Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 23 Helmi 2018 15:18



Vastaa viestiin  [ 54 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
 Historiatieteen sokea piste 
Kirjoittaja Viesti
Ylihärmiö
Ylihärmiö
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02
Viestit: 6814
Viesti 
mh kirjoitti:
Terveeks vaan tänne foorumille!

Nyt kun täällä vaaditaan opettajalta "kriittisyyttä" niin missä on kriittisyys tuota nimim. Nefertitin kertomusta kohtaan? Ensinnäkään opetushallitus ei ole hyväksynyt oppikirjoja enää 80-luvun jälkeen ja toisekseen yläasteen 7. luokalla ei opeteta Lallista ja Piispa Henrikistä. Suomen varhaishistoria kuuluu alakoulun historiaan ja seiskaluokalla on lähdetty Napoleonista ja Porvoon maapäivistä liikkeelle jo todella pitkään. Alakoulussa historiaa ei opeta historianopettaja vaan luokanopettaja, jonka opintoihin ei kuulu historiaa, vain pari hassua opintopistettä historian opettamisesta.

Aika heikosti löytyy googlaamalla mitään yleisesitystä historian opetussuunnitelmasta - vain sirpaletietoa eri asteilta. Kiitos että toit asiasta tarkempaa tietoa.

mh kirjoitti:
Muutenkin itse kunkin kannattaa miettiä kuinka paljon peruskoululaisilla on historian opetusta ohjelmassa ja mitkä siinä on prioriteetit. Muinaishistoria on valitettavasti niin marginaalinen aihe, että kun juuri mihinkään aiheeseen ei kouluhistoriassa ehdi kunnolla pureutua niin se on teema joka joudutaan jättämään maininnan tasolle, vaikka se asianharrastajaa kovasti harmittaisikin. Jos sitä korostettaisiin enemmän, sen täytyisi tapahtua jonkun muun historiallisen sisällön kustannuksella.

Epäilemättä oman maan esihistoria olisi niin tärkeä, että muutama juttu maailmalta voitaisiin käsitellä lyhyemmin. Mutta näkisin tässä ongelmana tieteenalan omat rajoitukset: historiatiede ei tavoita esihistoriaa, eikä historian opettajilla ole valmiuksia seikkailla arkeologian, kansatieteen tai historiallisen kielitieteen aloilla. Jopa ammattihistorioitsijoilla on usein puutteelliset ja vanhentuneet tiedot esihistoriaa tutkivien tieteenalojen tuloksista ja menetelmistä.

Koulukirjoja tehdään yleensä ryhmissä, eikä lienisi liian vaikeaa ulkoistaa esihistorian osuutta jollekulle asiantuntijalle - jos siis opetussuunnitelmassa olisi sille tilaa.

_________________
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)


03 Loka 2013 07:30
Profiili WWW
Ujo ugri
Ujo ugri

Liittynyt: 01 Loka 2013 22:47
Viestit: 5
Viesti 
Jako on kyllä nykyisellään ihan hyvä. Alakoululaisille voidaan varhaishistoriaa, tai siis historiaa ennen 1800-lukua, opettaa lähinnä tarinoina. Yläkoulussa taas historiaa opetetaan 7-8 -luokat, ysiluokalla yhteiskuntaoppia. Tämäkin jako on ihan perusteltu, kun otetaan huomioon oppilaiden kehitystaso. Historia 1800-luvulta tähän päivään on oikeasti haastava opettaa 13-15 -vuotiaille niillä tuntimäärillä, mitä aiheeseen on varattu.

Voimassaoleva perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet löytyy tuolta sivulta 211 eteenpäin..

Muistetaan vielä, että opettajalla on luokassa pedagoginen vapaus, eli opettaja päättää miten opetetaan ja mitä painotetaan. Alakoulun kohdalla tosiaan kannattaa muistaa, että opettaja ei välttämättä ole itse opiskellut itse aihetta oman alakoulunsa jälkeen, mutta muuten en näe opetussuunnitelman tasolla mitään vikaa. Näkemäni tämän päivän kirjatkin vaikuttavat oikein hyviltä.

Peruskoulussa siis käydään käytännössä koko maailmanhistoria kivikaudesta tähän päivään kronologisesti. Lukion historiassa taas historiaa käydään teemoittain (opetussuunnitelma tuolla) Yksi kurssi käytännössä sosiaali- ja taloushistoriaa, toinen kulttuurihistoriaa, kolmas kansainvälisiä suhteita, neljäs Suomen historiaa autonomian ajasta eteenpäin. Suomen varhaishistoria on sitten valinnaisena kurssina, mutta tavoitteet ja sisällöt vaikuttaa siinäkin ihan hyviltä:

Lainaa:
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
  • tuntee maamme historialliset kehityslinjat ja niiden yhteydet Itämeren alueeseen
  • tuntee Suomen väestö-, sosiaali- ja taloushistoriallisen kehityksen
  • ymmärtää suomalaisen sivistyksen yhteydet länsimaiseen kulttuuriin
  • oppii arvostamaan suomalaista kulttuuriperintöä
  • oppii yhdistämään historialliset kehityslinjat oman kotiseutunsa historiaan ja näkee kehityksen myös yksittäisen ihmisen kannalta

KESKEISET SISÄLLÖT

Esihistoria
  • esihistoria ja tulkinnat suomalaisten ja saamelaisten alkuperästä
  • asutus, elinehdot, uskonnot ja uskomukset sekä ulkoiset yhteydet
Suomen liittyminen länsieurooppalaiseen kulttuuriyhteisöön keskiajalla
  • Suomi idän ja lännen välimaastossa
  • sääty-yhteiskunnan synty
  • asutus, elinkeinot, uskonnolliset ja poliittiset muutokset
Uuden ajan uudet tuulet
  • uskonpuhdistus ja keskusvallan voimistuminen
Suurvaltakausi
  • suurvaltakauden vaikutukset Suomessa
  • talous, väestö, koulutus
Vapauden ja hyödyn aika
  • kulttuurillinen ja taloudellinen kehitys
  • kustavilaiset uudistukset
  • kansallisen tietoisuuden ensi askeleet


Paljon on tosiaan opettajasta kiinni. Suomessa ei opetushallitus tai mikään muukaan instanssi sano miten opettajan pitää opettaa tai mitä hän painottaa, saati mitä pitää kokeessa kysyä ja mikä niihin on oikea vastaus. Lähtökohta on siinä, että aineeonpettaja on opetettavan aineen asiantuntija ja myös pedagogisesti vähintään kanditasoa ja osaa näin hommansa.

Se on tietenkin ikävää, jos omalle lapselle osuu huono opettaja kohdalle, mutta sille ei opetushallitus paljoa voi.


Viimeksi muokannut mh päivämäärä 03 Loka 2013 20:34, muokattu yhteensä 1 kerran



03 Loka 2013 20:04
Profiili
Ujo ugri
Ujo ugri

Liittynyt: 01 Loka 2013 22:47
Viestit: 5
Viesti 
Tosiaan lukion kurssi on noin 32 oppituntia ja opettajalle on linjattu sisältöohjeeksi nuo "keskeiset sisällöt", mikä ei sekään ole mikään määräys. Eli aikaa kyllä on.

Ongelma on lähinnä siinä, että historian ja yhteiskuntaopin lehtorilla ei pääsääntöisesti ole taustalla yhtään arkeologian, kielitieteen tai antropologian (sekä biologinen että kulttuuri) opintoja. Opiskelutahtia on tiivistetty ja käytännössä aineenopettajan pedagogiset ja yhteiskuntaopin opintokokonaisuus on syönyt pääaineopinnoilta liienneen ajan. Historian opinnoissa Suomen varhaishistoriaa on todennäköisesti luettu ensimmäisenä opintovuonna 5op kurssi "Suomi ennen autonomiaa" ja siinä kaikki.

Lyön vaikka toisen kivekseni vetoa, että lukio-opettajat olisivat enemmän kuin mielissään, jos heillä olisi käytettävissä valmista aineistoa Suomen varhaishistorian kurssille, koska kirjaa pidemmälle heillä tuskin on substanssiosaamista mikäli aihe ei henkilökohtaisesti satu kiinnostamaan. Kirjatkin toki ovat melko hyviä, mutta ei tietenkään korvaa asiantuntijoiden auttamaa täsmällisempää oppimateriaalia.

Tässä kohtaa voisi olla hyvä esimerkiksi yhteistyössä paikallisen lukio-opettajan kanssa laatia aineistoa muutaman tunnin tarpeisiin, ottaen huomioon lukioikäisen valmiudet. Ryhmätyöaiheita, karttatehtäviä, jos videoklippejä löytyy niin aina vain parempi sekä tietenkin selkä asiapitoinen infopaketti opettajalle. Kun se on kerran tehty, sen voi julkaista vaikka Creative Commons lisenssillä opettajien yleisesti käytettäväksi ja jatkokehittää saadun palautteen pohjalta.

Omista kouluajoista ei kannata liikaa yleistää siitä mitä tämän päivän opetus on. Mutta pallo Suomen varhaishistorian opetuksessa on ennen kaikkea opettajilla ja asiaan saadaan parhaiten muutosta ja edistystä viemällä opettajille välineitä ja asiantuntemusta, epäilemättä ottavat sen ilolla vastaan.


03 Loka 2013 20:28
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02
Viestit: 6814
Viesti 
Kiitos taas mh:lle seikkaperäisistä viesteistä.

_________________
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)


03 Loka 2013 22:09
Profiili WWW
Viesti 
Peruskoulun osalta opetettavan aineiston valtavan suuri määrä on ongelma. Esihistoriaa ehditään käsitellä marginaalisesti, ja nykyiset ylimalkaiset ja lapsille sopivat kuvaukset pitävät aika hyvin paikkansa, mitä olen nykyisiä koulukirjoja nähnyt. Joillakin opettajilla on myös omaan asianharrastukseen perustuvaa tietoa, josta he ovat tehneet nettiaineistoa oppilailleen. Kääntöpuolena tässä omassa harrastuneisuudessa on sitten se, että kun esihistorian alalta puuttuu asianharrastajille suunnattu yhteistoimintaelin ja auktoriteetti, niin mukaan on usein pujahtanut kaikenlaista epätieteellistä tauhkaa, mitä joku on nettisivuillaan markkinoinut suomalaisten "oikeana" muinaisuutena.

Suomen esihistorian asemaa kouluopetuksessa voidaan hyvin verrata tähtitieteeseen: sitäkään ei ehditä käsitellä kuin maininnanomaisesti ja kuitenkin sen merkitys maailmankuvalle on suuri (tai olisi, jos sitä opetettaisiin). Tähtitieteen suhteen pelastava enkeli on Ursa, joka valvoo harrastajille tuotetun tiedon laatua ja jakaa tietoa, sekä yliopistojen laitosten yleiskurssit, joita lukiolaiset voivat nykyisin ottaa; esihistoriassa ei oikein ole mitään vastaavaa ns. yleiskurssia, vaan peruskurssit ovat menetelmä- tai aikakausikeskeisiä.

Oma ehdotukseni olisikin, että lukioon luotaisiin vapaaehtoinen lisäkurssi Suomen esihistoria ja arkeologia, ja oppikirjan kirjoittaisi laaja joukko asiantuntijoita.


06 Loka 2013 14:50
Ylihärmiö
Ylihärmiö
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02
Viestit: 6814
Viesti 
JakomäenNeruda kirjoitti:
Oma ehdotukseni olisikin, että lukioon luotaisiin vapaaehtoinen lisäkurssi Suomen esihistoria ja arkeologia, ja oppikirjan kirjoittaisi laaja joukko asiantuntijoita.

Kannatan! Tosin jokainen oppikirjamarkkinoiden kustantamo saattaa kerätä omat asiantuntijaryhmänsä, eikä siinä mitään. Tärkeintä olisi saada edes valinnainen lisäkurssi aiheesta. Arkeologian lisäksi historiallisen kielitieteen, kansatieteen ja folkloristiikan menetelmien perusteet sekä tuloksia koskien esihistoriaamme.

_________________
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)


07 Loka 2013 01:05
Profiili WWW
Ujo ugri
Ujo ugri

Liittynyt: 01 Loka 2013 22:47
Viestit: 5
Viesti 
Ajatus on hyvä, mutta jos otetaan käytännön realismi huomioon niin nykylukioissa tuskin on rahaa ylimääräisiin valinnaisiin kursseihin, ja jos on, en usko että niitä ollaan historialle ensimmäisenä jakamassa.

Opetussuunnitelmassa on jo valinnainen lukiokurssi, jolla käsitellään Suomen esihistoriaa niin kaikista paras ja helpoimmin toteutettavissa, vain tekemistä vaille valmis, on se, että tuotetaan kyseiselle kurssille hyvää opetusmateriaalia. Omasta kurssistani on pitkälle toistakymmentä vuotta aikaa, mutta ainakin me kävimme silloin tutustumassa mm. arkeologisiin kaivauksiin, kun sellainen paikkakunnalla oli käynnissä.


10 Loka 2013 10:57
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02
Viestit: 6814
Viesti 
mh kirjoitti:
Ajatus on hyvä, mutta jos otetaan käytännön realismi huomioon niin nykylukioissa tuskin on rahaa ylimääräisiin valinnaisiin kursseihin, ja jos on, en usko että niitä ollaan historialle ensimmäisenä jakamassa.

Näin varmaan on asian laita.

mh kirjoitti:
Opetussuunnitelmassa on jo valinnainen lukiokurssi, jolla käsitellään Suomen esihistoriaa niin kaikista paras ja helpoimmin toteutettavissa, vain tekemistä vaille valmis, on se, että tuotetaan kyseiselle kurssille hyvää opetusmateriaalia. Omasta kurssistani on pitkälle toistakymmentä vuotta aikaa, mutta ainakin me kävimme silloin tutustumassa mm. arkeologisiin kaivauksiin, kun sellainen paikkakunnalla oli käynnissä.

Pitääpä kaivaa jostain tuon kurssin oppikirjoja tutustuttavaksi; itse kävin kuvataidelukion, joten reaaliaineita oli minulla supistetusti (esim. ei lainkaan kemiaa eikä maantietoa), enkä tuotakaan kurssia ole käynyt.

_________________
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)


10 Loka 2013 11:37
Profiili WWW
Viesti 
mh kirjoitti:
Ajatus on hyvä, mutta jos otetaan käytännön realismi huomioon niin nykylukioissa tuskin on rahaa ylimääräisiin valinnaisiin kursseihin, ja jos on, en usko että niitä ollaan historialle ensimmäisenä jakamassa.

Opetussuunnitelmassa on jo valinnainen lukiokurssi, jolla käsitellään Suomen esihistoriaa niin kaikista paras ja helpoimmin toteutettavissa, vain tekemistä vaille valmis, on se, että tuotetaan kyseiselle kurssille hyvää opetusmateriaalia. Omasta kurssistani on pitkälle toistakymmentä vuotta aikaa, mutta ainakin me kävimme silloin tutustumassa mm. arkeologisiin kaivauksiin, kun sellainen paikkakunnalla oli käynnissä.


En minä ainakaan löytänyt OPM:n lukion opetussuunnitelmasta kuin tämän valinnaisen kurssin:
"5. Suomen vaiheet esihistoriasta autonomian aikaan (HI5)"
Villi arvaus, ettei esihistoriaa ehditä siinä juuri käsittelemään, vaan painopiste on historiallisessa ajassa.

Viime kädessä kaikki valinnat ovat arvovalintoja, joten jos esihistorian kurssi halutaan ja sitä tarpeeksi ponnekkaasti ajetaan, sehän saadaan. Tällä hetkellä kukaan ei vain tiedosta sellaisen merkitystä maailmankuvalle ja ilmeisesti myös elää (itseään ruokkiva) kuvitelma, ettei siihen olisi laajaa kiinnostusta.

Vertailun vuoksi voidaan muuten huomauttaa, että esimerkiksi Kreikassa lapset opiskelevat useita tunteja viikossa pelkästään oman maansa historiaa. Myös monissa muissa maissa korostetaan oman alueen historiaa eniten. Perstuntumani onkin, että oman maan historian väheksyntä suhteessa yleiseen historiaan on lähinnä pohjoismainen ja erityisesti suomalainen ilmiö (vaikkakin tilanne on parantunut paljon siitä mitä se oli joskus 80-luvulla).


10 Loka 2013 21:52
Sutki savolainen
Sutki savolainen
Avatar

Liittynyt: 16 Helmi 2011 14:42
Viestit: 644
Paikkakunta: puttaalainen
Viesti 
Liekö ollut Kiviset ja Soraset tehokkain yleinen esihistorian oppilaitos, sekin omalla tavallaan kieroon kasvanut ja nyt unohtunutkin.

_________________
Arvosta ja tutki vanhaa, niin voit ymmärtää uuttakin.


10 Loka 2013 22:00
Profiili WWW
SuuBaltti
SuuBaltti
Avatar

Liittynyt: 06 Heinä 2011 17:46
Viestit: 1791
Viesti 
Jaska kirjoitti:
...itse kävin kuvataidelukion...


Ensin oli minun vuoroni olla yllättynyt, mutta sitten yksi palapelin palanen loksahtikin paikoilleen: näet nimittäin jonkun verran vaivaa tekstiesi lay-outin suhteen. Silmää miellyttävä ja "professionelli" jutun ulkoasu luo vielä lisäksi uskottavuutta kirjoitetulle viestille...


11 Loka 2013 17:59
Profiili
Ylihärmiö
Ylihärmiö
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02
Viestit: 6814
Viesti 
putkonen kirjoitti:
Jaska kirjoitti:
...itse kävin kuvataidelukion...


Ensin oli minun vuoroni olla yllättynyt, mutta sitten yksi palapelin palanen loksahtikin paikoilleen: näet nimittäin jonkun verran vaivaa tekstiesi lay-outin suhteen. Silmää miellyttävä ja "professionelli" jutun ulkoasu luo vielä lisäksi uskottavuutta kirjoitetulle viestille...

Kiitos, Putinska. :)
Tajusin onneksi ajoissa, että olen parempi ja motivoituneempi tieteilijä kuin taiteilija.

_________________
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)


12 Loka 2013 02:08
Profiili WWW
SuuBaltti
SuuBaltti
Avatar

Liittynyt: 06 Heinä 2011 17:46
Viestit: 1791
Viesti 
Vielä yksi piirre sinussa liiraa taiteilupuolelle: olet vähän sellainen luova "sanataiteilija". Muinaisina aikoina klaani olisi pistänyt tuollaisen kaverin luultavasti shamaaniksi :wink: Eipä silti, tältä foorumilta löytyy useampiakin sanataiteilijoita :leiju:


12 Loka 2013 02:33
Profiili
SuuBaltti
SuuBaltti
Avatar

Liittynyt: 06 Heinä 2011 17:46
Viestit: 1791
Viesti 
putinska kirjoitti:
Vielä yksi piirre sinussa liiraa taiteilupuolelle: olet vähän sellainen luova "sanataiteilija".



Jaska vähän aikaisemmin putinskan blogiin kirjoitti:
Ihan käypä nimitys, tuolla laillahan saataisiin koiraroduille suomenkieliset nimet:
Bitbull = vähäsonni. Ihan samoin villakoira (raumax: buudel) = vähälammas. Vinttikoira (raumax: ullaggohurdda) = vähägaselli, chihuahua (raumax: sihauhau) = vähärotta ja niin edelleen.


m.o.t.


12 Loka 2013 02:48
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 54 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com uncommitted-decoy