13 Heinä 2014 22:13
aikalainen kirjoitti:E. Sofia kirjoitti:Vaajakosken- Jyväskylän alueen kylät kuuluivat Jämsään vielä 1557. Laukaaseen kylät siirtyivät v. 1646, mutta Naissaari-nimi on vanhempi. Kirkkomatka ei siis selitä Vaajakosken Naissaari-nimeä.aikalainen kirjoitti: Saaren nimi ei muuten välttämättä ole eräkautinen, sillä siitä kuljettiin kirkkoveneillä myöhemminkin ensin Rautalammin ja sitten Laukaan kirkkoon. Kirkkomatkoilla periaatteessa puolet matkaajista oli naisia, toisin kuin miehisemmillä eräretkillä.
Jämsässä kirkko oli ehkä jo keskiajalla. Se lienee ollut ensin Hollolan, sitten Sysmän kappeli.
Lähde: Mauno Jokipii: Keski-Suomen kirkolliset olot keskiajasta kunnallishallintoon. Keski-Suomen historia I. (1999)
En nyt löytänyt netistä vahvistusta noille seurakuntarajojen muutoksille, mutta eipä sillä ole asian kannalta merkitystäkään. Jos nimittäin Vaajakosken pohjoispuolinen Leppäveden alue kuului aluksi Jämsään, niin silloin kirkkomatkoja tehtiin sieltä Naissaaren ohi etelään, ja sitten myöhemmin Päijänteeltä Naissaaren ohi Laukaaseen. Pointti onkin siinä, onko saaren nimi perua eräkaudelta, vai onko nimi vaihtunut nykyiselleen vasta myöhemmillä kirkkomatkoilla. Asia varmistuu vain, jos eräkautisista asiakirjoista löytyy maininta Vaajakosken Naissaaresta.E. Sofia kirjoitti: Naissaaressa oli muinoin suursääksmäkeläisten ja hauholaisten välinen raja. Koskisarja kuului 1400-luvulla Pälkäneen Hyvikkälään ja 1564 Hauhon Hyväkkälän herralle Eerik Sporelle hänen vanhana eräkalastuspaikkanaan.Naissaaressa oli siis eräomistajien raja. Jos eräkautisessa lähteessä on mainittu tämä Naissaaren nimi, niin asia on selvä, silloin saaren nimi on yksiselitteisesti eräkautinen, eikä vasta kirkkomatkoilla syntynyt. Tarkentava kysymys: mainitaanko saaren nimi asiakirjassa?E. Sofia kirjoitti:Oletetaan siis, että eränautinta-alueille eli oravimetsille matkatessa naisväki päästettiin veneistä ennen koskitaivalta ja naiset kulkivat Kanavuoren länsirantaa sen pohjoisimpaan, Leppäveteen pistävään niemeen.
Kanavuoren ja sen jatkona olevan Koskenvuoren vanha yhteisnimi on Hiidenniemenmaa. Hiidenniemenmaan pohjoisin niemenkärki on nimeltään Naiskallio, toiselta nimeltään Hiidenvalkia. Naisten jalkaisin kulkema matka oli Naiskoskelta Naiskalliolle.
Kävelymatkaa tulisi 3,5 km, josta keskimmäisen ja ylimmän kosken väliä puolitoista kilometriä. Entäpä jos naiset otettiin välillä kyytiin, ja Naiskallio liittyisikin pelkästään ylimmän kosken ohitukseen?
Olisi muuten kiva, jos jatkossa laittaisit näihin esiin kaivamiisi mielenkiintoisiin tietoihin aina mukaan myös tiedon lähteen. Lisäksi olisi hyvä, jos erottelisit selkeästi sen, mikä on lähteen antamaa tietoa, ja mikä on omaa oletustasi.
13 Heinä 2014 22:25
Jaska kirjoitti:E. Sofia kirjoitti:Tämä tarina sopisi mielestäni hyvin tukemaan oletusta, että varas- ja varkaus- sanat liittyvät muinaiseen turkiskauppaan.
Nimenantomotiivin kannalta kuitenkin ihmetyttää, oliko jokaikisen turkiskauppapaikan tunnusmerkkinä varastelu? Miksei niitä paikkoja olisi vain nimetty Turkis-joksikin? Siinä mielessä "matkan varastaminen" olisi taloudellisempi selitys, koska jokainen oikotie tietysti varastaa matkaa. Sen sijaan jokaiseen kauppapaikkaan tuskin automaattisesti liittyy varastelu. Lisäksi tiedetään historiallisellakin ajalla varastelulla ja jopa halventavalla nimittelyllä olleen vakavia seurauksia.
14 Heinä 2014 10:04
E. Sofia kirjoitti:2. Naiskoski mainitaan jo vanhimmissa lähteissä, olihan se jo muinoin kuuluisa lohen kalastuspaikka, mikä kiinnosti herrojakin.
E. Sofia kirjoitti: 3. Koskitaipaletta ei tarvittu kirkkomatkoihin, sillä:
4. Jyväskylästä kulki jo 1500-luvulla ns. Vanha Laukaantie. Se on merkitty karttaankin v. 1696. (Lähde: Mauno Jokipii, Keski-Suomen liikenneolot, Keski-Suomen historia I.)
E. Sofia kirjoitti:5. Jos Päijänteeltä (ja Jyväskylästä) haluttiin veneellä Leppävedelle ja Laukaaseen, käytettiin mieluummin Lepästaipaleen ylitystä Lepäslammin kautta. Se reitti oli turvallisempi. Kartassa on merkitty Lepäslampi.
14 Heinä 2014 10:34
Jaska kirjoitti:Nimenantomotiivin kannalta kuitenkin ihmetyttää, oliko jokaikisen turkiskauppapaikan tunnusmerkkinä varastelu? Miksei niitä paikkoja olisi vain nimetty Turkis-joksikin? Siinä mielessä "matkan varastaminen" olisi taloudellisempi selitys, koska jokainen oikotie tietysti varastaa matkaa. Sen sijaan jokaiseen kauppapaikkaan tuskin automaattisesti liittyy varastelu. Lisäksi tiedetään historiallisellakin ajalla varastelulla ja jopa halventavalla nimittelyllä olleen vakavia seurauksia.
14 Heinä 2014 12:30
aikalainen kirjoitti:Jopa ajatus taipaleesta oikotienä epäilyttää. Taipalehan on osa ikiaikaista kulkureittiä, josta on kuljettu siitä saakka kun se merestä kohosi muinaisen salmen tukkeeksi. Vakiintuneella kulkureitillä taipaletta ei oikein voi mieltää oikaisuksi, vaan osaksi perinteistä reittiä. Maaliikenteeseen verrattuna taipaletta vastaa lossi tai silta. Niitäkään ei ajatella oikaisuiksi saati varastamisiksi, ne ovat vain kulkureitin osia.
14 Heinä 2014 15:41
Kinaporin kalifi kirjoitti:aikalainen kirjoitti:Jopa ajatus taipaleesta oikotienä epäilyttää. Taipalehan on osa ikiaikaista kulkureittiä, josta on kuljettu siitä saakka kun se merestä kohosi muinaisen salmen tukkeeksi. Vakiintuneella kulkureitillä taipaletta ei oikein voi mieltää oikaisuksi, vaan osaksi perinteistä reittiä. Maaliikenteeseen verrattuna taipaletta vastaa lossi tai silta. Niitäkään ei ajatella oikaisuiksi saati varastamisiksi, ne ovat vain kulkureitin osia.
Osa taipaleista on enemmän oikoteitä, osa vähemmän. Veneen vetäminen maakannaksen yli on vaivalloista, mutta saattaa silti voittaa pitkän soutumatkan.
14 Heinä 2014 17:15
14 Heinä 2014 19:38
aikalainen kirjoitti:Jaska kirjoitti:Nimenantomotiivin kannalta kuitenkin ihmetyttää, oliko jokaikisen turkiskauppapaikan tunnusmerkkinä varastelu? Miksei niitä paikkoja olisi vain nimetty Turkis-joksikin? Siinä mielessä "matkan varastaminen" olisi taloudellisempi selitys, koska jokainen oikotie tietysti varastaa matkaa. Sen sijaan jokaiseen kauppapaikkaan tuskin automaattisesti liittyy varastelu. Lisäksi tiedetään historiallisellakin ajalla varastelulla ja jopa halventavalla nimittelyllä olleen vakavia seurauksia.
Niin, kyllähän kauppapaikoilla on nimi varmaan jo ensimmäisen kaupustelun tapahtuessa. Jos kauppapaikalla joku nyysii toisen oravannahat, niin ei sen luulisi paikan nimeä muuttavan. Varastamisen pitäisi antaa nimi paikalle jo ennen sen muuntumista kauppapaikaksi.
Matkan varastaminen vaikuttaa kovin keinotekoiselta selitykseltä. Oikotie ja varastaminen eivät mielestäni luontevasti liity toisiinsa.
Jopa ajatus taipaleesta oikotienä epäilyttää. Taipalehan on osa ikiaikaista kulkureittiä, josta on kuljettu siitä saakka kun se merestä kohosi muinaisen salmen tukkeeksi. Vakiintuneella kulkureitillä taipaletta ei oikein voi mieltää oikaisuksi, vaan osaksi perinteistä reittiä. Maaliikenteeseen verrattuna taipaletta vastaa lossi tai silta. Niitäkään ei ajatella oikaisuiksi saati varastamisiksi, ne ovat vain kulkureitin osia.
14 Heinä 2014 19:57
putkonen kirjoitti:Naistenmatkaa vieläkin sulattelen. Lähellä Naistenmatkaa ja Naistenmatkanlahtea sijaitsee kirkkokin, joka olisi muinaisina aikoinakin voinut olla pyhä paikka. Lepokallio-niminen maaston kohta on mullinluikauksen päässä Naistenmatkasta. Olisiko tässä levätty (soutu)matkan jälkeen? Mutta minkä matkan ja kenen? Puolentoista kilometrin päästä Naistenmatkasta alajuoksun suuntaan Pitkäniemen ja Rajaniemen välistä (välissä vielä Rajasaaret) löytyisi ensimmäinen kapeampi kohta, mikä sattaisi olla vesireitin koskinen kohta, seuraava kapeikko Varassaaren ja Uittamon välissä, mutta varsinaiset kapeikot (virtapaikat) löytyvät vieläkin alempaa Luoto-nimisen saaren molemmissa päissä. Onko tämä jo liian kaukana liittyäkseen Naistenmatkaan?
"Nimiyhdistelmä Pyhä-, Hiisi- ja Nais- kuuluu pakanuuden ja kristinuskon myyttisekoitukseen, jonka luonnollisin syntyaika oli 1100- ja 1200-luvulla.
"Sama yhdistelmä on tavattavissa myös Hauhon ja Tuuloksen rintamaiden rajalta: Pyhäjärvi - Hiidenkorkein - Naistenmatka.
"Edelleen se esiintyy pohjoisessa Pyhäjoella: Pyhäjoki - Naistenkoski - Hiitola ja Hiidenlinna.
"Nimen antajina ei tarvitse pitää karjalaisia, vaan ennemmin hämäläisiä - kuten myös alueen Ukon palvontaan viittaavan nimen. "
Lähde: Seppo Suvanto, Keski-Suomen eräkausi, Keski-Suomen historia I (1999), Keski-Suomi IV (1947) s.154-158, Berndtson 1956, 1983 jne.
14 Heinä 2014 21:35
15 Heinä 2014 00:16
putkonen kirjoitti: Naistenmatkaa vieläkin sulattelen. --- Lähellä Naistenmatkaa ja Naistenmatkanlahtea sijaitsee kirkkokin, joka olisi muinaisina aikoinakin voinut olla pyhä paikka.
E. Sofia kirjoitti:Naissaaresta itään oli Hiisi- alkuista nimistöä."Nimiyhdistelmä Pyhä-, Hiisi- ja Nais- kuuluu pakanuuden ja kristinuskon myyttisekoitukseen, jonka luonnollisin syntyaika oli 1100- ja 1200-luvulla.
"Sama yhdistelmä on tavattavissa myös Hauhon ja Tuuloksen rintamaiden rajalta: Pyhäjärvi - Hiidenkorkein - Naistenmatka.
"Edelleen se esiintyy pohjoisessa Pyhäjoella: Pyhäjoki - Naistenkoski - Hiitola ja Hiidenlinna.
"Nimen antajina ei tarvitse pitää karjalaisia, vaan ennemmin hämäläisiä - kuten myös alueen Ukon palvontaan viittaavan nimen. "
Lähde: Seppo Suvanto, Keski-Suomen eräkausi, Keski-Suomen historia I (1999), Keski-Suomi IV (1947) s.154-158, Berndtson 1956, 1983 jne.
putkonen kirjoitti:Hiidenkarikin on muuten ihan lähellä Naistenmatkaa.
15 Heinä 2014 04:07
15 Heinä 2014 12:24
putkonen kirjoitti:Naistenmatkaa vieläkin sulattelen. Lähellä Naistenmatkaa ja Naistenmatkanlahtea sijaitsee kirkkokin, joka olisi muinaisina aikoinakin voinut olla pyhä paikka. Lepokallio-niminen maaston kohta on mullinluikauksen päässä Naistenmatkasta. Olisiko tässä levätty (soutu)matkan jälkeen? Mutta minkä matkan ja kenen? Puolentoista kilometrin päästä Naistenmatkasta alajuoksun suuntaan Pitkäniemen ja Rajaniemen välistä (välissä vielä Rajasaaret) löytyisi ensimmäinen kapeampi kohta, mikä sattaisi olla vesireitin koskinen kohta, seuraava kapeikko Varassaaren ja Uittamon välissä, mutta varsinaiset kapeikot (virtapaikat) löytyvät vieläkin alempaa Luoto-nimisen saaren molemmissa päissä. Onko tämä jo liian kaukana liittyäkseen Naistenmatkaan?
15 Heinä 2014 12:44
putkonen kirjoitti:Lepokallio - Lepolanmäki; onko tämä enää sattumaa vai olisiko Lepo-sanalla muukin merkitys kuin "lepääminen" eli länsisuomexi "huilaus"? Voisiko Lepo olla jopa joku jumalolento hiiden tapaan? Hiidenkarikin on muuten ihan lähellä Naistenmatkaa.
15 Heinä 2014 14:19
E. Sofia kirjoitti:Ettei vain näille varkaus- ja varas- paikannimille kävisi kuin "kukkasjärville". Kun kansa ei enää tunne vanhaa sanaa "kukas", paikannimi on muokkautunut tutumpaan muotoon, josta alkuperäistä merkitystä on vaikea tunnistaa. Jos Suomen eri puolilla muinoin puhutussa kielessä (jossain saamessa?) on ollut mm. eräaseman varastopaikkaa tarkoittava varka- tyyppinen sana, myös Oulunsalon Varjakka voisi selittyä ilman venäläisiä viikinkejä.
15 Heinä 2014 14:40
Putkonen kirjoitti:Lepokallio - Lepolanmäki; onko tämä enää sattumaa vai olisiko Lepo-sanalla muukin merkitys kuin "lepääminen" eli länsisuomexi "huilaus"? Voisiko Lepo olla jopa joku jumalolento hiiden tapaan? Hiidenkarikin on muuten ihan lähellä Naistenmatkaa.
Putkonen kirjoitti:Onko muuten nainen-sanalla tarkoitettu joskus muinoin jotakin erityistä "naarasta"? Ovatko ämmä ja äijä ennemminkin Länsi-Suomen murresanastoa ja akka&ukko itä-suomea? Mitäs se "nainen" tässä tapauksessa sitten olisi? Nyt tarvitaan kielitieteilijää.
15 Heinä 2014 20:31
putkonen kirjoitti:Naistenmatkaa vieläkin sulattelen. Lähellä Naistenmatkaa ja Naistenmatkanlahtea sijaitsee kirkkokin, joka olisi muinaisina aikoinakin voinut olla pyhä paikka. Lepokallio-niminen maaston kohta on mullinluikauksen päässä Naistenmatkasta. Olisiko tässä levätty (soutu)matkan jälkeen? Mutta minkä matkan ja kenen? Puolentoista kilometrin päästä Naistenmatkasta alajuoksun suuntaan Pitkäniemen ja Rajaniemen välistä (välissä vielä Rajasaaret) löytyisi ensimmäinen kapeampi kohta, mikä sattaisi olla vesireitin koskinen kohta, seuraava kapeikko Varassaaren ja Uittamon välissä, mutta varsinaiset kapeikot (virtapaikat) löytyvät vieläkin alempaa Luoto-nimisen saaren molemmissa päissä. Onko tämä jo liian kaukana liittyäkseen Naistenmatkaan?
15 Heinä 2014 22:00
15 Heinä 2014 22:53
Jola kirjoitti:Vanhimmassa kartassa Varkaudesta, mitä olen löytänyt eli Kuninkaan tiekartastossa Suomesta 1790, Varkaus sana esiintyy kaksi kerta, ensin suurella kirjoitettuna 'Varckaus Forss' aivan kosken viereen ja sen alla pienemmällä 'Varckaus Taipal'. Ns. Sprengtportenin kartassa, joka on suurinpiirtein samalta ajalta, Varckaus Forss on kirjoitettu jopa kosken päälle. Myöhemmin tämän kosken nimi on muutettu toiseksi.
Syntyy ajatus voisiko Varkaus-nimi liittyäkin alunperin koskeen, eikä niinkään siihen ohitustaipaleeseen.
16 Heinä 2014 01:34
Vaajakosken Lepola sai nimensä Lepola-nimisestä huvilasta, joka rakennettiin Ukonhonganmäelle 1900-luvun alkupuolella. Se oli mäellä ensimmäinen rakennus.putkonen kirjoitti:Lepokallio - Lepolanmäki; onko tämä enää sattumaa vai olisiko Lepo-sanalla muukin merkitys kuin "lepääminen" eli länsisuomexi "huilaus"? Voisiko Lepo olla jopa joku jumalolento hiiden tapaan? Hiidenkarikin on muuten ihan lähellä Naistenmatkaa.