asian päätämme?

Et kai muuten tarkoita että juuri ruotsi olisi keskeinen sivistävä väline informoituja valintoja myöhemmin tehtäessä? Jos taas kyse on siitä, onko juuri ruotsilla erityistä koulutusarvoa, jättäisin ainakin itse ratkaisun koululaisten ja vanhempien tehtäväksi. Voi olla että englanti, venäjä, norja tai joku muu kieli, jota voi ko. paikkakunnalla opiskella, nähdään tarpeellisempana tai sitten ei. Monet haluavat joka tapauksessa oppia ruotsia ja ymmärrän sen varsin hyvin.

17 Maalis 2015 00:28
Profiili
Pohtiva pohjalainen
Pohtiva pohjalainen

TTJ kirjoitti:
Soininvaaran ja sinun [Kalifin] mielestä on epäilyttävää argumentoida sellaisen opetuksen puolesta jonka lähtökohtana on jokin muu kuin oppilaalle tuleva suora hyöty. Kuitenkin meillä on nyt lukujärjestyksessä vaikka kuinka paljon tällaisia aineita joista ei suurimmasta osasta ole aikuisiässä useimmille mitään hyötyä - siis paljon muitakin kuin se 2. kotimainen. On päivänselvää että jos opetuksen tavoitteeksi otetaan vain lapsen saaminen ansiolle ja eläkettä kartuttamaan mahdollisimman nopeasti - mikä olisi varmaan se maksimaalinen hyötynäkökohta - koko koulutusjärjestelmä näyttäisi aivan muulta kuin nykyisin.
Vieraat kielet (jollainen ruotsi käytännössä on valtaosalle suomalaisista) ovat minun mielestäni nimenomaan työkaluja. Kielen opettelu vie valtavasti aikaa eikä niitä voi keskimääräinen ihminen opetella kovin monta elämänsä aikana. Siksi on väärin verrata pakkoruotsia biologiaan tai matematiikkaan.

Lainaa:
Jotta päästään takaisin pakkoruotsiin, en sinänsä vastusta järjestelmän muuttamista, päinvastoin itsehän esitin korvaavaa 'lähikieli' -järjestelmää tilalle kompromissina joka olisi jonkun verran joustavampi, peilaisi paremmin tosimaailman tarpeita ja tilannetta ja ehkä olisi myös poliittisesti helpompi 'myydä'. Vastustan vain järjestelmän muuttamista sillä perusteella että "englannillahan me voidaan puhua kuitenkin vieraskielisten kanssa" koska tämä ajattelutapa pitemmän päälle tulisi johtamaan omalta osaltaan myös suomen kielen heikkenemiseen.
Valitettavasti on niin, että jos tulevat sukupolvet ajautuvat yhä enemmän puolikielisiksi finglishin puhujiksi eivätkä näe suomen olevan hyödyllinen tai tärkeä identiteetilleen, niin sille ei mikään kielipolitiikka voi mitään ellemme muuntaudu suljetuksi Pohjois-Korea II:ksi. Kielipolitiikka voi heijastella vain kodeissa ja kaduilla syntynyttä tarvetta ja identiteettiä. Pakkoruotsitus on siitä mainio esimerkki; kymmenien vuosien tuputuksenkaan jälkeen kouluputkesta ulos tullut keskimääräinen nuori ei pidä ruotsia identiteetilleen tärkeänä eikä osaa sitä juuri käyttää.

18 Maalis 2015 04:31
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö

Jusarius kirjoitti:
TTJ kirjoitti:
Soininvaaran ja sinun [Kalifin] mielestä on epäilyttävää argumentoida sellaisen opetuksen puolesta jonka lähtökohtana on jokin muu kuin oppilaalle tuleva suora hyöty. Kuitenkin meillä on nyt lukujärjestyksessä vaikka kuinka paljon tällaisia aineita joista ei suurimmasta osasta ole aikuisiässä useimmille mitään hyötyä - siis paljon muitakin kuin se 2. kotimainen. On päivänselvää että jos opetuksen tavoitteeksi otetaan vain lapsen saaminen ansiolle ja eläkettä kartuttamaan mahdollisimman nopeasti - mikä olisi varmaan se maksimaalinen hyötynäkökohta - koko koulutusjärjestelmä näyttäisi aivan muulta kuin nykyisin.
Vieraat kielet (jollainen ruotsi käytännössä on valtaosalle suomalaisista) ovat minun mielestäni nimenomaan työkaluja. Kielen opettelu vie valtavasti aikaa eikä niitä voi keskimääräinen ihminen opetella kovin monta elämänsä aikana. Siksi on väärin verrata pakkoruotsia biologiaan tai matematiikkaan.

Niinpä. Ruotsi vieraiden kielten joukossa vastaa yhtä biologian tai matematiikan erikoisaluetta. Jostain syystä pakkoruotsittajat eivät suostu tajuamaan tätä... Jos tajuaisivat, he eivät enää pakkoruotsittajia olisikaan - kanta pakkoruotsiinhan on siis suoraan verrannollinen henkilön ymmärryskykyyn ja oikeustajuun. :wink:

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)

19 Maalis 2015 06:21
Profiili WWW
SuuBaltti
SuuBaltti

Jaska kirjoitti:
...kanta pakkoruotsiinhan on siis suoraan verrannollinen henkilön ymmärryskykyyn ja oikeustajuun. :wink:

Hauska heitto, mutta kun kyseessä ovat arvoihin ja arvostuksiin liittyvät ideologiset näkemyserot, ei asiaa voi logiikalla ratkaista. Silti voidaan tietysti tuoda esille se, miksi ollaan eri mieltä. Tämän jälkeen äänestetään ja sovitellaan, toivottavasti.

19 Maalis 2015 10:23
Profiili
Pohtiva pohjalainen
Pohtiva pohjalainen

Jaska kirjoitti:
...kanta pakkoruotsiinhan on siis suoraan verrannollinen henkilön ymmärryskykyyn ja oikeustajuun. :wink:

Hauska heitto, mutta kun kyseessä ovat arvoihin ja arvostuksiin liittyvät ideologiset näkemyserot, ei asiaa voi logiikalla ratkaista. Silti voidaan tietysti tuoda esille se, miksi ollaan eri mieltä. Tämän jälkeen äänestetään ja sovitellaan, toivottavasti.
Minun mielestäni tällaisen kysymyksen voi ja pitää ratkaista järkiargumentteja vertailemalla. Ei tämä ole mikään eutanasiaan verrattavissa oleva moraalikysymys. On toki totta, että molemmilla puolilla omaan kantaan on monesti sitouduttu tunnepitoisesti eikä vasta-argumentteja siksi halutakaan arvioida objektiivisesti.

Minä en esimerkiksi kuitenkaan tunnusta olevani ideologisesti pakkoruotsia vastaan. Olen alkanut vastustaa sitä vasta otettuani asioista selvää enkä esim. kotona harjoitetun aivopesun (pakkoruotsiin suhtauduttiin myönteisesti) tai huonojen ruotsinnumeroiden takia. Taustalla mahdollisesti olevat ideologiat ja arvot ovat niitä, että haluan koulumme olevan sellainen, joka on lapsillemme paras mahdollinen. Toki toinen arvovalinta on mielipiteeni, ettei ruotsin taito kuulu Suomessa yleissivistykseen. En väitä, että yhteiskunnalliset kysymykset ovat luonnontieteellisiä, mutta minut saa kyllä pakkoruotsittajaksi heti jos joku viimeinkin esittäisi tilastoihin ja/tai loogiseen päättelyketjuun perustuvan argumentin, joka vesittäisi merkittävän osan tämänhetkisistä vastustajien pätevimmistä argumenteista.

Skientologiaan rahan tuhlaaminen on myös arvo- ja ideologiavalinta, mutta siihen ryhtymistä voidaan silti arvioida järkiargumentein.

20 Maalis 2015 03:47
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

Jusarius kirjoitti:
On toki totta, että molemmilla puolilla omaan kantaan on monesti sitouduttu tunnepitoisesti eikä vasta-argumentteja siksi halutakaan arvioida objektiivisesti.

Tässäpä asia taisi kiteytyä.

20 Maalis 2015 09:50
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö

Jusarius kirjoitti:
Jaska kirjoitti:

Minun mielestäni tällaisen kysymyksen voi ja pitää ratkaista järkiargumentteja vertailemalla. Ei tämä ole mikään eutanasiaan verrattavissa oleva moraalikysymys.

Juuri näin. Ei ole olemassa eikä milloinkaan esitetty mitään yleispäteviä perusteluja sille, miksi vieraista kielistä juuri ruotsin pitäisi olla pakollinen - ihan samoilla perusteilla voitaisiin tukea pakkoenglantia tai pakkovenäjää. Pakkoruotsittajat vain sulkevat silmänsä kokonaisuudelta ja valitsevat soveltaa argumentteja pelkästään ruotsin kieleen.

Kyllä jokainen objektiivisesti argumentteja punnitseva päätyy kielivapauden kannalle. Pakkoruotsissa roikkuminen taas on ideologinen valinta (ruotsi edustaa tällaisille jotenkin parempaa kieltä, "herrakieltä" tai "sivistyskieltä").

Jusarius kirjoitti:
En väitä, että yhteiskunnalliset kysymykset ovat luonnontieteellisiä, mutta minut saa kyllä pakkoruotsittajaksi heti jos joku viimeinkin esittäisi tilastoihin ja/tai loogiseen päättelyketjuun perustuvan argumentin, joka vesittäisi merkittävän osan tämänhetkisistä vastustajien pätevimmistä argumenteista.

Juuri näin. Yksi osapuoli arvioi järjellä ja päätyy kielivapauden kannalle, toinen osapuoli on sitoutunut tunne- tai ideologiatasolla kielipakottamiseen, koska he pitävät (täysin ilman järkiperusteita) ruotsia jotenkin parempana tai tärkeämpänä kielenä kuin muita.

20 Maalis 2015 20:46
Profiili WWW
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

TTJ kirjoitti:
Öööh...sinä?

Minusta taas vaikuttaa hieman siltä että et osaa erottaa eri kielillä (suomi, ruotsi jne.) annettua opetusta siitä, mitä muita kieliä (suomi, ruotsi jne.) tältä pohjalta kunkin on pakko opiskella. Jälkimmäinen ei määritä edellistä vai oletko eri mieltä? Vaikka kaikki haluaisivat opiskella vieraana kielenä vain englantia, en itse näe syytä miksi suomesta tai ruotsista opetuskielinä pitäisi siksi luopua. Itse kai asian päätämme?

Itse päätämme kunnes uusi sukupolvi korvaa meidät vanhat horiskot. Pointti on siinä että jos opetamme tämän uuden sukupolven siihen ettei muita vieraita kieliä tarvitse kuin englannin, ilman muuta he tulevat jossain välissä kysymään, miksi mitään muita kieliä pitäisi sitten edes opiskella.

Et kai muuten tarkoita että juuri ruotsi olisi keskeinen sivistävä väline informoituja valintoja myöhemmin tehtäessä? Jos taas kyse on siitä, onko juuri ruotsilla erityistä koulutusarvoa, jättäisin ainakin itse ratkaisun koululaisten ja vanhempien tehtäväksi. Voi olla että englanti, venäjä, norja tai joku muu kieli, jota voi ko. paikkakunnalla opiskella, nähdään tarpeellisempana tai sitten ei. Monet haluavat joka tapauksessa oppia ruotsia ja ymmärrän sen varsin hyvin.

En en. Minun kieliopetusvisioni tarkoitus on varmistaa että oppilaille opetetaan jotain muutakin vierasta kieltä kuin englantia. Se mikä tämä kieli on, on vähemmän relevanttia: poliittisista ja käytännön syistä näen kuitenkin että hyvä olisi laittaa etusijalle kielet joita puhutaan sekä meillä että naapurimaissamme.

Muistutan taas aikaisemmin laittamastani Utsjoen koulun esimerkistä missä nimenomaan saamenkieliset vanhemmat että heidän lastensa opetuskieli olisi suomi, juurikin hyötynäkökohdan perusteella. Tätä vastaan oli ja on vaikea argumentoida, mutta vain muutamassa kymmenessä vuodessa asenteet olivat kääntyneet täysin päälaelleen: nyt opetusta haluttiinkin kotikielellä ja suomen kieli koettiin uhaksi.

Viimeksi muokannut TTJ päivämäärä 12 Huhti 2015 20:42, muokattu yhteensä 1 kerran

12 Huhti 2015 20:32
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Jusarius kirjoitti:
TTJ kirjoitti:

Olen eri mieltä. Miksi muut oppiaineet eivät olisi aivan yhtä lailla "työkaluja" kuin joku vieras kielikin? Kaikki eivät käytä samoja työkaluja, en minä esimerkiksi ole mihinkään tarvinnut yläasteen ja lukion kemianopetusta.

Lainaa:
Valitettavasti on niin, että jos tulevat sukupolvet ajautuvat yhä enemmän puolikielisiksi finglishin puhujiksi eivätkä näe suomen olevan hyödyllinen tai tärkeä identiteetilleen, niin sille ei mikään kielipolitiikka voi mitään ellemme muuntaudu suljetuksi Pohjois-Korea II:ksi. Kielipolitiikka voi heijastella vain kodeissa ja kaduilla syntynyttä tarvetta ja identiteettiä.

Olen edelleen eri mieltä. Tähän asiaan voi vaikuttaa ja helpointa on ruveta vaikuttamaan juuri nyt kun ongelma ei vaikuta vielä kovin akuutilta. Syöpä on helpoin nitistää silloin kun kasvain on vielä pieni. Ei tarvitse muuttua Pohjois-Koreaksi, riittää kun muuttuu vaikka Islanniksi.

Tietysti on täysin mahdollista että kehitys on kaikesta huolimatta vääjäämätön mutta jos ei edes yritä niin sitten ei ainakaan mikään auta. Fatalismin lopputulos on aina fataali.

12 Huhti 2015 20:42
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö

Pakkoruotsista opetusministeri Grahn-Laasoselle:
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2 ... laasoselle

12 Elo 2015 03:55
Profiili WWW
Ylihärmiö
Ylihärmiö

Pakkoruotsi on kieltenopetuksen tulppa
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2 ... sen-tulppa

23 Elo 2015 05:03
Profiili WWW
SuuBaltti
SuuBaltti

Jaska kirjoitti:

Realistinen tavoite voisi olla vihjaamasi ajatus siitä, että kun nykyisin ruotsin on oltava yksi kahdesta ensimmäisestä kielestä, niin jatkossa sen pitäisi olla enää vain yksi kolmesta ensimmäisestä kielestä. Eli jos lukee kaksi kieltä, niin pystyy välttymään ruotsilta, mutta jos lukee kolmannen kielen, niin viimeistään sen on oltava ruotsi. Tällä varmistetaan, että ruotsin osaajia tulee jatkossakin.

Toinen realismia huokuva tavoite voisi olla, että kakkoskielen ei tarvitse olla oppilaan valittavissa, vaan riittää että kunnan päättäjät voivat itse sen päättää. Näinhän se on muidenkin kielten osalta.

Näillä realistisilla rajauksilla saadaan päättäjien muutosvastarinta mahdollisimman pieneksi. Lopputulos ei ole pakkoruotsivastarintaliikkeelle ihanteellinen, mutta iso askel parempaan suuntaan, ja ennen kaikkea onnistumisen mahdollisuuksia ajatellen tehokkain. Ruotsinkielisten palvelemisesta huolestuneet tahot voivat sietää sen, että vain osa lukee ruotsia, ja kunnan konkurssia murehtivat päättäjät voivat jatkaa kielten opetusta toistaiseksi entiseen tapaan ja Itä-Suomen kunnissa voidaan kunnan omalla päätöksellä laittaa venäjä kakkoseksi ja ruotsi kolmoseksi ja vauraat kunnat voivat tarjota kakkoskielen peräti oppilaille valintaisena.

23 Elo 2015 17:55
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö

aikalainen kirjoitti:
Jaska kirjoitti:

Realistinen tavoite voisi olla vihjaamasi ajatus siitä, että kun nykyisin ruotsin on oltava yksi kahdesta ensimmäisestä kielestä, niin jatkossa sen pitäisi olla enää vain yksi kolmesta ensimmäisestä kielestä. Eli jos lukee kaksi kieltä, niin pystyy välttymään ruotsilta, mutta jos lukee kolmannen kielen, niin viimeistään sen on oltava ruotsi. Tällä varmistetaan, että ruotsin osaajia tulee jatkossakin.

Rehellisyyden nimissä: tuo ei käynyt mielessänikään... Nerokas laajennus keskusteluun! Ehdottomasti selvittämisen arvoinen idea. Enpä muista kenenkään aikaisemmin keksineen tuota. PDT_Armataz_01_01

aikalainen kirjoitti:
Toinen realismia huokuva tavoite voisi olla, että kakkoskielen ei tarvitse olla oppilaan valittavissa, vaan riittää että kunnan päättäjät voivat itse sen päättää. Näinhän se on muidenkin kielten osalta.

Hmm... tarkoitatko, että kaikille kuntalaisille olisi samat määrätyt kielet? Nykylait mahdollistavat sellaisen jo nyt.

aikalainen kirjoitti:
Näillä realistisilla rajauksilla saadaan päättäjien muutosvastarinta mahdollisimman pieneksi. Lopputulos ei ole pakkoruotsivastarintaliikkeelle ihanteellinen, mutta iso askel parempaan suuntaan, ja ennen kaikkea onnistumisen mahdollisuuksia ajatellen tehokkain. Ruotsinkielisten palvelemisesta huolestuneet tahot voivat sietää sen, että vain osa lukee ruotsia, ja kunnan konkurssia murehtivat päättäjät voivat jatkaa kielten opetusta toistaiseksi entiseen tapaan ja Itä-Suomen kunnissa voidaan kunnan omalla päätöksellä laittaa venäjä kakkoseksi ja ruotsi kolmoseksi ja vauraat kunnat voivat tarjota kakkoskielen peräti oppilaille valintaisena.

Minustakin paras läpimenomahdollisuus on sellaisella mallilla, joka on kompromissi tai osittainen purku. Äärivaihtoehdot eivät tule koskaan saamaan riittävää kannatusta. Siksi minulle riittäisi, että osa alueista vapautuisi pakkoruotsista, tai osa kouluasteista (perus- ja ammattiaste). Tuo alun ehdotuksesi oli jälleen uusi mahdollisuus supistaa pakkoa ilman että se katoaa kokonaan.

23 Elo 2015 19:45
Profiili WWW
SuuBaltti
SuuBaltti

Jaska kirjoitti:
aikalainen kirjoitti:
Hmm... tarkoitatko, että kaikille kuntalaisille olisi samat määrätyt kielet? Nykylait mahdollistavat sellaisen jo nyt.

Kunta voisi päättää kakkoskielen kunta- tai koulukohtaisesti. Nykyään ykkös- ja kakkoskieli eivät kumpikaan ole oppilaan valittavissa, eivätkä olisi jatkossakaan, joten muutos nykyjärjestelmään olisi niin pieni kuin mahdollista. Nykylakeihin olisi erona se, että kunta saa halutessaan korvata ruotsin jollain muulla kielellä.

24 Elo 2015 00:14
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

aikalainen kirjoitti:
Kunta voisi päättää kakkoskielen kunta- tai koulukohtaisesti. Nykyään ykkös- ja kakkoskieli eivät kumpikaan ole oppilaan valittavissa, eivätkä olisi jatkossakaan, joten muutos nykyjärjestelmään olisi niin pieni kuin mahdollista. Nykylakeihin olisi erona se, että kunta saa halutessaan korvata ruotsin jollain muulla kielellä.

Kun viranomaisen kielipalveluvelvoite vielä säädettäisiin palvelu-, ei tekijätasoiseksi, tämä voisi toimiakin. Varsinkin sen jälkeen kun Venäjä päästää/ohjaa vaikka puoli miljoonaa Donbassin asukasta tänne turvapaikkaa hakemaan. Kielikylpy järjestyy siltä pohjalta mukavasti, Haglundin mukaanhan kunnat pitäisi pakottaa ottamaan alueelleen pakolaisia.

24 Elo 2015 07:40
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

aikalainen kirjoitti:
Kunta voisi päättää kakkoskielen kunta- tai koulukohtaisesti.

Donbassin asukasta tänne turvapaikkaa hakemaan. Kielikylpy järjestyy siltä pohjalta mukavasti, Haglundin mukaanhan kunnat pitäisi pakottaa ottamaan alueelleen pakolaisia.

Heidäthän on täysin turvattu ja myös Donetsin altaan kivihiili, nationalistit Venäjällä haluavat alueet takaisin,
kansasta ei ole niin väliksi varsinkaan itäisimmistä osista, vaikka miesten elinikä ja syntyvyys ovat Venäjällä suuria ongelmia.

Valmistautuminen hajonneisiin valtioihin Venäjällä, Ukrainassa, Turkissa jne tarvitsisi vastaanottokeskusten lisäksi
tehokkaamman evakointijärjestelmän ja hätätilaministeriön perustamista ja joutilaat nuoret miehet voidaan pikakouluttaa
humanitaarisen avun järjestelmän osiksi.

24 Elo 2015 11:13
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

Arxhgos kirjoitti:
Heidäthän on täysin turvattu...

Valmistautuminen hajonneisiin valtioihin Venäjällä, Ukrainassa, Turkissa jne tarvitsisi vastaanottokeskusten lisäksi tehokkaamman evakointijärjestelmän ja hätätilaministeriön perustamista ja joutilaat nuoret miehet voidaan pikakouluttaa humanitaarisen avun järjestelmän osiksi.

Onko? Millä perusteella? Miksi sotatoimialueen A asukas voidaan määritellä pakolaiseksi mutta ei sotatoimialueen B asukasta? Itä-Ukrainan kriisin vuoksi jo yli miljoona ihmistä on joutunut pakenemaan, Venäjällekin tiettävästi yli puoli miljoonaa ihmistä:

"The number of people internally displaced by the conflict in Ukraine has now reached the 1.1 million mark, while the total number of Ukrainians who have sought asylum, residence permits or other forms of legal stay in neighbouring countries now stands at 674,300, including 542,800 in Russia and 80,700 in Belarus."

http://www.unhcr.org/54fecb966.html

Muuten ilmeisesti samaa mieltä, esim. armeijan sotapoliisikoulutuksen osaksi tuli välittömästi ottaa siirtolaisryhmien hallintavalmius, samalla koulutusmääriä tulisi nostaa selvästi. Suomen vielä aika marginaalinen siirtolaispaine on Venäjän päätös, halutessaan he voivat muuttaa asetelman täysin. Esimerkiksi hyväksymällä syyrialaisten siirtyminen EU:n alueelle oman alueensa kautta, mutta jo Ukraina riittää tähän:

"As of mid-September, more than 275,000 people had been displaced in Ukraine. Some 172,000 people had applied for asylum in neighbouring countries in Europe, including more than 168,000 people in the Russian Federation."

http://www.unhcr.org/pages/49e48d4d6.html

24 Elo 2015 11:51
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti

Arxhgos kirjoitti:
Heidäthän on täysin turvattu...

Valmistautuminen hajonneisiin valtioihin Venäjällä, Ukrainassa, Turkissa jne tarvitsisi vastaanottokeskusten lisäksi tehokkaamman evakointijärjestelmän ja hätätilaministeriön perustamista ja joutilaat nuoret miehet voidaan pikakouluttaa humanitaarisen avun järjestelmän osiksi.

Onko? Millä perusteella? Miksi sotatoimialueen A asukas voidaan määritellä pakolaiseksi mutta ei sotatoimialueen B asukasta? Itä-Ukrainan kriisin vuoksi jo yli miljoona ihmistä on joutunut pakenemaan, Venäjällekin tiettävästi yli puoli miljoonaa ihmistä:

"The number of people internally displaced by the conflict in Ukraine has now reached the 1.1 million mark, while the total number of Ukrainians who have sought asylum, residence permits or other forms of legal stay in neighbouring countries now stands at 674,300, including 542,800 in Russia and 80,700 in Belarus."

http://www.unhcr.org/54fecb966.html

Muuten ilmeisesti samaa mieltä, esim. armeijan sotapoliisikoulutuksen osaksi tuli välittömästi ottaa siirtolaisryhmien hallintavalmius, samalla koulutusmääriä tulisi nostaa selvästi. Suomen vielä aika marginaalinen siirtolaispaine on Venäjän päätös, halutessaan he voivat muuttaa asetelman täysin. Esimerkiksi hyväksymällä syyrialaisten siirtyminen EU:n alueelle oman alueensa kautta, mutta jo Ukraina riittää tähän:

"As of mid-September, more than 275,000 people had been displaced in Ukraine. Some 172,000 people had applied for asylum in neighbouring countries in Europe, including more than 168,000 people in the Russian Federation."

http://www.unhcr.org/pages/49e48d4d6.html

P.S., kun vähän sivuaa aihetta ja aluetta:

http://yle.fi/uutiset/uhkaava_joukkorah ... sa/8248719

24 Elo 2015 15:10
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 567 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29  Seuraava