Muutaman vuoden tauko

Apuohjelmia eri tieteenaloille.

Muutaman vuoden tauko

ViestiKirjoittaja Ilpo » 02 Syys 2023 19:39

Tässä on ollut pitkä tauko. Johtuu aika paljon siitä, että 4/2018 sain jalan haavasta pöpön verenkiertoon. Sen takia olin sairaalassa kuukauden. Sitten tuli muitakin terveydellisiä juttuja. Sukututkimus ja tietokoneohjelmat jäivät mielenkiinnon kohteiden ulkopuolelle. Nyt ne ovat pikkuhiljaa palanneet.

Mutaatiokaavio, jota olen tehnyt mt-dna U8a1a1b2-haploryhmälle, on edelleen voimassa ja sinne on tullut uutta tietoa hiukan. Kuitenkin sen jaottelu pitää edelleen paikkansa. Uusia klustereita ei ole syntynyt. Olen YFullista katsonut, että siellä oleva jaottelu täsmää tuohon tekemääni jaotteluun. Sain paikannettua Porvoon muinaiskalmiston vainajan mutaatiokaaviooni. Ja yhden aktiivisen ihmisen ulkomailta, jonka kanssa olen sähköpostitellut jonkin verran. Hänen avullaan voisin päästä käsiksi haploryhmän aiempiin vaiheisiin Ukrainan seudulla. Kunhan tulee aikaa. Olen myös klusteroinut tätini mt-dna-haploryhmän J1c2n1, johon löytyi noin 10 aliklusteria. Näitä YFull ei ole vielä havainnut. Ajatusta on klusteroida 1. serkkujen mt-dna haploryhmää joku U5b1b1a. Siellä on aika paljon dna-osumia. Mutaatiokaavio voisi olla ihan mukava tehdä.

Tuosta omasta U8a1a1b1 ryhmästä voisin alkaa etsiä downstream- ja upstream-suuntia. Minulla on pieni aavistus, miten se menee. Mutta mutaatioihin perustuen se olisi sitten varmaa. Ja nykyisin SNP Tracker sijoittaa U8a1a1b1 syntysijan Viroon. Ei siis Turun saaristo, johon olen sen mielessäni sijoittanut jo vuosia sitten. Yksi milenekiintoinen erityistutkimus olisi Mynämäelle sijoittuvat sen haploiryhmän äitilinjan äidit. Niitä taitaa olla 4 esiäitiä! Kaksi heistä yhdistyy yhdeksi linjaksi jo kirkonkirojen maakirjojen aikakaudella.

Viime aikoina olen innostunut tutkimaan Family Finderin yhteisiä mätsejä kahdelle kitille. Tämä l,ähti siitä kun tein kolmen saman perheen lapsesta tutkimuksen heidän yhteisistä mätseistä. Niitä on yllättävän vähän. Ja kaikilla noin 50 % omia mätsejä. Ne taitavat olla niitä false mätsejä? Minulla on äitiini nähden myös noin 50 % yhteisiä osumia. Koodasin tässä python ohjelman, joka tekee taulukkoa kahdenvälisistä yhteisistä mätseistä ja noita kittejä voi olla rajoittamaton määtä. Kokeilin aineistoa 14 FTDNA-kitillä. Teki sitä taulukkoa koneella usita kymmeniä minuutteja. Sitten keksin, että senhän pitäisi osata myös MyHeritagen osumalistat. Vinkin sain tähän FaceBookissa. Aika helposti sain lisättyä niiden käsittelyn. Mutta siinä on sellainen ongelma, että ihminen ei ole välttämättä antanut sinne täsmällisesti samalla tavalla kirjoitettuna omaa nimeään. Tästä sitten seuraa se, että mätsilukemat eivät ole ihan kurantteja. On myös vielä joitakin juttuja, mitä pitäisi testata, että onko todellakin noin, mitä tuloksia ohjelma antaa, vai onko jossain bugi. Tämä ohjelma on GitHubissa ja sen voi ladata omaan käyttöön sieltä. Ei siis ole valmis ohjelmatuote, vaan kokeilu, jota parannellaan koko ajan.

Tänä aikana on myös haplotree.info kehittynyt. Mukava nähdä se.

Ja ei kun taas tutkimaan dna-asioita. Nyt tosin on tullut toinen uusi harrastus viime syksystä: astronomia.
Ilpo
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
 
Viestit: 306
Liittynyt: 13 Huhti 2016 14:40
Paikkakunta: Helsinki, Finland

Paluu Tietotekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa