Etymologiaa maallikoille (pikaopas)

Sanojen ja nimien alkuperä

Re: Etymologiaa maallikoille (pikaopas)

ViestiKirjoittaja Anskuq » 29 Joulu 2019 22:25

Jaska kirjoitti:
Ilmari Itkonen kirjoittaa 1914 Paadar-nimestä: "Länsi-Inarissa on myös Paadar niminen isohko järvi."
https://www.genealogia.fi/nimet/nimi79s.htm

Järvi on nykynimeltään Paatari/Páádáár. Sen rannat ovat jyrkän kallioiset, jos vertaa läheiseen Mutusjärveen ja läheisiin Inarijärven osiin. Paadar-suku on kotoisin sieltä, Lusmaniemestä.
http://jounikitti.fi/suomi/politiikka/inarinas.html

Miksi Jaska haluat jakaa Jouni Kitin politiikkaa myös tässä kohtaa? PDT_Armataz_01_33
Paadar on sukunimi ja tullut asuinpaikan mukaan Paadarjärven kautta. Padar esiintyy vanhoissa kirjoissa myös sukunimellä Mattus. Mattuksen pojille osalle jäi Mattus sukunimeksi ja osalle muuttui Paadariksi. Tämä Padar esiintyy kyllä vieläkin vanhemmissa kirjoissa Mattuksen rinnalla.
Anskuq
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen
 
Viestit: 904
Liittynyt: 29 Elo 2015 19:08

Re: Etymologiaa maallikoille (pikaopas)

ViestiKirjoittaja Jaska » 29 Joulu 2019 23:23

Anskuq kirjoitti:
Jaska kirjoitti:
Ilmari Itkonen kirjoittaa 1914 Paadar-nimestä: "Länsi-Inarissa on myös Paadar niminen isohko järvi."
https://www.genealogia.fi/nimet/nimi79s.htm

Järvi on nykynimeltään Paatari/Páádáár. Sen rannat ovat jyrkän kallioiset, jos vertaa läheiseen Mutusjärveen ja läheisiin Inarijärven osiin. Paadar-suku on kotoisin sieltä, Lusmaniemestä.
http://jounikitti.fi/suomi/politiikka/inarinas.html

Miksi Jaska haluat jakaa Jouni Kitin politiikkaa myös tässä kohtaa? PDT_Armataz_01_33

En minä jaa hänen politiikkaansa missään, vaan olen hänen kanssaan eri linjoilla. Jaan tuon sivun, koska siellä kerrotaan saamelaissukujen asuinalueista - se on siis lähteenä kommentilleni.

Älä näe mörköjä kaikkialla. Silloin vika on sinun silmissäsi. PDT_Armataz_01_18
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Etymologiaa maallikoille (pikaopas)

ViestiKirjoittaja Anskuq » 29 Joulu 2019 23:46

Jaska kirjoitti:
Anskuq kirjoitti:
Jaska kirjoitti:
Ilmari Itkonen kirjoittaa 1914 Paadar-nimestä: "Länsi-Inarissa on myös Paadar niminen isohko järvi."
https://www.genealogia.fi/nimet/nimi79s.htm

Järvi on nykynimeltään Paatari/Páádáár. Sen rannat ovat jyrkän kallioiset, jos vertaa läheiseen Mutusjärveen ja läheisiin Inarijärven osiin. Paadar-suku on kotoisin sieltä, Lusmaniemestä.
http://jounikitti.fi/suomi/politiikka/inarinas.html

Miksi Jaska haluat jakaa Jouni Kitin politiikkaa myös tässä kohtaa? PDT_Armataz_01_33

En minä jaa hänen politiikkaansa missään, vaan olen hänen kanssaan eri linjoilla. Jaan tuon sivun, koska siellä kerrotaan saamelaissukujen asuinalueista - se on siis lähteenä kommentilleni.

Älä näe mörköjä kaikkialla. Silloin vika on sinun silmissäsi. PDT_Armataz_01_18

Siistiä tekstiä tuo oli Jounilta,enkä nää mörköjä. Kyse on ihmisestä joka aiheuttaa eripuraa. Nämä sukututkimus tiedot hän on saanut sukututkijoilta.
Anskuq
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen
 
Viestit: 904
Liittynyt: 29 Elo 2015 19:08

Re: Etymologiaa maallikoille (pikaopas)

ViestiKirjoittaja Jaska » 30 Joulu 2019 00:12

Anskuq kirjoitti:
Jaska kirjoitti:
Anskuq kirjoitti:Miksi Jaska haluat jakaa Jouni Kitin politiikkaa myös tässä kohtaa? PDT_Armataz_01_33

En minä jaa hänen politiikkaansa missään, vaan olen hänen kanssaan eri linjoilla. Jaan tuon sivun, koska siellä kerrotaan saamelaissukujen asuinalueista - se on siis lähteenä kommentilleni.

Älä näe mörköjä kaikkialla. Silloin vika on sinun silmissäsi. PDT_Armataz_01_18

Siistiä tekstiä tuo oli Jounilta,enkä nää mörköjä. Kyse on ihmisestä joka aiheuttaa eripuraa. Nämä sukututkimus tiedot hän on saanut sukututkijoilta.

Googlaus "Paadar" toi tuon esiin, siinä kaikki.
Minun näkökulmastani kumpikin saamelaiskiistan osapuoli on väärässä - ja syvällä poterossaan. PDT_Armataz_01_29
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Etymologiaa maallikoille (pikaopas)

ViestiKirjoittaja Anskuq » 30 Joulu 2019 00:21

Jaska kirjoitti:
Anskuq kirjoitti:
Jaska kirjoitti:En minä jaa hänen politiikkaansa missään, vaan olen hänen kanssaan eri linjoilla. Jaan tuon sivun, koska siellä kerrotaan saamelaissukujen asuinalueista - se on siis lähteenä kommentilleni.

Älä näe mörköjä kaikkialla. Silloin vika on sinun silmissäsi. PDT_Armataz_01_18

Siistiä tekstiä tuo oli Jounilta,enkä nää mörköjä. Kyse on ihmisestä joka aiheuttaa eripuraa. Nämä sukututkimus tiedot hän on saanut sukututkijoilta.

Googlaus "Paadar" toi tuon esiin, siinä kaikki.
Minun näkökulmastani kumpikin saamelaiskiistan osapuoli on väärässä - ja syvällä poterossaan. PDT_Armataz_01_29

Samaa mieltä, se on ns. politiikkaa.
Anskuq
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen
 
Viestit: 904
Liittynyt: 29 Elo 2015 19:08

Re: Etymologiaa maallikoille (pikaopas)

ViestiKirjoittaja jouko » 14 Tammi 2020 22:58

Kinaporin kalifi kirjoitti:
Kinaporin kalifi kirjoitti:
Jaska kirjoitti:Voisiko sitten alkuosa ‹Ind› liittyä jotenkin Imandra- ja Imatra-nimiin?

Mites Imatra < *i(m/n)(a)- tra, vrt. Int-a elf, Ind- iager ja esim. Kuusamon Intra ja Intranmutka? M ja n saattaisivat siis vain edustaa saman kantasanan ajautumista? Rahkonen muuten esitteli eräässä seminaarissa Venäjän -dra nimiä, jotka näyttävät liittyvän X-kielen levikkialueeseen. EDIT tuo d/t on kyllä hieman hankala, Ina elf ja Inaiager olisivat paljon mukavampia, vrt. esim. tässä suhteessa kivempi Inatra.

Oulun Merikosken Intiö voisi muuten olla samaa kantaa, ts. Merikosken vanha nimi.

Rahkosen mukaan Ojatin alueella on Indärjärv, siis Ind-är-järv, joten Ind-(iag)er lienee ihan oikein taltioitu muoto järven nimestä. Alueelta löytyy myös Padarjärv, siis Pad-ar-järv, vrt. Inarin Paadar.


Inarinjärven saaristoon ja vuonoihin on helppo eksyä. Kaverini on vuosikymmeniä kalastellut taimenta järveltä myös paikallisen kanta-asukkaan kanssa lapsuudesta asti ja hakoteille on menty monet kerrat. Inarinsaamen endurân tarkoittaa hakoteille, pieleen, vikaan.
jouko (N-Z4786. N-CTS9460. N-Y11245, N-BY22056, N-BY22057. N-BY30412), N-BY32523 , mtdna U5a2a1a
jouko
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Kesä 2014 01:06
Paikkakunta: Oulu

Edellinen

Paluu Etymologia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa