Jaska kirjoitti:Uudenlaisen instituution mahdollisuus avaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia: vähän niin kuin muinainen hollikyytilaitoksen ja gondolieerien (hevoskyydin sijasta veneillä) yhdistelmä? Veneenvetäjien "taksitolppa" auttamaan vetokannasten yli?
...Tarkoitatko jotain aineistollista samankaltaisuutta?
Venäjän vanhat volokit olivat myös pienimuotoisia asutuskeskuksia, jotka tarjosivat kesällä veneitä ja tavaroita varten hevosvoimaa (ja varmaan talvella kulkijoiden omille hevosille myös heiniä, vrt. vuohto vs. pöllä-nimet Kalajoen latvoilla. Täytyy muistaa että esim. Pohjois-Savon talonpojat kulkivat talvella hevosilla Oulussa asti, seuraillen jäätyneitä jokia ja järviä).
"In the areas of five portages separate settlements
were discovered dating from the frrst millennium
BC to the first millennium AD. This proves that the
routes across watersheds were well known to the
indigenous population long before the Ancient
Russian colonists expanded into these areas. There
is no doubt that all six portages were "dry" sites
where
cargo was transported along roads by horses.
...The monastery documents make repeated reference to a volokovaya
doroga, i.e. a
portage road. This road terminated
at the villages of Nikolsky Torzhok and
Blahoveschenie, which were pogosts or "parish
centres" mentioned in the Land Cadastre Books
(Akty sotsialno-ekonomicheskoi istorii 1958, N
290, p. 223). The Land Cadastre Book of 1585
mentions that
boats and goods were transported by
horses across the portage along a dry road
(piszovaya kniga Belozerskogo yuesda 1984, 176-
177).
...peasants of the Great Prince from the Nastasia volost' on the
Myshye Chereva carry goods through this portage,
charging a denga for each load.
...In all probability, the
role of the local residents was to construct a road
across the portage, to maintain it, and to keep
horses for the moving of boats and cargo. These innovations
completely cbanged the conditions of
portage transport, and saved the travellers' time,
prevented risks and reduced the need for physical
labour."
http://www.sarks.fi/fa/PDF/FA11_13.pdfNimien säilyminen Vuottojoen ympäristössä, aivan liian paljon että ilmiö olisi pronssikaudelta:
Virojoen-Lappeenrannan väliset muutamat vuohto-nimet ja Muolaa-Kivennavan Vuotjärvi ovat todiste siitä, että ilmiön levikki kattaa alueen Kannakselta Pohjanlahdelle. Vuohto-instituutio on EDIT ilmeisesti samaa perua kuin Venäjällä volokeissa, vrt. dokumentissa volokin nimi Uktoma.
EDIT Muolaa-Kivennavan Vuotjärven rantakylä Soittola voisi liittyä virossa säilyneeseen sanaan sõidu "matka".
Jos *ukta olisi kuitenkin *akta, vrt. imsun ahde, voisiko kyseessä olla a>o,u>vo,vu?
Liittyen keramiikkaan: mikä tahansa yhdistävä piirre, jonka perusteella voisi perustella kontakteja tai jopa jatkuvuutta ilmiöiden välillä.