Jotain Suomen, Novgorodin ja Kiovan vuorovaikutuksesta voisi selittyä noiden sanojen tutkimisella.
Perun oli pääjumala Kiovassa ja Novgorodissa, Perkunas liettualaisten jumala.
Suomalaisille molemmat sanat on manipuloitu tarkoittamaan paholaista- olettaen että sanoilla oikeasti on yhteys kuten tässä oletan.
Perunista luovuttiin 1000-luvulla kristinuskoon omaksumisen yhteydessä. Perunin patsaat heitettiin juhlavasti Dnepriin ja Olhavanjokeen. Novgdorodissa tämä aiheutti vastarintaa ja mellakoita.
Ensimmäiset ortodoksimunkit ehtivät Laatokalle ja Ääniselle asti jo 1000-luvulla.
Tällöin oli ilmeisesti painotettava vanhoista jumalista luopumista. Niiden kääntäminen paholaista merkitseviksi olisi palvellut tätä.
Kun piru ja perkele ovat levinneet sujuvasti koko Suomen alueelle- kai Karjalaankin- voisi se olla merkki siitä että Novgorodin ideat olivat levineet laajalti Suomessa. Pirua ja perkelettä ei ole opittu ruotsalaisilta.