'Ukko' ja 'äijä' ovat molemmat kiertoilmaisuja. Lännessä näytetään käytetyn äijää, idässä ukkoa:
http://muinainensuomi.foorumimme.com/viewtopic.php?f=4&t=544Koska kansanrunot kerättiin pääasiassa idästä, niin 'Ukko' on nykyaikana tunnetumpi nimi. Muitakin kiertoilmaisuja on voinut olla, ainakin jos vertailukohdaksi otetaan karhun lukuisat vaihtoehtonimet.
Saamelaisten uskonnosta löytyy paljon tietoa mm. Itkosen kirjoista "Suomen Lappalaiset". Myös esimerkiksi Schefferuksen Lapponiassa on hyviä aikalaiskuvauksia mutta ne tuppaavat olemaan vähän epätäydellisiä ja värittyneitä.
Saamelaisten jumalista tulee ensivaikutelma että onpa sekava soppa: jumaluuksia on paljon, tehtävät tuntuvat usein epäselviltä ja päällekäisiltä. Pienten yhteisöjen uskonnot ovat olleet vaikutuksille hyvin alttiita ja niistä on tallentunut kirjoihin ja kansiin vain yksi tuokiokuva. Jumaluuksia on naapurikansoilta omaksuttu lisää ja entisiä pikkuhiljaa unohdettu tai ne ovat muuttuneet epäselviksi - etenkin kun ei ole ollut mitään pyhiä kirjoituksia. Lisäksi on käytetty erilaisia kiertoilmaisuja jotka ovat olleet erilaisia eri paikoissa, itse jumalienkin nimet ovat voineet vaihdella kylän tai kielialueen mukaan. Todennäköisesti tilanne on ollut suomalaisten ja skandinaavien muinaisuskontojen suhteen samantapainen ja meillä on jäljellä vain eräänlainen "hajonnut perhealbumi" josta suurin osa valokuvista on kadonnut.
Yhteenvetona saamelaiset ovat palvoneet ainakin aurinkoa, tuulta/myrskyä ja kylänjumalaa/esi-isiä. Synkretisimi naapurikansojen ja myöhemmin kristinuskon kanssa on sitten vaihtelevasti muuttanut jumaluuksien nimiä, kuvauksia jne tai tuonut uusia.