Kvenlander kirjoitti:Miten se nyt meni sen Suomen kielen kanssa? Kävin Sammallahdenmäen sivuilla ja siellä annettiin ymmärtää, että Sammallahdenmäen pronssikautiset asukkaat olisivat puhuneet "Suomea". Toki kyseessä on popularisoitu vierailijasivu, mutta jäin miettimään, mikä oli todellisuus.
Jaskan alkuperä-paperin mukaan Saamea ei ole puhuttu Lounais-Rannikolla, mutta toisaalta kanta-suomikaan ei ole ilmeisesti vielä pronssikaudella ulottunut Varsinais-Suomeen? Onko tuolla puhu kanta-skandinaavia vai jotain muuta kieltä?
Fagus kirjoitti:Eli karttojen perusteella se olisi ollut 1000 eKr germaanialueella? Kantaskandinaavia ei vielä ollut pitkään aikaan, mutta ehkä kantagermaania tai esikantagermaania tms? Toisaalta Rauman Lappi voisi viitata johonkin muuhun, ainakin myöhemmin...
Kvenlander kirjoitti:Miten se nyt meni sen Suomen kielen kanssa? Kävin Sammallahdenmäen sivuilla ja siellä annettiin ymmärtää, että Sammallahdenmäen pronssikautiset asukkaat olisivat puhuneet "Suomea". Toki kyseessä on popularisoitu vierailijasivu, mutta jäin miettimään, mikä oli todellisuus.
Jaskan alkuperä-paperin mukaan Saamea ei ole puhuttu Lounais-Rannikolla, mutta toisaalta kanta-suomikaan ei ole ilmeisesti vielä pronssikaudella ulottunut Varsinais-Suomeen? Onko tuolla puhu kanta-skandinaavia vai jotain muuta kieltä?
Jaska kirjoitti: skandinaaviseen pronssikulttuuriin ei voi vedota; sehän olisi pelkkä kehäpäätelmä.
sumu kirjoitti:Florian Geyer kirjoitti:
Lainasit fortumin liikesuunitelmaa.
Jaska kirjoitti:...Ainoa ero on, että varhaisin tekstiilikeramiikka ei välttämättä vielä levittänyt kieltä tänne asti, vaan x-kielet voivat hyvin olla esim. myöhemmän tekstiilikeramiikan tuomia, pronssi-rautakauden taitteessa (500 eKr.) tai jopa sen jälkeen (Kalmistonmäen keramiikka jne).
...Eli pronssikauden kieliolot Suomen ja jopa Skandinavian osalta ovat vielä hämärän peitossa. Tuntemattomia muinaiskieliä on ainakin puhuttu, ja Suomeen ensimmäisenä levinnyt saame on napannut niistä eniten vaikutusta ja sanastoa. Itämerensuomi taas levisi sitten pääasiassa saamen päälle, mutta saamelais-merjalaisten x-kielten status, kattavuus ja ajoitus on yhä levällään. Ehkä ne syrjäytti jo saame, ehkä osin vasta suomi, ehkä ne itse edustavat vasta myöhäisiä siirtokuntia kaakosta?
Pronssi/rautakautisella Luukonsaaren keramiikalla näyttäisi olevan ainakin yhtä hyvä korrelaatio Rahkosen x-kieliin kuin tekstiilikeramiikalla. Sitä tehtiin vielä kansainvaellusaikanakin (400-600 jKr.).
http://www.helsinki.fi/hum/arla/keram/luukons.html
Kinaporin kalifi kirjoitti:Jaska kirjoitti:...Ainoa ero on, että varhaisin tekstiilikeramiikka ei välttämättä vielä levittänyt kieltä tänne asti, vaan x-kielet voivat hyvin olla esim. myöhemmän tekstiilikeramiikan tuomia, pronssi-rautakauden taitteessa (500 eKr.) tai jopa sen jälkeen (Kalmistonmäen keramiikka jne).
...Eli pronssikauden kieliolot Suomen ja jopa Skandinavian osalta ovat vielä hämärän peitossa. Tuntemattomia muinaiskieliä on ainakin puhuttu, ja Suomeen ensimmäisenä levinnyt saame on napannut niistä eniten vaikutusta ja sanastoa. Itämerensuomi taas levisi sitten pääasiassa saamen päälle, mutta saamelais-merjalaisten x-kielten status, kattavuus ja ajoitus on yhä levällään. Ehkä ne syrjäytti jo saame, ehkä osin vasta suomi, ehkä ne itse edustavat vasta myöhäisiä siirtokuntia kaakosta?
Pronssi/rautakautisella Luukonsaaren keramiikalla näyttäisi olevan ainakin yhtä hyvä korrelaatio Rahkosen x-kieliin kuin tekstiilikeramiikalla. Sitä tehtiin vielä kansainvaellusaikanakin (400-600 jKr.).
http://www.helsinki.fi/hum/arla/keram/luukons.html
Näiden X-kielisten paikannimien ajoitus on varsin haastavaa, kun esim. Kalajoen jne. reitti sisämaasta Pohjanlahden rannikolle (vuohto-nimet) on ollut varmaan käytössä hyvin kauan, samoin Oulujoen reitti samalle rannikolle (vuotto <*vuohto -nimet). Paikanimien todetun hävikin vuoksi oletus nimien korkeasta iästä kuitenkin epäilyttää, kun esim. Vuottojoen ympärillä on useita vuot-paikkoja. Siksi nimien paikallinen periytyminen esim. substraattiaineksena varhaiselta keskiajalta tuntuisi luontevalta. Molemmat reitit olivat aikanaan vilkkaasti liikennöityjä taipaleita. Ehkä nimet säilyivät käytössä siksi, että niihin liittyi alueelle tuotu vuohto-instituutio, taipaleella sai liikkua ja paikalliset tarjosivat kulkijoille jopa apua, tietysti maksua vastaan? Muolaan (< ?*mala, a>o) Vuotjärvi (?*akta, a>vo) mielestäni osoittaa, että myös Kannas kuului sanaston käyttöalueeseen.
Kinaporin kalifi kirjoitti:Luukonsaaren keramiikka sopii kyllä aika hyvin nimien taustalle, mm. liittyen levikkiin Hämeen alueella, ehkä jopa paremmin kuin Kalmistonmäki-Olhava. Löytyisiköhän näille jokin yhdistävä tekijä, ainakin maantieteellinen läheisyys tulee mieleen?
Jaska kirjoitti:Uudenlaisen instituution mahdollisuus avaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia: vähän niin kuin muinainen hollikyytilaitoksen ja gondolieerien (hevoskyydin sijasta veneillä) yhdistelmä? Veneenvetäjien "taksitolppa" auttamaan vetokannasten yli?
...Tarkoitatko jotain aineistollista samankaltaisuutta?
Jaska kirjoitti:
Pronssi/rautakautisella Luukonsaaren keramiikalla näyttäisi olevan ainakin yhtä hyvä korrelaatio Rahkosen x-kieliin kuin tekstiilikeramiikalla. Sitä tehtiin vielä kansainvaellusaikanakin (400-600 jKr.).
Jaska kirjoitti:Uudenlaisen instituution mahdollisuus avaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia: ... Veneenvetäjien "taksitolppa" auttamaan vetokannasten yli?
Florian Geyer kirjoitti:Jaska kirjoitti:
Pronssi/rautakautisella Luukonsaaren keramiikalla näyttäisi olevan ainakin yhtä hyvä korrelaatio Rahkosen x-kieliin kuin tekstiilikeramiikalla. Sitä tehtiin vielä kansainvaellusaikanakin (400-600 jKr.).
Miltei kaikki esihistorialliset kulttuuri- yms. vaikute-aallot tulivat suurinpiirtein samasta suunnasta ja samalta alueelta, kuin Rahkosen hydronyymit, Suomusjärven kulttuurista alkaen. Poikkeuksena nuorakeramiikka, joka käväisi Virosta käsin.
Korrelaatiota löytyy siis riittävästi, ei ihan heti lopu.
Kinaporin kalifi kirjoitti:Jos *ukta olisi kuitenkin *akta, vrt. imsun ahde, voisiko kyseessä olla a>o,u>vo,vu?
Florian Geyer kirjoitti:Florian Geyer kirjoitti:Jaska kirjoitti:
Pronssi/rautakautisella Luukonsaaren keramiikalla näyttäisi olevan ainakin yhtä hyvä korrelaatio Rahkosen x-kieliin kuin tekstiilikeramiikalla. Sitä tehtiin vielä kansainvaellusaikanakin (400-600 jKr.).
Miltei kaikki esihistorialliset kulttuuri- yms. vaikute-aallot tulivat suurinpiirtein samasta suunnasta ja samalta alueelta, kuin Rahkosen hydronyymit, Suomusjärven kulttuurista alkaen. Poikkeuksena nuorakeramiikka, joka käväisi Virosta käsin.
Korrelaatiota löytyy siis riittävästi, ei ihan heti lopu.
Edit:
Vilkaisin ylempänä tässä ketjussa olevaa Rahkosen ukt-vuht-karttaa. Mitä tulee Suomen alueelle saapuneisiin kulttuuriaaltoihin: + tarkoittaa, että on sieltä, - että ei.Suomusjärvi +
Komsa -
SÄR1/Sperrings (siis keramiikka-innovaatio) +
Tyypillinen kampakeramiikka +
Kuoppakeram. Ljalovo +
Nuorakeramiikka -
metalli-knowhow +
maanviljely +
Tekstiilikeramiikka +
Ims-kieli ?
N-haplot ?
Florian Geyer kirjoitti:Vaikee äkkiseltään löytää mitään oleellista, joka ei olisi tullut tänne samasta paikasta kuin ukt- ja vuht? Sieltä päin näyttää kerran vuosituhannessa käyty opettamassa meille uusi kielikin.
Florian Geyer kirjoitti:Bai tö vei, mistä ne siellä ukti-vukti-maassa ovat saaneet uuden kielen, kun ilmeisesti puhuimme aina valmiiksi samaa? (edellistä päivitystä)
Jaska kirjoitti:Kinaporin kalifi kirjoitti:Jos *ukta olisi kuitenkin *akta, vrt. imsun ahde, voisiko kyseessä olla a>o,u>vo,vu?
Uht/Voht-nimet johdetaan uralilaisesta sanasta *ukti 'tie'. Mitään *a:llisia muotoja on vaikea yhdistää siihen.
Jaska kirjoitti:Rahkosen esittämiin Vuoht-nimiin liittyy se piirre, että niitä on kannaksen eli vedenjakajan molemmin puolin; Oulujärvellä niitä pitäisi siis löytyä Ylimmäisen Vuottojärven eteläpuoleltakin.
Jaska kirjoitti:Florian Geyer kirjoitti:Bai tö vei, mistä ne siellä ukti-vukti-maassa ovat saaneet uuden kielen, kun ilmeisesti puhuimme aina valmiiksi samaa? (edellistä päivitystä)
En oikein hahmota kysymystä. Kielet muuttuvat ja kielet leviävät. Jokainen kieli polveutuu omasta esimuodostaan, ja levitessään kieli voi syrjäyttää joko sukukieliä tai erisukuisia kieliä. "Tänne" kulloinkin levinnyt uusi kieli voi siis edustaa joko sukulaiskieltä tai vierasta kieltä; niiden leviämisen mekanismit lienevät aivan samanlaiset, ja väestöliikettä on oletettava molempiin tyyppeihin.
Kaakosta tänne on levinnyt uralilaisia kieliä ainakin siitä lähtien kuin siellä on puhuttu uralilaista kieltä - ei tietenkään sitä ennen.
Kinaporin kalifi kirjoitti:"‘isthmus, route for dragging a boat over a neck of land’, track (over a neck of land)’"
Florian Geyer kirjoitti:Jaska kirjoitti:Florian Geyer kirjoitti:Bai tö vei, mistä ne siellä ukti-vukti-maassa ovat saaneet uuden kielen, kun ilmeisesti puhuimme aina valmiiksi samaa? (edellistä päivitystä)
En oikein hahmota kysymystä. Kielet muuttuvat ja kielet leviävät. Jokainen kieli polveutuu omasta esimuodostaan, ja levitessään kieli voi syrjäyttää joko sukukieliä tai erisukuisia kieliä. "Tänne" kulloinkin levinnyt uusi kieli voi siis edustaa joko sukulaiskieltä tai vierasta kieltä; niiden leviämisen mekanismit lienevät aivan samanlaiset, ja väestöliikettä on oletettava molempiin tyyppeihin.
Kaakosta tänne on levinnyt uralilaisia kieliä ainakin siitä lähtien kuin siellä on puhuttu uralilaista kieltä - ei tietenkään sitä ennen.
Täsmennän: Suomeen muuttajilla oli puhekielenä svidryläisen kulttuuriperheen kieli, ja tänne tultiin siis "itäisestä Kundasta". Nyt näyttää siltä, että kaikki myöhemmät kielipäivitykset ovat tulleet samasta paikasta, joka Rahkosen tarkastelussa on toi "ukti-vukti-maa" l. hassujen hydronyymien lähtöalue.
Riippumatta siitä, mitä ukti-vukti-maassa l. Moskovan seudulla etc. puhuttiin milloinkin, Suomen asukkailla on ollut merkitsevän paljon tilaisuuksia saada sieltä viimeisin kielipäivitys, -edellisen päälle.
Aineellisen kulttuurin jatkumot ulottuvat miltei kaikkina aikoina Suomesta Moskovaan ja kauemmaksikin, mutta en toki väitä että koko #kampakeraaminen vyöhyke olisi koskaan puhunut samaa kieltä.
Radikaalin kielieron syntyyn tarvittaneen jompaan kumpaan paikkaan (vain toiseen) tullut hyvin vaikuttava ulkopuolinen impulssi. Siksi olen katellut eteläistä Venäjää sillä silmällä, että ketä muita sinne 10ky sitten tuli kuin jääkauden eurooppalaisia (svidryläisiä). Jos sellainen porukka löytyy, Fennoskandian asuttaneilla svidryläisillä on voinut olla eri kieli kuin esm. Kama-joelle ilmaantuneilla. Tässä tarkastelussa jälkimmäinen oletetaan uralilaiseen kieleen johtavan jatkumon alku(?)pääksi.
Uralin-Kaman proto-uralilaisiin vaikuttanut mutta Fennoskandiasta puuttunut porukka voi olla joko siperialaisia tai eteläistä väkeä Kaukasian tai Aralin kautta. Sen pitäisi näkyä geeneissä. No, svidryläiset siellä ainakin olivat.
Kelteminarin yhteydessä mainitsin nämä talttamaiset nuolenkärjet, jotka levisivät nopeasti ja laajalle, -kuten keramiikka samasta suunnasta. Nyt en muista, mitä Kelteminar-ilmiön tulosuunnasta väitetään, mutta Zagroksen etelärinteet on aika lähellä.
Janhunenkin tais huomata Kiinan kampakeramiikan, mutta tää juttu on uralilaiselle kielelle aivan liian varhainen.![]()
On meillä toki ollut tilaisuus saada Komsa-kulttuurin kieltä, jotain IE-kieltä nuorakeraamikoilta, ja Ymyakhtakhia, joten kuva on monipuolisempi.
Ei tähän tartte kiireellä vastata, ehtii myöhemminkin.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa