Juoksenki, Matarenki

Sanojen ja nimien alkuperä

Juoksenki, Matarenki

ViestiKirjoittaja jussipussi » 10 Touko 2015 01:55

Eipä täällä paljoa keskustelua ole geeniosiota lukuunottamatta, kun idän provokaattorikin on voitonpäivästä huolimatta pitänyt matalampaa profiilia. Lisäksi oma ylihärmiömme on päättänyt olla hiljaa.

Tässä pari Tornionlaaksolaista paikannimeä, joiden alkuperää olen miettinyt. Joku, foorumilla lähinnä epätieteelliseksi määritetty nimien selittäjä (Kosunen?) laittoi tännekin jokivarteen paikallislehteen Matarengin selitykseksi luhtaniitty. En enää löytänyt netistä linkkiä, enkä ole varma selittäjän nimestäkään. Aivan sama, ehkä selitys on oikea.

Mitä mieltä te olette?

Juoksenki nimen osalta olen lukenut jostain joskus, että alkuosa tulee saamen "juoks" eli jousi sanasta ja loppu on tavallinen -nki loppuliite (karjalainen tai saamelainen). Muistaakseni Sigfrid veti tähän -nki keskusteluun joskus helsinginkin, lähinnä ilmeisesti minua opastaakseen.

Matarengin osaltakin, jos tuo -nki jätetään pois jää jäljelle matar. Saamelaisilla on pari isompaa jumalhahmoa, mahtarahkka ja toinen juoksahkka. Karkeasti käännettyinä ehkäpä maaemo ja toinen jotain jousimiestä (naista) tarkoittava. Etäisyyttä paikoilla on noin 20 km ja molemmat sijaitsevat Tornionjoen varrella.

Juoksengin lähellä joessa on tiukka mutka (=jousi) jota on ajateltu nimen alkuperäksi. Matarengistä olen kuullut selitykseksi tuon edellä mainitun, ja ruotsinkielisperäisen matarenge = ruokaniitty, ruokkimisniitty. Juoksenkin osalta myös ruotsalaisperäinen skogsenge = metsäniitty.

Nuo ruotsalaisperäiset nimet on monelta taholta kumottu (näistäkään en lähdettä osaa sanoa, mutta laitoinpa tuohon mitä olen kuullut ja muistan).

Laitoin joskus tänne foorumille linkin saamelaisten uskomuksista näihin kahteen jumalaan. En löytänyt niitäkään tähän lukemisen helpottamiseksi, mutta uskoisin, että ne tarinat nimen omaan ovat tulleet kielen mukana, ei alkuperäisten "komsalaisten" tarinoista. Eli ovat suurin piirtein alkuperäisempää perimätietoa kuin toisaalla mietityt "alkuperäinen" länsi- tai itäsuomalainen perimätieto = kalevala ym.
jussipussi
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 3099
Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Paikkakunta: Lappi

Paluu Etymologia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa