wejoja kirjoitti:Olisi todella erikoista, mikäli rautakauden sepät puuhiiltä miilluttaessaan eivät olisi havainneet tervan syntyä ja aineen ominaisuuksia. En nyt suoraan muista, millainen käsitys arkeologeilla aiheesta on...?
wejoja kirjoitti:Kyllä, melko varmasti tunnettiin esim. veneiden kyllästysaineena jo hyvin varhain myös "näillä vesillä"; kohtalaisen massiivista tervanpolttoa + hiilen miilutusta + kauppaa harjoitettiin Välimeren seudulla jo reilut 2000 vuotta sitten, josta on myös arkeologisia todisteita.
wejoja kirjoitti:Lähtisin siitä, että jotkin asiat ovat pääteltävissä maalaisjärjellä. Todisteita on ainakin tervalla kyllästetystä pellava/hamppu nyöristä, jota käytettiin aluksia rakennettaessa tiivisteenä.
Kinaporin kalifi kirjoitti:Liittyen näihin "slaavilaisiin" laivahautauksiin, mainitttinko lähde?
Kinaporin kalifi kirjoitti:Liittyen näihin "slaavilaisiin" laivahautauksiin, mainitttinko lähde?
Kvenlander kirjoitti:Palataan näihin laivoihin tai tällä kertaa veneisiin.
Konstantin VII:n kronikoita Yalen yliopiston sivuilla lukiessa törmäsin kertomuksiin siitä, kuinka Rusit matkasivat Konstantinoploliin. Englanninkielisessä versiossa oli jätetty kääntämättä sana "monoxyla", koska sille ei kuulemma ollut käännöstä. kreikankielinen sana oli kuulemma yhdistelmä sanoista "yksi" ja "puu". Kyseessä on ilmiselvästi haapio, joilla Rusit liikkuivat pitkin jokia ja kantoivat kosket ja kannakset!
Kukahan kertoisi Yalen tutkijoille, että arvoitus on ratkaistu?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa