Noudatatko jotain erityisruokavaliota?

Terveysaiheinen keskustelu

Noudatatko jotain erityisruokavaliota?

Emäksinen (ei happamoittavia kuten viljaa ja maitot.)
0
Ei ääniä
Gluteeniton (ei viljojen proteiinia)
0
Ei ääniä
Kasvis/lihaton (syö munia ja maitotuotteita)
1
5%
Paleo (ei neoliittisia eli vilja- tai karjatuotteita)
1
5%
Veriryhmä (vanhoille v.ryhmille ei viljoja ja maitot.)
0
Ei ääniä
Vähäglykeeminen (ei nopeita hiilihydraatteja)
1
5%
Vähähiilihydraattinen (Atkins, Zone jne.)
1
5%
Vähärasvainen / joitain rasvoja rajoittava
0
Ei ääniä
Vähälaktoosinen (ei maitosokeria)
5
25%
Ei mitään, syön normaalisti kaikkea
11
55%
 
Ääniä yhteensä : 20

Noudatatko jotain erityisruokavaliota?

ViestiKirjoittaja Jaska » 19 Marras 2011 16:17

Kartoitetaanpa foorumilaisten erityisruokavalioita. Saa perustella ja antaa linkkejä.

Näistä vähärasvainen ruokavalio alkaa olla vanhentunut, kun on osoitettu miten haitallisia rasvattomiksi prosessoidut elintarvikkeet ovat (aiheuttavat mm. hedelmättömyyttä). Myöskään kovien (tyydyttyneiden kuten voi) rasvojen välttämistä ei pidetä yhtä tärkeänä, ja lisäksi on osoitettu pehmeiden (tyydyttämättömien kuten kasviöljyt) rasvojen olevan haitallisia ja helposti hapettuvia (--> vapaita radikaaleja) ilman riittävää antioksidanttien saantien. Kaiken huipuksi rasvahappojen suhde on usein väärä: jos omega-kuutosia on yli 4 kertaa enemmän omega-kolmosia, seuraa haittavaikutuksia.

Yllättävän monissa eri lähtökohdista ponnistavissa erityisdieeteissä on yhteinen paha: viljat ja maitotuotteet. Nämä nuorten elinkeinojen tuotteet näyttävät olevan ihmiselimistölle useammin haitallisia kuin metsästäjä-keräilijöiden ruokavalio.

P.S. Foorumin asetuksissa on 20 äänestysvaihtoehtoa, mutta ei se silti näytä koskaan kuin 10...
Viimeksi muokannut Jaska päivämäärä 19 Marras 2011 19:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Noudatatko jotain erityisruokavaliota?

ViestiKirjoittaja Taavetti » 19 Marras 2011 17:14

Jaska kirjoitti: P.S. Foorumin asetuksissa on 20 äänestysvaihtoehtoa, mutta ei se silti näytä koskaan kuin 10...

Mikähän kumma siihen mahtaa olla syynä, vaikea käsittää ja vaikea tietää. Mielestäni pitäisi olla saman verran näkyville nousevia vaihtoehtoja kuin on foorumin asetuksissa määritelty. Ajattelin ensin, ettei tuon enempää vaihtoehtoja olekaan, todettuani, etten voi äänestää koska siitä puuttuu minun vaihtoehtoni, joka lie silti yleisin, ettei ole mitään erityisruokavalioita.

Niin se kuitenkin minulla on, että syön monipuolista ja yleisistä sääntelyistä vapaata ruokaa.
Arvosta ja tutki vanhaa, niin voit ymmärtää uuttakin.
Avatar
Taavetti
Sutki savolainen
Sutki savolainen
 
Viestit: 645
Liittynyt: 16 Helmi 2011 14:42
Paikkakunta: puttaalainen

ViestiKirjoittaja PatrickO » 19 Marras 2011 18:50

Vastasin vähälaktoosinen, vaikka tällä hetkellä se ei päde täysin.

Täällä Virossa ilmeisesti käsitellään paljon vähemmän maitotuotteita, joten voin täällä juoda surutta täkäläistä täysmaitoa (3,5% rasvaa :shock: ).

Olisin oikeastaan halunnut laittaa äänestysvaihtoehdokseni "esiteollinen tjms.", nimittäin pyrin ruokavaliossani siihen, että syön maatalousyhteiskunnan vuotuisrytmin mukaisesti. Syksyllä saan syödä reilusti lihaa, talvella syön paljon, ja keväällä/kesällä paastoan.
PatrickO
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 28
Liittynyt: 28 Syys 2011 10:16
Paikkakunta: Tartu, Eestimaa

ViestiKirjoittaja Jaska » 19 Marras 2011 20:00

Hyvä pointti, Taavetti, lisäsin ei mitään -vaihtoehdon! (Yhdistin lihattoman ja kasviksen että tuli tilaa.)

PatrickO kirjoitti:Vastasin vähälaktoosinen, vaikka tällä hetkellä se ei päde täysin.

Täällä Virossa ilmeisesti käsitellään paljon vähemmän maitotuotteita, joten voin täällä juoda surutta täkäläistä täysmaitoa (3,5% rasvaa :shock: ).

Olisin oikeastaan halunnut laittaa äänestysvaihtoehdokseni "esiteollinen tjms.", nimittäin pyrin ruokavaliossani siihen, että syön maatalousyhteiskunnan vuotuisrytmin mukaisesti. Syksyllä saan syödä reilusti lihaa, talvella syön paljon, ja keväällä/kesällä paastoan.

Tuohan on mielenkiintoinen... :o
Minäkin vastasin vähälaktoosinen, vaikka en pahimmasta päästä olekaan. Esimerkiksi juustot eivät aiheuta mitään. Jotenkin se maidon käsittely rikkoo sitä rakennetta luonnottomaksi, esimerkiksi raakamaito ei kai aiheuttaisi monellekaan oireita. En kyllä pidäkään maidosta, se haisee väärälle... Kauramaito on paljon parempaa.
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

ViestiKirjoittaja Taavetti » 19 Marras 2011 20:55

Kiitos muokkauksesta, vaikka oikeastaan en sitä tarkoittanut. Ihmettelin sitä, ettei softa toimi kuten pitäisi, tai kuten tiedän toisaalla toimivan aivan samanlaisen, samassa palvelussa olevan ja samalla ulkoasulla. Tosin siitä on noin pari vuotta, kun olen asian siinä tarkistanut, että onhan siihen saattanut ilmetä joku pugi mukaan. Tomppa ja muut palvelumme vastaavat kyllä päivittävät näitä, vaikka softan kehittäjä on siirtynyt uudemman version ylläpitoon. Tiedän Tompan korjanneen useitakin tähän phpbb2 versioon tulleita pugeja, ja saattaisi ehkä korjata tämänkin, jos siitä ilmoittaisi.
Arvosta ja tutki vanhaa, niin voit ymmärtää uuttakin.
Avatar
Taavetti
Sutki savolainen
Sutki savolainen
 
Viestit: 645
Liittynyt: 16 Helmi 2011 14:42
Paikkakunta: puttaalainen

ViestiKirjoittaja JakomäenNeruda » 19 Marras 2011 21:00

^^ Kovissa juustoissahan ei laktoosia olekaan, se häviää kypsytysprosessissa.

Oma ruokavalioni on täysin laktoositon. Se aiheuttaa monesti ongelmia, esim. viimeksi sairaalassa ollessani ruokahuollolla ei tuntunut olevan tajua vähälaktoosisen ja laktoosittoman ruoan erosta, joten en lopulta uskaltanut syödä mitään.

Maidon käsittelemättömyydellä ei ole mitään vaikutusta omaan intoleranssiini.

Muuten ruokavalioni on lähinnä karppausta ja prosessoimattomien ruokien suosimista. En syö enää juuri mitään muita viljatuotteita kuin oikeaa ruisleipää. Sekin täytyy ensin paahtaa, koska leivät jätetään nykyisin raa'aksi, että ne olisivat pehmeämpiä. :?

Sanotaan, että suolistosairauksista on tulossa uusi kansansairaus. Kun miettii nykysapuskan koostumusta, en yhtään ihmettele, miksi näin on.

Suomalaisista on muuten kaikkiaan laktoosi-intolerantteja noin 17%; saamelaisten keskuudessa prosentti on lähellä sataa, ja itäsuomalaistenkin keskuudessa paikoin jopa yli 60% väestöstä. Kuitenkin suomalainen elintarviketeollisuus käsittelee ruoan kuin se olisi tarkoitettu länsieurooppalaisille, joista intolerantikkoja on vain noin 5%.
JakomäenNeruda
 

ViestiKirjoittaja PatrickO » 19 Marras 2011 21:15

JakomäenNeruda kirjoitti:^^ Kovissa juustoissahan ei laktoosia olekaan, se häviää kypsytysprosessissa.

En syö enää juuri mitään muita viljatuotteita kuin oikeaa ruisleipää. Sekin täytyy ensin paahtaa, koska leivät jätetään nykyisin raa'aksi, että ne olisivat pehmeämpiä. :?

Suomalaisista on muuten kaikkiaan laktoosi-intolerantteja noin 17%; saamelaisten keskuudessa prosentti on lähellä sataa, ja itäsuomalaistenkin keskuudessa paikoin jopa yli 60% väestöstä. Kuitenkin suomalainen elintarviketeollisuus käsittelee ruoan kuin se olisi tarkoitettu länsieurooppalaisille, joista intolerantikkoja on vain noin 5%.


Tämä aihepiiri on tämän vuoden aikana alkanut kiinnostaa minua erittäin paljon, mutta kiinnostukseni on suurempi kuin tietoni aiheesta. Sain taas kurottua umpeen tätä kuilua, kiitos sinulle!
PatrickO
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 28
Liittynyt: 28 Syys 2011 10:16
Paikkakunta: Tartu, Eestimaa

ViestiKirjoittaja Jaska » 20 Marras 2011 06:23

Kiitos Nerudalle, laktoosiin en ole perehtynyt juuri lainkaan, johtuen siitä että kohdallani vaiva pysyy helposti kurissa.

Tässä pari linkkiä noista vähemmän tunnetuista ruokavalioista:

Emäksisestä ruokavaliosta:
http://www.bircaterra.fi/ph-tasapaino.htm
- Perustuu siihen, että elimistön happamoituminen aiheuttaa monia sairauksia:

"Tohtori Robert O. Youngin mukaan sairaudet eivät tule meidän ulkopuoleltamme, vaan elimistömme alkaa happamoituneena tuottaa itse bakteereja, hiivoja, homeita ja sieniä. Elimistömme maatuu elävältä. Sairauksia syntyy elimistömme happamoitumisen seurauksena niihin elimistömme osiin, joissa on perimämme geneettiset heikkoudet.

Elimistömme yrittää pitää veren ideaaliarvon rajojen sisäpuolella ottamalla luistamme emäksisöiviä mineraaleja esim. kalkkia. Luukadon syy on elimistön happamoituminen, jota aiheuttavat maitotaloustuotteet, joita on meille markkinoitu hyvinä kalkin lähteinä. Tosiasiassa maitotaloustuotteiden käyttö kiihdyttää luukatoa, jota esiintyy erityisesti maitotaloustuotteita käyttävissä maissa.

Elimistö ottaa emäksisöiviä aineita myös lihaksista. Elimistö laimentaa happoja hamstraamalla vettä, jolla se laimentaa happoista elimistöä. Kehossa ilmenee tämän seurauksena turvotusta. Rasvan avulla elimistö siirtää happoja pois tärkeistä elimistä ja rasvoihin sidotut hapot varastoidaan rasvakerrokseksi eri puolille elimistöä."


Veriryhmäruokavaliosta:
http://www.terveystaito.fi/Artikkelit/2006_5.htm
- Perustuu siihen, että ruoka-aineiden lektiinit muistuttavat tietyn veriryhmän vasta-aineita:

"Veriryhmäruokavalion idea on se, että veriryhmästä riippuen ruuan lektiineillä on taipumus sitoutua paitsi punasolujen pinnalla oleviin sokerirakenteisiin, myös muihin kehon osiin, kuten suolistoon, munuaisiin ja hermostoon, ja aiheuttaa terveydellisiä ongelmia. Kaikkien neljän veriryhmän solujen pintasokerirakenteet ovat toisistaan poikkeavia. A-ryhmällä lektiinejä sitovat sokerit ovat fukoosi ja N-asetyyligalaktoosiamiini. B-ryhmällä fukoosi ja D-galaktoosi. AB-ryhmässä fukoosi, N-asetyyligalaktoosiamiini ja D-galaktoosi. O-ryhmällä on sokerina pelkkä fukoosi. Lektiini-proteiineja on kaikissa ruuissa ja henkilön veriryhmä näyttäisi määräävän sen, minkälaiset lektiinit aiheuttavat ongelmia."


Kaikki tietysti kietoutuu yhteen:

"Vehnän gliadiini, joka on osallisena keliakian syntymisessä, sisältää lektiininkaltaista ainetta, joka takertuu suoliston limakalvolle aiheuttaen suolinukan tuhoutumista."
(= gluteeniton ruokavalio)

"Tärkkelyspitoisten (sisältävät eniten lektiinejä) ruokien rajoittamisen (luolamiehen ruokavalio) on myös todettu estävän ylempien hengitystieinfektioiden (virusinfektiot) syntyä. Ilman limakalvoa vaurioittavia lektiinejä limakalvon solut näyttävät olevan vastustuskykyisempiä viruksia vastaan."
(= paleoruokavalio)

"Happamoitumista aiheuttavat ruokavaliomme sisältämät ruoka-aineet kuten liha, maitotaloustuotteet, kananmunat, viljatuotteet, korkean sokeripitoisuuden hedelmät, etikkaa sisältävät ruuat, hiilihappoa sisältävät kivennäisvedet ja virvoitusjuomat, tuoremehut ja muut mehut, kahvi, tee (musta ja vihreä), sokeri (myös intiaanisokeri) ja keinotekoiset makeutusaineet sekä puhdistettu suola."


Eri ruokavaliot katsovat maailmaa eri näkökulmasta, mutta monilla näyttää olevan yhteinen syntipukki: viljat. :?

Terkkuja Leipätiedotukseen, mutta minä ajattelin ainakin luopua gluteeniviljoista, vaikkei keliakiaa olekaan, ja siirtyä kokeeksi tattarileipään.
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

ViestiKirjoittaja Pystynen » 29 Marras 2011 02:48

Äänestin hylaa, mutta kysely mielestäni hieman sekoittaa terminologiaa. Vaihtoehdoista vain hyla ja gluteeniton ovat varsinaisia erikoisruokavalioita: näissä on kyse kliinisesti diagnosoiduista vaivoista, joissa jollekin väestönosalle jokin yksittäinen ravinnon ainesosa aiheuttaa selviä oireita. (Samaan sarjaan kuuluvat kaikenlaiset ruoka-aineallergiat.) Loput taas ovat muutenvain ruokavalioita; karppaukselle, paleoruokavaliolle, happotasapainoilulle tms. tyypillistähän on, että terveysetuja ei ole kiistatta osoitettu, ja toisaalta kannattajat silti innolla julistavat ruokavalion olevan kelle tahansa suositeltavissa.

Mitä ruokavalioihin yleensä tulee, tehotuotetun lihan syönnin olen lopettanut käytännössä kokonaan (joskaan en oman terveyteni tähden). Laktoosi-intoleranssin lisäksi löytyy jokunen ruoka-aineallergia, mainitaan vaikka raaka porkkana. Muutoin en erityisemmällä innolla välttele mitään
Avatar
Pystynen
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 1302
Liittynyt: 22 Helmi 2011 22:45
Paikkakunta: Vandaalia

ViestiKirjoittaja JakomäenNeruda » 01 Joulu 2011 12:26

^ Haluan tässä yhteydessä painottaa paljon väärinkäsityksiä aiheuttanutta asiaa: HYLA on Valion vähälaktoosinen tuotemerkki, se ei tarkoita mitään muuta. Ingmannilla vastaava tuotemerkki on Into. Lisäksi näitä molempia on ehdottomasti vältettävä sekoittamasta laktoosittomaan, jossa nimensä mukaisesti ei ole laktoosia (juuri) lainkaan, toisin kuin vähälaktoosisessa. Justiinsa tämän sekaannuksen vuoksi jouduin viimeksi sairaalassa ollessani olemaan nälässä. Potuttaa! :evil:
JakomäenNeruda
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 01 Joulu 2011 13:42

Ihmetyttää sinänsä, etteivät sairaalassa ole perillä noista eroista. Tosin hoitajat eivätkä lääkärit valmista ruokaa, sen tekevät alan ammattilaiset keittiöissään. Heidän pitäisi koulutuksensa perusteella tietää erot, koska tuntevat raaka-aineet, hoitajien pitäisi tietää erojen perusteet. Jotenkin vaikuttaa, ettei tieto kulje sairaalan ja keittiön välillä, vaikka sen pitäisi ja olettaisi kulkevan. Montakohan mutkaa siellä on niiden laitosten välillä.

Tiedän itse sentään suunnilleen ruoka-aineiden erot, jo entisenä tuottajana olen niihin perehtynyt, vaikka itse voinkin syödä melko vapaasti. Ainoastaan sienisokerien lyhytaikaista imeytymishäiriötä olen vuosia sitten oireillut.
Arvosta ja tutki vanhaa, niin voit ymmärtää uuttakin.
Avatar
Taavetti
Sutki savolainen
Sutki savolainen
 
Viestit: 645
Liittynyt: 16 Helmi 2011 14:42
Paikkakunta: puttaalainen

ViestiKirjoittaja Kalevanserkku » 01 Joulu 2011 14:05

JakomäenNeruda kirjoitti:^ Haluan tässä yhteydessä painottaa paljon väärinkäsityksiä aiheuttanutta asiaa: HYLA on Valion vähälaktoosinen tuotemerkki, se ei tarkoita mitään muuta. Ingmannilla vastaava tuotemerkki on Into. Lisäksi näitä molempia on ehdottomasti vältettävä sekoittamasta laktoosittomaan, jossa nimensä mukaisesti ei ole laktoosia (juuri) lainkaan, toisin kuin vähälaktoosisessa. Justiinsa tämän sekaannuksen vuoksi jouduin viimeksi sairaalassa ollessani olemaan nälässä. Potuttaa! :evil:


Kiinnostavaa tietoa minullekin täysin laktoositonta ravintoa tarvitsevalle. Ei ilmeisesti kannata sairastua niin pahasti, että tarvitsisi sairaalahoitoa. Onneksi olin viimeksi sairaalapotilaana kuusivuotiaana, jolloin laktoosi-intoleranssi ei vielä vaivannut.

Onko muuten muilla laktoosi-intolerantikoilla samaa kokemusta kuin minulla: laktoosi väsyttää tai vaikuttaa unilääkkeen tavoin. Olikin melkoinen elämänmuutos kun tajusin, että minun on vältettävä laktoosia aina ja kaikkialla. Pitkään (vuosikausia) vaivannut kiusallinen jatkuva uupumuksen tunne katosi, ja esimerkiksi satojen kilometrien autoajelut tulivat taas mahdollisiksi, kun vain muistan ottaa laktoosittomat eväät mukaan.
Kalevanserkku
Kalevanserkku
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
 
Viestit: 406
Liittynyt: 22 Helmi 2011 12:31
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja JakomäenNeruda » 03 Joulu 2011 03:54

^ Itse tulkitsin oman väsymykseni siten, että se johtui jatkuvasta huonosta olosta ja p-lla juoksemisesta. :) Mutta olen kuullut joidenkin muiden kertoneen tuollaisista väsymysoireista.

Johtuisikohan tuo siitä, että pilkkoutumaton laktoosi aiheuttaa suolistossa jatkuvan tulehdustilan, eli lisää tiettyjä tulehduksiin liittyviä proteiineja? Nimittäin nyt kun muistelen, niin itseltäni havaittiin aikoinaan kohonneet IgE-arvot, jotka yleensä liitetään maitoallergiaan, mutta sitä tai mitään muutakaan allergiaa tai tulehdussairautta minulla ei selkeästi ole, vaan ainoastaan laktoosi-intoleranssi.
JakomäenNeruda
 

ViestiKirjoittaja Pystynen » 03 Joulu 2011 18:44

JakomäenNeruda kirjoitti:Johtuisikohan tuo siitä, että pilkkoutumaton laktoosi aiheuttaa suolistossa jatkuvan tulehdustilan, eli lisää tiettyjä tulehduksiin liittyviä proteiineja? Nimittäin nyt kun muistelen, niin itseltäni havaittiin aikoinaan kohonneet IgE-arvot, jotka yleensä liitetään maitoallergiaan, mutta sitä tai mitään muutakaan allergiaa tai tulehdussairautta minulla ei selkeästi ole, vaan ainoastaan laktoosi-intoleranssi.

Laktoosi itsessään on sokeri eikä sen pitäisi tuollaiseen pystyä, mutta laktoosia mussuttavaan bakteeriflooraan kai saattaa voida pesiytyä jotain ärtsympääkin.

"Laktoosittomia" tuotteitakin on muuten useampaa kastia. Virallinen raja-arvo on muistaakseni 0.1% joka voi herkimmille edelleen aiheuttaa oireita. Ainakin jos tuotetta käytetään runsaasti (esim. maito), oleellistahan ei ole laktoosin osuus vaan konkreettinen määrä. 2 lasia "laktoositonta" maitoa vastaa helposti sanotaanko 1 "laktoosillista" konvehtia. Luontaisesti laktoosittomien tuotteiden lisäksi ainakin kovat juustot ovat sentään tästä näkökulmasta "takuulaktoosittomia".

Mielenkiintoista on toisaalta, että monet laktoosi-intolerantikot raportoivat sietävänsä homogenoimatonta maitoa, turkkilaista jugurttia tms. vähemmän teollisesti käsiteltyjä maitotuotteita aivan mainiosti.

PS. Tiedän hyvin myös että "hyla" on tuotemerkki, mutta olen tuon oppinut jo sen verran pienenä (ja ennen mitään "intoja") että minun kielenkäytössäni se on aika lailla yleiskielistynyt
Avatar
Pystynen
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 1302
Liittynyt: 22 Helmi 2011 22:45
Paikkakunta: Vandaalia

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Joulu 2011 20:54

Pystynen kirjoitti:PS. Tiedän hyvin myös että "hyla" on tuotemerkki, mutta olen tuon oppinut jo sen verran pienenä (ja ennen mitään "intoja") että minun kielenkäytössäni se on aika lailla yleiskielistynyt

Samaa tuotetta, mutta eri yrityksiltä. Into oli alkuaan Kainuun Osuusmeijerin merkki, mutta meijerin yhdistyessä Valioon, Valio joutui kaupan hyväksymisen ehtona myymään sen, ja ostajaksi löytyi Valion kilpailija Suomesta, mutta sen tehtyä sopimuksen Arlan kanssa, Into tunnuksen oikeus seurasi sopimusta. Kainuun Osuusmeijerillä oli toinenkin, myytäväksi määrätty tuotemerkki, mutta sille ei löytynyt ostajaa.

Edellisen kertomisen vuoksi en editoria avannut, vaan kertoakseni, että ostin alkuviikolla kuusi litraa tilan tankkimaitoa, ja kun olemme sitä muutaman päivän käyttänet, vaimo kertoi havainneensa, että minulla olisivat kaasupurkaukset lisääntyneet. Itse en ole moista huomannut, joten kaiketi niitä tulee nukkuessani, ja minun kohdallani olisi siis käsittelemättömän maidon vaikutus oletetusta poikkeava.
Arvosta ja tutki vanhaa, niin voit ymmärtää uuttakin.
Avatar
Taavetti
Sutki savolainen
Sutki savolainen
 
Viestit: 645
Liittynyt: 16 Helmi 2011 14:42
Paikkakunta: puttaalainen

ViestiKirjoittaja JakomäenNeruda » 06 Joulu 2011 12:22

Pystynen kirjoitti:
JakomäenNeruda kirjoitti:Johtuisikohan tuo siitä, että pilkkoutumaton laktoosi aiheuttaa suolistossa jatkuvan tulehdustilan, eli lisää tiettyjä tulehduksiin liittyviä proteiineja? Nimittäin nyt kun muistelen, niin itseltäni havaittiin aikoinaan kohonneet IgE-arvot, jotka yleensä liitetään maitoallergiaan, mutta sitä tai mitään muutakaan allergiaa tai tulehdussairautta minulla ei selkeästi ole, vaan ainoastaan laktoosi-intoleranssi.

Laktoosi itsessään on sokeri eikä sen pitäisi tuollaiseen pystyä, mutta laktoosia mussuttavaan bakteeriflooraan kai saattaa voida pesiytyä jotain ärtsympääkin.

"Laktoosittomia" tuotteitakin on muuten useampaa kastia. Virallinen raja-arvo on muistaakseni 0.1% joka voi herkimmille edelleen aiheuttaa oireita. Ainakin jos tuotetta käytetään runsaasti (esim. maito), oleellistahan ei ole laktoosin osuus vaan konkreettinen määrä. 2 lasia "laktoositonta" maitoa vastaa helposti sanotaanko 1 "laktoosillista" konvehtia. Luontaisesti laktoosittomien tuotteiden lisäksi ainakin kovat juustot ovat sentään tästä näkökulmasta "takuulaktoosittomia".

Mielenkiintoista on toisaalta, että monet laktoosi-intolerantikot raportoivat sietävänsä homogenoimatonta maitoa, turkkilaista jugurttia tms. vähemmän teollisesti käsiteltyjä maitotuotteita aivan mainiosti.

PS. Tiedän hyvin myös että "hyla" on tuotemerkki, mutta olen tuon oppinut jo sen verran pienenä (ja ennen mitään "intoja") että minun kielenkäytössäni se on aika lailla yleiskielistynyt


Joo, en voi lainkaan juoda "laktoositonta" maitoa. Jogurttien kanssa menee noin 1 laktaasitabu per 100 g tuotetta.

Monilla varsinkin lievemmästä päästä olevilla olen kuullut tuon saman jutun, että ulkomailla maito menee, mutta kotimaassa ei. Itselläni ei ole vaikutusta.

Minäkin käytin ennen tuota hyla-sanaa, mutta nykyisin yritän kouluttaa ihmisiä vähälaktoosisen ja laktoosittoman eroon, vrt. sairaalaepisodi. :)
JakomäenNeruda
 

Re: Noudatatko jotain erityisruokavaliota?

ViestiKirjoittaja Anskuq » 23 Touko 2020 20:41

Laktoositon, myös sienisokeria en kestä yhtään. Mutta sienet ovatkin porojen ruokaa.
https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasia ... -reaktiot/
Anskuq
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen
 
Viestit: 904
Liittynyt: 29 Elo 2015 19:08

Re: Noudatatko jotain erityisruokavaliota?

ViestiKirjoittaja Kristiina » 24 Touko 2020 17:22

Sinä olet sitten minun kohtalotoveri. Mukava tietää, että on muitakin ihmisiä, joiden sisuskalut eivät siedä sieniä. En ole elävässä elämässä tavannut vielä yhtään kohtalotoveria. Minun oireet ovat iän myötä koko ajan pahentuneet, ja nyt ne tulevat yleensä kolmella tasolla: oksennus, vatsanväänteet ja ripuli. Reaktio alkaa ehdä kymmenen minuutin päästä sienien syömisestä ja kestää kymmenisen tuntia. Pieni herkkutatin puolikas riittää laukaisemaan kaikki edellä mainitut oireet.

Laktoosin suhteen olen täysin tollerantti. Voin juoda maitoa vaikka litran päivässä.

Laktoosi-intolleranssi on muuten saamelaisilla erittäin yleistä eli kolmasosa saamelaisista on laktoosi-intollerantteja. Löysin sellaisen tiedon, että laktoosivaivoja olisi 17 prosentilla suomenkielisistä ja 8 prosentilla suomenruotsalaisista.

http://www.herkkuammatti.fi/pages/artik ... ravitsemus

Koko maailmassa paras laktoosinsieto on muuten Tanskassa ja Ruotsissa, eli Tanskassa 96 prosenttia ja Ruotsissa 93 prosenttia väestöstä sietää laktoosia.
https://milk.procon.org/lactose-intolerance-by-country/
Kristiina
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 1368
Liittynyt: 18 Maalis 2015 12:24

Re: Noudatatko jotain erityisruokavaliota?

ViestiKirjoittaja Anskuq » 24 Touko 2020 18:24

Kristiina kirjoitti:Sinä olet sitten minun kohtalotoveri. Mukava tietää, että on muitakin ihmisiä, joiden sisuskalut eivät siedä sieniä. En ole elävässä elämässä tavannut vielä yhtään kohtalotoveria. Minun oireet ovat iän myötä koko ajan pahentuneet, ja nyt ne tulevat yleensä kolmella tasolla: oksennus, vatsanväänteet ja ripuli. Reaktio alkaa ehdä kymmenen minuutin päästä sienien syömisestä ja kestää kymmenisen tuntia. Pieni herkkutatin puolikas riittää laukaisemaan kaikki edellä mainitut oireet.

Laktoosin suhteen olen täysin tollerantti. Voin juoda maitoa vaikka litran päivässä.

Laktoosi-intolleranssi on muuten saamelaisilla erittäin yleistä eli kolmasosa saamelaisista on laktoosi-intollerantteja. Löysin sellaisen tiedon, että laktoosivaivoja olisi 17 prosentilla suomenkielisistä ja 8 prosentilla suomenruotsalaisista.

http://www.herkkuammatti.fi/pages/artik ... ravitsemus

Koko maailmassa paras laktoosinsieto on muuten Tanskassa ja Ruotsissa, eli Tanskassa 96 prosenttia ja Ruotsissa 93 prosenttia väestöstä sietää laktoosia.
https://milk.procon.org/lactose-intolerance-by-country/

Tuo herkkutatti ja kantarelli pahimmasta päästä. Nämä vaivat tosiaan pahenee iän myötä.
Anskuq
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen
 
Viestit: 904
Liittynyt: 29 Elo 2015 19:08


Paluu Terveys

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa