Rautakautiset kirveet

Suomessa noin 500 eaa.-1200 jaa.

Rautakautiset kirveet

ViestiKirjoittaja Karhukoira » 05 Loka 2018 18:06

Minä olen tässä menneisyyshommassani hurahtanut rautakauteen...ja nimenomaan suomalaisuuden kautta. Viikingeistähän se lähti, mutta silti tuntuu hienommalta olla suomalainen samalla aikakaudella =) Teetätin tuossa kirveen (Takomo Hukkarauta), jossa mallina oli Suomussalmelta Vuonanniemeltä löytynyt kirveslöyty, ajoitettu 1000 - 1200 -luvuille. Jäin miettimään suomalaista sotakirvestä, onkohan se ollut ihan peruskirves mikä on löytynyt...vai onko äijillä ollut erikseen tappamista varten kirves? Onko se ollut yhden käden kirves, vai kaksin käsin heiluteltava. Tilaamani tuli pienempänä kun ajattelin, ja alkuperäistä mallia kun katsoo niin kirveen silmä viittaa kyllä kahden käden varteen, sen verta iso terä ja iso silmä että varrella on ollut kanssa halkaisijaa. Raskashan se on ollut heilutella, mutta on sitä äijillä ollu enemmän varsin jerkkuakin ranteessa tuolloin. Mielipiteitä? Yritän linkata jotain kautta kuvia tänne jos pystyy...
Karhukoira
Ujo ugri
Ujo ugri
 
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Tammi 2018 14:44

Re: Rautakautiset kirveet

ViestiKirjoittaja Jaska » 05 Loka 2018 19:00

Karhukoira kirjoitti:Minä olen tässä menneisyyshommassani hurahtanut rautakauteen...ja nimenomaan suomalaisuuden kautta. Viikingeistähän se lähti, mutta silti tuntuu hienommalta olla suomalainen samalla aikakaudella =) Teetätin tuossa kirveen (Takomo Hukkarauta), jossa mallina oli Suomussalmelta Vuonanniemeltä löytynyt kirveslöyty, ajoitettu 1000 - 1200 -luvuille. Jäin miettimään suomalaista sotakirvestä, onkohan se ollut ihan peruskirves mikä on löytynyt...vai onko äijillä ollut erikseen tappamista varten kirves? Onko se ollut yhden käden kirves, vai kaksin käsin heiluteltava. Tilaamani tuli pienempänä kun ajattelin, ja alkuperäistä mallia kun katsoo niin kirveen silmä viittaa kyllä kahden käden varteen, sen verta iso terä ja iso silmä että varrella on ollut kanssa halkaisijaa. Raskashan se on ollut heilutella, mutta on sitä äijillä ollu enemmän varsin jerkkuakin ranteessa tuolloin. Mielipiteitä? Yritän linkata jotain kautta kuvia tänne jos pystyy...

Kyllä tapparakin on tunnettu jo viikinkiaikana, ja itse lainasana "tappara" on varmaan samaa ikäluokkaa:

"Tappara eli sotakirves on vanha eurooppalainen ase. Se on kahdella kädellä käytettävä kirves, joka on tarkoitettu pelkästään asekäyttöön. Sana tappara on lainaus venäjän kirvestä tarkoittavasta sanasta топор (topor). Tapparaa käytettiin varsinkin viikinkiajalla."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tappara_(ase)
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10956
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Rautakautiset kirveet

ViestiKirjoittaja Karhukoira » 07 Loka 2018 12:38

Juuh...tapparasta toki lukenutkin. Nuo löydöt vaan näyttää teräkokonsa puolesta aikalailla peruskirveen teriltä. Varmaan ne ovat varreltaan olleet kans vastaavia, riittävän kepeitä yhden käden käsittelyyn, mutta vartta sen verran että kaksin käsinkin on saanut ihan kunnolla huitaista. Tapparoitahan on puolen miehen mittaisiakin.
Karhukoira
Ujo ugri
Ujo ugri
 
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Tammi 2018 14:44


Paluu Rautakausi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa